Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

Munkis
16 oktober 2012 · 1 635 Inlägg

Brådhis skrev:

Rquired skrev:

Brådhis skrev:
Varför inte köpa en med elektroniskt gasspjäll? Lägre förbrukning och, om du vill ha automat, femstegade automatlådan (gäller endast 140 och 170 hk) är ju två skäl jag tycker iaf bör väga tungt.

Dessutom lär nog dom flesta spjäll vara utbytta vid det här laget...

//Brådhis

Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll, om ett spjäll går sönder bytes det ut mot ett likadant med samma problem än en gång. Det ursprungliga felet har aldrig åtgärdats, och spjäll från andra årsmodeller fungerar inte tillsammans med "problembarnen".

Angående ditt inlägg #135 Tragedy så håller jag med honom.

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2012 · 10 277 Inlägg

Munkis skrev:

Brådhis skrev:

Rquired skrev:

Om jag förstått det rätt spelar det ingen roll, om ett spjäll går sönder bytes det ut mot ett likadant med samma problem än en gång. Det ursprungliga felet har aldrig åtgärdats, och spjäll från andra årsmodeller fungerar inte tillsammans med "problembarnen".

Angående ditt inlägg #135 Tragedy så håller jag med honom.

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2012 · 7 229 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:
du menar att jag skulle satsa på VAG-bilarna? vi dömde ut dom rätt tidigt i tråden! tack ändå för initiativ att hjälpa till chefen. big_smile

konstigt att dömma ut vag när de gäller driftsäkerhet... likaså bmw mrecedes osv precis lika driftsäkra som en 850

men om de nu ska va volvo hade jag letat efter en t5 ... ska de dricka så in i förbannat så ska man iallafall ha liiiite prestanda

alltså jag vet inte riktigt om d är utdömt, hade kunnat köra på en BMW med för den delen, inte den karossen du skicka sist men den efter, tycker den är skitfet. men är som sagt skraj när d gäller rosten på dom, fått för mig med att delar o försäkring, service o shit är dyrare?

försäkringen kan möjligt vis va lite dyrare men det handlar om några hundralappar per år
hittar du en rostfri och sköter den så rostar det inte... så enkelt är de

skatt kostar ungefär lika mycket och delar är i många fall billigare, bmws orginaldelar är ofta riktigt billiga

men som sagt inte jätte skillnad i förbrukning mellan t5 och glt ... så jag hade utan tvekan åkt t5 i stället för att de är en mycket trevligare bil.. det lilla extra de kostar är det värt !

btw .. va inte så rädd för krångel, ALLA bilar strular de kommer man inte direkt ifrån tyvär.. och ja till och med toyota strular ibland

Senast redigerat av CHEEVA (16 oktober 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

bara SUGER in informationen ni ger mig som en tvättsvamp eller en hora från thailand vilket säger en hel del!
jag har kommit så långt att ajg vet vilken bil, ska lägga ut min kia nu i dagarna tänkte jag, men i dagarna givetvis börjar något låta från bilen, c-låset krångla samt höger knapp o hissa ner rutan är ur funktion! SATAN! jag kommer posta ljudet så ni får ge förslag på va d kan va!

tickar, mindre när den är varm i motorn, kanske inte alls?! ventilbullshit säger johan bilmekaniker, samt en annan polare som är rätt kunnig. ngn mupp sa byt olja så sluta d?! VAD FAN ÄR D SOM LÅTER!?

samt dom andra småfixen med c-lås o idiot rutan som inte vill gå ner, låter inte ens att den försöker, som sagt högersidan. all annan elektronik funkar så kan nog utesluta säkring? haha, ja ska inte gissa jag kan inte ett piss! HJÄLP!




Filen finns nu här:

http://minfil.se/I5t7Yfabb7/AUD-20121012-WA0000.amr

Kort länk:
http://minfil.se/I5t7Yfabb7


bra o kanske lägga upp ljudet innan ja postar. shit. förvirrad o pissed off! haha

ska tillägga att d inte är den bästa inspelningen heller för den delen men klart man ska höra d om man är grym på motorer o vet infon ja just gav tongue hoppas jag

Senast redigerat av tragedy (16 oktober 2012)

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:

konstigt att dömma ut vag när de gäller driftsäkerhet... likaså bmw mrecedes osv precis lika driftsäkra som en 850

men om de nu ska va volvo hade jag letat efter en t5 ... ska de dricka så in i förbannat så ska man iallafall ha liiiite prestanda

alltså jag vet inte riktigt om d är utdömt, hade kunnat köra på en BMW med för den delen, inte den karossen du skicka sist men den efter, tycker den är skitfet. men är som sagt skraj när d gäller rosten på dom, fått för mig med att delar o försäkring, service o shit är dyrare?

försäkringen kan möjligt vis va lite dyrare men det handlar om några hundralappar per år
hittar du en rostfri och sköter den så rostar det inte... så enkelt är de

skatt kostar ungefär lika mycket och delar är i många fall billigare, bmws orginaldelar är ofta riktigt billiga

men som sagt inte jätte skillnad i förbrukning mellan t5 och glt ... så jag hade utan tvekan åkt t5 i stället för att de är en mycket trevligare bil.. det lilla extra de kostar är det värt !

btw .. va inte så rädd för krångel, ALLA bilar strular de kommer man inte direkt ifrån tyvär.. och ja till och med toyota strular ibland

känns jävligt illa o köpa en t5 då d inte direkt är den lättaste o hitta som arne, sten, sigurd, bengt alvar, sture etc etc kört om du hajjar en lugnt körd som inte är söndervarvad o söndertunade samt stylade. jag vill inte ha ngn jävla styling, en clean volvo, gubbigt ska d va!!!! haha big_smilecool

SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2012 · 7 229 Inlägg

tragedy skrev:

CHEEVA skrev:

tragedy skrev:

alltså jag vet inte riktigt om d är utdömt, hade kunnat köra på en BMW med för den delen, inte den karossen du skicka sist men den efter, tycker den är skitfet. men är som sagt skraj när d gäller rosten på dom, fått för mig med att delar o försäkring, service o shit är dyrare?

försäkringen kan möjligt vis va lite dyrare men det handlar om några hundralappar per år
hittar du en rostfri och sköter den så rostar det inte... så enkelt är de

skatt kostar ungefär lika mycket och delar är i många fall billigare, bmws orginaldelar är ofta riktigt billiga

men som sagt inte jätte skillnad i förbrukning mellan t5 och glt ... så jag hade utan tvekan åkt t5 i stället för att de är en mycket trevligare bil.. det lilla extra de kostar är det värt !

btw .. va inte så rädd för krångel, ALLA bilar strular de kommer man inte direkt ifrån tyvär.. och ja till och med toyota strular ibland

känns jävligt illa o köpa en t5 då d inte direkt är den lättaste o hitta som arne, sten, sigurd, bengt alvar, sture etc etc kört om du hajjar en lugnt körd som inte är söndervarvad o söndertunade samt stylade. jag vill inte ha ngn jävla styling, en clean volvo, gubbigt ska d va!!!! haha big_smilecool

tycker det borde finnas bilar med 1-2 ägare, va ju ganska dyra bilar när de va nya så lite gubbiga är de ju

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
16 oktober 2012 · 4 037 Inlägg

tragedy skrev:
bara SUGER in informationen ni ger mig som en tvättsvamp eller en hora från thailand vilket säger en hel del!
jag har kommit så långt att ajg vet vilken bil, ska lägga ut min kia nu i dagarna tänkte jag, men i dagarna givetvis börjar något låta från bilen, c-låset krångla samt höger knapp o hissa ner rutan är ur funktion! SATAN! jag kommer posta ljudet så ni får ge förslag på va d kan va!

tickar, mindre när den är varm i motorn, kanske inte alls?! ventilbullshit säger johan bilmekaniker, samt en annan polare som är rätt kunnig. ngn mupp sa byt olja så sluta d?! VAD FAN ÄR D SOM LÅTER!?

samt dom andra småfixen med c-lås o idiot rutan som inte vill gå ner, låter inte ens att den försöker, som sagt högersidan. all annan elektronik funkar så kan nog utesluta säkring? haha, ja ska inte gissa jag kan inte ett piss! HJÄLP!




Filen finns nu här:

http://minfil.se/I5t7Yfabb7/AUD-20121012-WA0000.amr

Kort länk:
http://minfil.se/I5t7Yfabb7


bra o kanske lägga upp ljudet innan ja postar. shit. förvirrad o pissed off! haha

ska tillägga att d inte är den bästa inspelningen heller för den delen men klart man ska höra d om man är grym på motorer o vet infon ja just gav tongue hoppas jag

Kolla säkringarna ändå, din bil kanske har centrallås och fönsterhissar på samma säkring.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:

tragedy skrev:
bara SUGER in informationen ni ger mig som en tvättsvamp eller en hora från thailand vilket säger en hel del!
jag har kommit så långt att ajg vet vilken bil, ska lägga ut min kia nu i dagarna tänkte jag, men i dagarna givetvis börjar något låta från bilen, c-låset krångla samt höger knapp o hissa ner rutan är ur funktion! SATAN! jag kommer posta ljudet så ni får ge förslag på va d kan va!

tickar, mindre när den är varm i motorn, kanske inte alls?! ventilbullshit säger johan bilmekaniker, samt en annan polare som är rätt kunnig. ngn mupp sa byt olja så sluta d?! VAD FAN ÄR D SOM LÅTER!?

samt dom andra småfixen med c-lås o idiot rutan som inte vill gå ner, låter inte ens att den försöker, som sagt högersidan. all annan elektronik funkar så kan nog utesluta säkring? haha, ja ska inte gissa jag kan inte ett piss! HJÄLP!




Filen finns nu här:

http://minfil.se/I5t7Yfabb7/AUD-20121012-WA0000.amr

Kort länk:
http://minfil.se/I5t7Yfabb7


bra o kanske lägga upp ljudet innan ja postar. shit. förvirrad o pissed off! haha

ska tillägga att d inte är den bästa inspelningen heller för den delen men klart man ska höra d om man är grym på motorer o vet infon ja just gav tongue hoppas jag

Kolla säkringarna ändå, din bil kanske har centrallås och fönsterhissar på samma säkring.

zemet, läste du inlägget munkis skrev? dessutom så gick c-låset idag o rutproblemet för ngn vecka sen!
kan d va samma ändå?

Ekan_1 glad
16 oktober 2012 · 493 Inlägg

somsagt du får det du betalar för, o vill man ha nått halvvvettigt får man nog upp i 50-60, bilar i 20-25000krs klassen krånglar dom med tongue

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Xuri One Man Clan
16 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Brådhis skrev:

Munkis skrev:

Brådhis skrev:

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

vit etikett på gamla marelli spjällen å gul lapp på nya spjället.

Första åtgärden vid spjällproblem är rengöra spjället å man byter till en mjukvara med lite högre gränsvärden innan den sätter felkod. samt att de läser bara av värdena ifrån en motor istället för 2.

sen byter man å sätter dit precis samma om de inte funkar eller börjar jävlas senare :p

på V70N byter man å sätter dit dom gulmärkta spjällen.

gamla v70 sätter man dit samma skit :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

Brådhis skrev:

Munkis skrev:

Brådhis skrev:

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

bra påstående o tack, då fick ja ännu mer kött på benen till vf jag inte ska ha en automatare samt nyare modell än 98 ändå som vi pratat om innan. big_smile ser fram emot detta verklgien med bytet, fan va kul d ska bli!

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

kommer bli så jävla kul när jag/vi hittat den "rätta" bilen. längtar som fan, hoppas bara inte kiakinesgulinghelvetet knasar nu. sambon sa att en lampjävel lyser om avgaserna men att man kunde köra ändå fast man skulle uppsöka verkstad ASAP! KUKEN, vet att jag lätt fått 20k för bilen. den ha vart problemfri sen skapelsen av den.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

förresten, glöm inte hjälpa mig leta efter bilar btw. om ni ha tid o vill. s90 kan jag faktiskt tänka mig efter en koll till, men inte v90. ni sa ju att detta va den bästa någonsin. fast hellre fan ta mig v70.

tagit fett lång tid o komma fram till d, kan inte ångra mig nu o vill inte egentligen. haha

mvh o tack för alla svar. trodde aldrig tråden skulle bli så poppis o att ja skulle få så mkt hjälp!

Senast redigerat av tragedy (16 oktober 2012)

tragedy
16 oktober 2012 · 146 Inlägg

NYA JÄVLA FITTLAMPAN SOM LYSER! *** med hmm

Filen finns nu här:

http://minfil.se/O3tfY4a2ba/IMG-20121016-WA0000.jpg

Kort länk:
http://minfil.se/O3tfY4a2ba

vad betyder detta? ha inte serviceboken för sambon är på jobbet.

rätta mig om jag ha fel men d är väl en motorlampa o d är väl aldrig särskilt ok?

avgaser sa sambon när hon läste snabbt i all hast, tro d är mer än d.

Senast redigerat av tragedy (16 oktober 2012)

Ekan_1 glad
16 oktober 2012 · 493 Inlägg

troligvist nån givare eller liknande som spökar

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Evildan
16 oktober 2012 ·

tragedy skrev:
kommer bli så jävla kul när jag/vi hittat den "rätta" bilen. längtar som fan, hoppas bara inte kiakinesgulinghelvetet knasar nu. sambon sa att en lampjävel lyser om avgaserna men att man kunde köra ändå fast man skulle uppsöka verkstad ASAP! KUKEN, vet att jag lätt fått 20k för bilen. den ha vart problemfri sen skapelsen av den.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

förresten, glöm inte hjälpa mig leta efter bilar btw. om ni ha tid o vill. s90 kan jag faktiskt tänka mig efter en koll till, men inte v90. ni sa ju att detta va den bästa någonsin. fast hellre fan ta mig v70.

tagit fett lång tid o komma fram till d, kan inte ångra mig nu o vill inte egentligen. haha

mvh o tack för alla svar. trodde aldrig tråden skulle bli så poppis o att ja skulle få så mkt hjälp!

KIA är Koreansk wink

Helt bestämt dig för V70?
2.0 kom upp, den är mkt riktigt törstigare än 140hk och allmänt tråkig i karaktären tycker jag.

Mange_GVe
16 oktober 2012 · 338 Inlägg

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Munkis skrev:

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

vit etikett på gamla marelli spjällen å gul lapp på nya spjället.

Första åtgärden vid spjällproblem är rengöra spjället å man byter till en mjukvara med lite högre gränsvärden innan den sätter felkod. samt att de läser bara av värdena ifrån en motor istället för 2.

sen byter man å sätter dit precis samma om de inte funkar eller börjar jävlas senare :p

på V70N byter man å sätter dit dom gulmärkta spjällen.

gamla v70 sätter man dit samma skit :p

Har bytt spjäll och haft utbytta spjäll i mina c70is och alla utbytta har varit gula så stämmer nog inte att de bara sitter vita i gamla v70 är ju samma bilar i grund och botten.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Xuri One Man Clan
16 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Mange_GVe skrev:

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

vit etikett på gamla marelli spjällen å gul lapp på nya spjället.

Första åtgärden vid spjällproblem är rengöra spjället å man byter till en mjukvara med lite högre gränsvärden innan den sätter felkod. samt att de läser bara av värdena ifrån en motor istället för 2.

sen byter man å sätter dit precis samma om de inte funkar eller börjar jävlas senare :p

på V70N byter man å sätter dit dom gulmärkta spjällen.

gamla v70 sätter man dit samma skit :p

Har bytt spjäll och haft utbytta spjäll i mina c70is och alla utbytta har varit gula så stämmer nog inte att de bara sitter vita i gamla v70 är ju samma bilar i grund och botten.

renoverade Vita kanske fick gula lappar sen på slutet.

På v70N å s70 var de inte samma typ av spjäll i alla fall kommer jag ihåg.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2012 · 10 427 Inlägg

CHEEVA skrev:
btw .. va inte så rädd för krångel, ALLA bilar strular de kommer man inte direkt ifrån tyvär.. och ja till och med toyota strular ibland

Jepp, man ska vara förberedd för krångel både ekonomiskt och mentalt tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Munkis
17 oktober 2012 · 1 635 Inlägg

Brådhis skrev:

Munkis skrev:

Brådhis skrev:

Stämmer verkligen detta?

Vet att iaf på V70N/S60/S80 (som ju hade samma Magneti Marelli-spjäll innan dom senare fick Bosch) ska man ju kolla så att spjället är bytt genom att se vilken färg etiketten har. Detta borde innebära att spjället innan och efter inte är identiskt.

//Brådhis

Jag hade en S70 2,5T -99 som gått 29000mil, Under tiden jag hade den så pajjade spjäll nummer 3! sedan bilen var ny.

Där ser man! Monterades det nya spjäll eller renoverade/beggade?

//Brådhis

Det var nya spjäll varje gång, hade kvitto från Volvo smile

Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Angående felen:

-Krånglar centrallås och fönsterhiss på en och samma dörr? I så fall kan det uppkommit ett glapp i kabeln från bilen och ut till dörren, denna sitter vid gångjärnet och utsätts alltså för en del stryk.

-Motorlampan kan vara vad som helst, utan att ha läst ut felkoder är det svårt att gissa. Men ofta är det något enkelt fel som en dålig givare, ibland kan bilar till och med hicka till och tända lampan utan att man ens hittar någon orsak.

-Missljudet från motorn låter lustigt, jag tyckte att klippet var lite diffust eftersom ljudet lät lite förstärkt. Höll du mikrofånen nära ljudkällan?

Känner du till någon verkstad i närheten som du litar på och som kan ta sig en kvick titt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang