Recept på trim till B230

GolfarN90
15 oktober 2012 · 30 Inlägg

Går i tankar om att plocka ut några extra kusar i bilen(160hk+), gäller en b230fb.

Det jag har tänkt skaffa....
531-topp lätt portad och planad
lite vassare kam, typ månen 7
extraktor + 2.5" system
turbospridare tillsammans med bränslechip (lh 2.4 sprut)
elfläkt

Hur ser det ut? några bra tips, råd och synpunkter vad gäller detta?
Ute efter att bilen fortfarande ska ha bra körbarhet osv då det är en bruksbil.

/Robban

Micke181
15 oktober 2012 · 300 Inlägg

På FB motorn har du ju redan 531 och vx3 kam?

GolfarN90
15 oktober 2012 · 30 Inlägg

Micke181 skrev:
På FB motorn har du ju redan 531 och vx3 kam?

FD har jag...blandar alltid ihop fb o fd wink

DalleRacing
15 oktober 2012 · 1 738 Inlägg

Inte värt att lägga dom pengarna o tiden, du kommer knappt känna skildnad! Du måste gå upp i litervolym, modda slaglängd, kolvar m.m! Kolla filmen som skogenracing gjort när dom bängar en b230 31xxx mil och sedan renoverar o vässar till den med smågodis o bänkar den på nytt! De fick ut 9 eller 13 hk extra genom att byta sprut, kam, avgas, grenrör, värre topp m.m kolla får du se den finns på youtube! Satsa på turbo istället annars brukar man säga att de kostar 1000kr hk:n när du trimmar en sugis

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
V234
15 oktober 2012 · 88 Inlägg

Det går inte att sätta ett pris på effekt. Att byta till 531 och lite fetare kam gör mycket. Dom bästa standard 531:orna flödar tillräckligt för 170-180 hästar i originalcup med H-kam. Bara med 530 får man med bra portning 150 hästar med VX3, ännu mer med 531. Jag hade bytt till den setup du tänkt, alltid kul att prova sig fram.

henke_92 TBM NINJA
15 oktober 2012 · 917 Inlägg

jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
GolfarN90
15 oktober 2012 · 30 Inlägg

henke_92 skrev:
jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

Har gått i turbotankar också men isf blir det o kasta i en komplett fk/ft.
Tänker också att jag ska kunna besikta bilen lite smidigt utan att behöva byta motor varje gång, för det blir väl svårt o få den reggad med tex fk pga att det är en -94 årsmodell?

henke_92 TBM NINJA
15 oktober 2012 · 917 Inlägg

GolfarN90 skrev:

henke_92 skrev:
jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

Har gått i turbotankar också men isf blir det o kasta i en komplett fk/ft.
Tänker också att jag ska kunna besikta bilen lite smidigt utan att behöva byta motor varje gång, för det blir väl svårt o få den reggad med tex fk pga att det är en -94 årsmodell?

jag försökte regbessa min 740 med 940 turbomotor nu i somras, slutade i SVORDOMMAR, helt jävla omöjligt här i malmö regionen, köpte tillochmed en 940 turbo för att kunna ta originalröret från den men ICKE
(en i norrland hadde regbessat sin 740 med en post-it lapp där det stod "turbo motor från 940 med 940 frambromsar å stötdämpare")
mad

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
TWR
16 oktober 2012 · 114 Inlägg

Jag skulle kört ditt recept fast lite snällare kam än månen 7, kanske ett tändchip med och skita i turbospridarna.

Film på B230F som bänkas till 197hk med bl.a. 530 topp och orginalsprut (förutom chip o större spjällhus).
http://www.youtube.com/watch?v=IJUfQ1a5 … r_embedded

sonaxvax
16 oktober 2012 · 490 Inlägg

DalleRacing skrev:
Inte värt att lägga dom pengarna o tiden, du kommer knappt känna skildnad! Du måste gå upp i litervolym, modda slaglängd, kolvar m.m! Kolla filmen som skogenracing gjort när dom bängar en b230 31xxx mil och sedan renoverar o vässar till den med smågodis o bänkar den på nytt! De fick ut 9 eller 13 hk extra genom att byta sprut, kam, avgas, grenrör, värre topp m.m kolla får du se den finns på youtube! Satsa på turbo istället annars brukar man säga att de kostar 1000kr hk:n när du trimmar en sugis

....

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
GolfarN90
16 oktober 2012 · 30 Inlägg

TWR skrev:
Jag skulle kört ditt recept fast lite snällare kam än månen 7, kanske ett tändchip med och skita i turbospridarna.

Film på B230F som bänkas till 197hk med bl.a. 530 topp och orginalsprut (förutom chip o större spjällhus).
http://www.youtube.com/watch?v=IJUfQ1a5 … r_embedded

Härlig film....bra insperation wink
Ja jag tror det är det bästa också som du säger efter att jag läst på lite mer smile
Har ev kommit över en smått portad 530, han kunde hjälpa mig o plana den sa han jag ska köpa den av. Är det värt att plana...har tänkt mig 3mm om så blir fallet. Måste man byta kamrem mot en kortare då?

V234
16 oktober 2012 · 88 Inlägg

Planar du så mycket blir toppen bara tunn i ytan och du får problem med att plana den i framtiden. Riktplana helst bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang