S90 M5R blivande drifting bil

Har nu bestämt mig för att satsa rejält på drifting. Så har valt att bygga en bil efter proints alla konster och regler. Dom som känner mig vet mycket väl varför jag har valt att ta det här steget ;) tips och ideer är välkommna :)
  • 235 Följare
  • 114 401 Visningar
  • Projektet avslutat 29 april 2018
Saffranskalle Palfinger tekniker
15 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Här kommer lite flera bilder smile

http://imageshack.us/a/img43/6056/bildqx.jpg
http://imageshack.us/a/img221/7169/imageoys.jpg
http://imageshack.us/a/img846/6285/imag1e.jpg

nya bakluckan och vänster skärmen monterad smile

Volvo Xc70 (2001)
Greperrn
15 oktober 2012 · 1 Inlägg

härlig projekt , detta ska följas wink

Audi A6 Avant 2.4 V6 "SVARTEN" (2000)
Saffranskalle Palfinger tekniker
23 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

http://imageshack.us/a/img821/9933/image1nk.jpg
http://imageshack.us/a/img15/8773/imageaaby.jpg

Nu är bakaxeln nere för svetsning samt renovering. blir till att plocka isär hela axeln blästra och sen måla alla delar. sen blir det att ställa sig vid svarven och svarva nya bussniingar i aluminium. smile stumt ska det va smile
Jag ska även försöka att bygga om bärarmarna på något sätt så att det går att justera camber och caster i bakvagnen smile tips mottages gärna.

blir även att byta golvet i bakluckan samtidigt och måla och fixa till lite under golvet.

Jag har även lite funderingar på hur jag skall göra med kylaren. spekulationer finns på att sätta den i bakluckan för att skydda den mot skador. men även för att få större vätske volym som ger bättre kylning. men då är jag fundersam på hur det blir med flödet. jag måste garanterat montera en extra vattenpump men ni som har gjort det har ni några flera tips angående att montera kylaren i bakluckan?

Mera uppdateringar kommer. ska ta bakaxeln till jobbet. där är det lite lättare att skruva oftare smile

Glömde även skriva att vi har lagt igen tanklocket smile nu blir det helt slätt smile

Senast redigerat av VKN_940 (23 oktober 2012)

Volvo Xc70 (2001)
Appelros_
24 oktober 2012 · 31 Inlägg

prem lagd! smile

Okontrollerat jävla dyng häng
Audi S2 "90 talar n" (1990)
Nissee
24 oktober 2012 · 309 Inlägg

skiljer det mkt i vikt på glasfiberlucka mot en helt rensad org lucka? smile bra jobbat!

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Jag har tyvärr inte vägt dom båda luckorna men det kan väll diffa ca 15 kilo om inte mera. wink

Nissee skrev:
skiljer det mkt i vikt på glasfiberlucka mot en helt rensad org lucka? smile bra jobbat!

Volvo Xc70 (2001)
Nissee
24 oktober 2012 · 309 Inlägg

fy fan det  var så pass iaf! tuff bygge:)

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Har hört någonstans att det är 70 kilo på att byta dörrarna och bakluckan mot glasfiber wink
Tack smile om jag bara bygger den som den ser ut i mitt huvud kommer bilen bli brutal wink

Nissee skrev:
fy fan det  var så pass iaf! tuff bygge:)

Volvo Xc70 (2001)
aqulio
24 oktober 2012 · 1 146 Inlägg

bokar plats när den är klar och körbar smile

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Listan kommer bli lång wink

aqulio skrev:
bokar plats när den är klar och körbar smile

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
25 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

http://imageshack.us/a/img252/8255/image4jx.jpg
Här ligger bakaxeln på jobbet för renovering smile
http://imageshack.us/a/img822/50/image3vyr.jpg
http://imageshack.us/a/img6/4374/image2pjc.jpg
funderar lite på hur jag ska bygga om övre bärarmarna för att få dom justerbara. toe går redan att justera men jag vill kunna ställa camber och caster också wink

och ikväll blir det att börja riva axeln och eventuellt börja svarva bussningar i alu smile

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
25 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

http://imageshack.us/a/img19/5085/image5mzq.jpg
http://imageshack.us/a/img543/2325/imagejxrw.jpg

Före och efter bild smile blir inte att göra så mycket mer än att städa nu innan jag har fått hem delarna som ska blästras smile

och till det roliga nu smile BUR BESTÄLLD!!!!

http://imageshack.us/a/img18/9972/driftingwatermark.jpg

Volvo Xc70 (2001)
strandberg31
25 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

EN elektrisk vattenpump brukar folk som kör med kylaren i skuffen ha! sen har jag sett flera som kör med luftintag i taket!

Kan nog va värt att få bak så mkt vikt som möjligt då dessa bilar är ganska framtunga!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Saffranskalle Palfinger tekniker
25 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

strandberg31 skrev:
EN elektrisk vattenpump brukar folk som kör med kylaren i skuffen ha! sen har jag sett flera som kör med luftintag i taket!

Kan nog va värt att få bak så mkt vikt som möjligt då dessa bilar är ganska framtunga!

Jag hade tänkt mig någon liten elpump på vägen bak wink vrf göra som alla andra wink tänkte mest att det kunde bli snyggt med luftintag i sidorutorna wink

Av just den anledningen att dom är framtunga så tänkte jag försöka sätta motorn lite längre bak. Vilket betyder att det blir en ny kardan tunnel och torped vägg wink

Volvo Xc70 (2001)
strandberg31
25 oktober 2012 · 2 419 Inlägg

VKN_940 skrev:

strandberg31 skrev:
EN elektrisk vattenpump brukar folk som kör med kylaren i skuffen ha! sen har jag sett flera som kör med luftintag i taket!

Kan nog va värt att få bak så mkt vikt som möjligt då dessa bilar är ganska framtunga!

Jag hade tänkt mig någon liten elpump på vägen bak wink vrf göra som alla andra wink tänkte mest att det kunde bli snyggt med luftintag i sidorutorna wink

Av just den anledningen att dom är framtunga så tänkte jag försöka sätta motorn lite längre bak. Vilket betyder att det blir en ny kardan tunnel och torped vägg wink

men ska du köra proint så skulle jag rekommendera att du ser över reglerna! du får inte bygga om torped allt för mkt inte flytta ramar och måste använda org infästning för fram och bakvagn!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Saffranskalle Palfinger tekniker
25 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

strandberg31 skrev:

VKN_940 skrev:

strandberg31 skrev:
EN elektrisk vattenpump brukar folk som kör med kylaren i skuffen ha! sen har jag sett flera som kör med luftintag i taket!

Kan nog va värt att få bak så mkt vikt som möjligt då dessa bilar är ganska framtunga!

Jag hade tänkt mig någon liten elpump på vägen bak wink vrf göra som alla andra wink tänkte mest att det kunde bli snyggt med luftintag i sidorutorna wink

Av just den anledningen att dom är framtunga så tänkte jag försöka sätta motorn lite längre bak. Vilket betyder att det blir en ny kardan tunnel och torped vägg wink

men ska du köra proint så skulle jag rekommendera att du ser över reglerna! du får inte bygga om torped allt för mkt inte flytta ramar och måste använda org infästning för fram och bakvagn!

Jag har läst igenom reglerna och det är av dem anledningen jag har valt att behålla org bakaxeln. Samt så får man bygga om torpedväggen hur man vill så länge man inte försämrar brandsäkerheten. Och man får modda ramen fasT inte mellan stötdämpartornen.

Tack iaf för varningen wink

Senast redigerat av VKN_940 (25 oktober 2012)

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
27 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

dags för en lite uppdate igen då big_smile (som att det var så länge  sen tongue )
idag blir det att bygga lite bärarmar till bakaxeln.

http://imageshack.us/a/img141/6653/037zi.jpg

jigg byggd för dom bakre bärarmarna smile

http://imageshack.us/a/img525/6641/038sqy.jpg

yttre rören klara smile

http://imageshack.us/a/img812/4125/040ood.jpg

Bara börja hel svetsa nu då wink

http://imageshack.us/a/img94/5631/041bh.jpg

nu ska det slipas lite innan jag börjar bli nöjd smile

ursäkta dom suddiga bilderna men det är bättre än inga smile

Senast redigerat av VKN_940 (27 oktober 2012)

Volvo Xc70 (2001)
Nissee
27 oktober 2012 · 309 Inlägg

hur kommer det sig att du bygger om bärarmarna? blir dom justerbara?

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Saffranskalle Palfinger tekniker
27 oktober 2012 · 1 248 Inlägg

Nissee skrev:
hur kommer det sig att du bygger om bärarmarna? blir dom justerbara?

ser bättre ut och behöver träna lite på svetsning smile  dom övre blir justerbara men inte dom nedre. men dom övre och "toe" staget måste jag köpa uniballs till för att kunna bygga om.

Volvo Xc70 (2001)
OveBanan
27 oktober 2012 · 11 Inlägg

Du behöver inte ändra på castern eftersom det är vinkeln på fjäderbenet smile Vilket gör det onödigt att kunna ställa in caster i bakvagnen då du inte vinner ngt på det. Däremot camber och toe är ett måste....eller har jag fel? smile
Har du kollat på dannnejs 745 driftbil? smile  http://www.garaget.org/?car=166569 kanske kan ge lite inspiration smile

Btw grymt bygge o prem lagd! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang