Läckande bränslefilter

Externos
3 september 2012 · 19 Inlägg

Hej, skulle vara duktig i helgen och byta bränslefiltret på min crx 89 men får inte det tätt.
http://cdn.imghack.se/images/5cae688f227d3c0473fe19fc75de116a.jpg
Läcker vid kopparbrickan (rött streck)

Finns det några gudomliga tips? Eller ska man ner på Mekonomen och kasta filtret på dem?
Prövade även med de gamla brickorna men samma sak. Något måste jag göra fel.

engolf
3 september 2012 · 3 235 Inlägg

Drar man med rätt moment med nya kopparbrickor ska inte det läcka. Du kan ju försöka igen med nya brickor (ihåliga, eller fyllda kallas dem kanske), dem brukar täta bättre än solida i koppar.
Ytorna på kopplingen måste ju självklart vara plana och utan skador, bara så att du vet.

te_wik Forummoderator
3 september 2012 · 12 813 Inlägg

Du har väl satt tätningsbrickor på båda sidor?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sik
3 september 2012 · 1 072 Inlägg

Annars finns GBR brickor på hydraulik firmor. Bricka med o-ring i som tätar bra. Alt om du inte får ihop det.

Externos
3 september 2012 · 19 Inlägg

te_wik skrev:
Du har väl satt tätningsbrickor på båda sidor?


Mvh Tommy

Ja, det har jag.

Någon som vet var man kan köpa nya brickor? Biltema har bara en sortimentslåda för 500 kr och Mekonomen säljer endast i 10-pack för 140 kr.

insane_1 Min dröm, din vardag.
3 september 2012 · 641 Inlägg

Externos skrev:
Någon som vet var man kan köpa nya brickor? Biltema har bara en sortimentslåda för 500 kr och Mekonomen säljer endast i 10-pack för 140 kr.

Hydroscand, Slangsnabben eller nån liknande hydraulikfirma bör ha det på hyllan.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Externos
9 september 2012 · 19 Inlägg

Nu har jag fått filtret tätt har dock ett annat problem. När jag startar bilen går tomgången ojämnt 800-1000 rpm och det luktar bränt.

Jämför man filtret är utgången på det gamla mer öppet än det nya. Känns som motorn inte får den bensinen den behöver.

tips?

Senast redigerat av Externos (9 september 2012)

dojema
9 september 2012 · 54 Inlägg

har du bara startat bilen eller har du kört med den blir ju lite luft i systemet när man har byt bränslefilter om jag inte mistar mig helt. men kör lite med den så kanske de bir bätre. lycka till big_smile

caromania Forummoderator
9 september 2012 · 9 296 Inlägg

Har verkligen banjokopplingen kommit på rätt? Hålen och bränsleledningen måste mötas till 100%.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Externos
9 september 2012 · 19 Inlägg

caromania skrev:
Har verkligen banjokopplingen kommit på rätt? Hålen och bränsleledningen måste mötas till 100%.

Nej den har inte kommit rätt trodde bara man kunde skruva in den på ett sätt. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang