Värt att köpa? 940 -91

Kiresson
8 oktober 2012 · 11 Inlägg

Hejsan! Har ett bilköp på gång och undrar om ni tycker det är värt att köpa denna 940?

Pris : 6.000
Årsmodell : 1991
Mil : 24.000
Dragkrok ok
Farthållare ok
Motorvärmare ok
Nytt tändsystem

Dock så gick han inte igenom besiktningen med :
1. Parkeringsbroms, bromsverkan ur funktion.
2. Signalanordning, ljudstyrka otillfredsställande.

Svårt att fixa? I övrigt ser bilen bra ut.

Danne_nkpg Lastbilschaufför
8 oktober 2012 · 257 Inlägg

Det är ju inga svårigheter att fixa tutan, i värsta fall så får man fixa en ifrån skroten för nån hundring tongue

När det gäller handbromsen så vet man ju inte ifall det är vajrarna som är av och/eller backarna som är slut och/eller om det har gått så långt att insidan på skivorna är utnött och behöver bytas för att få bra "grepp" igen så det är ju det här som är det luriga med det där var jag kan se smile

6.000 kr för en obesiktad 940 1991;a? Det är den inte värd i mina ögon iaf tongue

4.000 kr kanske, men jag vet ju inte mer än det du har skrivit wink

MVH Danne

Four Rings To Rule Them All
Kiresson
8 oktober 2012 · 11 Inlägg

Jag kollade lite på blocket och där kunde jag knappast få en lika fin 940 för den prissumman. Det ser inte ut att vara mycket rost på den heller och har för mig att det snackades om handbromsvajern, men är inte helt säker.

Överväxeln kan krabba lite ibland också.

pukan2
8 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

tutan köper du på biltema dö lätt att fixa och billigt när du ändå är där köper du handbrombackar kostar inte mycket vajer fästen på bakaxel kan även va av finns på biltema med billigt. få allt under 500kr där tar nån timme att fixa allt.  låter som ett vettigt pris om bilen är i fint skick.

zemet
8 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

pukan2 skrev:
tutan köper du på biltema dö lätt att fixa och billigt när du ändå är där köper du handbrombackar kostar inte mycket vajer fästen på bakaxel kan även va av finns på biltema med billigt. få allt under 500kr där tar nån timme att fixa allt.  låter som ett vettigt pris om bilen är i fint skick.

En timme tar det nog att fixa allt om man vet vad man håller på med och allt löper smidigt:)

Är bilen i fint skick i lacken osv så är 6K ett okej pris.

Men frågan är varför tidigare ägare inte har fixat grejerna själv, för det är varken svårt eller dyrt. Risken finns att det ligger en hund begraven.

Tänk på att skatt och ny bes går på 2000 kr också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Kiresson
8 oktober 2012 · 11 Inlägg

Tur att Biltema precis har öppnat här i staden, får ta mig en titt där och se vad dom har.

Jag tycker inte att 6000 verkar så jättemycket, men fler personer får gärna komma med era åsikter!

En timme tar det nog att fixa allt om man vet vad man håller på med och allt löper smidigt:)

Är bilen i fint skick i lacken osv så är 6K ett okej pris.

Men frågan är varför tidigare ägare inte har fixat grejerna själv, för det är varken svårt eller dyrt. Risken finns att det ligger en hund begraven.

Tänk på att skatt och ny bes går på 2000 kr också.

Bilen vart besiktigad nyligen för några dagar sedan och då upptäcktes dessa felen.

Senast redigerat av Kiresson (8 oktober 2012)

pukan2
8 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

kan vara vilken anledning som helst det bästa är att åka o titta på den man märker direkt va det är för människa som har den. eller så ringer du o frågar. om bilen som sagt va inte är skattad eller ska skattas så får du räkna i det med samt avgiften för en ombesikting. vinterdäcken kan va slut med det är ett par tusen bara där med. du är uppe i 10tusen ganska fort.

Kiresson
8 oktober 2012 · 11 Inlägg

pukan2 skrev:
kan vara vilken anledning som helst det bästa är att åka o titta på den man märker direkt va det är för människa som har den. eller så ringer du o frågar. om bilen som sagt va inte är skattad eller ska skattas så får du räkna i det med samt avgiften för en ombesikting. vinterdäcken kan va slut med det är ett par tusen bara där med. du är uppe i 10tusen ganska fort.

Jag har personligen blivit erbjuden att köpa den så jag vet vem ägaren är. Vinterdäcken ska hålla för denna vintern iaf.

Men jo som ni säger man får ju räkna in ombesiktningen och det också.

Senast redigerat av Kiresson (8 oktober 2012)

Rquired Allmänt envis
8 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Är bilen fräsch i övrigt och du kan tänka dig att ägna en helg åt bilen låter det som ett vettigt köp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pim_Pim
8 oktober 2012 ·

Är den fräsch så handla på säger jag bara!
Väldigt enkla fel enligt mig.

Senast redigerat av Pim_Pim (8 oktober 2012)

Kiresson
8 oktober 2012 · 11 Inlägg

Finns en sak jag dock fortfarande oroar mig över och det är att överväxeln ibland inte funkar.

Såg även att den lutar lite mer där bak, tror att förra ägaren körde mycket med släp.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
8 oktober 2012 · 901 Inlägg

det låter vettigt pris. 940 orkar mkt i tidslängden!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
pukan2
8 oktober 2012 · 3 182 Inlägg

Kiresson skrev:
Finns en sak jag dock fortfarande oroar mig över och det är att överväxeln ibland inte funkar.

Såg även att den lutar lite mer där bak, tror att förra ägaren körde mycket med släp.

kan vara reläet finns även en selenoid(stavas) på vxlådan du kan kolla.

rasurbo
8 oktober 2012 · 818 Inlägg

Om du vill ha den se till att handla fort, de bilarna säljer som smör nu innan vintern smile

SportPilot Ubåtsingenjör
8 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JFfoto
8 oktober 2012 ·

CHEEVA skrev:
hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Du är nog i varje tråd som handlar om volvo, och det enda du gör är att klanka ner på dom..?

Volvo 940 är bra bilar, och den där är värd 6000 kr. Folk är så snåla.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
8 oktober 2012 · 901 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Du är nog i varje tråd som handlar om volvo, och det enda du gör är att klanka ner på dom..?

Volvo 940 är bra bilar, och den där är värd 6000 kr. Folk är så snåla.

det beror på om bilen är välvårdad eller helt förstörd (som i alla bilar i princip). 940 är bra & hållbara bilar!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
JFfoto
8 oktober 2012 ·

JASKO14 skrev:

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Du är nog i varje tråd som handlar om volvo, och det enda du gör är att klanka ner på dom..?

Volvo 940 är bra bilar, och den där är värd 6000 kr. Folk är så snåla.

hahaha man ska va realistisk 6 tusen för en  obesiktigad bil är kanske lite mycket?

den är ju besiktad iaf? man vet ju felen? skillnad om den inte va besiktad alls.

Nej, 6000 är inte mycket för en fungerande bil, inte enligt mig, men kanske för dig, men då har väl jag mer pengar då smile

Victorduvet
8 oktober 2012 · 395 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Gamla skrothögar "kastar" dom efter folk.
Men dom som är relativt fräscha och gärna bes kostar iallafall en slant.

Köpte själv en obesad 240 för 1000:- besiktade den och sålde den dagen efter för 5000:-. Under dom 3 timmarna den låg på blocket var det 8st som ville köpa den, så hade nog kunnat sälja den för lite mer..

Och den var inte i speciellt bra skick smile


Men för att svara på frågan... Ja är den fräsch i karossen så visst kan den vara värd pengarna,

BMW 520 (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
hade personligen lagt max 3 000kr på den bilen ... gamla volvos kastar de ju efter en nu förtiden

fick precis en 740 gratis och en för 500kr

Du är nog i varje tråd som handlar om volvo, och det enda du gör är att klanka ner på dom..?

Volvo 940 är bra bilar, och den där är värd 6000 kr. Folk är så snåla.

är jag ? inget jag tänkt på själv hehe

nu klankade jag inte ner på gamla volvos utan bara konstaterade att en vanlig gl inte är värd något längre ...

volvo är bra bilar, ingen som kan ta ifrån dem de ! .. men sjukligt tråkiga att köra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang