3781
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 459 218 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
6 740 Inlägg
29 juli 2017
Trådstartare
#6221
Liten update!

Var o hämtade lite nya delar till bilen igår smile

Nya bromsslangar till Höger Fram ok. Jag hoppas att detta ska hjälpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6d384c358067a9d85c32ba602755cbcb.jpg

Ny tryckgivare till Ac-pumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9e047fc9075e956b3eed9a70bd683538.jpg

Och en ny slang till kylanläggningen. Hoppas att det ska fungera nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25158b4371633a3185962b943b63c2dc.jpg

Får se när jag får lust att byta detta smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

264 Inlägg
29 juli 2017
#6222
Tack för att du visar hur man gör mä stolarna! Dä blev riktigt snyggt! smile


6 740 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
#6223
mr_birch skrev:
Tack för att du visar hur man gör mä stolarna! Dä blev riktigt snyggt! smile

Varsågod, alltid kul o kunna hjälpa till ju smile
Tackar, ja det blev fint big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
#6224
Jaha, då har jag bytt slangarna HF också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4b2bf181927614af8673ad5e7ebf04b4.jpg

Fick även göra rent o fetta in glid-pinnarna uppe o nere då fettet där stelnat på grund av värmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-658d91d36f98c32e7a5e163289c282fb.jpg

fick bli en ny såndär gummi-grej där uppe också. den gamla blev dubbelt så stor efter att jag försökte göra rent den från allt fett inuti.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0d7a1be177fc500ebf32239f088833ef.jpg

Sådär, allt klart änu en gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-27d0d007cc1eaf648596e067d4c78c9d.jpg

Nu hoppas jag skiten inte fortsätter jävlas. Har inte provkört än.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
4 augusti 2017
Trådstartare
#6225
Fått lite bilder tagna o har inget att göra så varför inte passa på att updatera här?! big_smile


Klimatanläggningen började jävlas för mej. Allt dog o sen startade det för att sedan dö igen.

Var nästan säker på att det berodde på glapp i säkringshållaren. rev ut hela elcentralen men verkade inte glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72e36bbd3d4e8a523b0ead434ac709a6.jpg

Rev ner handsfacket o kollade sladden med + matningen. tyckte den verkade väldigt mjuk så tänkte det kanske var kabelbrott. klippte bort det mjuka av kabeln o lödde på ny. Men det hjälpte inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d1845357236859d7a14621c092b4932.jpg

Sen hittade jag felet. Att jag inte kollade här från början.
Jordkabeln hade lossnat o låg löst mot dem andra kontakterna. satte tillbaka kabeln där den ska vara så funkade det igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29e7209b4804a8d2353e293a90890254.jpg

Hade inget o göra igår så var ner i garaget hela dagen o putsade på bilen.
Lack, krom, rutor, däck o allt svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ee89bac7003dfcc6a89b0c704d39ab1.jpg

var på volvo innan o köpte nya bakre länkarmsstag. Då mina redan börjat rosta som fan igen så ska dom bytas till vintern tänkte jag. Är i skarvarna vid bussningen mina börjat rosta igen, kommer förmodligen inifrån   och där kommer jag ju inte åt med blästern så då fick det bli att par nya istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d1a948291d2b3a040b844998d9faad1.jpg

Min broms HF verkar fortfarande ligga på trots nya slangar. Var ute o körde i förrgår ca 8 mil. stannade några gången som vanligt med bromsarna o kände på skivorna. VF är lite ljummen och HF är gränsfall på att bränna sej. Tyvärr var ju mina fälgar redan skitiga när jag körde så kunde ej se om HF även blivit dammigare fortare. Det återstår att se.

Pratade även med en kille på volvo om detta. Han trodde mer på att det är beläggen som kärvar i ok-sadeln. Han misstänkte att det kärvar på grund av att jag målat ytorna som belägen ligger mot i sadeln.  Men på vänster sida har jag ju också målat dom ytorna och där funkar det ju?

Tänker nog hämta en ok-sadel på skroten o prova med innan jag slipar ner färgen på min.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

548 Inlägg
4 augusti 2017
#6226
Henkix skrev:
Fått lite bilder tagna o har inget att göra så varför inte passa på att updatera här?! big_smile


Klimatanläggningen började jävlas för mej. Allt dog o sen startade det för att sedan dö igen.

Var nästan säker på att det berodde på glapp i säkringshållaren. rev ut hela elcentralen men verkade inte glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72e36bbd3d4e8a523b0ead434ac709a6.jpg

Rev ner handsfacket o kollade sladden med + matningen. tyckte den verkade väldigt mjuk så tänkte det kanske var kabelbrott. klippte bort det mjuka av kabeln o lödde på ny. Men det hjälpte inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d1845357236859d7a14621c092b4932.jpg

Sen hittade jag felet. Att jag inte kollade här från början.
Jordkabeln hade lossnat o låg löst mot dem andra kontakterna. satte tillbaka kabeln där den ska vara så funkade det igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29e7209b4804a8d2353e293a90890254.jpg

Hade inget o göra igår så var ner i garaget hela dagen o putsade på bilen.
Lack, krom, rutor, däck o allt svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ee89bac7003dfcc6a89b0c704d39ab1.jpg

var på volvo innan o köpte nya bakre länkarmsstag. Då mina redan börjat rosta som fan igen så ska dom bytas till vintern tänkte jag. Är i skarvarna vid bussningen mina börjat rosta igen, kommer förmodligen inifrån   och där kommer jag ju inte åt med blästern så då fick det bli att par nya istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d1a948291d2b3a040b844998d9faad1.jpg

Min broms HF verkar fortfarande ligga på trots nya slangar. Var ute o körde i förrgår ca 8 mil. stannade några gången som vanligt med bromsarna o kände på skivorna. VF är lite ljummen och HF är gränsfall på att bränna sej. Tyvärr var ju mina fälgar redan skitiga när jag körde så kunde ej se om HF även blivit dammigare fortare. Det återstår att se.

Pratade även med en kille på volvo om detta. Han trodde mer på att det är beläggen som kärvar i ok-sadeln. Han misstänkte att det kärvar på grund av att jag målat ytorna som belägen ligger mot i sadeln.  Men på vänster sida har jag ju också målat dom ytorna och där funkar det ju?

Tänker nog hämta en ok-sadel på skroten o prova med innan jag slipar ner färgen på min.

mvh

Tja
Förfarande imponerad av ditt jobb med 740in måste ju vara i bättre skick nu än när den rullade av bandet, detta med bromsarna, har lite erfarenhet av detta när man har haft problem med bromsar som inte vill släppa. När man monterar nya belägg brukar jag ta en fil och fila av alla kontakt ytor och fetta in med kopparpasta.


41 Inlägg
7 augusti 2017
#6227
MickeEng skrev:
Henkix skrev:
Fått lite bilder tagna o har inget att göra så varför inte passa på att updatera här?! big_smile


Klimatanläggningen började jävlas för mej. Allt dog o sen startade det för att sedan dö igen.

Var nästan säker på att det berodde på glapp i säkringshållaren. rev ut hela elcentralen men verkade inte glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72e36bbd3d4e8a523b0ead434ac709a6.jpg

Rev ner handsfacket o kollade sladden med + matningen. tyckte den verkade väldigt mjuk så tänkte det kanske var kabelbrott. klippte bort det mjuka av kabeln o lödde på ny. Men det hjälpte inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d1845357236859d7a14621c092b4932.jpg

Sen hittade jag felet. Att jag inte kollade här från början.
Jordkabeln hade lossnat o låg löst mot dem andra kontakterna. satte tillbaka kabeln där den ska vara så funkade det igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29e7209b4804a8d2353e293a90890254.jpg

Hade inget o göra igår så var ner i garaget hela dagen o putsade på bilen.
Lack, krom, rutor, däck o allt svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ee89bac7003dfcc6a89b0c704d39ab1.jpg

var på volvo innan o köpte nya bakre länkarmsstag. Då mina redan börjat rosta som fan igen så ska dom bytas till vintern tänkte jag. Är i skarvarna vid bussningen mina börjat rosta igen, kommer förmodligen inifrån   och där kommer jag ju inte åt med blästern så då fick det bli att par nya istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d1a948291d2b3a040b844998d9faad1.jpg

Min broms HF verkar fortfarande ligga på trots nya slangar. Var ute o körde i förrgår ca 8 mil. stannade några gången som vanligt med bromsarna o kände på skivorna. VF är lite ljummen och HF är gränsfall på att bränna sej. Tyvärr var ju mina fälgar redan skitiga när jag körde så kunde ej se om HF även blivit dammigare fortare. Det återstår att se.

Pratade även med en kille på volvo om detta. Han trodde mer på att det är beläggen som kärvar i ok-sadeln. Han misstänkte att det kärvar på grund av att jag målat ytorna som belägen ligger mot i sadeln.  Men på vänster sida har jag ju också målat dom ytorna och där funkar det ju?

Tänker nog hämta en ok-sadel på skroten o prova med innan jag slipar ner färgen på min.

mvh

Tja
Förfarande imponerad av ditt jobb med 740in måste ju vara i bättre skick nu än när den rullade av bandet, detta med bromsarna, har lite erfarenhet av detta när man har haft problem med bromsar som inte vill släppa. När man monterar nya belägg brukar jag ta en fil och fila av alla kontakt ytor och fetta in med kopparpasta.

Jag säger inte att din metod är fel eller inte funkar men jag har blivit lärd att man inte ska smörja något på bromsarna, varken ok-sadlar, glidpinnar eller något sånt då bromsdamm och smuts fastnar i fettet/smörjmedlet så att det kärvar. Detta har jag fått lära mig på fordons/mekanikerutbildning av gamla mekaniker och vet även att volvo avråder från att smörja i sina service/reparationsprotokoll.


10 164 Inlägg
7 augusti 2017
#6228
Porky257 skrev:
MickeEng skrev:
Henkix skrev:
Fått lite bilder tagna o har inget att göra så varför inte passa på att updatera här?! big_smile


Klimatanläggningen började jävlas för mej. Allt dog o sen startade det för att sedan dö igen.

Var nästan säker på att det berodde på glapp i säkringshållaren. rev ut hela elcentralen men verkade inte glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72e36bbd3d4e8a523b0ead434ac709a6.jpg

Rev ner handsfacket o kollade sladden med + matningen. tyckte den verkade väldigt mjuk så tänkte det kanske var kabelbrott. klippte bort det mjuka av kabeln o lödde på ny. Men det hjälpte inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d1845357236859d7a14621c092b4932.jpg

Sen hittade jag felet. Att jag inte kollade här från början.
Jordkabeln hade lossnat o låg löst mot dem andra kontakterna. satte tillbaka kabeln där den ska vara så funkade det igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29e7209b4804a8d2353e293a90890254.jpg

Hade inget o göra igår så var ner i garaget hela dagen o putsade på bilen.
Lack, krom, rutor, däck o allt svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ee89bac7003dfcc6a89b0c704d39ab1.jpg

var på volvo innan o köpte nya bakre länkarmsstag. Då mina redan börjat rosta som fan igen så ska dom bytas till vintern tänkte jag. Är i skarvarna vid bussningen mina börjat rosta igen, kommer förmodligen inifrån   och där kommer jag ju inte åt med blästern så då fick det bli att par nya istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d1a948291d2b3a040b844998d9faad1.jpg

Min broms HF verkar fortfarande ligga på trots nya slangar. Var ute o körde i förrgår ca 8 mil. stannade några gången som vanligt med bromsarna o kände på skivorna. VF är lite ljummen och HF är gränsfall på att bränna sej. Tyvärr var ju mina fälgar redan skitiga när jag körde så kunde ej se om HF även blivit dammigare fortare. Det återstår att se.

Pratade även med en kille på volvo om detta. Han trodde mer på att det är beläggen som kärvar i ok-sadeln. Han misstänkte att det kärvar på grund av att jag målat ytorna som belägen ligger mot i sadeln.  Men på vänster sida har jag ju också målat dom ytorna och där funkar det ju?

Tänker nog hämta en ok-sadel på skroten o prova med innan jag slipar ner färgen på min.

mvh

Tja
Förfarande imponerad av ditt jobb med 740in måste ju vara i bättre skick nu än när den rullade av bandet, detta med bromsarna, har lite erfarenhet av detta när man har haft problem med bromsar som inte vill släppa. När man monterar nya belägg brukar jag ta en fil och fila av alla kontakt ytor och fetta in med kopparpasta.

Jag säger inte att din metod är fel eller inte funkar men jag har blivit lärd att man inte ska smörja något på bromsarna, varken ok-sadlar, glidpinnar eller något sånt då bromsdamm och smuts fastnar i fettet/smörjmedlet så att det kärvar. Detta har jag fått lära mig på fordons/mekanikerutbildning av gamla mekaniker och vet även att volvo avråder från att smörja i sina service/reparationsprotokoll.

på Volvo verkstäder smörjs det dock för annars riskerar det att rosta fast/ihop. Dock ej kopparpasta och ej glidbultar då kopparpastan får gummit att svälla.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

224 Inlägg
7 augusti 2017
#6229
Porky257 skrev:
Jag säger inte att din metod är fel eller inte funkar men jag har blivit lärd att man inte ska smörja något på bromsarna, varken ok-sadlar, glidpinnar eller något sånt då bromsdamm och smuts fastnar i fettet/smörjmedlet så att det kärvar. Detta har jag fått lära mig på fordons/mekanikerutbildning av gamla mekaniker och vet även att volvo avråder från att smörja i sina service/reparationsprotokoll.

De är därför man alltid får in bilar från märkesverkstäder som " vet vad dom gör" när man lämnar bilen på service , som man får slå loss beläggen ur belägghållaren .. Har hänt flertal gånger att de har kommit in bilar dagar efter dom gjort storservice alltså inklusive bromsöversyn på märkesverkstad, som man får slå loss belägg glidpinnar ja allt. Lurade kunder som betalar flera tusen för arbete som ej är utfört.
Korrekt bromsservice är enligt mig , göra rent alla anliggningsytor tills belägg går lätt smörja med fett.
Gör rent glidkolvar smörja med specialfett för gummi.
Även belägg och ok måste vara plana mot varandra.

Finns väl säkert folk som tycker detta är fel sätt.
Men när man får tillbaka bilen man servat för 1-2 år sedan och det bara krävs lättare rengöring och ny smörjning säger väl en hel del. Istället för när dom kommer från oftast märkesverkstäder så får man plocka bort allt i bromsväg och slipa rent alla anliggningsytor.


548 Inlägg
7 augusti 2017
#6230
_740tic skrev:
Porky257 skrev:
Jag säger inte att din metod är fel eller inte funkar men jag har blivit lärd att man inte ska smörja något på bromsarna, varken ok-sadlar, glidpinnar eller något sånt då bromsdamm och smuts fastnar i fettet/smörjmedlet så att det kärvar. Detta har jag fått lära mig på fordons/mekanikerutbildning av gamla mekaniker och vet även att volvo avråder från att smörja i sina service/reparationsprotokoll.

De är därför man alltid får in bilar från märkesverkstäder som " vet vad dom gör" när man lämnar bilen på service , som man får slå loss beläggen ur belägghållaren .. Har hänt flertal gånger att de har kommit in bilar dagar efter dom gjort storservice alltså inklusive bromsöversyn på märkesverkstad, som man får slå loss belägg glidpinnar ja allt. Lurade kunder som betalar flera tusen för arbete som ej är utfört.
Korrekt bromsservice är enligt mig , göra rent alla anliggningsytor tills belägg går lätt smörja med fett.
Gör rent glidkolvar smörja med specialfett för gummi.
Även belägg och ok måste vara plana mot varandra.

Finns väl säkert folk som tycker detta är fel sätt.
Men när man får tillbaka bilen man servat för 1-2 år sedan och det bara krävs lättare rengöring och ny smörjning säger väl en hel del. Istället för när dom kommer från oftast märkesverkstäder så får man plocka bort allt i bromsväg och slipa rent alla anliggningsytor.

Precis 740tic har alltid gjort som du beskriver och aldrig haft några problem med skärvade  bromsar.


41 Inlägg
7 augusti 2017
#6231
_740tic skrev:
Porky257 skrev:
Jag säger inte att din metod är fel eller inte funkar men jag har blivit lärd att man inte ska smörja något på bromsarna, varken ok-sadlar, glidpinnar eller något sånt då bromsdamm och smuts fastnar i fettet/smörjmedlet så att det kärvar. Detta har jag fått lära mig på fordons/mekanikerutbildning av gamla mekaniker och vet även att volvo avråder från att smörja i sina service/reparationsprotokoll.

De är därför man alltid får in bilar från märkesverkstäder som " vet vad dom gör" när man lämnar bilen på service , som man får slå loss beläggen ur belägghållaren .. Har hänt flertal gånger att de har kommit in bilar dagar efter dom gjort storservice alltså inklusive bromsöversyn på märkesverkstad, som man får slå loss belägg glidpinnar ja allt. Lurade kunder som betalar flera tusen för arbete som ej är utfört.
Korrekt bromsservice är enligt mig , göra rent alla anliggningsytor tills belägg går lätt smörja med fett.
Gör rent glidkolvar smörja med specialfett för gummi.
Även belägg och ok måste vara plana mot varandra.

Finns väl säkert folk som tycker detta är fel sätt.
Men när man får tillbaka bilen man servat för 1-2 år sedan och det bara krävs lättare rengöring och ny smörjning säger väl en hel del. Istället för när dom kommer från oftast märkesverkstäder så får man plocka bort allt i bromsväg och slipa rent alla anliggningsytor.

Som sagt så är det bara det jag har blivit lärd men håller inte med om det så jag brukar också smörja, tänkte mest utifall Henrik får helt slut på saker att prova så kan det kanske va värt att prova?


218 Inlägg
7 augusti 2017
#6232
Jag kan säga själv att när det gäller bromsar så ska man enligt mig använda keramik pasta mellan bromsbeläggen och broms oket i sig (den inre delen av det då som har glid pinnarna) och de som användas på glid pinnarna är något typ av fett för det bruk.


6 740 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#6233
MickeEng skrev:
Henkix skrev:
Fått lite bilder tagna o har inget att göra så varför inte passa på att updatera här?! big_smile


Klimatanläggningen började jävlas för mej. Allt dog o sen startade det för att sedan dö igen.

Var nästan säker på att det berodde på glapp i säkringshållaren. rev ut hela elcentralen men verkade inte glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72e36bbd3d4e8a523b0ead434ac709a6.jpg

Rev ner handsfacket o kollade sladden med + matningen. tyckte den verkade väldigt mjuk så tänkte det kanske var kabelbrott. klippte bort det mjuka av kabeln o lödde på ny. Men det hjälpte inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d1845357236859d7a14621c092b4932.jpg

Sen hittade jag felet. Att jag inte kollade här från början.
Jordkabeln hade lossnat o låg löst mot dem andra kontakterna. satte tillbaka kabeln där den ska vara så funkade det igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-29e7209b4804a8d2353e293a90890254.jpg

Hade inget o göra igår så var ner i garaget hela dagen o putsade på bilen.
Lack, krom, rutor, däck o allt svart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ee89bac7003dfcc6a89b0c704d39ab1.jpg

var på volvo innan o köpte nya bakre länkarmsstag. Då mina redan börjat rosta som fan igen så ska dom bytas till vintern tänkte jag. Är i skarvarna vid bussningen mina börjat rosta igen, kommer förmodligen inifrån   och där kommer jag ju inte åt med blästern så då fick det bli att par nya istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d1a948291d2b3a040b844998d9faad1.jpg

Min broms HF verkar fortfarande ligga på trots nya slangar. Var ute o körde i förrgår ca 8 mil. stannade några gången som vanligt med bromsarna o kände på skivorna. VF är lite ljummen och HF är gränsfall på att bränna sej. Tyvärr var ju mina fälgar redan skitiga när jag körde så kunde ej se om HF även blivit dammigare fortare. Det återstår att se.

Pratade även med en kille på volvo om detta. Han trodde mer på att det är beläggen som kärvar i ok-sadeln. Han misstänkte att det kärvar på grund av att jag målat ytorna som belägen ligger mot i sadeln.  Men på vänster sida har jag ju också målat dom ytorna och där funkar det ju?

