6999
Sök

Regler ang registreringsskyltar?

12 086 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Vad har ni hört läst?

Lagen är öppen för tolkningar.

"7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
   Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa...."

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHT … 1%3A650%24

Väl synliga? Från vilken betraktningsvinkel? Från alla håll är ju en tolkning men som faller då tex en normalt placerad framskylt inte syns bakifrån, uppifrån eller från sidorna. Då är min vettiga tolkning att framskylten ska synas framifrån, då den sitter placerad framtill.

Då borde jag ju kunna placera skylten under mina extraljus, som då pga ljusens storlek möjligen gör skyltens synlighet begränsad från en vägtull?

Finns det någon annan (?!) lagtext som begränsar skyltens placering mer än den jag länkar till?
Senast redigerat av Germax (1 oktober 2012)

Muttley
1 oktober 2012
De står ju, att den ska kunna avläsas under färd.  Då sätter du ju extraljusen ivägen. Den ska kunna läsas av en vägtull och fartkameror.

Man får rentav böter av en polis som kan sin bok för cykelhållare som täcker en del av bakskylten. Och även belysningen. 
Detsamma gäller troligtvis fram.

9 157 Inlägg
1 oktober 2012
Polisen skiter i om skylten inte syns i vägtullarna, bara dom ser den när dom möter dig eller åker bakom.

4 331 Inlägg
1 oktober 2012
Bara köra på det tror jag. Jag har min framskyllt fastsatt med gångjärn under kofångaren. Den fälls upp av fartvinden när jag kör i ca 50 km/h så det inte går att se vad som står på den. En polare har likadant på sin corvette.

Han blev stoppad av snuten och dom gav honom ombes på skylten bara. Så det är nog absolut värt att testa köra med skylten gömd under extraljusen.

Sök