Edsel 58 projektet

Tanken är att bygga ihop en billig raggarvagn som ser lagom tilltalande ut. den ska inte se förjävlig ut men får inte heller kosta någon större summa i slutändan. Då amerikanska bilar och delar stigit i pris en del de senaste åren så ser jag detta projektet som en spännande utmaning :D
  • 72 Följare
  • 96 081 Visningar
  • Projektet avslutat 12 januari 2014
_NordiN_
21 oktober 2012 · 178 Inlägg

Nu har jag införskaffat mig ett lagom vinterprojekt.
Det är en Edsel Ranger från 1958.
Tanken med denna vagn är att den ska budgetrenoveras under vintern och tjäna som bruksbil nästa år.
Dock fattas vissa nödvändiga komponenter som jag ska försöka komma över under vintern.
tex, framruta, sidorutor, bakruta, innertak, golvmatta, bakljusglas, blinkersglas fram. tank osv.

rostmässigt är det inte så farligt. dock har taket sett sina bästa dagar, då den stått efter kusten någonstans.
lite rost i golvet vf och lite i skuffen.

om nu någon skulle ha delar över till denna vagn så är ni välkomna att höra av er.
är även öppen för att ta emot tips och annan bra information big_smile

första delen i projektet blir drivlinan..
Just nu sitter en origina 361 i bilen som sitter fast och saknar diverse viktiga komponenter.
jag har en 302a men den motorn passar ju tyvärr inte på motorfästena på bilen, vilket känns jobbigt, då jag vill göra det så lätt för mig som möjligt.
tanken på att kanske investera i en 390 har slagit mig, då den motorn ska passa perfekt.

även växellådan måste bytas ut. jag har en nyrenoverad fordomatic från 59, som självklart inte passar ihop med 302an.. så om någon har en 390 med tillhörande låda, eller någon annan motor som kan passa så hör gärna av er big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-760781027d203136c05e897737f2f9a0.jpg

DieLuftWaffe
21 oktober 2012 · 645 Inlägg

Vilket spännande projekt! Ser framemot till nästa update smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
_NordiN_
21 oktober 2012 · 178 Inlägg

ja det blir spännande. ska försöka hinna köra in den i verkstan och lyfta ur gamla motorn nu i veckan så får vi se big_smile

DieLuftWaffe
21 oktober 2012 · 645 Inlägg

Härligt cool

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
JohnWayne
22 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Kommer att följa denna tråd eftersom jag själv håller på med en Ford renovering från -59

-MATS- VWetgirig hobbymekare
22 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Kul projekt, Anders smile

Jag har pm:at dig. Men om du tycker det har allmänintresse så kan jag skriva i din tråd direkt.

Kör så det ryker cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
22 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Jag tror att din Fordomatic-låda även passar mot Y-block (292") som satt i Edsel 59:an ifall du råkar komma över en sådan. Annars måste det väl vara rätt trevligt med en 302:a som ju är betydligt mindre bränsletörstig än 50-tals V8:orna...

Det finns faktiskt specialmotorfästen att köpa färdiga för sådana motorbyten (åtminstone i USA).

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
_NordiN_
22 oktober 2012 · 178 Inlägg

-MATS- skrev:
Jag tror att din Fordomatic-låda även passar mot Y-block (292") som satt i Edsel 59:an ifall du råkar komma över en sådan. Annars måste det väl vara rätt trevligt med en 302:a som ju är betydligt mindre bränsletörstig än 50-tals V8:orna...

Det finns faktiskt specialmotorfästen att köpa färdiga för sådana motorbyten (åtminstone i USA).

jaha där ser man big_smile kanske kan löna sig å köpa sånna då... annars hittade jag en 352 motor med låda... renoveringsobjekt dock.. men går den runt bara så är det ju bara å köra på big_smile så en 292" borde passa även i min då? smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
22 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

_NordiN_ skrev:

-MATS- skrev:
Jag tror att din Fordomatic-låda även passar mot Y-block (292") som satt i Edsel 59:an ifall du råkar komma över en sådan. Annars måste det väl vara rätt trevligt med en 302:a som ju är betydligt mindre bränsletörstig än 50-tals V8:orna...

Det finns faktiskt specialmotorfästen att köpa färdiga för sådana motorbyten (åtminstone i USA).

jaha där ser man big_smile kanske kan löna sig å köpa sånna då... annars hittade jag en 352 motor med låda... renoveringsobjekt dock.. men går den runt bara så är det ju bara å köra på big_smile så en 292" borde passa även i min då? smile

Jag vet ju inte hur det är med motorfästena, men mot lådan passar Y-blockare (239", 272", 292" och 312") om jag fattat det hela rätt. Det var nämligen samma lådor i 59:orna oavsett motortyp wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
_NordiN_
22 oktober 2012 · 178 Inlägg

-MATS- skrev:

_NordiN_ skrev:

-MATS- skrev:
Jag tror att din Fordomatic-låda även passar mot Y-block (292") som satt i Edsel 59:an ifall du råkar komma över en sådan. Annars måste det väl vara rätt trevligt med en 302:a som ju är betydligt mindre bränsletörstig än 50-tals V8:orna...

Det finns faktiskt specialmotorfästen att köpa färdiga för sådana motorbyten (åtminstone i USA).

jaha där ser man big_smile kanske kan löna sig å köpa sånna då... annars hittade jag en 352 motor med låda... renoveringsobjekt dock.. men går den runt bara så är det ju bara å köra på big_smile så en 292" borde passa även i min då? smile

Jag vet ju inte hur det är med motorfästena, men mot lådan passar Y-blockare (239", 272", 292" och 312") om jag fattat det hela rätt. Det var nämligen samma lådor i 59:orna oavsett motortyp wink

okej, bra att veta.. men det blir nog en FE motor tror jag smile annars 302an med några hemmafixade fästen tongue

falconjohan
23 oktober 2012 · 31 Inlägg

det negativa med FE motorerna är väl att dom är ganska dyra att renovera om du inte har tur å hittar en som bara behöver en raggarrenovering? men dom är ju betydligt tuffare och mer tidsenligare än sb:cool:

-MATS- VWetgirig hobbymekare
23 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hur menar du dyra, Johan?

Jag tänker snart renovera min 361:a och tycker det är både god tillgång på delar och inte dyrare vad mina kompisar måste betala för sina icke-Fordprylar - inte så att jag stört mig på det iaf neutral

Sedan har ju FE en lite speciell tändföljd vilket gör att motorljudet blir extra "manligt" - tänk bara på den gröna Ford Mustangen i biljakten i filmen Bullit tongue !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JohnWayne
23 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Fords FE motorer har väldigt fint V-8 mullret smile  Och så är det ju klassiska motorer, från 332 upp till den fruktade (av konkurrenterna på Nascar-banorna och stripparna) och maffiga 427:an cool cool

Senast redigerat av JohnWayne (23 oktober 2012)

falconjohan
23 oktober 2012 · 31 Inlägg

-MATS- skrev:
Hur menar du dyra, Johan?

Jag tänker snart renovera min 361:a och tycker det är både god tillgång på delar och inte dyrare vad mina kompisar måste betala för sina icke-Fordprylar - inte så att jag stört mig på det iaf neutral

Sedan har ju FE en lite speciell tändföljd vilket gör att motorljudet blir extra "manligt" - tänk bara på den gröna Ford Mustangen i biljakten i filmen Bullit tongue !!

kanske jag som är lite avskräckt sen jag "trimma" en 390 förut å det vart ganska dyrt roll men har tyvärr inte original renoverat någon än så ska inte riktigt uttala mig om kostnaden där. men tror nog endå att fords smallblock är billigast att renovera? men om så inte är fallet så är det ju glädjande, då jag med tycker dom har fränt ljud! cool (och bra vridmoment)

-MATS- VWetgirig hobbymekare
23 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Ja, trimma är ju sällan "billigt" hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
_NordiN_
23 oktober 2012 · 178 Inlägg

Idag åkte jag och en kompis för att hämta en fairlane 66a som jag fick med i köpat att plocka delar av... men den var så kass så jag fick panikångest och åkte hem med bara motorn big_smile

_NordiN_
23 oktober 2012 · 178 Inlägg

hur gör man för att uppdatera med bilder å sånt? jag är helt nollställd på datorer :S

-MATS- VWetgirig hobbymekare
23 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

_NordiN_ skrev:
hur gör man för att uppdatera med bilder å sånt? jag är helt nollställd på datorer :S

Hehe, nu överdriver du väl ändå - du lyckades ju med första inlägget?

När du laddat upp bilder i ditt galleri så kan du HÖGERKLICKA på bilden och välja "Kopiera bildadress".

När du sedan skriver inlägget (klicka på "Skriv svar" nere till höger - så att du kan förhandsgranska innan du skickar) så klistrar du först in bildadressen, sedan markerar du bildadressen varefter du trycker på Img-knappen så att adressen hamnar inom [ img ] [ /img ] ...

Borde funka hoppas jag smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
23 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Alltså så här:
[ img ]https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94939/94939-25f988f500015817c8d214811b277426.jpg[ /img]

Lånade bilden från ditt album, okej?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
_NordiN_
23 oktober 2012 · 178 Inlägg

aha okej ska testa big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang