Köpa en Chrysler voyager.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2012 · 17 486 Inlägg

Jag vill dra mig till minnes att Vojjan med AWD inte alls hade samma lådproblem som de framhjulsdrivna? Inte helt säker på detta men googla och sanningen ska uppenbara sig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
cheffer
8 oktober 2012 · 1 422 Inlägg

Aut lådan lider av problem, många som knäckt axlar på den lådan då den inte klarar av vridet (vilket inte är så värst högt ändå) men de flesta är det problemet löst på (med hjälp av momentbegränsare oftast, inte värre låda) även om det finns ett gäng kvar med svaga lådor, annars är det väl lite slir och sånt som brukar kunna uppkomma om det varit lite slarv med oljebyten och ibland kan det strula lite ändå men inget jättevanligt problem på bilar som är servade enl bok. Manuella lådor är det lugnare med smile Styrleder och stabilisator stag är vanligt att få byta på dessa. Dessutom rostar de som satan, speciellt importbilar men även svensksålda lider av problemet i stor grad men självklart finns det fina exemplar ändå. Har du siktet helt ställt på en amerikanare så ta chevan, det är en bättre bil på alla sätt! Tycker dock du ska överväga japanskt, bättre krocksäkerhet samt tillförlitlighet, även förbrukningen ligger lite lägre generellt sett.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
sverkera
8 oktober 2012 · 564 Inlägg

Det är i grunden samma låda på både FWD (41TE) och AWD (41AE), skillnaden är att den senare har en pto till kopplingen för bakhjulsdriften. Innuti själva växellådan är det samma saker, så de bör ha samma problem.

Ang Cheva TS som nämnts i tråden så har jag en sådan, jag tycker den är trevligare än samma genration Grand Voyager men det finns en del att se upp med (som på alla bilar). Jag har skrivit en del om det i en tråd som är klistrad i Chevroletmötet på http://www.usabilforum.se/

OmegaCoffe Dumpersförare.
8 oktober 2012 · 970 Inlägg

cheffer skrev:
Aut lådan lider av problem, många som knäckt axlar på den lådan då den inte klarar av vridet (vilket inte är så värst högt ändå) men de flesta är det problemet löst på (med hjälp av momentbegränsare oftast, inte värre låda) även om det finns ett gäng kvar med svaga lådor, annars är det väl lite slir och sånt som brukar kunna uppkomma om det varit lite slarv med oljebyten och ibland kan det strula lite ändå men inget jättevanligt problem på bilar som är servade enl bok. Manuella lådor är det lugnare med smile Styrleder och stabilisator stag är vanligt att få byta på dessa. Dessutom rostar de som satan, speciellt importbilar men även svensksålda lider av problemet i stor grad men självklart finns det fina exemplar ändå. Har du siktet helt ställt på en amerikanare så ta chevan, det är en bättre bil på alla sätt! Tycker dock du ska överväga japanskt, bättre krocksäkerhet samt tillförlitlighet, även förbrukningen ligger lite lägre generellt sett.

jo men när det gäller rost så kan ju alla bilar rosta. även om vissa kanske är mer benägna att rosta.
det är ju sen messt förbrukningen som hägrar. vill ju inte ha en bensinslukare i heller.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
cheffer
8 oktober 2012 · 1 422 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

cheffer skrev:
Aut lådan lider av problem, många som knäckt axlar på den lådan då den inte klarar av vridet (vilket inte är så värst högt ändå) men de flesta är det problemet löst på (med hjälp av momentbegränsare oftast, inte värre låda) även om det finns ett gäng kvar med svaga lådor, annars är det väl lite slir och sånt som brukar kunna uppkomma om det varit lite slarv med oljebyten och ibland kan det strula lite ändå men inget jättevanligt problem på bilar som är servade enl bok. Manuella lådor är det lugnare med smile Styrleder och stabilisator stag är vanligt att få byta på dessa. Dessutom rostar de som satan, speciellt importbilar men även svensksålda lider av problemet i stor grad men självklart finns det fina exemplar ändå. Har du siktet helt ställt på en amerikanare så ta chevan, det är en bättre bil på alla sätt! Tycker dock du ska överväga japanskt, bättre krocksäkerhet samt tillförlitlighet, även förbrukningen ligger lite lägre generellt sett.

jo men när det gäller rost så kan ju alla bilar rosta. även om vissa kanske är mer benägna att rosta.
det är ju sen messt förbrukningen som hägrar. vill ju inte ha en bensinslukare i heller.

Visst är det så men jag påpekade det eftersom dessa rostar mer än genomsnittet och är rätt känsliga. Stirra dig inte blind på förbrukningen, du kan ju få en verkstadräkning som gör att bensinbudgeten inte är värd att nämna också. Delarna är inte billiga till voyyen. Tycker du ska satsa på en 6a om det nu blir voyye ändå då 2.4an är ett helvete även om lådorna håller så känns de som att veva med en pinne i en vattenhink när man spakar, den är fruktansvärt trött (inte värt den segmotorn mot för 6a enligt mig då 3.3an inte drar något speciellt mer), och är det dags för kamremsbyte så är det ett skitgöra som tar några timmar för mycket då man måste ha bilen lyft eller iaf palla upp den då du måste bort med höger framhjul, bort med motorfäste etc.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
OmegaCoffe Dumpersförare.
8 oktober 2012 · 970 Inlägg

cheffer skrev:

VolvoCoffe skrev:

cheffer skrev:
Aut lådan lider av problem, många som knäckt axlar på den lådan då den inte klarar av vridet (vilket inte är så värst högt ändå) men de flesta är det problemet löst på (med hjälp av momentbegränsare oftast, inte värre låda) även om det finns ett gäng kvar med svaga lådor, annars är det väl lite slir och sånt som brukar kunna uppkomma om det varit lite slarv med oljebyten och ibland kan det strula lite ändå men inget jättevanligt problem på bilar som är servade enl bok. Manuella lådor är det lugnare med smile Styrleder och stabilisator stag är vanligt att få byta på dessa. Dessutom rostar de som satan, speciellt importbilar men även svensksålda lider av problemet i stor grad men självklart finns det fina exemplar ändå. Har du siktet helt ställt på en amerikanare så ta chevan, det är en bättre bil på alla sätt! Tycker dock du ska överväga japanskt, bättre krocksäkerhet samt tillförlitlighet, även förbrukningen ligger lite lägre generellt sett.

jo men när det gäller rost så kan ju alla bilar rosta. även om vissa kanske är mer benägna att rosta.
det är ju sen messt förbrukningen som hägrar. vill ju inte ha en bensinslukare i heller.

Visst är det så men jag påpekade det eftersom dessa rostar mer än genomsnittet och är rätt känsliga. Stirra dig inte blind på förbrukningen, du kan ju få en verkstadräkning som gör att bensinbudgeten inte är värd att nämna också. Delarna är inte billiga till voyyen. Tycker du ska satsa på en 6a om det nu blir voyye ändå då 2.4an är ett helvete även om lådorna håller så känns de som att veva med en pinne i en vattenhink när man spakar, den är fruktansvärt trött (inte värt den segmotorn mot för 6a enligt mig då 3.3an inte drar något speciellt mer), och är det dags för kamremsbyte så är det ett skitgöra som tar några timmar för mycket då man måste ha bilen lyft eller iaf palla upp den då du måste bort med höger framhjul, bort med motorfäste etc.

Nu vet jag inte vilken storlek på en sexa 3,3 är kanske vanlig i dom?. men vad kan den ligga i föbrukning då?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
viccoA
8 oktober 2012 · 3 110 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

cheffer skrev:

VolvoCoffe skrev:

jo men när det gäller rost så kan ju alla bilar rosta. även om vissa kanske är mer benägna att rosta.
det är ju sen messt förbrukningen som hägrar. vill ju inte ha en bensinslukare i heller.

Visst är det så men jag påpekade det eftersom dessa rostar mer än genomsnittet och är rätt känsliga. Stirra dig inte blind på förbrukningen, du kan ju få en verkstadräkning som gör att bensinbudgeten inte är värd att nämna också. Delarna är inte billiga till voyyen. Tycker du ska satsa på en 6a om det nu blir voyye ändå då 2.4an är ett helvete även om lådorna håller så känns de som att veva med en pinne i en vattenhink när man spakar, den är fruktansvärt trött (inte värt den segmotorn mot för 6a enligt mig då 3.3an inte drar något speciellt mer), och är det dags för kamremsbyte så är det ett skitgöra som tar några timmar för mycket då man måste ha bilen lyft eller iaf palla upp den då du måste bort med höger framhjul, bort med motorfäste etc.

Nu vet jag inte vilken storlek på en sexa 3,3 är kanske vanlig i dom?. men vad kan den ligga i föbrukning då?

Kör du utan last och på landsväg kan den krypa ner mot litern, fullt lass och motorvägstempo (130) är det inte ovanligt att den drar 1.4, stadskörning högre givetvis.

cheffer
8 oktober 2012 · 1 422 Inlägg

Varierar ju ganska mycket på hur du kör men kör du lugnt så bör du ändå räkna med ca 1,2-1,3 blandad på 3.3 och blandad körning med 2.4 manuell så kommer du väl undan som bäst med 1,1 ungefär. 3.3 är vanligaste 6an, 3.8an är inte alls lika vanlig och är något törstigare så plus en dl mot för 3.3 ungefär, enligt mig ganska onödigt då det inte är någon jätte skillnad i prestanda och det högre vridet gör bara så man tar en risk med lådan smile Men det är vid rätt lugn körning, sett mååånga som har snittförbrukning på 1,5-2 också.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
OmegaCoffe Dumpersförare.
9 oktober 2012 · 970 Inlägg

låter som ganska mycket ändå. men det är ju inga 1,1 liters i heller smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
chryslerstratus
9 oktober 2012 · 440 Inlägg

Det är iaf märkbar skillnad på prestandan mellan 3.3 /Voyager = Svensksålda) och 3.8 (Caravan/Town & Countru = USA-import) smile

Räkna med hög förbrukning oavsett vilken V6:a, det svider i plånboken!

Jag hade valt en USA-import (antingen Dodge Grand Caravan eller Chrysler Town & Country) av årsmodell -98, -99 eller -00, max 20 tusen mil på mätaren samt skatt. o bes. Av egen erfarenhet så håller dessa MYCKET bättre än de svensksålda Voyagers, särskilt av årsmodell 98-00.

sverkera
9 oktober 2012 · 564 Inlägg

Jag kan inte svara för vad en Voye drar, men min Cheva har haft en genomsnittslig förbrukning på ganska så exakt 1l/mil över 800 mil blandad körning. Motorväg i 110 - 120 km/h, 5 personer i bilen och packning så har den legat på mellan 0,8 och 0,85 l/mil. I stan går den att köra på ca litern per mil om man inte har allt för tung högerfot men det som drar upp förbrukningen är att skjutsa ungarna till skolan för den hinner lagom bli varm och då ligger förbrukningen på ca 1,3 - 1,4 l/mil.

Det är ändå ganska så hyfsade siffror för en så pass stor bil med V6'a och automat, och Voyen är ungefär lika stor.

OmegaCoffe Dumpersförare.
10 oktober 2012 · 970 Inlägg

sverkera skrev:
Jag kan inte svara för vad en Voye drar, men min Cheva har haft en genomsnittslig förbrukning på ganska så exakt 1l/mil över 800 mil blandad körning. Motorväg i 110 - 120 km/h, 5 personer i bilen och packning så har den legat på mellan 0,8 och 0,85 l/mil. I stan går den att köra på ca litern per mil om man inte har allt för tung högerfot men det som drar upp förbrukningen är att skjutsa ungarna till skolan för den hinner lagom bli varm och då ligger förbrukningen på ca 1,3 - 1,4 l/mil.

Det är ändå ganska så hyfsade siffror för en så pass stor bil med V6'a och automat, och Voyen är ungefär lika stor.

okej för jag har 16 mil om dagen till jobb. inte en bra bil att pendla med då. blir att hitta annan bil.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
sverkera
10 oktober 2012 · 564 Inlägg

Nej, någon bil som är billig att pendla så pass långt med hittar du inte i den här storleken. Det är då bättre att du anväder den som familjebil och skaffar en diesel att pendla med när det är så pass långt.

felek
10 oktober 2012 · 175 Inlägg

säger bara en sak om -02 diesel grand voyager... två veckor efter garantin gick ut så gick dieselpumpen. och till slut var de bara att byta motor. de hände bara mer och mer med den. suger enligt min pappas och min åsikt tongue tack och hej!

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
henke_99 Offroad Racing
10 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Om du nu inte nödvändigtvis måste åka minibuss så tänkte jag iaf tipsa om chevas tahoe och suburban. (beror ju lite på hur många sittplatser du behöver iofs)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
OpelP1
10 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

Fast om bränsleförbrukningen är avgörande så är ju en Tahoe ännu sämre.
Morsan körde sin Trans Sport -98 på 0,85 blandat och Tahoe -02:an som hon haft några år drar 1,2.

henke_99 Offroad Racing
10 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Mja tahoe har väl inte den mest ultimata bränsleförbrukningen, det har jag märkt med min suburban med. Men jag sammanfattar det hela med att det är värt det...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
OpelP1
10 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

Jo, det håller jag med om. 
Gillar man verkligen biltypen så spelar ju bränsleförbrukningen mindre/ingen roll.

cars4ever
5 mars 2013 · 834 Inlägg

Hur gick, det, blev det något bilköp?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2013 · 17 486 Inlägg

Honda shuttle? De har automat hela gänget om inte minnet sviker mig. Rattautomat. Fast de var dyra förr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang