Projekt Draken

Se projekttråden.
  • 190 Följare
  • 54 672 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2013
RBBN
22 oktober 2012 · 76 Inlägg

varför föll valet på en hojjmotor ? skulle nog hellre se en jänkeåtta då retro verkar vara målet ! kul projekt i övrigt och ska garanteras följas!

_Retro_
22 oktober 2012 · 34 Inlägg

RBBN skrev:
varför föll valet på en hojjmotor ? skulle nog hellre se en jänkeåtta då retro verkar vara målet ! kul projekt i övrigt och ska garanteras följas!

Anledningen är att jag vill ha ett raceigare ljud än en lågvarvig v8. Dessutom väger en v8 som halva bilen så då skulle det inte bil så kul att svänga med den. Dessuton har hojmotorer sekventiell låda som gör det ännu roligare.

_Retro_
28 oktober 2012 · 34 Inlägg

Ännu en helg till ända, denna helg vistades till stor del i garaget. Målet med helgen var att lyfta ur motorn. Men jag stötte genast på ett problem, jag äger ingen motorlyft och jag har inget bra festpunkt i garagetaket för en vinsch. Fredagskvällen spenderades på youtube där jag trilla på ett inspirerande klipp som fick mig att tänka "sjäv är bäste dräng"=muskelkraft ska nog lösa problemet med att få ur motorn.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PXHMXn8phM4

Men först lossa allt djävulskap som sitter i vägen för att komma åt alla motorfästen. Hela styrningen var tvungen att demonteras för att komma åt det bakre motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-ecb1d97411a099713be82e44329e893d.jpg

När alla bultar och muttrar var ur vägen och motorn satt lös var det bara till att påbörja dagens träningspass. Spännband fästes i grenröret vidare upp till en föredetta skrivbords rambalk som fick agera bär/hävstång denna dag. Stångens ena ända lades över en bock i lämplig placerad höjd intill ena stänkskärmen. Sen var det bara till att lägga den andra ändan över axeln. Rak i ryggen med ett knäböj som en OS tyngdlyftare började jag lyfta motorn. Det gick faktiskt överaskande bra, lite små justeringar i sidled sen vilade motorn på frambalken halvvägs ur sitt forna hem som den har haft i nästan 60 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-dc8d1af820a5c58ba9f5424f796f8d89.jpg

Efter en kortare vilopaus där stången fick vila mot garagebänken för att placera några gamla mc-slicks på garagegolvet som motorn kunde landa mjukt på var det dax för en sista kraftansamling för att lyfta ur motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e422f0a9b7e38d7fe37dd12b03c10134.jpg

Yes nu är den ur, men vad är det för något som har legat under motorn i motorrummet, ett fågelbo!. Fåglarna har nog haft en torr och trivsam hemvist under den gamla 750cc tvåtaktaren i många år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-3b77be22f1602c75e9ad38d5b388332f.jpg

Äntligen är den ur och det är tid för att rensa bort allt onödigt i motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-fcb0291e946c3748288c604228e9a982.jpg


Om det är någon som behöver eller vet någon som behöver en Saab 92 motor/låda från 1953 med 7500 mil i sig som går runt och växlarna går i på så är det bara att säga till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-9cf8d1288c3475ba8900589998491265.jpg


På söndagen kom även polaren ut med sin bil som ledde till detta projekt för lite snabbmeckande. Här har ni den blåa skyldige för denna misshandel av en svensk klassiker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-f2f4eafc30be7969733a4f0f9378fb32.jpg

_Retro_
4 november 2012 · 34 Inlägg

Denna helg demonterades alla skärmar och dörrar. Den blev så lätta att det till och med gick att marklyfta upp bakvagnen så att hjulen lätta nån decimeter med endast muskelkraft och svordomar. Nu återstår bara hjulupphängningen att demontera. Alla små rosthål hoppas jag nu ha hittat så nästa helg ska tigersågen och vinkelkapen få bekänna färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-57798c851af45c5df1e0394ddfc0cc54.jpg

Efter att skärmarna hade kommit av karossen testade jag att montera hjulen bak och fram för att få lite bredd i ekipaget. Det vart ganska coolt men den kommer bli ännu bredare med den nya hjulupphängning som komma skall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-fb932c37d5ee3621dc7226e4bc55066e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-12c88f1f9efc4446b2e47a2b2f48bebd.jpg

I veckan som var fick jag syn på en fram och bakvagn som jag tror kommer passa det här projektet bra. Så det var bara att åka och handla. Valet vart en hjulupphängning från en BMW 530-93. Med denna hjulupphängning kommer bilen när den är klar öka spårvidden från orginal 118 cm till det lite maffigare 149cm. Sen kommer fälgar inhandlas med ett lågt ET mått som gör den ännu bredare.

Lite gott och blandat följde med på köpet av hjulupphängningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8ae3845705631038627b8f64ab299dd5.jpg

stofferovski
4 november 2012 · 173 Inlägg

Fruktansvärt intressant! Lycka till! smile Prem lagd!

Nissan 200sx s13 "Learning By Doing"-Projektet
Nissan Skyline R33 Gt-R V-Spec"The AuktionDream"-Projektet
Nissan 200sx s13 "Learning By Doing" (1990)
karlsson92
4 november 2012 · 28 Inlägg

Detta måste följas!

Honda Civic (2003)
-Akerfeldt-
5 november 2012 · 2 638 Inlägg

Grymt projekt, kommer följas smile

delray58
5 november 2012 · 120 Inlägg

kommer följas!smile kommer bli grymt!

635CSi
6 november 2012 · 135 Inlägg

Riktigt coolt! Men nästan lite synd på en 92:a...

Bra impulsköp med BMW-upphängningarna, det finns rätt många olika storlekar av ok och skivor som passar till e34:orna om du vill ha större bromsar. Upp till 340 mm 4-kolv fram och ca 320mm bak om jag inte minns helt fel nu... Ok från e32 7-serie och e31 8-serie passar också bolt on.

Kör hårt!
/Fredrik

BMW 525iM "eSextin" (2010)
BMW Alpina B7 Turbo Coupé "den Gröna" (1986)
BMW 635 CSi "den Svarta" (1986)
Rquired Allmänt envis
6 november 2012 · 12 512 Inlägg

Oerhört spännande projekt, skall absolut följas och jag önskar dig lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_Retro_
6 november 2012 · 34 Inlägg

635CSi skrev:
Riktigt coolt! Men nästan lite synd på en 92:a...

Bra impulsköp med BMW-upphängningarna, det finns rätt många olika storlekar av ok och skivor som passar till e34:orna om du vill ha större bromsar. Upp till 340 mm 4-kolv fram och ca 320mm bak om jag inte minns helt fel nu... Ok från e32 7-serie och e31 8-serie passar också bolt on.

Kör hårt!
/Fredrik

Ja det är lite synd på en 92:a men alternativet för den var att fortsätta stå på en uppställningsplats med massa andra lik och rosta sönder fullständigt. Då är det roligare om de kommer ut på vägarna igen, dock i modifierat tillstånd. Nedan hittar ni en bild på den där den har stått och blivit övervuxen i några års tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-502e386188468f4b7c008482d61cb292.jpg

Jag har surfat runt lite och skaffat insperation, BMWs nya DTM sattsning har rätt sköna breddningar och vingar. Så nu känns det som att Saaben kommer DTM breddas med skärmvingar och allt. Go extrem helt enkelt liknande nedan BMW DTM.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-384df051ff6403af6cab3d3ff4c63d14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-a7e5783cea91dccb7a08614776829bfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-d70f74b688929ca6be4eedc054195858.jpg

Frille500
6 november 2012 · 407 Inlägg

Kör hårt, kommer att bli hur läckert och hur udda som helst.

//Frille

635CSi
8 november 2012 · 135 Inlägg

Håller med dig Retro! Det är mycket bättre att bygger något ballt av den än att den står och förfaller. ditt bygge är dessutom bra mycket roligare än en originalrenovering!

/Fredrik

BMW 525iM "eSextin" (2010)
BMW 635 CSi "den Svarta" (1986)
BMW Alpina B7 Turbo Coupé "den Gröna" (1986)
635CSi
8 november 2012 · 135 Inlägg

Håller med dig Retro! Det är mycket bättre att bygger något ballt av den än att den står och förfaller. ditt bygge är dessutom bra mycket roligare än en originalrenovering!

/Fredrik

BMW 525iM "eSextin" (2010)
BMW Alpina B7 Turbo Coupé "den Gröna" (1986)
BMW 635 CSi "den Svarta" (1986)
Slimbastard
8 november 2012 · 510 Inlägg

Asfränt! Kommer följas! smile

_Retro_
11 november 2012 · 34 Inlägg

Den här helgen har gått i tig-sågen och planerandets tecken, lördagen började med att leta fram alla möjliga kapningsverktyg som gömmer sig i garaget. Sen var det bara att skrida till verket. All gammal rostäten plåt i trösklar och golv på bilens vänstra sida amputerades illa kvickt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-3ca69eaddd7c6b8689244c53e0c9ff55.jpg
Bara de mest kritiska delarna skonades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-4236765a55288636f6fdc27ecae8d359.jpg

Efter lemlästelsen bars den nya hjulupphängningen in för att få en känsla av hur bred bilen kommer bli. Som det ser ut nu kommer bilen bli ca 50-60 cm bredare än när del rulla ut ny från Saab.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-acfbb0505ac014d18de7bc7e661cd005.jpg
Jag har inte bestämt mig än om jag ska taksänka och sektionera baken på den så linjerna flyter ihop. Målet är ju att få en låg och bred look.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8669f1e8ad634328147fb82654383001.jpg

I veckan som kommer tänkte jag bege mig till järnhandlarn och köpa de balkar och rör som kommer behövas för att svetsa ihop ramen och buren, nedan ser ni ca hur den kommer se ut och ungefärlig matrealåtgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-405c932d0bd288822dadd67ffd26fe39.jpg

/Retro

HotrodPV
12 november 2012 · 95 Inlägg

Det här kommer bli hur ballt som helst. Skulle tro att det är lika bra att kapa ur hela skiten undertill och bygga nytt runt den nya ramen/motorn/axlarna snarare än att anpassa de nya delarna efter den gamla karossen. Glöm inte att staga upp resterna av den gamla karossen under byggtiden, annars kommer det att skeva! och då passar inte dörrarna etc..
Kör hårt!

Volvo PV 444 "Siri" (1956)
Volvo PV544 "PV Hotrod" (1962)
Captain RS Racing
12 november 2012 · 43 Inlägg

Detta flyter ju på bra tycker ja!smile riktigt roligt och följa och se hur de kommer bli!! smile i den här takten så e du väl färdig till våren! wink haha

RS Racing
Saab 9-5 1,9 Tdi "Brukis" (2007)
Saab 9-3 2,1T XWD "RS Racing" (2005)
_Retro_
12 november 2012 · 34 Inlägg

Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska taksänka och sektionera baken på den, det kanske är lika bra och göra det när man ändå är igång. Nedan hittar ni orginal samt hur den kommer sänkas isf.

Orginal
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8c7eda084907a06cc8cfd697f135dd01.jpg

Sänkt och sektionerad
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-b4b8ee0e9b499e0c8f86234149e001bc.jpg

Sen kommer jag nog inte behålla något av golvet som är kvar utan ett helt nytt sådant kommer svetsas fast på den nya ramen. Vet någon om en bra sida där det finns ram och bur ritningar?.

/Retro

Slimbastard
12 november 2012 · 510 Inlägg

Riktigt fräckt! Hoppas man ser denna på nån träff nånstans sen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang