6150
Sök

Skydda min bil från rost i vinter!

113 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
hej! köpte mig en bmw coupe 94- som är omlackad och helt rostfri men min ekonomi säger att ja måste köra den i vinter.. så vad finns det för sätt att skydda den för rost?

har själv funderat lite på om de finns nån sorts skydds film man kan lägga runt balkarna och hjulhusen typ som biltemas "Strålkastarfilm" eller dylikt nån genomskinlig.

vad säger ni?

682 Inlägg
23 oktober 2012
Linolja, rostskyddsbehandla.. 

Kan köpa sånt på biltema eller lämna in för ett proffsigare resultat. smile

113 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:

okej! vilken bör man köpa då? såg det fanns lite olika på biltema

3 505 Inlägg
23 oktober 2012
Lohan skrev:
DanneSundin skrev:

Jag körde med linolja på min e36, köpte 6 st. räckte gott och väl.

113 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Low skrev:
Lohan skrev:
DanneSundin skrev:

okej slapp du rost då?

3 505 Inlägg
23 oktober 2012
Lohan skrev:
Low skrev:
Lohan skrev:

okej slapp du rost då?

Vaxar du ordenligt innan vinter och gör en oljebehandling så kommer du klara dig kanon. Ända är att man kan få stenskott, men ja.. Kanske en "Bh" eller folera huven från stenskott.

Sen när du tvättar den så använd inte avfettning, bara skölja ordenlgit och vax champoo, Sen när vinter är över ta en ordenlig avfettning och riktig polering och vaxning.
Senast redigerat av Low (23 oktober 2012)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2012
Vad kostar det att lämna in bilen och var gör man det Katrineholmstrakten? Har kollat runt och ingen verkar göra det i Katrineholm längre.. vet att det fanns firmor som gjorde det förr här.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
19 november 2012
Spola trösklarna med spillolja, el pumpa in Dinitrol i trösklar, dörrar och andra håligheter.

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2012
Jag hade satsat på:

-En ordentlig rostskyddsbehandling, inklusive balkar och hålrum. Linolja som någon nämnde är inget dumt alternativ.

-Tänk på att skydda kring sidoblinkers i framskärmarna, original missade importören att skydda där på tidiga E36 men hur din bil är efter att ha lackerats om vet jag inte. Håll även rent i skarvar på dörrar och luckor, se till att avrinningen i exempelvis dörrarna inte blir igentäppt det är lite typiskt 90-tals BMW att det samlas fukt där annars.

-Håll bilen ordentligt ren, lägg gärna på någon form av lackförsegling för din egen skull så blir bilen mycket enklare att hålla ren. Genomskinlig folie på utsatta ställen som exempelvis bakom främre hjulhusen är också en bra idé för att undvika slitage på lacken. När det gäller BMW E36 så kan det vara bra att känna till att bakskärmarna har en liten "hylla" på vilken det lätt samlas smuts vilket i längden orsakar rost. Alla bilar har lite sådana egenheter och svaga punkter, försök hitta och hålla efter dessa på din bil!

-Enligt de som skött lacken på mina bilar är det inga problem att använda avfettning på en konserverad lack så länge det används på rätt vis, med måtta och när det behövs. Hellre att man gör ordentligt rent vid behov än att man lämnar lacken skitig över en hel vinter.

-Gör i ordning stenskott och liknande skador så fort du upptäcker dem, gör ordentligt rent innan med förslagsvis de små stålborstar som tidigare följer med lackstiften men som idag bör finnas att köpa på annat håll.

Lycka till i vinter!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

113 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag hade satsat på:

-En ordentlig rostskyddsbehandling, inklusive balkar och hålrum. Linolja som någon nämnde är inget dumt alternativ.

-Tänk på att skydda kring sidoblinkers i framskärmarna, original missade importören att skydda där på tidiga E36 men hur din bil är efter att ha lackerats om vet jag inte. Håll även rent i skarvar på dörrar och luckor, se till att avrinningen i exempelvis dörrarna inte blir igentäppt det är lite typiskt 90-tals BMW att det samlas fukt där annars.

-Håll bilen ordentligt ren, lägg gärna på någon form av lackförsegling för din egen skull så blir bilen mycket enklare att hålla ren. Genomskinlig folie på utsatta ställen som exempelvis bakom främre hjulhusen är också en bra idé för att undvika slitage på lacken. När det gäller BMW E36 så kan det vara bra att känna till att bakskärmarna har en liten "hylla" på vilken det lätt samlas smuts vilket i längden orsakar rost. Alla bilar har lite sådana egenheter och svaga punkter, försök hitta och hålla efter dessa på din bil!

-Enligt de som skött lacken på mina bilar är det inga problem att använda avfettning på en konserverad lack så länge det används på rätt vis, med måtta och när det behövs. Hellre att man gör ordentligt rent vid behov än att man lämnar lacken skitig över en hel vinter.

-Gör i ordning stenskott och liknande skador så fort du upptäcker dem, gör ordentligt rent innan med förslagsvis de små stålborstar som tidigare följer med lackstiften men som idag bör finnas att köpa på annat håll.

Lycka till i vinter!

tackar! smile

Sök