san-Andreas skrev:
varför blocka poliser som var på väg därifrån?
sen om jag skulle haft en dotter i min famn skulle ja gått därifrån frivilligt.
Jo därför att:
Polisen var som enligt aftonbladetartikeln (som nu är tillrättad med mera fakta) nära att köra över Sibbas dotter, kom farandes in i phuset i en jävla fart, dessutom med omarkerad bil.
Nån annledning till sin körning hade dom inte, inte utryckning, inget brådskande. Va föraren/polismannen gör sen är att bara avika från sin bil, gå runt lite en bit ifrån bland andra bilar.
När jag får fart på sibba att ringa till Ledingscentralen för att be å få ut ett befäl som kan ta upp anmälan om vårdslöset i trafik.
För va ni än kommer att svara, på dethär så får faktiskt INTE POLISER KÖRA SOM DOM VILL.
Dom har rätt att vid vissa lägen att åsidosätta trafikregler, men samtidigt ett STÖRRE ANSVAR om det skulle hända nått.
Vad föraren försökte igår var helt enkelt att undvika ta nått ansvar.
Han klev helt sonika in i civilpolisbilen och började backa ut den utan att ens vilja prata med sibba.
Än mindre be om ursäkt för hur han körde. För en ursäkt kan faktiskt räcka riktigt långt.
Det var då som folksamlingen flockades bakom bilen för att stoppa den. Då väntade vi på att befälet skulle komma.
Och alla får känslan av att föraren av civilbilen ville "smita", när han förstod att han kanske skulle konfronteras för sin körstil in i garaget.
Ingen vet var riktigt var den civilklädde polisen kom ifrån som skulle fösa bort folk för att låta bilen backa.
Som tur var kom det flera patruller till platsen som faktiskt var lite mera diplomatiska och lugnade ner läget.
För det kan jag hålla med om, folkmassan var lite irriterad. Men nu vet ni varför åtminstonde.
Min åsikt är att det var befogat att försöka hålla kvar den civila polisbilen och föraren.
Senare så kom befälet till platsen till sist och tog Sibbas berättelse och några olika vittnens.
Den civilklädde såg jag senare också prata med Sibba och det verkade som att han lugnat ner sig och vill be om ursäkt, men det vet jag inte säkert vad som sa mellan dem.
Vi folkmassan är inte bara dum boskap som står och hetsar mot snuten, denhär gången så tycker jag att det var rätt sak att göra.
Men ett par "snutsvin" och "hora" haglade det. Och det är inget som hjälper att stå å skrika när vi ville prata ut om saken med poliserna.