NightCruiser skrev:
2.2L, r-kam, extraktor ger ju en del, men vad är de exakt för weber du har?
Är de en 32/46 har du ca 140-150 men om du har dubbla 45or eller liknande godis så plockar du bortåt 170hk beroende på hur mkt som är gjort med toppen...
Så med andra ord, mer info om förgasarna och om toppen tack!
Skulle tro att det kan vara lite väl optimistiska siffror..
Byggde själv en "vedbodtrimmad" B20 för en massa år sedan med hemportad topp, billigt comfort extraktorrör, Weber 40:or (från Alfa) och en högvarvig CW-1 kam.
Motorn blev toppig och gav 150hk då bilen kördes på rullar.
Weber 40:orna tror jag är i minsta laget för en 2 liters + maskin men de gör underverk på hela effektregistret jämfört med 36/36:an.
Man bör nog satsa på ett par 45:or direkt som du säjer.
Satsar man på beggade så kolla att numrerna stämmer på förgasarna så de tillhör samma serie, annars skiljer det i designen av låg och mellanregister kanaler och blandningen blir olika och motorn går inte bra. -Hör med MISAB de ger råd och tips.
En 2,2-liters B20 som byggdes med en Enem H3 kam och Weber 45:or, fint port-jobb, full balansering och vägning, ett bra extraktorrör, brytarlöst Lumenition mm gav efter lång stund i bänken 170hk..
Volvos egna marin Competition maskiner med Solex 45:or och G-kam uppgavs till 155hk eller 165hk beroende på bestyckning..
Med tanke på jobbet att få 170 hk ur den bänk-körda 2,2:an tar jag Volvos egna siffror med en rejäl nypa salt..