hej tackar, det gör mig glad att du gillar det som einar skrev, golv är 1mm rekommenderar dej att använda hagmans stålplast primer ca den funkar mycket bra sedan när det torkat lär du kitta svetsfogarna för att få det helt tätt. enligt ca primern burken så ska den målas över för bästa resultat.
så efter du målat med ca primern, kittat o lagt en täckfärg så kan du montera tillbaka mattor osv.
ja det låter bra. jag brukar måla hammarlack på alla mina lagningar som inte syns efter grundfärg o kittning. under kör du på med underredsmassa sen på hammarlacken så blir det fint!
Mvh!
Tack för snabbt svar Henkix! Jag ska följa ditt råd och göra följande efter svets och slipning:
Invändigt på golv: 2 lager Hagman CA primer Kitta alla svetsfogar 1 lager hammarlack
Undersida (under bilen): 2 lager Hagman CA primer Kitta alla svetsfogar 1 lager hammarlack 1 tjockt lager Hagmans underredsmassa
Jag har en burk hammarlack kvar sen tidigare så det passar bra att använda slut på den, sen kanske det inte är det bästa att måla med som någon skrev, eftersom den innehåller silikon och blir för glatt/ hal yta för underredsmassan att fastna på..?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och lycka till med bilen! Fortsätt gärna med mycket uppdateringar!
tackar!! Ja det blev ju fint, hoppas det håller många år nu
Erikzxz skrev:
Grymt jobbat, trodde knappt det fanns mer och göra på karossen!
tack inte så mycket kvar nu. finns en del ytrost under listen som går längst taket. annars är det bara små fläckar kvar. Halva H tröskel ska bytas också då den e lite smälld
Maijken skrev:
Henkix skrev:
hej tackar, det gör mig glad att du gillar det som einar skrev, golv är 1mm rekommenderar dej att använda hagmans stålplast primer ca den funkar mycket bra sedan när det torkat lär du kitta svetsfogarna för att få det helt tätt. enligt ca primern burken så ska den målas över för bästa resultat.
så efter du målat med ca primern, kittat o lagt en täckfärg så kan du montera tillbaka mattor osv.
ja det låter bra. jag brukar måla hammarlack på alla mina lagningar som inte syns efter grundfärg o kittning. under kör du på med underredsmassa sen på hammarlacken så blir det fint!
Mvh!
Tack för snabbt svar Henkix! Jag ska följa ditt råd och göra följande efter svets och slipning:
Invändigt på golv: 2 lager Hagman CA primer Kitta alla svetsfogar 1 lager hammarlack
Undersida (under bilen): 2 lager Hagman CA primer Kitta alla svetsfogar 1 lager hammarlack 1 tjockt lager Hagmans underredsmassa
Jag har en burk hammarlack kvar sen tidigare så det passar bra att använda slut på den, sen kanske det inte är det bästa att måla med som någon skrev, eftersom den innehåller silikon och blir för glatt/ hal yta för underredsmassan att fastna på..?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och lycka till med bilen! Fortsätt gärna med mycket uppdateringar!
låter bra! måla med hammarlacken tills du ser att den har täckt rostskyddsfärgen ordentligt. kan behövas 2 lager jag målade mina hjulhus fram med hammarlack och spruta sedan på 2 lager underredsmassa och det verkade fästa har kört 800mil så nu mycket grusväg o sådant o än så länge sitter det kvar tack!
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vart o grejat lite gran idag Städat hela garaget från all sand efter skärmkanterna o silat så mycket jag kunnat av den Gjorde även rent hjulhuset vänster bak med breakclenaer från all dam som blitt o målade även i "såren" med epoxi som blev när jag skrapade det. Hitta en liten ytrostfläck som ska blästras bort sedan är det redo för ny lack och underredsmassa. Även ett tunt lager body grund ska på innan lacken.
över till lite annat. När hjulhus, bagaget, och bakvagnen är renoverad och monterad igen så blir nästa steg att lacka om bilen När detta är helt slutfört så kommer jag börja montera dit Ecc och farthållaren och då kommer jag även göra om lite el medan brädan ändå e borta.
Ni minns denna lilla centralen jag koppla ihop i våras?
Den centralen kopplade jag ihop då jag inte ville rota i bilens central. Den strömförsörjer dem saker jag eftermonterat (Dimljus,fönsterhissar,elspeglar o sen var det en sak till men mins inte va det va)
Har en av volvos verkstads-handböcker här hemma med kopplingsschema för 740 88. Satt o kolla i den på allt som jag eftermonterat o såg att det hade vart hundra gånger enklare o koppla det jag eftermonterat till bilens elcentral istället för att göra en egen.
Så när ecc ska in så kommer jag helt enkelt ta bort allt "hemma kopplat" o koppla allt i bilens elcentral enligt handboken vilket även kommer underlätta för mej vid ecc monteringen. för just nu så går kablarna från batterit till min elcentral genom ett hål i torpedväggen där ecc ska skruvas o så tror jag inte att min central kommer få plats bakom handskfacket när ecc sitter där.
Mvh
Du är liv
Var en sväng på skroten o plocka en elcentral då jag vet sen innan att min säkringsdosa har smält lite gran runt säkring 16.
Nya säkringsdosan är från en 940 så plockade isär den för att kolla så den vart kopplad samma som en 740
Stämmer bra
skrev upp hur alla stift ska sitta sen plocka jag ut dom
o så la jag dessa i ultraljud-tvätten
och så putsade jag rent alla stift
Där var den ihopsatt i klar igen. nu får den ligga o vänta tills det ska börjas rivas i bilens elsystem
lagade den sista rosten i skärmkanten hb kapat det mjuka o blästrat det ytliga
svetsa dit en ny bit
o där var det klart
hade problem med att mäta ut vart hålen för stiften på baksido-stötfångaren skulle vara så kapade dän skiten funka lika bra utan dom
tryckte dit den för o se så inte nya kanten stack ut för mycket vilket den inte gjorde!
o så lite gult på det hela
kittade också svetsskarvarna där jag svetsa ny skärmkant för ett tag sen
skrapat dän den mesta underredsmassan i skuffen nu så snart ska det målas
slipade lite lätt på några rostfläckar på bakskärmen för o se så det inte var något genomgående vilket det inte var Men vafan? änu mera spackel va det här. vett sen innan att det var fullt med "lackblåsor" längst bak på skärmen o de tro fan de. dom som lackat denna bil en gång i tiden har ju inte använt nån grundfärg utan bara lackat rakt på spacklet så blir o slipa ner halva bakskärmen till plåten så det blir riktigt gjort!
Allt från mej för idag. mer blir det nog imon!
mvh
Du är liv
Hahaha..ja jävlar. Man är allt bra noggrann - vilket såklart gillas! - när man lägger säkringsdosan i ett ultraljudbad..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
nu e det dags för lite update, har fått en hel del gjort idag tycker jag
tänkte nu göra skuffen helt klar så man kan få på lite ny färg där o för o få lite mer plats så tog jag dän luckan samt "gångjärnen" om man nu kan kalla dem så
ska även blästra lite i bagaget så då skruvade jag även dän slutsteget o högtalarna i hatthyllan så det inte ska skvätta massa sand på dem
oj va dammigt det var
o så lite presenning här sen så blir det ju kalas
blir nog att ersätta denna dämpningen till hatthyllan med lite ljuddämpning i samma tjocklek från biltema
nämen vafaan? när jag laga rost här så vet jag att ja kapade dän lite plåt här för o komma åt bättre, o jag vill även minnas att jag svetsa tillbaka det sen igen. men det verkar jag ju glömt, får göra eget o fixa det
ojoj vad skitigt allt är
vet sen innan att det är rostfläckar ovanför bakrutan som fortsätter in under listen så var jag ju lite nyfiken så ja tog bort listerna o kollade
jävla skit. rosten i båda hörnen fortsätter ner bakom rutan så att säga. så rutan måste väck när detta ska åtgärdas innan det ska lackas. kryper ändå fukt mellan glasen på denna rutan så blir att byta den ändå
kromlisterna ska poleras o blänka utav helvete sen när bilen är lackad!!!
var lite nyfiken igen så slipade upp runt rostfläckarna för o se hur mycket dom fortsatte under lacken. men det var inte farligt får hoppas på att det går att blästra utan att det går hål. isåfall måste innertaket ner.
nämen titta vad är detta som gömde sej under lacken? har nån lött eller vad är nu detta för spännande?
slipade ytrosten runt bagaget. o här titta det fram något guldigt. vad är nu detta?
blästrade resten sen o rostskyddade
här gick det hööööl!
hålet ovanför o detta ska lagas innan bagaget är redo för lite färg tänkte först blästra här men njae.. är så rostigt o jävligt så blir o svetsa detta istället. tänkte jag ska kapa upp där jag målat rött o sedan göra en ny plåt med hål i för locket o svetsa ditt ett par muttrar i varje ände istället för plastagängorna till locket
fick även på lite body i hjulhuset på vänster sida. nu fattas bara lite lack innan underredsmassan.
kitta också där jag svetsa igår
o så en komma ihåg bild till mej så jag vet på vilket håll dessa ska sitta på.
Nästa bildupdate kommet nästa helg hoppas jag Få se om jag får något gjort nu i veckan, är så jävla trött nu för tiden när man kommer hem från jobbet så brukar tyvärr inte få så mycket gjort på veckorna
Mvh
Du är liv
Miglödning. Nu ska jag inte gå över berg i hur volvo foga sina karosser men det där ser ut som en lagning av en verkstad enligt mig. Gjort några enstaka miglödningar(osäker på namnet). Med den tekniken kan man foga ihop olika material som annars inte gillar varandra Så din sjuförti kan fått sig en sidosmäll någon gång i livet. Eller så är det bara taket som är skarvat så... Vad vet jag Hur som, bilen blir ju som ny! Kämpa på!
Senast redigerat av werd (18 januari 2015)
I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
det guldiga är kaross skarvar. karossen är inte gjuten i en del vettu
aha där ser man Jag trodde att volvo hade kitt i alla skarvar på bilen. men nu lärde jag med något nytt
werd skrev:
Miglödning. Nu ska jag inte gå över berg i hur volvo foga sina karosser men det där ser ut som en lagning av en verkstad enligt mig. Gjort några enstaka miglödningar(osäker på namnet). Med den tekniken kan man foga ihop olika material som annars inte gillar varandra Så din sjuförti kan fått sig en sidosmäll någon gång i livet. Eller så är det bara taket som är skarvat så... Vad vet jag Hur som, bilen blir ju som ny! Kämpa på!
Ja det är nog inte helt omöjligt då den tillhörde en bilskadefirma i 3 månader 1998 men blev ändå fundersam för det var guldigt på precis samma ställe på andra sidan också o även lite längre fram mot bakrutan på båda sidor. hehe ja vi får hoppas det blir fint tillslut
Tack för kommentarerna! mvh
Du är liv
Nu kommer en update Har lite tid över nu o uppdatera
Det gamla vanliga är det som hänt. rost
kände inte för att blästra rosten runt luckan till armaturen. så det blev att svetsa istället. sågat bort det gamla
va fint hål det blev
kapade till en plåt som täcker hålet o började fixa hål för luckan
såja. hålet blev ju bra
medan ja håller luckan perfekt i hålen så målar en vän dit en ring där hålet för skruvarna ska borras
o så borrar vi upp det
sedan rotar jag fram dessa muttrarna
o så skruvar jag fast den i det första hålet. sedan gör jag samma sak på resten av hålen till luckan
sedan svetsas dem o muttrarna slipas ner till lämplig längd
o så lägger jag det hela ovanpå det upp-kapade hålet o mäter o donar så att luckan hamnar på samma ställe som innan. sedan kapas det överflödiga av plåten dän
o sen såg det ut så
o luckan passar fint!
lagade lite mer. kanten som listen runt luckan ska sitta i
och här där det fattades plåt svetsar jag i nya bitar
sen kom jag o tänka på det där guldiga jag slipade fram. borde man inte kunna se nån skarv inifrån så att säga? här ser ju allt fint ut
slipade lite mer i v bakskärm som verkar vara ordentligt spacklad. skulle tro nån gjort det för att dölja rost för det finns det lite här o var där under
hade skärmen vart bukig så borde man sett det från insidan tycker jag men det ser ju fint ut här
0.76mm lager spackel mätte jag upp som mest på bakskärmen
med svetsen nedslipad på lagningarna ni precis läst om så kletar jag på lite gult på det hela
hitta hål ovanför bakljuset vänster sida.. och här har jag ju ändå vart en gång tidigare o svetsat. hur in i satan kan jag då missat detta?
vart på biltema en sväng också o handlat ljuddämpning till bagaget när det är klart krympslang o kabelfästen samt en gummilist som jag tänkte sätta runt hålet för luckan till armaturen
jaha det var allt från mej idag!
Mvh
Du är liv
har även börjat kolla på en ny katalysator också. Volvo tar 6000 o mekonomen 4000 o biltema 1600.
Vad tror ni om biltema katten? Läste nån stans att den inte renar lika bra som en org men det är ju skitsamma på denna bil då det är en A modell. Tänkte mest på hållbarheten så det inte börjar skramla i denna också bara efter nått år.
Mvh
Du är liv