Årskostnader BMW m5

Busgrabb Rejsa ?
24 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

Wicca skrev:

M5-E61 skrev:
Caterham eller en F1 bil konkurrerar ju inte riktigt i samma liga och jag tror inte TS är speciellt sugen på att  binda fast sambon med spännband på frontspoilern när de skall ta bilen till ICA -Dessutom blir den årliga kostnaden bra mycket dyrare än M5 eftersom du måste ha ditt eget stall av mekaniker och ingenjörer i garaget...

Vem har pratat om F1-bil?

Det här är en sportbil:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cate … 16&w=3

Sry TS för off topic.

Det är ingen sportbil...den är en ful gokart typ, fel att klassa den som bil.
Inte för att M5 är någon riktig sportbil men den har prestanda som en på i kurvor och rakt fram.

Autotech
BMW 335D (2008)
dfine BMW entusiast
25 oktober 2012 · 579 Inlägg

Det blev lite fel där, självklart ska man räkna på vad det kan kosta men om man måste räkna på försäkring, skatt och besiktning är jag lite osäker på om man verkligen ska köpa en M5. Det behöver inte alls vara dyrt att äga en M5, ja förutom förbrukningen såklart men det kan också bli riktigt dyrt om man t.ex. åker på att byta koppling, bromsar eller något haveri. Delarna till M-bilarna kostar ganska mycket mer än till en vanlig BMW.

Hade faktiskt inte en aning om att 535i inte såldes i Europa, har sett några få på blocket men då måste dessa ha varit importerade. Då har man en ännu bättre anledning att köpa den ultimata 5-serien i mina ögon, en 535D smile
Med lite mjukvara åker du ifrån dom flesta bilarna och bilen är mycket billigare i drift än en M5 smile

MrAndersson3
26 oktober 2012 · 29 Inlägg

Tack för alla svaren!
Även alla övriga diskussioner som va lite utan för topic va trevliga!

Som svar på dfine: Jo jag vet, dock så är min sambo noga med pengar o vill veta så gott som allt innan något inhandlas. Därför fråga ja så de inte kom några oväntade stora kostnader.
Pengar har vi relativt gott om, så vi kommer ha råd alltid. Men de är just de med hennes behov av och ha koll på saker!
Om någon vet mer om m5orna så får ni gärna skriva lite, läser så gärna så!

Mvh

M5-E61
26 oktober 2012 · 14 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185989/185989-11d5018110ca2135cb175930ee31a505.jpg
Panorama

MrAndersson3, när jag gjorde mitt inlägg så var jag lite osäker på om tråden var "död". Trevligt att vår input uppskattas.
Som sagt, med bra research och sunt förnuft så kan du hitta ett fordon i gott skick. Jag använder själv min M5 Touring väldigt lite eftersom jag bor utomlands och bara kör när jag är hemma i Sverige, men enligt mekanikerna på BMW så har M5 E60/61 väldigt få problem. Dessa bilar rullar på och du lär bara behöva göra dina normala service:ar, förutom påfyllning av olja var 200:e mil (nån liter eller så). Datorn i bilen berättar dessutom exakt hur många liter du skall fylla på och när.
Om/när M5:an går sönder så behöver det inte kosta: BMW original försäkring är utmärkt och täcker det mesta förutsatt att bilen servats på auktoriserad verkstad. T.ex. så fick den förra ägaren till min bil SMG koppling och pump bytt på försäkring precis innan jag köpte den, och i samband med det så bytte han till ett "lättat" svänghjul för bättre effekt ;-) Bromsskivorna hade rullat 500 mil och däcken med. Gör din research noggrant och lycka till med köpet av M5... Och du, välj en Touring, det har bara tillverkats 1060 stycken (samtliga med panorama glastak se bild) jämfört med 25,000 M5 E60 Sedan ;-)

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
alain www.bimmerpower.org
26 oktober 2012 · 3 995 Inlägg

Idag, finns många olika M5 modeller att välja på,
Man kan inte jämmföra en 535 med en M5, det är som dag och natt.
En M5 är någonting speciellt där du får en mycket trevlig leksak mellan händerna.
Viket års modell kan du tänka dig?
E eller F?
Vilket pris som max?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
MeloveGolf Vw trimmare
26 oktober 2012 · 2 995 Inlägg

MrAndersson3 skrev:
Pengar har vi relativt gott om, så vi kommer ha råd alltid.

