Tankade i 4liter bensin i dieselmotor, vad kan hända nu?

froodle
27 september 2012 · 41 Inlägg

Ovan som man är att tanka diesel, så tänket jag tanka i lite soppa åt farsan för jag kört litegrann bara. Så jag drog i 4 liter 95 i bilen... Körde 1km sen stannade jag och sen gick den inte igång och då kom jag på misstaget...

Iallafall, jag kom 7 mil till på trippmätarn, lite ovanför de röda strecken var det (skulle tippa på 10liter kvar). Jag drog i 4 liter 95 sen körde jag och den startade inte efter jag stannat. Vi bogserade bilen till en mack och jag drog i fulltank med diesel (50-60 liter) och sedan gluggade vi den lite, men gick ändå inte igågn så vi rullstartade den och sen körde jag lungt hem (3km cirka) och lät den stå lite på tomgången innan jag stängde av. Vad tror ni kan hända? Den gick som vanligt och så när vi fått igång den, men kan nånting gå sönder? Måste vi suga ur motorn och så eller tror ni det går bra ändå?
HJÄLP snarast, farsan ska köra bilen imorrn bitti så hade varit bra att få veta exakt vad jag bör göra och vad som kan hända.

EDIT: Det är en -06 passat 2.0TDI om det är något speciellt med dom haha.

Senast redigerat av froodle (27 september 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2012 · 26 136 Inlägg

Inte ett dugg skulle jag tro händer. Men det är bara mina spekulationer baserat på vad man har läst i andra trådar om liknande ämnen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
froodle
27 september 2012 · 41 Inlägg

Mack skrev:
Inte ett dugg skulle jag tro händer. Men det är bara mina spekulationer baserat på vad man har läst i andra trådar om liknande ämnen.

Vore jävligt skönt om inget skulle hända, studerar så blir ju en helvetes massa sparande om något skulle behöva bytas

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2012 · 26 136 Inlägg

Finns en ganska stor tråd om ämnet;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38144

Antingen slangar du ur allt, eller så om inget låter konstigt så kör lugnt upp tanken och hoppas på det bästa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 september 2012 · 2 307 Inlägg

Ingenting kommer å hända.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
froodle
27 september 2012 · 41 Inlägg

Mack skrev:
Finns en ganska stor tråd om ämnet;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38144

Antingen slangar du ur allt, eller så om inget låter konstigt så kör lugnt upp tanken och hoppas på det bästa.

Okej, missade den smile

Ja det tråkigaste är ju att det var så lite bensin i från början... Men den borde ju spädits ut nu, så kör man lugnt kanske det går? Får höra med en kompis som är mek imorgon smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2012 · 26 136 Inlägg

froodle skrev:

Mack skrev:
Finns en ganska stor tråd om ämnet;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38144

Antingen slangar du ur allt, eller så om inget låter konstigt så kör lugnt upp tanken och hoppas på det bästa.

Okej, missade den smile

Ja det tråkigaste är ju att det var så lite bensin i från början... Men den borde ju spädits ut nu, så kör man lugnt kanske det går? Får höra med en kompis som är mek imorgon smile

Risken verkar vara att bensinen lägger sig ovanpå dieseln och därför inte blandas nåt nämnvärt.
Men mängden är förhoppningsvis tillräckligt liten för att det inte ska vara några större problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
froodle
27 september 2012 · 41 Inlägg

Mack skrev:

froodle skrev:

Mack skrev:
Finns en ganska stor tråd om ämnet;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38144

Antingen slangar du ur allt, eller så om inget låter konstigt så kör lugnt upp tanken och hoppas på det bästa.

Okej, missade den smile

Ja det tråkigaste är ju att det var så lite bensin i från början... Men den borde ju spädits ut nu, så kör man lugnt kanske det går? Får höra med en kompis som är mek imorgon smile

Risken verkar vara att bensinen lägger sig ovanpå dieseln och därför inte blandas nåt nämnvärt.
Men mängden är förhoppningsvis tillräckligt liten för att det inte ska vara några större problem.

Aha, ajfan.. Vad kostar en tömning av tanken och bränsleledningar och filter osv och allt som behövs göras då? Känns ju bättre det än att typ skrota motorn eller göra nån dyr renovering. Farsan behöver bilen till jobbet imorgon, bör han köra den eller ska man bärga bilen till en verkstad?

EDIT: tror tanken är på 75 liter. Dvs det borde vara ca 70 liter diesel i den nu. Jävligt stor blandning det vill säga.

Senast redigerat av froodle (28 september 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
28 september 2012 · 26 136 Inlägg

froodle skrev:

Mack skrev:

froodle skrev:

Okej, missade den smile

Ja det tråkigaste är ju att det var så lite bensin i från början... Men den borde ju spädits ut nu, så kör man lugnt kanske det går? Får höra med en kompis som är mek imorgon smile

Risken verkar vara att bensinen lägger sig ovanpå dieseln och därför inte blandas nåt nämnvärt.
Men mängden är förhoppningsvis tillräckligt liten för att det inte ska vara några större problem.

Aha, ajfan.. Vad kostar en tömning av tanken och bränsleledningar och filter osv och allt som behövs göras då? Känns ju bättre det än att typ skrota motorn eller göra nån dyr renovering. Farsan behöver bilen till jobbet imorgon, bör han köra den eller ska man bärga bilen till en verkstad?

Man behöver ju inte ta ut olyckorna i förskott.
Lät han normalt när ni körde med bilen sist, så fortsätt kör. Men ta det försiktigt, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
norges02
28 september 2012 · 61 Inlägg

lyckades tänka 20liter en gång i första dieselbilen (bmw 525tds) tankade i 40l diesel på de och körde ca 20 mil o tankade 20 liter till då och sen bara körde, hände aldrig något och gick lika bra efter som innan:) så bara tänka o kör du:)

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
froodle
28 september 2012 · 41 Inlägg

Mack skrev:

froodle skrev:

Mack skrev:

Risken verkar vara att bensinen lägger sig ovanpå dieseln och därför inte blandas nåt nämnvärt.
Men mängden är förhoppningsvis tillräckligt liten för att det inte ska vara några större problem.

Aha, ajfan.. Vad kostar en tömning av tanken och bränsleledningar och filter osv och allt som behövs göras då? Känns ju bättre det än att typ skrota motorn eller göra nån dyr renovering. Farsan behöver bilen till jobbet imorgon, bör han köra den eller ska man bärga bilen till en verkstad?

Man behöver ju inte ta ut olyckorna i förskott.
Lät han normalt när ni körde med bilen sist, så fortsätt kör. Men ta det försiktigt, hehe.

Ja, man vill ju som ändå ta det säkra före det osäkra! men ändå inte slänga pengar i sjön (om man nu kan göra det i detta tillfälle, vill ju inte vara dumsnål precis)
Haha ja jävligt lugnt om det ska köras på detta.. Men vad kostar en tömning? Googlat men inte hittat några exakta priser haha, kass på att googla kanske!

jonTe
28 september 2012 · 5 710 Inlägg

froodle skrev:
Men vad kostar en tömning? Googlat men inte hittat några exakta priser haha, kass på att googla kanske!

Jag tycker oxo det verkar "overkill" med en tömning. Hade det tagit någon skada hade skadan redan varit skedd, det var ju som värst innan du hade fyllt upp med diesel.

OM du nu vill tömma ändå så kan du ju försöka slanga ur själv...kostar ju gratis.

MVH Jonas
..............
bosse50
28 september 2012 · 4 Inlägg

i en del instruktionsböcker står det tom att man vintertid kan blanda i 50% bensin för att få "vinterdiesel" så 4 l bensin är inga problem

froodle
28 september 2012 · 41 Inlägg

Ringde verkstad idag och t.om de sa att det var lugnt med så lite bensin i smile Så det är löst! Tack för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang