Hålla igång en gammal brukis, fräscha upp det som går och ha en stereo med bra tryck genom hela registret, allt till så liten kostnad som möjligt! Bilen används dagligen till att pendla ~6mil med så driftsäkerhet och reparationer är väl halva projektet.
Lite up-to-date: Laddade batteriet med en Ctek och den sa att batteriet var skyst, nu var den åter nere på 7-9V nånting efter att ha stått 2 veckor ... Så det blir garanterat ett nytt batteri.
I alla fall, spenderade en stund under bilen idag. Mums...
Och helt plötsligt ...
Toooomt!
Fästet till vänster stötdämpare var helt demolerat, vilket är konstigt då jag fått smällen på höger sida .. Men jaja. Beställt 2 nya dämpare så montage får dröja lite ..
Går även i tankarna om att bygga om baslådan. Från scratch.. Detta för att få in mer tryck i kupén samt få plats med 2 extra-batterier. Bonus bild på bestraffning av en av dom gamla midbasarna..(~400WRMS)
Jodå det dunkar på rätt bra, framstolarna vibrerar Men tycker jag får bättre "flås" när jag tar bort hatthyllan, alltså snor den en del ljud.. Funderade på att bygga om hatthyllan och låta basarna vara eller spela dom uppåt men ville prova det här
Med en j*vla ryggvärk har jag nu legat i snöyran och fixat lite till ... Nu sitter det nya dämpare bak och axeln är uppfäst som det ska vara. Det som saknas innan den får stå på egna hjul är att dra åt axelbultarna samt sätta dit hjulen .. Förhoppningsvis är den på rull till helgen
Äsch, bilen står ju till och med nästan i ett garaget, det får vara nog! Längtar nåt helt otroligt till sommaren dock, både så man kan meka i bättre väder och köra hoj..
Provspelade 12'an idag, tyvärr är det 2x4ohm spolar så jag får bara ut ~700W ur slutsteget. Verkar dock gå djupare än tiorna så ska prova den i bilen, eventuellt försöka få plats med allihop för att testa vad som låter bäst/mest.
Började bra i alla fall, det här är EFTER att jag tog bort massa snö.
Var tvungen att riva ur gamla baslådorna för att komma åt stötdämpartornen eller vad det nu kallas. Övre stötdämparfäste.
Passade på att slänga in tolvan och extrabatterier för att testa lite, väldigt temporär installation, dock ganska nöjd med hur slutsteget hamnade på högerkant.
Slutligen .....
IT'S ALIIIIIIVE!!
Det som återstår är lite plåtjobb för att laga skärmen, just nu är den bara utslagen med slägga. Åtgärdar troligtvis detta när det blivit varmt igen men tills dess får bilen rulla!
Svårt att säga eftersom det var så länge sen jag lyssnade på tiorna .. Men spontant känns det som dom gav mer välljud medan den här ger mer .. ljud. Troligtvis kommer jag byta till tiorna en vända fast lite annorlunda mot hur dom satt innan men ska lyssna lite mer på tolvan först.
Här ser man lite bättre hur det sitter fast, med två sketna vinkeljärn, sen står den på batteribanken och tar stöd mot ryggstödet.
Och så en bild på plåtskadan, ser rätt okej ut nu när den är utbankad.
För att jag fucking älskar att ligga och rulla runt i blöt-snön
Hade tydligt glömt att koppla in båda handbromsvajrarna bak till bromsarna ... Under tiden jag höll på med att koppla in dom lyckades jag både knäcka gångstången från växelspaken och inse att ena vajern behöver bytas då den rostat och går trögt. Så nästa projekt blir väl att se över handbromsen ordentligt!
Drog iväg till verkstan och fifflade lite mer i alla fall.. Tänkte slänga ihop en tillfällig baslåda för att kunna jämföra 12'an mot 10'rna ordentligt och rättvist .. Lite måttande och kapande på gamla "baksidan".
Och vips så är det hål överallt!
Täckskiva med massa trälim bakom och ett dussin skruv
Den här sidan kommer då stå mot ryggstödet och eventuellt tätas in mot "skidluckan"
Och sen en jäkla massa tätning innifrån lådan för att se till att ingen luft smiter ut i dom gamla hålen.
Edit: Det känns som om bilen går lite ryckigt ibland, oftast om man t.ex ligger på cruise control och kommer till en uppförsbacke så motorn får jobba lite mer ... Vettefan vad det kan vara, någon som har idéer? Ligger på bra varv(>1500rpm).
Nu är vajern till handbromsen bytt och en liten specialare gjord för justeringsstången under bilen då den gängan gick av tidigare. Blev en bunt muttrar som blev ihopsvetsade till en förlängningsmutter och sen en skruv genom det, så justerar man genom att ändra vart förlängningsmuttern sitter.. Kompisen hjälpte även till med att måla oken
Förra helgen tog jag tag i bakre ljuddämparen som var rätt så rutten .. Jag kan lika gärna illustrera med en bild istället för att förklara.
Notera fästet som ligger bredvid, klonkade härligt när man svängde...
Åkte till biltema och köpte lite 2.5" rör, passade som en smäck ovanpå originalsystemet. 2 60* böjar och 1m rakt rör räckte alldeles lagom, man ser vart jag skarvat ovanför bakaxeln, vid bakre U-klammern
Använde något färdigt fäste som man skulle bocka till men blev inte riktigt bra ... Rören "dinglade" och klonkandet fortsatte .. Muttern som är inringad på bilden ovan skavde även mot karossen, inte så bra kanske.
Så nu i helgen fifflade jag med den här istället som jag bockat till av ca 10mm stålstav:
Rätt nöjd med svetsen för att vara total-amatör.
Sen lite färg och montage
Tanken är att fixa nån sorts slutpipa men inte hittat något vettigt än.