Då är det väll inga problem, enda som lär vara chock är soppa förbrukningen, och gaspedalen i en M5 V10 hittar man väldigt lätt lite omkörningar wot på rakorna så är du över 2L/mil så det är inte den ultimata pendlar bilen för en normal svensson.

Har ni 2 svensson löner men anser att ni har pengar pga av billigt boende,inga barn etc skulle jag säga att en billigare bil är bättre då bilen slukar mycket kostnader som kan gå till annat som faktiskt ger lite valuta en M5 är ingen investering det är ett svart hål och status symbol..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Då är det väll inga problem, enda som lär vara chock är soppa förbrukningen, och gaspedalen i en M5 V10 hittar man väldigt lätt lite omkörningar wot på rakorna så är du över 2L/mil så det är inte den ultimata pendlar bilen för en normal svensson.

Har ni 2 svensson löner men anser att ni har pengar pga av billigt boende,inga barn etc skulle jag säga att en billigare bil är bättre då bilen slukar mycket kostnader som kan gå till annat som faktiskt ger lite valuta en M5 är ingen investering det är ett svart hål och status symbol..

Byt bättre mot vettigare så håller jag med dig, men TS måste ju själv få avgöra om han tycker att det är bättre att hans pengar går åt när han gasar i en M5 än en 530 t ex? Detta alldeles oavsett om TS tjänar 2 Svensson-löner eller 2 Zlatan-löner.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
26 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

MeloveGolf skrev:

MrAndersson3 skrev:
Pengar har vi relativt gott om, så vi kommer ha råd alltid.

Då är det väll inga problem, enda som lär vara chock är soppa förbrukningen, och gaspedalen i en M5 V10 hittar man väldigt lätt lite omkörningar wot på rakorna så är du över 2L/mil så det är inte den ultimata pendlar bilen för en normal svensson.

Har ni 2 svensson löner men anser att ni har pengar pga av billigt boende,inga barn etc skulle jag säga att en billigare bil är bättre då bilen slukar mycket kostnader som kan gå till annat som faktiskt ger lite valuta en M5 är ingen investering det är ett svart hål och status symbol..

Det tycker jag inte är rättvist sagt, status är egentligen helt oväsentligt i sammanhanget och få köper en BMW för att få en statussymbol även om den kategorin förstås finns. En M5 är vardagslyx, något som verkligen sätter en guldkant på tillvaron för ägaren som uppskattar en sådan bil, men det har också sitt pris.

Jag kan hålla med en 530i, 535d eller 550i är också något extra i vardagen till en bråkdel av driftkostnaderna en M5 E6x kräver. Men det är bara trådskaparen som känner till sin ekonomi och kan avgöra om utrymmet för en M5 finns, och så hopplöst dyr är inte modellen i drift.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
26 oktober 2012 · 3 995 Inlägg

Helt rätt som du säger! Rquired.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
M5-E61
26 oktober 2012 · 14 Inlägg

alain skrev:
Helt rätt som du säger! Rquired.

Tack Alain,

Så TS ta till orda och så vi kan avsluta allt jidder om ditten och datten i denna tråden och fokusera på om du vill ha mer info om BMW M5 (jag antar E60/E61)

Folk verkar komma från ämnet rätt ordentligt. Det är väl oväsentligt vad som är mer eller mindre ekonomiskt, status eller inte status?! TS vill veta kostnaderna att hålla en M5, inte en 540, 550 eller andra alternativ. Det är också rätt oväsentligt vem som har råd med en M5, det är som med allt annat en fråga om prioritering för TS.

