robzter skrev:
Polisen har all rätt i världen att vara på evenemangen i världen. dom kunde bara vara lite trevligare och inte hetsa och tro att dom folk är massmördare
Håller med. I 95% av fallen är jag på ett sätt glad att polisen är närvarande. Dock uppstod denna situation av vårdslöshet från polisens sida.
Agerade polisen rätt? Nej.
Agerade folket runtomkring rätt? Nej.
Förstår jag situationen från folkets sida? Ja.
Förstår jag situationen från Polisens sida? 75% Ja. (polisen körde fortfarande vårdslöst)
Efter ha gått igenom filmerna ännu en gång så var det en situation som hanterades helt respektlöst till stor bemärkelse.
"puttpolisen" var vid fel tillfälle vid fel tidpunkt. Men han missade det faktumet att majoriteten av bilfolk är rationella och försökte med "våld" flytta bilen då han gjorde vad han ansåg var rätt. Var det rätt att putta pappan? Nej.
Folket var... ja... folk med misstro för polisen med bra grunder då polisens track record på sistone har varit som sagt ganska dåligt. Dom agerade inte heller rätt. Jag såg min polare bland publiken försöka tala med "putten". Jag vet att han är en rationell man och är vad jag skulle kalla väldigt erfaren med vad som anses rätt och fel. Men behövde han vara närvarande? Nej. Jag känner honom och vet att han behövde själv för att han är jävligt medlidande som person. säkert 90% av alla som stod där vid "putten" kände samma sak som min kompis. Men det är dem 10% av publiken som hörs när det kommer till detta. Skriker "Snutjävel!" osv. Samma sak med 10% av poliserna som leder folk till att kalla dom för just snutjävlar.
Men hade pappan rätt att ha med sitt barn? Definitivt!
En bilträff utan streetrace är knappast en farlig situation. Och han och dottern ville vara där för att titta på bilar och umgås som man gör oavsett lagligt eller olagligt evenemang. Visste polisen om det var "streetrace"? Nej. Skulle dom ha antagit att träffen var det? Nej.
Från ha följt med och läst allas argument hur barnsliga de än kan låta så finns det en sak jag kan sätta mitt liv för.
Det är att det handlar om ett missförstånd som har bildats i samhället och därmed en klyfta. En klyfta som härstammar från olika moraliska synpunkter, och gammal hederlig svensk främlingsfientlighet. Samt att föraren av civilpolisbilen med 100% säkerhet gjorde något fel för att reta upp ett halvt garage med vad folk måste förutsätta innehållit en majoritet av rationella människor.
Kommer "putten" dömas? Nej.
Han agerade på de han visste då han kom till plats senare, trots eventuellt "övervåld"
Kommer föraren till civilpolisbilen dömas för vårdslöshet? Med stor sannolikhet inte då det finns bara vittnen som anses som "huliganer" pga rötäggen bland bilfolk. Detta kommer bara leda till en större misstro mellan bilfolket och rättssystemet då de "huliganerna" så som föraren i civilbilen också finns bland polisen.
Och till slut:
Agerade pappan rätt på "körafort" situationen? Både ja och nej.
Han agerade som vilken annan pappa hade gjort. Det är allt jag säger om det, då man kan gå in i detalj men aldrig komma fram till ett svar som denna tråden tydligt visar.
Var pappans reaktion acceptabel? Ja.
Även om vi människor ser oss som civiliserade är vi fortfarande väldigt mycket djur. Hans reaktion var av en överlevnads-instinkt och inte av illdåd.
Ge gärna feedback för det är en situation med många aspekter och trots att det är en olycklig sådan, är den väldigt intressant.