3722
Sök

Volvo V50 1,6D hackar och dör under körning

49 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
Har en Volvo v50 -07 1,6D som började hacka för ett tag sedan. Har även dött under körning ett antal gånger. Läst en del om detta på olika forum och allt pekade mot EGR-ventilen så idag bestämde jag mig för att plocka loss och göra rent den men det hjälpte inte. Vad kan det nu vara om det inte är den som krånglar? Bilen kan gå felfritt ibland för att helt plötsligt få frispel med hackande och stanna helt. Skulle ha köpt en SAAB istället....

583 Inlägg
15 oktober 2012
Du kunde köpt en cykel istället big_smile Skämt å sido.

Har du någon felkod registrerad? Isåfall åk och läs ut koden på verkstad.
Är bilen servad någon gång, isåfall vart?.

Din beskrivning är minst sagt i kortaste laget för att ge en diagnos eller ytterligare beskrivning. Händer stoppen helt oregelbundet eller regelbundet?. Händer de på tomgång / gaspådrag / fullgas?. Händer det när det regnar / fullt solsken?. Står bilen i lutning?.

Bästa är ifall du hittar någon regelbundenhet så du kan återskapa problemet. Det ger en god indikation vad det kan vara. Även för att fixa det själv eller på verkstad.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

49 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Första volvon jag ägt och det kommer bli den sista, då tar jag hellre den där cykeln. :p. Felet kommer inte regelbundet utan kommer lite då och då. Kan gå felfritt i ett par dagar för att sedan hacka som satan i någon dag. Har hackat både vid strålande sol med torr väg och vid spöregn. Första gången det hände så gjorde han ett hack sen hände inget på ett par veckor men sen brakade helvetet loss. Var inne på volvo igår och läste felkoderna, fanns några stycken bl.a någon givare till turbon och ett par på egr-ventilen. Raderade alla och ska in imorgon för att se vilka som kommit upp igen då biljäveln gjorde några ryck även idag.

583 Inlägg
17 oktober 2012
Skulle tippa på EGR ventilen då den har ett väldigt taskigt jobb och har en tendens att sota igen. De kostar ~800 - 1000kr på skroten. Ifall det är turbon borde det vara mer eller mindre ett konstant problem eller vid gaspådrag. Inte "hack" som du säger utan isåfall mer avsaknad utav kraft.

Se vilken som är billigast att byta ifall du är bekväm och inte vill byta själv. EGR ventilen sitter externt på motorn (två M8 skruv ifall jag inte minns fel samt ett kontaktstycke). Verkstad borde inte ta blodigt mycket för att ett byte av den. Ifall du tänker göra det själv så gör rent EGR ventilen och kontrollera att inte endast kontaktstycket oxiderat eller glappar. Glapp i EGR skulle med ge upphov till "hack" fastän EGR ventilen fungerar perfekt. Onödigt att kasta pengar i sjön på fullt fungerande grejer.

Moderna bilar har sjukt många komponenter i sig och alla måste fungera utan att bilen skall balla ur totalt. Måste väll hålla med dig om att det är surt på en såpass ny bil, speciellt med en Volvo.

Håll tråden uppdaterad för att se hur det slutar. Möjligen andra som får samma problem och felkoder.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 Inlägg
18 mars 2015
*Bump bump*

Tjenare boys!
Rullar runt i en V50 1.6drivE. Har upplevt samma problem som TS. Dock så kom AD-Center i Stenungsund fram till att det var tryckreglerventilen som kärvade. Den byttes för att i värsta fall behöva byta EGR-ventilen om problemet fortfarande kvarstod.

Bilen funkade klockrent i 4-5 veckors tid efter bytet av tryckreglerventilen. Nu förra veckan så dog bilen typ som om det var dieselstopp. Provade alla basicgrejer med att tanka den med 5l diesel för att kolla bränslet. Den startade, gick i ca 10 min på tomgång för att sedan dö och inte vilja starta igen.

Efter 20-30 min så kickade motorn igång igen. Denna gången gick den i hela 45-50 min innan den dog. Bogserade bilen till verkstan som jag har haft den inne på vid tidigare problem. Mecken kom fram till att EGR-ventilen och allt i samband med partikelfilter var helt och fint. Men att det nu hade kommit upp en ny felkod i bilen. "8430 - Sensorförsörjningsspänning 3, Signal för låg."

Mecken har haft 2 kunder innan mig med samma problem. Han har inte kunnat lösa problemet utan har fått skicka bilarna till Volvo. Den första kunden fick bilens problem lösta av Volvo. Den andra kunden fick inte löst sina problem via Volvo.

Någon som vet något om denna felkod som kanske har en lösning på hur man skall gå tillväga med problemet?
Svara här, mail eller skicka ett sms. Alt, ring mig. smile

jan.peter.olsson@gmail.com
0704626336

Ha'de gött så länge så hoppas jag att vi hörs på ett eller annat sätt! smile

82 Inlägg
18 mars 2015
Har hänt nån gång att de vart glapp inuti själva egr:n och det skickas 5 volt matning/signaler till vissa vitala delar som har med motorstyrning att göra via själva egr:n, behöver nödvändigtvis inte vara detta i ditt fall men har man tillgång att prova så testa med en annan ventil under ett par körningar,,,

En utläsning med Volvos Vida kan ge svar på mycket

Sök