3801
Sök

Simons halvsats

267 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
köpte en simons halvsats till min 206 rc, trodde att jag skulle få mycket goare ljud, men inte! låter iprincip som vanligt,  några tips vad man ska göra för att få gött ljud?   ett öppet luftfilter kanske om det skulle hjälpa.....Känns ändå trist när man laggt ut 4tusen på grejerna,,,suckscocks

rostskyddsmålare

Forummoderator
26 598 Inlägg
31 augusti 2012
Antar du har två ljuddämpare?
Byta ut en ljuddämpare till rakt rör?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

267 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
den som är efter katalysatorn då elle?  för den sista dämparn hade jag velat ha kvar

rostskyddsmålare

Forummoderator
26 598 Inlägg
31 augusti 2012
germ424 skrev:
den som är efter katalysatorn då elle?  för den sista dämparn hade jag velat ha kvar

Precis. Risken är dock att det bara blir lite mullrigare/dånigare, och det vill man kanske inte ha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 augusti 2012
Har du haft på systemet länge? Monterat nya Simons på två av mina bilar och tog någon vecka innan dom lät gött, antar att man brände ut lite av dämpullet eller något. På 206an monterade jag ett begagnat dock och tycker det låter rätt från början då, mörkare och vassare än org men inte för högljud.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

grön aktivist
846 Inlägg
1 september 2012
Simons är inte byggda för att "bröta" med 2 dämpare, prova med ett ersättningsrör istället för första dämparen!

4 637 Inlägg
1 september 2012
Köpte Simons till Volvon och det tog några mil innan det hördes. Men Simons är byggda för att ge mer effekt och något goare ljud, du får nog ta bort främre ljuddämparn eller nåt för vettig ljudökning med risk för lite effekttapp...

Passa även på att byta avgasgummin, de Simons skickar med spricker i regel skitfort och avgassystemet är i fara.
Senast redigerat av Navkapsel (1 september 2012)

267 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
bytte systemet igår.. får väl dra vänta lite då, kanske blir bättre

fick inte ens med några avgasgummin, men hade såna i silikon

rostskyddsmålare

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 september 2012
Navkapsel skrev:
Köpte Simons till Volvon och det tog några mil innan det hördes. Men Simons är byggda för att ge mer effekt och något goare ljud, du får nog ta bort främre ljuddämparn eller nåt för vettig ljudökning med risk för lite effekttapp...

Passa även på att byta avgasgummin, de Simons skickar med spricker i regel skitfort och avgassystemet är i fara.

Varför skulle han tapp effekt om han byter ut en ljuddämpare mot ett rakt rör?

Autotech

Evildan
1 september 2012
Busgrabb skrev:
Navkapsel skrev:

Minskat motstånd kan medföra effektförlust.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 september 2012
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Navkapsel skrev:

En fullflödes ljuddämpare eller ett rakt rör är skitsamma.
Minskat mottryck ger inte mindre effekt, det kan dock ändra/försämra registret något pga lite för kalla avgaser och därmed lite sämre gashastiget.

Autotech

Evildan
1 september 2012
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:

Minskat mottryck ger inte mindre effekt, det kan dock ändra/försämra registret något pga lite för kalla avgaser och därmed lite sämre gashastiget.

En fullflödesdämpare har även den ett "visst" motstånd, fast inte mkt.
Gör en effektmätning på en sugmotor exempelvis din M3 eller någon bil du har tillgång till med och utan avgassystem så får du se om du får någon effektskillnad.

Det har jag gjort på en E28 518 samt en 244 -89 och bägge bilarna gav lägre effekt utan avgassystem, vi började dock med att byta sista ljuddämparen mot en sk "japsdämpare" och det gav oxå en effektsänkning fast sämst blev det med enbart grenrör rätt ut.

Provades även såkallat "sportluftfilter" och endast byta till ett sådant gav en liten effektsänkning.
Registret förändras oxå som du skrev, sen beror det på vad som eftersträvas i karaktär om det anses bättre eller sämre.

ska väl tillägga att det i verkstaden fanns en välkänd rättvisande effektmätarbänk som medverkat vid flertalet bugrun, bilsportevenemang osv osv som effekten mättes med.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 september 2012
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:

Gör en effektmätning på en sugmotor exempelvis din M3 eller någon bil du har tillgång till med och utan avgassystem så får du se om du får någon effektskillnad.

Det har jag gjort på en E28 518 samt en 244 -89 och bägge bilarna gav lägre effekt utan avgassystem, vi började dock med att byta sista ljuddämparen mot en sk "japsdämpare" och det gav oxå en effektsänkning fast sämst blev det med enbart grenrör rätt ut.

Provades även såkallat "sportluftfilter" och endast byta till ett sådant gav en liten effektsänkning.
Registret förändras oxå som du skrev, sen beror det på vad som eftersträvas i karaktär om det anses bättre eller sämre.

ska väl tillägga att det i verkstaden fanns en välkänd rättvisande effektmätarbänk som medverkat vid flertalet bugrun, bilsportevenemang osv osv som effekten mättes med.

Utan system alls kan jag tänka mig att det blev skit då gashastigheten blev kass.

Jag har själv bytt ut två kattar och 4 dämpare på min M3 mot endast två dämpare och raka rör, det gav en bra kick på effekten uppåt.
Dämparna som togs bort var såkallade fullflödes och ersattes med raka rör, det förlorades det ingenting på, snarare tvärt om.

Autotech

Evildan
2 september 2012
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:

Utan system alls kan jag tänka mig att det blev skit då gashastigheten blev kass.

Jag har själv bytt ut två kattar och 4 dämpare på min M3 mot endast två dämpare och raka rör, det gav en bra kick på effekten uppåt.
Dämparna som togs bort var såkallade fullflödes och ersattes med raka rör, det förlorades det ingenting på, snarare tvärt om.

Vad hade du innan på pappret och vad ger den nu när du mätt?

Du skrev ovan:
"En fullflödes ljuddämpare eller ett rakt rör är skitsamma."
Nu skiljer det alltså effektmässigt på fullflödes och rakt rör?

Kul dock att den går bättre med en enkel modifiering.

526 Inlägg
2 september 2012
Har simons Halvsystem på S4an.. tog ca 3 veckor innan ja fick ricktigt ljud smile Ska bränna ur de  lite innan man får rätta ljudet smile men då har ja 3" på min!
de du kan göra en ju ja bort burkarna efter cat om de finns några?!?!
Raka rör?
chippa skiten big_smile hahah ne då men finns många alternativ!
Men vänta nån vecka innan du gör någe!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 september 2012
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:

Vad hade du innan på pappret och vad ger den nu när du mätt?

Du skrev ovan:
"En fullflödes ljuddämpare eller ett rakt rör är skitsamma."
Nu skiljer det alltså effektmässigt på fullflödes och rakt rör?

Kul dock att den går bättre med en enkel modifiering.

Har inte bänkat efteråt än....men man känner att det knuffar på mera.
Jag säger inte att den ger så mycke mer pulver med rakt rör mot en öppen dämpare men definitivt inte minre.

Edit: Om det är något man får i en dämpare med perforerat rör genom så är det ju turbulens på avgaserna vilket men inte vill ha för ett bra flöde.
Senast redigerat av Busgrabb (2 september 2012)

Autotech

Sök