Tänker nog hämta en ok-sadel på skroten o prova med innan jag slipar ner färgen på min.

mvh

Tja
Förfarande imponerad av ditt jobb med 740in måste ju vara i bättre skick nu än när den rullade av bandet, detta med bromsarna, har lite erfarenhet av detta när man har haft problem med bromsar som inte vill släppa. När man monterar nya belägg brukar jag ta en fil och fila av alla kontakt ytor och fetta in med kopparpasta.

Tack, så roligt att höra big_smile Ja det kanske den kan vara tongue
Ja, jag har provat att fila på beläggen och det verkar som att det hjälpte faktiskt big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#6234
Då har man grejat lite igen. Då det inte verkade hjälpa att byta bromsslangarna så tog jag väck beläggen o kollade glidytorna på dom.

Det yttre belägget hade ojämnheter som synes på båda glidytorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4dfc4ed140a90cc4df58f6d4d690e7b0.jpg

På det inre belägget är ytorna släta och fina
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-78e2f08db2998705145c8544b237479a.jpg

Så jag jämnade till glidytorna på det yttre belägget med en fil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-969b1a898cf02b386e6ed39b11abc3d1.jpg

Monterade ihop allt igen, sen åkte jag en runda
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0e78b08a2f9bc3f77f692ee966fd664c.jpg

i det fina vädret big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d862ddc896997106948bd4b799cf7fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9835db023304949fe43967f60dd425b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6020c057aab4d3b529c95854f6a64ed0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0a74ff6ac69b849dfc491aa23ec42f82.jpg

Och det verkar faktiskt som att det hjälpte att fila till glidytorna! big_smile Stannade ett flertal gånger och kände på skivorna fram och båda kändes ungefär lika. Innan var alltid HF mycket varmare.

Ska tvätta av fälgarna till nästa gång också så ser man änu tydligare om det ligger på eller inte.

Men vad ska man egentligen smörja glid-pinnen & glidbulten med? En del säger att man inte ska smörja alls och en del säger det måste vara silikonbaserat för att inte förstöra gummit.
jag använder just nu detta, men det står inte vad det är baserat på. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter … 000034132/

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

61 Inlägg
18 augusti 2017
#6235
Jag har alltid smörjt glidpinnarna med vad som fanns på hyllan. Detta har aldrig varit något problem för mig.
Men på senare tid har jag hört att de inte ska smörjas med argumentet att gummit ska inte glida på pinnarna utan dra tillbaka oket så att beläggen inte ligger an på skivan.


224 Inlägg
18 augusti 2017
#6236
Glidkolvar på bromsok smörjar man med tex https://www.autoexperten.se/reservdelar … -28672378/
Även kolvarna om man har isär oket. Används tex vanligt fett, kopparpasta så svullnar gummit och de kärvar


2 030 Inlägg
18 augusti 2017
#6237
skönt att det äntligen verkar löst sig! smile
Det där ska man försöka komma ihåg ifall någon broms ligger på smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

425 Inlägg
18 augusti 2017
#6238
Henkix skrev:
Då har man grejat lite igen. Då det inte verkade hjälpa att byta bromsslangarna så tog jag väck beläggen o kollade glidytorna på dom.

Det yttre belägget hade ojämnheter som synes på båda glidytorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4dfc4ed140a90cc4df58f6d4d690e7b0.jpg

På det inre belägget är ytorna släta och fina
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-78e2f08db2998705145c8544b237479a.jpg

Så jag jämnade till glidytorna på det yttre belägget med en fil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-969b1a898cf02b386e6ed39b11abc3d1.jpg

Monterade ihop allt igen, sen åkte jag en runda
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0e78b08a2f9bc3f77f692ee966fd664c.jpg

i det fina vädret big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d862ddc896997106948bd4b799cf7fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9835db023304949fe43967f60dd425b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6020c057aab4d3b529c95854f6a64ed0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0a74ff6ac69b849dfc491aa23ec42f82.jpg

Och det verkar faktiskt som att det hjälpte att fila till glidytorna! big_smile Stannade ett flertal gånger och kände på skivorna fram och båda kändes ungefär lika. Innan var alltid HF mycket varmare.

Ska tvätta av fälgarna till nästa gång också så ser man änu tydligare om det ligger på eller inte.

Men vad ska man egentligen smörja glid-pinnen & glidbulten med? En del säger att man inte ska smörja alls och en del säger det måste vara silikonbaserat för att inte förstöra gummit.
jag använder just nu detta, men det står inte vad det är baserat på. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter … 000034132/

mvh

Du ska smörja med ett silikonbaserat fett som har hög bärighetsgrad/tål mycket press och hög temperatur smile
Här är en gammal modell av sånt som jag själv använt till alla glidpinnar och bromskolvar, även inom lastbilsmek används det mycket/har användst smile Sil-Glyde heter det.

Grymt jobb du lagt ner på bilen, ser riktigt bra ut!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175516/175516-4ef67903eeb9881ca29a2bc04f1f1478.jpg


6 740 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#6239
bmw_ixen skrev:
Jag har alltid smörjt glidpinnarna med vad som fanns på hyllan. Detta har aldrig varit något problem för mig.
Men på senare tid har jag hört att de inte ska smörjas med argumentet att gummit ska inte glida på pinnarna utan dra tillbaka oket så att beläggen inte ligger an på skivan.

det har jag också gjort tongue
läste också något liknande därför jag blev så osäker.


_740tic skrev:
Glidkolvar på bromsok smörjar man med tex https://www.autoexperten.se/reservdelar … -28672378/
Även kolvarna om man har isär oket. Används tex vanligt fett, kopparpasta så svullnar gummit och de kärvar

tack för länken! smile men det där är väl monteringsfett man använder när man monterat ihop dem hydrauliska delarna i ett bromsok?
Det är ju glispinnarna jag är så osäker på vad jag ska smörja dem med.

BlueScreeen skrev:
skönt att det äntligen verkar löst sig! smile
Det där ska man försöka komma ihåg ifall någon broms ligger på smile

ja jag hoppas det ordnat sej. skivan hf var ju något varmare igen än vänster efter att ha kört i helgen. dock snurrar hjulet lätt och fint så förstår inte riktigt varför den var varm.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#6240
LillemanT skrev:
Henkix skrev:
Då har man grejat lite igen. Då det inte verkade hjälpa att byta bromsslangarna så tog jag väck beläggen o kollade glidytorna på dom.

Det yttre belägget hade ojämnheter som synes på båda glidytorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4dfc4ed140a90cc4df58f6d4d690e7b0.jpg

På det inre belägget är ytorna släta och fina
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-78e2f08db2998705145c8544b237479a.jpg

Så jag jämnade till glidytorna på det yttre belägget med en fil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-969b1a898cf02b386e6ed39b11abc3d1.jpg

Monterade ihop allt igen, sen åkte jag en runda
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0e78b08a2f9bc3f77f692ee966fd664c.jpg

i det fina vädret big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9d862ddc896997106948bd4b799cf7fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9835db023304949fe43967f60dd425b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6020c057aab4d3b529c95854f6a64ed0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0a74ff6ac69b849dfc491aa23ec42f82.jpg

Och det verkar faktiskt som att det hjälpte att fila till glidytorna! big_smile Stannade ett flertal gånger och kände på skivorna fram och båda kändes ungefär lika. Innan var alltid HF mycket varmare.

Ska tvätta av fälgarna till nästa gång också så ser man änu tydligare om det ligger på eller inte.

Men vad ska man egentligen smörja glid-pinnen & glidbulten med? En del säger att man inte ska smörja alls och en del säger det måste vara silikonbaserat för att inte förstöra gummit.
jag använder just nu detta, men det står inte vad det är baserat på. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter … 000034132/

mvh

Du ska smörja med ett silikonbaserat fett som har hög bärighetsgrad/tål mycket press och hög temperatur smile
Här är en gammal modell av sånt som jag själv använt till alla glidpinnar och bromskolvar, även inom lastbilsmek används det mycket/har användst smile Sil-Glyde heter det.

Grymt jobb du lagt ner på bilen, ser riktigt bra ut!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175516/175516-4ef67903eeb9881ca29a2bc04f1f1478.jpg

tack så mycket för bilden och tipset! big_smile

Tack så mycket, gillar att läsa sånt här smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök