Tack för era kommentarer det uppskattas

Nu kommer lite bilder igen.
Jag har gjort en riktig genomgång av hastighetsmätaren nu. Hela kvällarna sedan i tisdags tills nu ikväll har jag grejat med den.
Kretskortet borta igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dad3033c62fb77eb4f85ad34fe897fe6.jpg]()
Än en gång lödde jag bort alla komponenter. Sen så undersökte jag själva kretskortet. Mätte upp alla banorna på det för att se så det inte var avbrott någonstans eller felaktigt motstånd.
Men det var helt felfritt, hittade inga fel på det

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25870679fa87301019cccd875d638cb6.jpg]()
Började mäta upp alla komponenter. Jag utgår från att IC-kretsen Ba6140a är hel för det har jag inte en aning om hur man mäter.
Nu tog jag ingen bild på det men jag började mäta alla dioderna. Och dem var felfria. dom släppte bara igenom strömmen på ena hållet som dem ska och värdet som multimetern visade var stabilt.
Nu var det dags att mäta resistorerna. Började med det som skulle vara 15k ohm
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d68ba1f008e9fc4f5465602e553fd195.jpg]()
Såhär ser en resistor ut. Det är som ett motstånd för strömmen. Ju högre ohm desto större motstånd. 1K ohm = 1000ohm
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f8632bdf40fa50b8c6c10aceba5f32af.jpg]()
Det första skulle vara på 15k ohm. Och enligt multimetern så var det på 14640 ohm vilket betyder det fattas ca 400ohm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d4b6ecaa9b3746a53242fa410cf62d27.jpg]()
Jag tycker det låter rätt mycket när det felar 400ohm. Om det spelar någon roll vet jag inte men jag provade mäta en ny 15k resistor. Och på det nya fattades det endast 20ohm. Resistorerna får fela en viss procent men jag minns inte hur många procent det var.
Men men det var ju iaf många resistorer som felade rätt mycket om man jämförde med en ny resistor.
På kretskortet står det vad för resistor som ska sitta där och då tycker ju iaf jag att det helst ska stämma
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72866a336d583adf0049ebb31a3854a8.jpg]()
Så jag bestämde mig för att byta allihop!
Hade en hel låda liggande med nya resistorer som jag köpte för många år sedan när elektronik-intresset var som störst

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-de1b8c5d43ddf5e3bfbaed781ca01ba7.jpg]()
130-olika värden och 20 av varje värde. Letade igenom lådan ett bra tag och till slut hittade jag alla jag behövde!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-535707e0465c9d0a1bc25cc90aa0e9a0.jpg]()
Sådär, nya resistorer på plats!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c70ffa78d3555ff65ce69cf13cb18bab.jpg]()
Sen så mätte jag igenom dem keramiska kondensatorerna. Det är dem gröna på bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f4db51699b612f9732272444c91f6eaa.jpg]()
Det var inte mycket som stämde där heller
Dem första skulle ha en kapacitans på 100nF men dem var på 115.5 , vet inte om det spelar nån större roll men jag tycker ju det ska stämma så gott det går
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eb2f74d3ab676cf3b20b864811340dd3.jpg]()
Så jag prova mäta på en ny

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-75af783570ac82d902634d9f8e5de45d.jpg]()
102,1nF visade multimetern på den nya och det stämde ju mycket bättre

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4a44a3e83e25f47010e33e266173781b.jpg]()
Nästa skulle vara på 47nF. Men den var på 59nF
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-49cca73bec6775492eedf3f08e52db8a.jpg]()
Mätte på en ny och då hamnade jag mycket närmre 47

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1413affd0d58711a324a343c501474f4.jpg]()
Jag bytte även här allihop

Såhär ser dem nya ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cd9e8d9c1d79c04d81bebb50b3128390.jpg]()
Nya på plats

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a4008a76fd115c128112dc322c5674d6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1e9f90ec6cdd2936c6aa5f5f3a294f2b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-05d9c8808536cbbb93dc67318d27ef0a.jpg]()
Sen var det dags att titta på transistorn som jag misstänker inte fungerar riktigt som den ska.
Det är ju då transistor C1545 jag misstänker, och den verkar ju även samarbeta på något viss med A937.
A937 är av PNP typ medan C1545 är NPN.
Jag har inte en aning om hur PNP fungerar riktigt och kan inte riktigt förstå var den gör för något så jag byte båda 2 mot nya

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9a3887d312a0eea9193dcbfc4721a800.jpg]()
Såhär ser originalen från 1987 ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f322601104beed6bb46bc0623b4774b5.jpg]()
och här är dem nya ut som ska ersätta dem

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d10cea7bea10ad0ac287a8f1dbc7de28.jpg]()
Som ni ser nedan så stämde inte "pinout" riktigt på dem nya och gamla
Gamla:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fbb818b96e7064c38fcd45097a5eaeaa.jpg]()
Nya:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f1f63e211df565b61f52f72cb34059e5.jpg]()
Så med hjälp av en plattång böjde jag till benen på dem nya så pinout skulle stämma
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-70d0eb9da692cc263ec2d202ebaed20d.jpg]()
Sådär nya transistorer på plats

Blev lite trång men det gick

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-481ca5521570a9624a427988ec2ea374.jpg]()
Sådär då har kretskortet fått en ordentlig genomgång och är redo för återmontering igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ecd3bb5551faebe0bc6cfc7fcaf2215d.jpg]()
Sen så monterades allt ihop igen, och jag hissade upp baken på bilen och provade med hjulen i luften

Jag var väldigt spänd. Skulle mätaren fungera över huvud-taget med tanke på vilket stort ingrepp jag gjort i den nu? eller skulle det bara bli ett rökmoln av hela alltet? Lite orolig var jag faktiskt i och med att utseendet på dem gamla och nya komponenterna skiljde en hel del.
Men mätaren gick ju igång o fungerade som om inget hänt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-858c31d9f680f54557bd3a2c7cdac042.jpg]()
Så skönt då var det inga problem att ersätta dem gamla grejerna som inte går o få tag i längre med dem nya

DOCK vet jag inte om felet fortfarande finns kvar än det märker jag när jag börjar köra lite

Nu gick mätaren igång direkt men den har legat inne i ett varmt o gott hus i flera dagar
I vintras när jag gjorde om alla lödningar fungerade den också direkt på första försöket men då hade den också legat inne i värmen.
Och detta är vad som blev över, dem gamla komponenterna

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-929b9e60b549125c9a0f9f2ebc33b1b4.jpg]()
Jag återkommer med svar om felet är borta eller inte
Skulle det vara kvar så tänker jag byta resten av transistorerna också. Finns 3 till som jag inte bytt. Sen har jag bytt allt som jag kan byta

Mvh