Följande kan konstateras:
–Försäkring ca 12-16,000/år
–Bensinförbrukning vid normal blandad körning är minst 1,7l milen (98 oktan).
–1-2l olja skall fyllas på var 200:e mil eller däromkring.
–10 tändstift vid byte / en massa liter motorolja vid service
–Sommardäck sliter du ut en uppsättning bak per säsong (285/35/19)
–Vinterhjul skall vara minst 18" 245-255 bredd. Ofta ingår inte vinterdäck i köp eftersom M5:or ofta ställs av på vintern.
–Service skall alltid utföras på BMW verkstad, hitta ett reg ner på likvärdig bil på blocket och ring din närmsta BMW verkstad för offert.
–Innan köp konstatera att SMG koppling samt pump, alt. också svänghjul har bytts. Kontrollera även bromsskivorna för att slippa obehagliga överraskningar.

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
zoopåse
26 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

Iom att du kör längre per år kommer försäkringen landa på kanske 16tusen/år. Däck 7000kr/år (en uppsättning vartannat år inkl. skifte). 1,7L/mil a 15kr/liter. Värdeminskning 20kr/mil. Service och reparationer: 9kr/mil

Vi landar på: 6,5+25,5+20+9+3=64kr/mil

Säg att du har 5mil till jobbet, då kostar det varje månad: 12800kr bara att köra till/från jobbet.

Senast redigerat av zoopåse (26 oktober 2012)

Busgrabb Rejsa ?
26 oktober 2012 · 2 959 Inlägg

zoopåse skrev:
Iom att du kör längre per år kommer försäkringen landa på kanske 16tusen/år. Däck 7000kr/år (en uppsättning vartannat år inkl. skifte). 1,7L/mil a 15kr/liter. Värdeminskning 20kr/mil. Service och reparationer: 9kr/mil

Vi landar på: 6,5+25,5+20+9+3=64kr/mil

Säg att du har 5mil till jobbet, då kostar det varje månad: 12800kr bara att köra till/från jobbet.

Det som inte riktigt stämmer där är väl att värdeminskningen avtar väl efter hand men visst fan kostar det som du skriver.

Autotech
BMW 335D (2008)
RGH
26 oktober 2012 · 134 Inlägg

Har du råd, köp, märker du att det försvinner penningar i plånboken så sälj den. Nackdelen är att du kanske (förmodligen) förlorar en slant på vägen, men då har du iaf ägt en m5a smile

BMW 318iS "T" (1990)
M5-E61
27 oktober 2012 · 14 Inlägg

Busgrabb skrev:

zoopåse skrev:
Iom att du kör längre per år kommer försäkringen landa på kanske 16tusen/år. Däck 7000kr/år (en uppsättning vartannat år inkl. skifte). 1,7L/mil a 15kr/liter. Värdeminskning 20kr/mil. Service och reparationer: 9kr/mil

Vi landar på: 6,5+25,5+20+9+3=64kr/mil

Säg att du har 5mil till jobbet, då kostar det varje månad: 12800kr bara att köra till/från jobbet.

Det som inte riktigt stämmer där är väl att värdeminskningen avtar väl efter hand men visst fan kostar det som du skriver.

Kostnaderna stämmer bra! Jag håller med Busgrabb att värdeminskningen avtar med tiden, men samtidigt så ville TS använda M5:an som pendlarbil och då blir det snabbt en massa oattraktiva mil på mätaren så kanske inte helt fel ändå. Jag tror jag fyller på 500 spänn soppa per dag när jag är hemma i Sverige och då kör jag inga längre rundor, kanske 5-7 mil blandad körning med mycket accelerationer och 500+ läget på. Kul är det big_smile men var beredd på kostnader...

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
jetta16v
27 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

M5-E61 skrev:

Busgrabb skrev:

zoopåse skrev:
Iom att du kör längre per år kommer försäkringen landa på kanske 16tusen/år. Däck 7000kr/år (en uppsättning vartannat år inkl. skifte). 1,7L/mil a 15kr/liter. Värdeminskning 20kr/mil. Service och reparationer: 9kr/mil

Vi landar på: 6,5+25,5+20+9+3=64kr/mil

Säg att du har 5mil till jobbet, då kostar det varje månad: 12800kr bara att köra till/från jobbet.

Det som inte riktigt stämmer där är väl att värdeminskningen avtar väl efter hand men visst fan kostar det som du skriver.

Kostnaderna stämmer bra! Jag håller med Busgrabb att värdeminskningen avtar med tiden, men samtidigt så ville TS använda M5:an som pendlarbil och då blir det snabbt en massa oattraktiva mil på mätaren så kanske inte helt fel ändå. Jag tror jag fyller på 500 spänn soppa per dag när jag är hemma i Sverige och då kör jag inga längre rundor, kanske 5-7 mil blandad körning med mycket accelerationer och 500+ läget på. Kul är det big_smile men var beredd på kostnader...

yikes

dfine BMW entusiast
27 oktober 2012 · 579 Inlägg

M5-E61 skrev:
Kostnaderna stämmer bra! Jag håller med Busgrabb att värdeminskningen avtar med tiden, men samtidigt så ville TS använda M5:an som pendlarbil och då blir det snabbt en massa oattraktiva mil på mätaren så kanske inte helt fel ändå. Jag tror jag fyller på 500 spänn soppa per dag när jag är hemma i Sverige och då kör jag inga längre rundor, kanske 5-7 mil blandad körning med mycket accelerationer och 500+ läget på. Kul är det big_smile men var beredd på kostnader...

Det ger en medelförbrukning på typ 5-6l/mil. Är det ens möjligt? lol

Senast redigerat av dfine (27 oktober 2012)

M5-E61
27 oktober 2012 · 14 Inlägg

dfine skrev:

M5-E61 skrev:
Kostnaderna stämmer bra! Jag håller med Busgrabb att värdeminskningen avtar med tiden, men samtidigt så ville TS använda M5:an som pendlarbil och då blir det snabbt en massa oattraktiva mil på mätaren så kanske inte helt fel ändå. Jag tror jag fyller på 500 spänn soppa per dag när jag är hemma i Sverige och då kör jag inga längre rundor, kanske 5-7 mil blandad körning med mycket accelerationer och 500+ läget på. Kul är det big_smile men var beredd på kostnader...

Det ger en medelförbrukning på typ 5-6l/mil. Är det ens möjligt? lol

Tro mig, det är fullt möjligt och det tror jag vilken M5 E60/61 ägare som helst kan intyga. Men nu pratar vi hård och mycket aggressiv körning av den mest oekonomiska typen som inte ligger inom ramarna för svensk lagstiftning. Kör man bara stadstrafik så ligger förbrukningen på minst 2,2l/milen, och om du sen öppnar spjälen fullt på en vrålande V10 så är det en helt annan förbrukning vi talar om tongue

I'm not Lucky -I'm Good!
BMW M5 Touring "E61 BMW M5" (2008)
fredda_king Fotograf
27 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

M5-E61 skrev:

dfine skrev:

M5-E61 skrev:
Kostnaderna stämmer bra! Jag håller med Busgrabb att värdeminskningen avtar med tiden, men samtidigt så ville TS använda M5:an som pendlarbil och då blir det snabbt en massa oattraktiva mil på mätaren så kanske inte helt fel ändå. Jag tror jag fyller på 500 spänn soppa per dag när jag är hemma i Sverige och då kör jag inga längre rundor, kanske 5-7 mil blandad körning med mycket accelerationer och 500+ läget på. Kul är det big_smile men var beredd på kostnader...

Det ger en medelförbrukning på typ 5-6l/mil. Är det ens möjligt? lol

Tro mig, det är fullt möjligt och det tror jag vilken M5 E60/61 ägare som helst kan intyga. Men nu pratar vi hård och mycket aggressiv körning av den mest oekonomiska typen som inte ligger inom ramarna för svensk lagstiftning. Kör man bara stadstrafik så ligger förbrukningen på minst 2,2l/milen, och om du sen öppnar spjälen fullt på en vrålande V10 så är det en helt annan förbrukning vi talar om tongue

det kan man intyga då man lånade en kompis m5 förut. åkte nästan 20mil på en full tank smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang