2384
Sök

trimmad b20, vad kan den ha i hk?

514 Inlägg
17 april 2007
#21
Ungefär samma tankar som föregående talare. Sen tror jag det är 32/36 förgasare han menar wink

Själv skulle jag tippa på ca 130-140hk kanske med det du har nu. Med en riktig topp samt webrar så 170-180hk.

old volkswagens never die they just get lower

514 Inlägg
17 april 2007
#22
JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Allting är möjligt.. Dock så krävs det en hel del för att kunna plocka ur dom hk ur en b21, om man inte satsar på turbo då smile

old volkswagens never die they just get lower

311 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#23
130-140.. okej.. är nöjd.. får tacka och bocka.. smile

Pv med preppad b20..

Kettunen
17 april 2007
#24
JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Klart det är möjligt!
Inget är omöjligt som sagt

311 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#25
NightCruiser skrev:
2.2L, r-kam, extraktor ger ju en del, men vad är de exakt för weber du har?
Är de en 32/46 har du ca 140-150 men om du har dubbla 45or eller liknande godis så plockar du bortåt 170hk beroende på hur mkt som är gjort med toppen...

Så med andra ord, mer info om förgasarna och om toppen tack!

det var en 36/36 gasare.. big_smile

Pv med preppad b20..

55 Inlägg
21 april 2007
#26
jag skulle säga runt 145-155

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
21 april 2007
#27
JalleJ skrev:
Lite of topic här.. Tror någon det är möjligt att få ut 300 hästar ur en B21? tongue

Det är nog inte omöjligt som sagt med tanke på att man kan plocka ur 420 vilda hästar ur en 1.8T VAG motor.

Då byttes iofs detta:

E-Prom,
optimering av flöde till intercooler,
byte turbo,
grenrör,
wastegate,
intercooler,
spridare,
bränslepump,
bränsletrycksregulator,
kamaxlar,
vevaxel,
vevstakar,
kolvar,
oljekylare,
koppling,
svänghjul,
luftfilter,
ombyggnad rör till och från intercooler,
extra motorfästen,
ombyggnad vevhusventilation och luftfilterbox,
portning av topplock och byte till dubbla racekatalysatorer och komplett rostfritt avgassystem.


smile
Senast redigerat av mr_jonsson (21 april 2007)

kung
52 Inlägg
21 april 2007
#28
jag byggde på en b20 med r-kam å dubbla solex å de gav 140hk på hjulen


311 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#29
ok.. fan va sugen ja e på bänka den

Pv med preppad b20..

311 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#30
såg på blocket en Volvo Racing insprutningstopp till b20.. vad tror ni om att köpa det ? ger det mer effekt än en weber 36, hur mycket isåfall?

Pv med preppad b20..

53 Inlägg
22 september 2007
#31
satsa på att titta va du har för topp til din motor tror jag att du skulle haft en steg 3 och dubla weber 45or så får du nog drag i bilen så det räcker. va har du för svänghjul?

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

Jetonaut
32 Inlägg
22 september 2007
#32
Prova inte få upp den i 300 bara...'

En kompis hade några kompisar som satte på turbo och så...
Dom hade fått upp den i runt 300 (bänkade) hästar.
Men då släppte gängorna i blocket för toppbultarna...

Så det gick inte så bra...


311 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
#33
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748
Senast redigerat av boxarhandsken (22 september 2007)

Pv med preppad b20..

4 506 Inlägg
22 september 2007
#34
Hör med KG han vet ju ganska så mycket om Volvo trimm om man säger så haha

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
22 september 2007
#35
boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Kan fixa ett par 45'or om det är intresannt, Nya filter och trattar behövs. kostar inte mycket. Tror insuget är till B20 eller B21 ska kolla.

Kan du andas kan du dö.

24 Inlägg
23 september 2007
#36
NightCruiser skrev:
2.2L, r-kam, extraktor ger ju en del, men vad är de exakt för weber du har?
Är de en 32/46 har du ca 140-150 men om du har dubbla 45or eller liknande godis så plockar du bortåt 170hk beroende på hur mkt som är gjort med toppen...

Så med andra ord, mer info om förgasarna och om toppen tack!

Skulle tro att det kan vara lite väl optimistiska siffror..

Byggde själv en "vedbodtrimmad" B20 för en massa år sedan med hemportad topp, billigt comfort extraktorrör, Weber 40:or (från Alfa) och en högvarvig CW-1 kam.

Motorn blev toppig och gav 150hk då bilen kördes på rullar.

Weber 40:orna tror jag är i minsta laget för en 2 liters + maskin men de gör underverk på hela effektregistret jämfört med 36/36:an.
Man bör nog satsa på ett par 45:or direkt som du säjer.

Satsar man på beggade så kolla att numrerna stämmer på förgasarna så de tillhör samma serie, annars skiljer det i designen av låg och mellanregister kanaler och blandningen blir olika och motorn går inte bra. -Hör med MISAB de ger råd och tips.

En 2,2-liters B20 som byggdes med en Enem H3 kam och Weber 45:or, fint port-jobb, full balansering och vägning, ett bra extraktorrör, brytarlöst Lumenition mm gav efter lång stund i bänken 170hk..

Volvos egna marin Competition maskiner med Solex 45:or och G-kam uppgavs till 155hk eller 165hk beroende på bestyckning..

Med tanke på jobbet att få 170 hk ur den bänk-körda 2,2:an tar jag Volvos egna siffror med en rejäl nypa salt..
Senast redigerat av icky (23 september 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

24 Inlägg
23 september 2007
#37
boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Se där ja, en topp med styrstift och allt.smile

R-kammen är som Volvos alla andra egna B20-kammar en uråldrig konstruktion och medernare kammar med bättre körbarhet finns tillgängliga.

En H3 från ENEM eller liknande kam från KG eller Timo eller annan leverantör ger både bättre vrid och mer toppeffekt.
Men till dessa kammar rekomenderas kraftigare vipparmsbrygga och stötstänger osv..
Senast redigerat av icky (23 september 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

311 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#38
_Wallis_ skrev:
boxarhandsken skrev:
har köpt en topp nu , 46/ 37 ventiler.. portad och  planad 2 mm.. försöker nu få tag i ett par webers men det är inte lätt å få tag på ett par billiga.. sad

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

Kan fixa ett par 45'or om det är intresannt, Nya filter och trattar behövs. kostar inte mycket. Tror insuget är till B20 eller B21 ska kolla.

du har pm!

Pv med preppad b20..

459 Inlägg
23 september 2007
#39
Chrille74 skrev:
Dessutom är det volvohästar...... så att jämföra det med andra bilar lär väl bli motsvarande 100-110 hk, kanske 120 om det är nerförsbacke, sol och man har hemlängtan, samt är skitnödig! smile

Vårda ditt språk!!!!!!!


103 Inlägg
23 september 2007
#40
haha volvo hästar is the shit.. ja har 159 i min glt å drar jämt med morsans toyota corolla 1.6 med 110 pollar tongue så volvo hästarna är inte dom piggaste..



Sök