4498
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 460 928 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
2 763 Inlägg
15 maj 2015
#5301
LubbaFellman skrev:
av vilken anledning har man en vakumslang till taklampan? smile

Djo skrev:
Är innerbelysningen vakumstyrd på volvo 740 ?

Sitter en sensor i taklampan till ECC:n som är vakuumstyrd smile
Senast redigerat av BOLIN_ (15 maj 2015)

Volvo - For Life

10 164 Inlägg
15 maj 2015
#5302
Vad gör den sensorn då blev nyfiken nu vad fasen en sensor där kan göra för ecc ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 maj 2015
#5303
Det hämtar signal för temperatur inne i bilen när man kör på auto om jag inte har fel.


10 164 Inlägg
15 maj 2015
#5304
Extrazz skrev:
Det hämtar signal för temperatur inne i bilen när man kör på auto om jag inte har fel.

Okej ja det låter ju rätt så logiskt då vet man det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 740 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#5305
Jajjamään. tongue
Som det redan skrivits så sitter givaren för innetemperatur i taklampan så ecc vet vilken temp det är i bilen. Vakuumet suger in kupéluften genom givaren så att ecc på så sätt ska känna av snabbare vilken temp det är i bilen.
Sätter man tex reglaget på 25 grader UTAN vakuum till givaren så kan det hinna bli upp emot 30-32 grader i bilen innan ecc känner av att det blitt 25 smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

326 Inlägg
16 maj 2015
#5306
Visst i helvete, ECC panelen ligger nerpackad i en låda på golvet och har inte kommit längre


6 740 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#5307
einar- skrev:
Visst i helvete, ECC panelen ligger nerpackad i en låda på golvet och har inte kommit längre

hehe man kan inte alltid komma ihåg allt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
16 maj 2015
Trådstartare
#5308
lite bilder på vad jag gjorde de senaste 2 dagarna smile

Fanns ingen kabel fördragen till ezk boxen så fick göra en själv smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-69c81fdcc6d3d6a897e4885c4b5ef187.jpg

såja då var kabeln installerad i boxens kontakt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2665d247b3f250ea967a146fc9811f9a.jpg

lite ny eltejp på kablarna också så blir det fint wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ca03e295c61ac15d76c594b3c8b9ac63.jpg

sen så kopplade jag in allt igen som var inkopplat i min reläbox som jag plockade dän tidigare i tråden.
Nu är dimljus o fönsterhissar inkopplat efter volvos bok.
kopplade även lite eget till ecc o en nytt system till tutan
hade en gammal elcentral som mall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-20743e842d01505d4350121e8a2da058.jpg

givetvis så löder jag kablarna i kabelskorna wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1dc9e0941d7800132ddc80f7a6a91e16.jpg

då var dom redo att monteras i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-20eb5cfd9de73d30f3f98f1a11052d9f.jpg

o så har jag kopplat klart elen som ska ut i motorrummet. kompressor, fläkt, o 2 signaler ska ut.
så när allt för ecc o så är klart i motorrummet så är detr bara att dra in kablarna från det i bilen o klicka ihop med mitt konststycke här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1b050ba129be61786ab5cf8dbedc22bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-de7ef41c37c5e0affa5a539468503145.jpg

hade lite svårt o bestämma mej först hur jag skulle koppla elfläkten så den inte står o gå när man lämnat bilen typ.
Såhär blev det. finns bara ström på säkring 9 i körläge. så när motorn startat så drar relät o jordar termogivarna. när man stänger av så "släpper" relät i givarna kan inte längre jorda reläspolarna i fläktrelät tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-16f9aae9699b545fd741c3b8d504fa49.jpg

drog ut kabel i motorrummet till dimljusen o tutan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3d99b478164b1f7dea85193aad489cd5.jpg

kunde inte låta bli att kasta på batterit för o se om det funkade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-761530b9b6858d783bde27ce2a1beafb.jpg

och allt fungerar precis som tänkt! big_smile Även ecc


Såhär ser min elcentral ut nu efter att jag tryckte i mina relän smile
det svarta längst fram till vänster är till fönsterhissarna. De Silvriga längst fram till höger är till dimljuset. Detta är original kopplat smile
Det blå relät o det silvriga bredvid det blå har jag kopplat själv.
Det blåa relät är det som jordar termogivarna med nyckeln i körläge.
De silvriga bredvid de blå är till tutan som jag kopplat själv. Tutan har alltid vart cp på denna bil låter som en båt o ibland bara knastrar det ur den även om det är nya horn. tycker att volvo kopplat tutan så jävla konstigt, dom har blandat in tutans kablage med torkarspaken o intervallrelät. så nu gjorde jag såhär. 30 på relät går till tutans säkring i elcentral. 85 jordas i elcentral. 86 går till jordskenan vid ratten. o 87 till tutan. funkar klockrent nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-02652900eee241abcd9787058e399df9.jpg

hängde upp o tejpade ihop lite kablar så det såg lite prydligare ut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3588fe7594e3bd17e92f957bba533043.jpg

hatar dessa satans clips eller va  det nu är. dom håller kablar o luftrör på plats undre brädan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-babedf2ce90e861ad436a43151b4e78d.jpg

fick en ide som jag provade på en skrot brädda. gjorde egna gängor (M4) på "pinnarna" undre brädan, så istället för dom satans clipsen så kan jag nu skruva upp sladdarna o det med mutter wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a7122322f14d4770033946422e04122b.jpg

jag kanske har skrivit denna update lite konstigt, jag vet inte men jag har hållt på o somna flera gånger under detta skrivande men nu är det iaf klart. imon är det biltema som gäller.

god natt

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Forummoderator
26 547 Inlägg
16 maj 2015
#5309
Tror du menade en "skrotbräda", haha.
Men annars blev det en som vanligt trevlig uppdatering!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 164 Inlägg
17 maj 2015
#5310
Ser bra ut smile

Men varför ville du att motorfläkten inte startar efter du stängt av bilen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 740 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#5311
Mack skrev:
Tror du menade en "skrotbräda", haha.
Men annars blev det en som vanligt trevlig uppdatering!

hehe såg det nu tongue Ja det menade jag smile
Tackar big_smile

Djo skrev:
Ser bra ut smile

Men varför ville du att motorfläkten inte startar efter du stängt av bilen ?

Tackar tackar big_smile
Tänkte mest så att fläkten inte kör slut på batterit när jag lämnat bilen så den inte går att starta sen wink
Sen är fläkten kopplad så original också, Att den endast kan gå i körläge smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
17 maj 2015
#5312
Motorfläkten ska gå kunna gå en stund när man stänger av bilen det gjorde den på min 940 och den var kopplad till styrboxen för motorn, Och det kör inte slut på batteriet fläkten går kanske max 1 minut om motorn är riktigt varm annars bara några sekunder. Glömde stänga av tändningen en gång på min bil och den stod så säkert 4 timmar och det var bara starta den sen, så ett batteri håller strömmen i evigheter.
Senast redigerat av volvo-93 (17 maj 2015)


809 Inlägg
17 maj 2015
#5313
Henkix skrev:
Mack skrev:
Tror du menade en "skrotbräda", haha.
Men annars blev det en som vanligt trevlig uppdatering!

hehe såg det nu tongue Ja det menade jag smile
Tackar big_smile

Djo skrev:
Ser bra ut smile

Men varför ville du att motorfläkten inte startar efter du stängt av bilen ?

Tackar tackar big_smile
Tänkte mest så att fläkten inte kör slut på batterit när jag lämnat bilen så den inte går att starta sen wink
Sen är fläkten kopplad så original också, Att den endast kan gå i körläge smile

Mvh

volvo-93 skrev:
Motorfläkten ska gå kunna gå en stund när man stänger av bilen det gjorde den på min 940 och den var kopplad till styrboxen för motorn, Och det kör inte slut på batteriet fläkten går kanske max 1 minut om motorn är riktigt varm annars bara några sekunder. Glömde stänga av tändningen en gång på min bil och den stod så säkert 4 timmar och det var bara starta den sen, så ett batteri håller strömmen i evigheter.

precis så mina gjort också. det är också för att skydda motorn från efterkokning.


10 164 Inlägg
17 maj 2015
#5314
Henkix skrev:
Mack skrev:
Tror du menade en "skrotbräda", haha.
Men annars blev det en som vanligt trevlig uppdatering!

hehe såg det nu tongue Ja det menade jag smile
Tackar big_smile

Djo skrev:
Ser bra ut smile

Men varför ville du att motorfläkten inte startar efter du stängt av bilen ?

Tackar tackar big_smile
Tänkte mest så att fläkten inte kör slut på batterit när jag lämnat bilen så den inte går att starta sen wink
Sen är fläkten kopplad så original också, Att den endast kan gå i körläge smile

Mvh

Okej det är ingen fara mitt batteri orkar inget men fläkten gjorde inget (när jag hade) som värst en het sommardag så stog den säkert 2-3 minuter och kylde vilket är bra. För då efterkokar ej motorn.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 740 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#5315
Vi får la se hur det fungerar sedan när det är klart.
Enligt volvos bok till 740 så är iaf fläkten kopplad på så viss att den endast ska kunna gå i körläge.
Och en höfläkt som suttit på denna bilen 27år kan ju inte heller efterkyla motorn o ja har inte haft några problem med efterkokningar tongue Vad jag själv vet iaf wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

809 Inlägg
17 maj 2015
#5316
Henkix skrev:
Vi får la se hur det fungerar sedan när det är klart.
Enligt volvos bok till 740 så är iaf fläkten kopplad på så viss att den endast ska kunna gå i körläge.
Och en höfläkt som suttit på denna bilen 27år kan ju inte heller efterkyla motorn o ja har inte haft några problem med efterkokningar tongue Vad jag själv vet iaf wink

är mer vanligt på turbo efter volvos smarta lösning att turbons vatten retur går 15cm rätt in i expansionskärlet. har kokat sönder ett par kärl på det viset roll


6 740 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#5317
744GLT skrev:
Henkix skrev:
Vi får la se hur det fungerar sedan när det är klart.
Enligt volvos bok till 740 så är iaf fläkten kopplad på så viss att den endast ska kunna gå i körläge.
Och en höfläkt som suttit på denna bilen 27år kan ju inte heller efterkyla motorn o ja har inte haft några problem med efterkokningar tongue Vad jag själv vet iaf wink

är mer vanligt på turbo efter volvos smarta lösning att turbons vatten retur går 15cm rätt in i expansionskärlet. har kokat sönder ett par kärl på det viset roll

hehe ajajaj tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
#5318
Monterat solsensorn på sin plats idag smile
Gjorde först en mall
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-53e4695019795858db720f99e0b8c69b.jpg

sen var det bara börja slipa upp hålet. I NYA brädan! Lite läskigt men gick himla bra big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5e6e749d22ec172c2388d606945bc99a.jpg

sådär tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-912650da688ae770a872069461b65ea7.jpg

la lite smältlim under också så blir det bra wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f199eeeeeb0310b1f701d33f221ed02f.jpg

gjorde gängor också under instrumentbrädan så slipper ja bråka med dom dära clipsen som egentligen ska vara här smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ad24f16701790daf7ad5429443d22d5.jpg

Imon ska jag spruta på ett sista lager massa under tongue
Så i veckan blir det förmodligen att hänga tillbaka bakvagn o montera nya brädan big_smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

10 164 Inlägg
18 maj 2015
#5319
Aha är det det dom där grejerna är solsensorer.

usch kapa i nya brädan hade aldrig vågat haha.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 740 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#5320
Djo skrev:
Aha är det det dom där grejerna är solsensorer.

usch kapa i nya brädan hade aldrig vågat haha.

jajjamensan wink
Hehe man var ju lite nervös men det gick fint big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök