4030
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
541 397 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
prestanda framför utseende
225 Inlägg
5 maj 2014
Peter_Eriksson skrev:
Cupstagen och den främre kragen är nu monterade.. hade räknat med kanske 1½h, men det tog nästan 5h effektiv arbetstid för att få dem på plats.. ! Det var ett jäkla mek med att ligga under bilen, få dit allt, borra hål för genomgående bultar till kragen.. tror den jag har är avsedd för irs som inte har de triangelformade förstärkningarna på utsidan av ramsnokarna. Men det gör det å andra sidan stadigare med en plåt mellan så det gör ju inget.

Fick lossa hela växellådsbalken för att få dit de nedre fästena till cupstagen.. Fästena skulle nämligen sitta innaför, så jag fick slipa ur hålen för att kunna skjuta balken tillräckligt mkt bakåt. Så jag tippar på att hela arbetet är ca 1000ggr enklare med motorn ur bilen :-)

Fan va gött !

Tråkigt att allt tar sån satans tid men det gör ju inget om resultatet blir bra.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Jupp det är gött att ha det på plats.. Märkte direkt att den gör skillnad.. både att bilen känns lite stabilare men även att det hörs mer oväsen från växellådan och vibrerar lite mer i växelspaken :-)

9 138 Inlägg
5 maj 2014
Hehe, kommer bli banmonster av den där då? tongue Gött att man märker skillnad på sina modifieringar i alla fall.

225 Inlägg
5 maj 2014
Putteliten skrev:
Hehe, kommer bli banmonster av den där då? tongue Gött att man märker skillnad på sina modifieringar i alla fall.

Banmonster med torsionsframvagn och svingaxellåda ? skulle jag inte tro.... Jag tror peter satsar på god ifrånåkningsprestanda rakt fram ... 201 o 402 samt rolig som fan o åka o busa lite med smile

Det är vad jag tror iaf

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Faktum är att torsionsfjädring inte är någon dålig idé, om man gör den riktigt bra från början vill säga :-) Kolla på tidiga F1-bilar, de har torsionsfjädring, av en speciell anledning.. Nämligen att det fjädrar åt båda hållen vilket gör att hjulen fyller ut ojämnheter i banan bättre = bättre väghållning.

Men nä, det blir ingen banräser av denna bilen iaf.. Svingaxel lämpar sig bättre för som Dann skriver rakt fram och buskörning :-)

225 Inlägg
5 maj 2014
Peter_Eriksson skrev:
Faktum är att torsionsfjädring inte är någon dålig idé, om man gör den riktigt bra från början vill säga :-) Kolla på tidiga F1-bilar, de har torsionsfjädring, av en speciell anledning.. Nämligen att det fjädrar åt båda hållen vilket gör att hjulen fyller ut ojämnheter i banan bättre = bättre väghållning.

Men nä, det blir ingen banräser av denna bilen iaf.. Svingaxel lämpar sig bättre för som Dann skriver rakt fram och buskörning :-)

Jo helt klart har torsionsfjädring sina mycket goda poänger . konstruktionen som är i en folkvagn är dock inte helt optimal kan man uttrycka sig som smile

Men buskörning kommer bli sjukt kul när (om) jag någonsin får ihop mitt as till bil så vi kan åka lite ihop smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Nä, jo det kunde ha gjorts bra mkt bättre med lite mer medel.. men målet var att bygga en så billig bil som möjligt.. så det fanns inte riktigt utrymme för att tänka på väghållning.. hehe.. Sätter man sen dit sänksatser så försämrar man ytterligare... dels för att länkarmsgeometrin blir fel, hjulen hamnar längre fram osv osv.. dels för att om man inte väljer rätt sort och monterar dem helt rätt så blir det ett glapp som gör att utfjädrningen inte fungerar som den ska.. sänkspindlar är ett mkt bättre alternativ.. 2" lägre med bibehållen fjädringsväg och spänst i bladfjädrarna.

Det kan du hoppa upp o sätta dig på att vi ska, NÄR det blir "färdigt".

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
Så har det gjorts lite granna. Cupstagen är monterade på bilen, passade på att sätta dit en främre krage på lådan medan jag ändå var där under och grejade.. Trodde det skulle gå på typ 1½h att montera, men det tog 5h effektiv arbetstid att få dit allt.. Det var inte en barnlek då jag var tvungen att lossa växellådsbalken och fila ur hålen för att kunna skjuta den bakåt och få in de nedre fästena framför.. Jag tror det är ljusår enklare att montera utan motorn i bilen. Skillnaden blev iaf märkbar även med 1200:an, stadigare på vägen och mer oljud från lådan letade sig in i bilen.. :-)

Sen har jag sakteligen börjat att montera ihop motorblocket. La kamdrev och fördelardrev tillsammans med vevaxelspacern från CB på spisplattan. På med grytvantar och delarna i en gammal tallrik och ner i källaren och snabbt slänga dit dem på veven, klart, snapringen på och sen kilen i spåret efter "oljetallriken".

Innan det gav jag givetvis blockhalvorna en ordentlig varmvattentvätt med avfettning och stora "piprensare" till oljegallerierna. fick fila ur lite ur blocket för "tabben" till bakre kamlagret, men det gick fint att hålla dammsugare bredvid för att slippa få spån i blocket.

Kamaxel lär dyka upp med lyftare inom 1-2 veckor. Blev som sagt en SLR XR310 och OEM tyska lyftare som SLR-behandlats.

Coming together
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-55310f23b9c171d1ad28c2b6e66962a9.jpg

10 164 Inlägg
12 maj 2014
Trevligt trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
Jovars, är gött att äntligen få börja pilla ihop motorfanskapet. Ser ut som man snart kan beställa det sista för att få ihop ett longblock och då är det inte långt tills gasarna och reglage etc sitter på plats.

Vitala delar som saknas och inte är beställt än:
Vevstakar - blir Scat 5,4" I-profiler i 4340 chromoly
cylinderspacers eftersom jag ökat slaget men har A-kolvar (högre kompressionshöjd) - 4,5mm/sida om man ska tro det ökade slaget.
Borrjigg till svänghjulet - måste ha 4st hål till eftersom det sitter 8st pins i veven.

Sen är det lite bestyckningsgrejer etc så ska vi nog ha en mkt trevlig rova där bak i bubblan :-)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Så, nu var vevstakar beställda, det blev 5,4" 4340 chromoly med arp-bult från DRD racing, clevite vevlager.
Har även beställt renoveringssatser till mina IDA 48:or.
När skatteåterbäringen kommer beställs en magnaspark fördelare med tändkablar från CB performance, sen skickas allt hem.

Då blir det lite roligare och motorbygget sätter igång på riktigt :-)

490 Inlägg
29 maj 2014
Låter som om att du hinner få ihop den till BögRun!
Det blir kul att se den på strippen och se vad den producerar för tid!
Mycket intressant!!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

225 Inlägg
29 maj 2014
Ja Robban, håller lådan kan de bli riktigt intressant helt klart. ska bli jävligt kul o se vad du får ihop för maskin Peter . jag har en känsla av att det kommer krävas stressfläkt för mig för att ha en chans att hänga på

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Till bugrun finns inte en chans att hinna.. skulle vara bugrun classic i Tierp i så fall :-)

Blev visst lite mer grejer beställda
fördelare, magnaspark II med kablar
rostfria stötstångsrör, större diameter för högre lyft
jay cee oljesumplock

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/2000-2.jpg

http://www.cbperformance.com/v/vspfiles/photos/3203-2.jpg

Ställer man inte lagom slir på kopplingen så blir det ju mkt snällare mot lådan och dessutom snabbare tider :-)

341 Inlägg
29 maj 2014
Det tar sig sa pyromanen big_smile

Följt rätt länge men inte kommenterat direkt, keep it up smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Hehe, ja snart är slut på att samla på sig en massa delar och det riktiga bygget kommer igång :-)

Kul att du läser och tog dig tid att kommentera :-)

225 Inlägg
30 maj 2014
ah samma fördelare som Emanuel har... den vet vi ju funkar jävligt bra smile som sagt ska bli jävligt roligt o se dig få ihop den.....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Jupp, det är ju en ren kopia på MSD 8485 och som du säger så funkar den ju fint för Manne, sen lär den ju inte gå sämre med MSD-boxen inkopplad :-)

Varit hos PPRMicke i Kungälv idag och flödat topplock igen, lite roligare siffror denna gången, men visst går det att hämta mer.. frågan är bara hur länge man orkar jaga det sista flödet, hehe.. Ska iaf ta lite mer i de förbenade insigen.. Det är lite för mkt midja mitt på och det visar sig i flödesdiagrammet nedan.. Lägger bara upp diagrammet med insugen på, men man ser att dippen inte är lika stor utan insugen, dock ökar flödet över hela diagrammet med insugen... men det skulle öka mer på höga lyft om de var större.

Flödade till 14mm, eftersom det är det lyftet jag kommer att köra med i min motor.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=25743&download=0

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Nu väntar jag bara på att de sista delarna ska dyka upp hos min shipping forwarder, sen skickar jag hem ett stort paket med godis :-)

Annars har det inte hänt så överjävligt mkt på bubblafronten.. har försökt att åka så mkt som möjligt. I helgen var det ju bugrun och det självklara valet var att åka bubbla dit :-)

Ditvägen gick klanderfritt, inga som helst problem. Första stoppet var i Borås för att lämna över en blinkersspak till Janne, han bangade att haka på :-P Sen skulle jag möta upp Robban som skulle komma med sin bubbla på släp från Tjörn... han försov sig dock så jag drog vidare mot Jönköping där jag skulle möta upp Håkansson.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8a21fb03dd94363345d1a0931118da32.jpg

Sen stod bubblan mest under bugrun då man fick en och annan öl innanför.. tja, nån väst hade jag inte på mig, men iaf   Robban kom till slut med en saab, folk kollade snett och blängde på honom, så han fick åka ut och ställa den utanför, inte mer än rätt, hehe..

Kollade lite bankörning och dragracing, sonderade terängen på marknaden, men det var inte jättemycket som jag själv behövde, dock en och annan godbit fanns där. Var sugen på ett gammelt Ida länkage á la Gene Berg som Hasse försökte kränga.. men jag bangade då jag vill testa mitt "DDS" (vet inte om det är det eftersom det är till synes omärkt). Kan hända att jag återkommer om du inte sålt det Landelius (?).

På lördagen inhyste jag Jonas Fransson och Hans dotter Emma i "förrådstältet", jag har ett 7-manna och ena delen brukar bara fyllas med diverse packning och förnödenheter. Han kom dit i sin fars bubbla, då hans brunnit som vi vet.

Det var kul att se att det var en del bubblor som gick riktigt bra på strippen, bl.a Mange Lundgren, Johnny Steiro och Peter S.

På söndagen var det då dags för hemfärd, det gick också bra.. ett tag iaf.. strax före Jönköping började motorn hosta, smälla och till slut dö helt.. rullade in på en polisficka för att kolla.. hittade inget uppenbart fel, tändning funkade då den smällde till när det kom soppa.. således något med bränsletillförseln.. Filtret såg inte ut att fyllas ordentligt.. så jag misstänker att felet sitter i ledningarna eller pumpen.. Bogserades av Robban in till Max Jkpg, där kom bärgaren (efter att man käkat ett grand deluxe-mål givetvis) som körde bubblan till assistancekårens uppställningplats..

Idag var jag och hämtade upp bubblan med Erkki's trailer (Finnfisher), lastade och åkte hem. Väl hemma och avlastad kunde jag inte låta bli att vrida på nyckeln, visst fan startade den direkt (!?) nåväl.. ska testköra på hemmaplan lite innan man beslutar om det behövs grundlig rengöring av bränslesystemet.

Fick ett set fina svarta dörrsidor av en polare som heter Pekka, som var den som introducerade mig för galningen i Kungälv och till viss del gjorde att jag till slut köpte en bubbla.

Så nu är det bara att jaga fatt svart klädsel till stolar och baksäte så börjar inredningen bli helt ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-40b1825cf2a1febd9bc3bcfae0f6b27b.jpg

10 Inlägg
13 juni 2014
Tråkigt på en sån grym bil,hoppas den funkar så du kan få ihop andra motorn big_smile
Senast redigerat av kapsyl (13 juni 2014)

Sök