Saaben startar inte efter chipning!

FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

Har sökt på en hel del men får inget grepp om saken, så vänder mig till er här på garaget.

Fick hem boxen från maptun (steg1) idag och skulle programmera det i bilen, följde intstruktionerna som visades på displayen, men när det var dags att starta så vägrar den.
Programmera tillbaka den till original igen, men den vill inte starta då heller, så vad kan det vara?

pukan2
13 september 2012 · 3 182 Inlägg

vad är det för bil samt år och motor. sen kan du ringa maptun och få suport, dom har hjälpt mig väldigt många gånger. är det en maptuner du pratar om.

FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

Det är en saab 9-3 2.0T -00a.
självklart, dock har dom stängt just nu, och är i behov av bilen imorgon, så tänkte höra mig för här lite snabbt..
Precis, Maptuner är det

pukan2
13 september 2012 · 3 182 Inlägg

du vet att du kan kolla felkoder med den. kolla va den seger.

Janneutanb
13 september 2012 · 7 272 Inlägg

Förmodligen är det strul med startspärren.

FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

"check engine" lampan började lysa under programmeringen såg jag, men när jag programmera till original igen så släcktes den. Hur gör man för att kolla felkoder via boxen?

pukan2
13 september 2012 · 3 182 Inlägg

koppla in den i obd 2 under ratten med sladen du fick med ska finnas. sätt på tändningen sen börjar displäjen lysa i maptunern tryck på knapen där du kan till det står nåt med kolla felkoder( fast på engeslka)

FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

Stod typ " no code-errors" just nu, så vet inte hur jag ska bära mig åt, får kontakta dom imorgon och se vad dom har att säga i värsta fall.
Men det här med startspärren, hur funkar det?

pukan2
13 september 2012 · 3 182 Inlägg

vet inte, vet inte om det funkar med ta av batteri polerna i ca 1tim eller längre och kolla om den startar sen.

snaku
13 september 2012 · 155 Inlägg

Hallo!
När du säger inte startar, menar du att startmotorn går men inget händer? Eller menar du att det är tvärdött, kolla batteriet isf. Inte jätte ovanligt att bilen laddar ur när man pysslar med styrboxen via odb2. Går mera ström än man tror! smile

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

Ska prova det och se om det funkar..Läste runt angående svårstardade 9-3or,säkert andra bilar också, men att det kan vara vevaxelgiare,DI-kasetten eller soppapumpen som det oftast är fel på

FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

snaku skrev:
Hallo!
När du säger inte startar, menar du att startmotorn går men inget händer? Eller menar du att det är tvärdött, kolla batteriet isf. Inte jätte ovanligt att bilen laddar ur när man pysslar med styrboxen via odb2. Går mera ström än man tror! smile

Precis, startmotorn går runt, men den vill inte hoppa igång..ja, men följde instruktionerna som kom upp i boxen, där stod det bla att man skulle koppla på batteriladdare, vilket jag gjorde också...Men har kopplat bort batteriet nu, och se om det funkar om en stund, vilket jag är väldigt tveksam till hmm

snaku
13 september 2012 · 155 Inlägg

Ja! Häng inte upp dig på att du programmerat bilen. Kan vara något helt oberoende. Steg 2 är att kolla DI kasseten. Det är det vanligaste när en saab inte vill starta.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
FreDD_son
13 september 2012 · 23 Inlägg

Nu startar bilen och går som den ska! smile
Ska försöka få den att gå med chipningen också roll
Får ringa dom imorgon och lyssna vad dom har att säga

KristianRS5
14 september 2012 · 79 Inlägg

1. Plugga in din maptuner
2. Välj program.
3. När den laddat klart så skall det stå lossa batteripol. Du måste göra det för att programmet skall aktiveras.

Senast redigerat av KristianAero (14 september 2012)

Malki
26 april 2014 · 127 Inlägg

Hur gick de om man får fråga?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang