4048
Sök

Test/utmaning: Vems färddator är mest exakt?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Tankade precis upp min bil och tänkte att jag skulle se hur exakt min färddator faktiskt är.
Det jag tänkte testa på min bil är hur exakt den är på dessa punkter:
Förbrukning (L/100km)
Antal km kvar tills tom tank
Hur mycket bränsle som blivit förbruket
Antal liter kvar i tanken

Då tänkte jag att det vore kul att veta hur bra andras färddatorer är!
Dom flesta här har nog iallafall en mätare som visar genomsnittlig förbrukning, hur exakt är den tro? wink

Det jag tänkte mig att man ska göra är att tanka upp bilen full tank, resetta trippen samt färddatorn.
Kör så långt du vill, tanka upp den fullt och räkna upp som man alltid gör när man kollar förbrukningen och sedan kolla hur stor differensen är mellan den verkliga förburkningen och vad färddatorn säger att det är.
På så sätt kan vi ju se vilken bil som faktiskt har bäst färddator.
Nu är ju mina mattekunskaper uppenbarligen rätt limiterade, är det någon som vet hur man kan ställa upp det i en procent sats så att man ser om en färddator är typ exakt till 97% eller liknande?
Det är inget race där man ska ha så lite förbrukning som möjligt, kör exakt som du vill. Jag tror jag kommer ligga över 1.6L milen med min bil. Endast en liten tävling om vem som har bäst färddator.

Nu kan jag ju inte lägga upp några resultat från min bil än eftersom jag precis påbörjade detta men det vore kul om fler hakar på och testar! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
27 september 2012
Jag testade pendlarbilen när vi var när till Motala och hämtade en biosoffa med släpvagn, det är en Skoda Octavia 1,9Tdi. Till Motala tur och retur så är det 1205km och den drog 74,73L det blir 0,6201L/mil och färddatorn visade 6,2L/100km så det var helt okej smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Den siffran är mer än duglig! big_smile
Jag tror knappast att min kommer att vara så värst exakt hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Finntrollet
640 Inlägg
27 september 2012
färddator vad är det?? big_smile

sitter iofs i ng900an, men den används inte för tillfället. haha

Jo vars.

huh?
10 427 Inlägg
27 september 2012
I min BMW 323Ci '00 har nog bränsleförbrukningen i färddatorn varit "rätt" ett par gånger.
Annars visar den 0,05liter/mil för lite varje gång jag mätt, oavsett sommar/vinterdäck (eller bredd på däcken).
Dvs 0,99 = 1,04 liter/mil "verkligt", om man räknar på trippmätare (nollar varje gång) och ifylld bränslemängd.

Brukar inte använda mig av funktionen hur långt jag kan åka till, brukar tanka när lampan lyser wink

6 692 Inlägg
23 november 2012
Det var ett tag sen.

Menne 0.92 sa min färddator
0.932534 ovs. sa verkligheten

Fast det var ändå urvarvningar ibland (Då drar bilen 5 liter milen enligt färddatorn!)
Senast redigerat av Malheus (23 november 2012)

De/Dem

Evildan
23 november 2012
Punton visar 1.6% fel, det får jag anse som tillräckligt rättvisande.

visat värde: 0.537liter.
tankad mängd: 0.545liter.

0.537X0.016%=0.545 ger en differans om 0.00859, liter/mil.
Senast redigerat av Evildan (23 november 2012)

Sök