2004
Sök

Saab 9-5 2.0T -00 Små fix och uppfräschning!

Vänt om bollen nu, motorn verkar fungera klockrent som den skall och allt går någorlunda enligt planerna.

202 053 Visningar
Projektet avslutat 30 juli 2013
961 Inlägg
6 september 2012
#121
amoreex skrev:
Mervolic skrev:
amoreex skrev:
Känner mig liten med en liten 2,0L Rak 4a  mot 2 st v8 ;(

Mjo, men...storleken har ingen betydelse. roll

Sant men det rör sig ju mer i en V8a än en Rak 4a ? wink

köp en jänkare vetja smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

589 Inlägg
6 september 2012
#122
och juste påtal om det här med avgasbandaget, jag menade att något som är jävligt snyggt men onödigt är att Polera turbohuset och linda grenröret med avgasband.  så man slipper ha värmeplåten där:)

saab turbo!

2 712 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#123
stojf skrev:
och juste påtal om det här med avgasbandaget, jag menade att något som är jävligt snyggt men onödigt är att Polera turbohuset och linda grenröret med avgasband.  så man slipper ha värmeplåten där:)

Jo polera turbon har ja funderat på...

Men men börjar smått smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

589 Inlägg
6 september 2012
#124
ja självklart! jag vet ju inte hur långt bilen din har gått, men att börja polera upp en turbo som har gått över 20k är inte direkt nödvändigt, för då är det inte så många mil kvar på den:) men det är riktigt snyggt! hade jag haft tålamodet hade jag polerat nå grejjer me men tycker de blir så jävla skitigt under huvuen direkt man stänger igen å kör en sväng så wink

saab turbo!

2 712 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#125
stojf skrev:
ja självklart! jag vet ju inte hur långt bilen din har gått, men att börja polera upp en turbo som har gått över 20k är inte direkt nödvändigt, för då är det inte så många mil kvar på den:) men det är riktigt snyggt! hade jag haft tålamodet hade jag polerat nå grejjer me men tycker de blir så jävla skitigt under huvuen direkt man stänger igen å kör en sväng så wink

Bilen har gått 29600 mil typ smile

såå jag hoppas den är bytt .. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 455 Inlägg
6 september 2012
#126
stojf skrev:
ja självklart! jag vet ju inte hur långt bilen din har gått, men att börja polera upp en turbo som har gått över 20k är inte direkt nödvändigt, för då är det inte så många mil kvar på den:) men det är riktigt snyggt! hade jag haft tålamodet hade jag polerat nå grejjer me men tycker de blir så jävla skitigt under huvuen direkt man stänger igen å kör en sväng så wink

Då lever min på övertid då den som sitter i V70:in, som passerat 34000 mil..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 182 Inlägg
6 september 2012
#127
amoreex skrev:
stojf skrev:
ja självklart! jag vet ju inte hur långt bilen din har gått, men att börja polera upp en turbo som har gått över 20k är inte direkt nödvändigt, för då är det inte så många mil kvar på den:) men det är riktigt snyggt! hade jag haft tålamodet hade jag polerat nå grejjer me men tycker de blir så jävla skitigt under huvuen direkt man stänger igen å kör en sväng så wink

Bilen har gått 29600 mil typ smile

såå jag hoppas den är bytt .. smile

härligt min slog om till 29600 mil idag. går som om den vore ny.

2 712 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#128
allt beror med på hur man kör med den smile

Men är de original så lovar jag på turboras inom 1 år wink
där är min mätarställning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-24393ad20961f19385e02bcdf88156ef.jpg
Senast redigerat av amoreex (6 september 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

589 Inlägg
6 september 2012
#129
kan inte uttala mig om volvo's agg men saabs gt17 har hållbarheten av en tallrik i ett barns hand ungefär. men det finns undantag, min höll 29k men då den när den gick så gick den riktigt ordentligt! wink allt beror på hur man kör och vem som kör!

saab turbo!

589 Inlägg
6 september 2012
#130
men om du har mitsu aggregatet så kan det hålla ett par mil till ska du se för det är en riktigt fin turbo! men återigen allt beror på hur bilen behandlas!

saab turbo!

2 712 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#131
Precis bilen är med tjejkörd senaste 4 åren och har pendlat 30-35 mil om dagen nån dag i veckan smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

589 Inlägg
7 september 2012
#132
ja och om oljan är bytt emd jämna mellanrum och den inte har haft oilsludge problem så ökar ju chanserna att det håller ett tag, smile

saab turbo!

2 712 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#133
Jag skall ta och byta stift samt olja på den snart innan man börjar köra igen smile

Han sa att de är dax och att göra för att den skall må bra smile

Oilsludge problem?
Vill du förklara de lite mer nära? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#134
Varit ute lite och slipat idag också, kommer försöka göra klar den över helgen.. har dock nästan helt slut på slippapper...

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-c8af0a530f4c4e2773ca295a6517a9c8.jpg

Plötsliga stoppet är det som dödar..

961 Inlägg
7 september 2012
#135
amoreex skrev:
Varit ute lite och slipat idag också, kommer försöka göra klar den över helgen.. har dock nästan helt slut på slippapper...

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 17a9c8.jpg

möjligvis, men fint blire iaf smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Forummoderator
26 455 Inlägg
7 september 2012
#136
Ser bra ut!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#137
Börjar ju komma någonstans nu smile

Hade man inte haft en arm gipsad hade hela röret varit klart för längesen...

Har dock funderat om jag skall lackera skruvfästet svart och den runda "öglan" svart med istället för polera?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
7 september 2012
#138
amoreex skrev:
Börjar ju komma någonstans nu smile

Hade man inte haft en arm gipsad hade hela röret varit klart för längesen...

Har dock funderat om jag skall lackera skruvfästet svart och den runda "öglan" svart med istället för polera?

Gör det, det vore nog snyggt!

589 Inlägg
7 september 2012
#139
amoreex skrev:
Jag skall ta och byta stift samt olja på den snart innan man börjar köra igen smile

Han sa att de är dax och att göra för att den skall må bra smile

Oilsludge problem?
Vill du förklara de lite mer nära? wink

finns jätte många ställen att läsa om det men för att försöka förklara det så lätt som möjligt, bilar (tex 9-5) som har kört korta sträckor där motorn inte hunnit bli varm, eller där man inte bytt ut motoroljan med jämna mellanrum så täpps oljekanalerna igen pga bristfällig smörjning:) du kan kolla upp det mer grundligt både här på garaget eller googla det smile  ett enkelt sätt att få en bra uppfattning av hur bilen har gått är att ta ner oljetråget och rengöra silen smile

saab turbo!

3 182 Inlägg
7 september 2012
#140
stojf skrev:
amoreex skrev:
Jag skall ta och byta stift samt olja på den snart innan man börjar köra igen smile

Han sa att de är dax och att göra för att den skall må bra smile

Oilsludge problem?
Vill du förklara de lite mer nära? wink

finns jätte många ställen att läsa om det men för att försöka förklara det så lätt som möjligt, bilar (tex 9-5) som har kört korta sträckor där motorn inte hunnit bli varm, eller där man inte bytt ut motoroljan med jämna mellanrum så täpps oljekanalerna igen pga bristfällig smörjning:) du kan kolla upp det mer grundligt både här på garaget eller googla det smile  ett enkelt sätt att få en bra uppfattning av hur bilen har gått är att ta ner oljetråget och rengöra silen smile

går det att montera ner tråget utan att ta ner hela framvagnen. och vad är det man ska kolla efter när det gäller detta.


Sök