Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 210 557 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Annerstedt
13 maj 2013 · 12 Inlägg

Kul att det går framåt. Det blir inte samma färg alltså? Den är ju underbar den där vita nyansen, i och för sig är ju bubblor snygga i de flesta färgerna så det blir nog bra det du väljer också.

Fortsätt jobba så vi har något att läsa på kvällarna!

Hakiki
15 maj 2013 · 510 Inlägg

Fan, får inte ordning på Hel/Halv ljus och bromsljus ...

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
17 maj 2013 · 510 Inlägg

HJÄLP! Efter massa trubbel med luftning av bromsar så tänkte vi att vi skulle prova om de funka, på med hjulen och starta upp, fick inte i en enda växel, spände kopplingen och de funka skapligt..  Känns inte som ja får i 1an och 2an, bara 3,4 och back, sen hoppas växelspaken ur sitt läge hela tiden? Sitter plattan rätt ?  Och sen så rinner de bromsvätska hela tiden mellan röret och slangen från behållaren, slangklämmorna är åtdragna utav bara helvete! Va kan de bero på ?   Sen skulle ja gärna behöva tips för däcken tar i potthållarna för lyckorna direkt, ska man kapa bort dom eller kan man göra på nått annat sätt ?  Annan dimention på däck ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-d8030ce0d04266d3aaad4b43cba9539e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-6d070a6f5e164e539f71aaaf4fa0e25d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-e4edb8314bf4e1567e1e3a89e61080d0.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Steenzor
18 maj 2013 · 489 Inlägg

Flyter på bra ju! smile

Larschan
18 maj 2013 · 519 Inlägg

Sänker man en bubbla får man i regel (beroende på vad man använt för att sänka) också modda pottorna till strålkastarna.

Hakiki
18 maj 2013 · 510 Inlägg

Larschan skrev:
Sänker man en bubbla får man i regel (beroende på vad man använt för att sänka) också modda pottorna till strålkastarna.

Jo har förstått de ..hehe så blir att banka lite på dom i veckan!  Plus att ja ska på med andra däck smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
18 maj 2013 · 510 Inlägg

Larschan skrev:
Sänker man en bubbla får man i regel (beroende på vad man använt för att sänka) också modda pottorna till strålkastarna.

Jo har förstått de ..hehe så blir att banka lite på dom i veckan!  Plus att ja ska på med andra däck smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
21 maj 2013 · 510 Inlägg

Någon som har en extra slang som ja kan köpa?? Slangen mellan Bromsvätskeburken och bromsröret som går ner i huvudbromscylindern!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
21 maj 2013 · 198 Inlägg

Vad är dimensionen på röret? Funkar det inte med en soppaslang med rätt dimension 5-6 mm? Jag tror jag har en bit över som jag kapade bort.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
aero85
22 maj 2013 · 621 Inlägg

Hakiki skrev:
Någon som har en extra slang som ja kan köpa?? Slangen mellan Bromsvätskeburken och bromsröret som går ner i huvudbromscylindern!

biltema=)

Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Kan växelspaks problemet vara att kulan på min spak är platt längst ner ? Kan de va därför den hoppar ur ? Att jag skulle behöva en som är helt rund?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
22 maj 2013 · 198 Inlägg

Hej, den ska vara platt i botten med ett "stift" längst fram. Jag bytte min växellänk i helgen och det som kändes slappt blev betydligt stabilare. Den sitter under inspektionsluckan under baksätet på kardantunneln. Den kostar inte många kronor med nya skruvar, max 100 spänn. Värt att testa. Annars vet jag inte vad det kan vara. Din växellåda funkade väl innan du bytte plattan? Kan det vara en annan årsmodell på plattan så du ska ha ett annat främre vxl- lådsfäste?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Ne plattan är från 66, så de borde väl bara samma ..de är ju de att spaken lossnar från skålen i växelföraren, jag förstår inte varför :S

Niknar skrev:
Hej, den ska vara platt i botten med ett "stift" längst fram. Jag bytte min växellänk i helgen och det som kändes slappt blev betydligt stabilare. Den sitter under inspektionsluckan under baksätet på kardantunneln. Den kostar inte många kronor med nya skruvar, max 100 spänn. Värt att testa. Annars vet jag inte vad det kan vara. Din växellåda funkade väl innan du bytte plattan? Kan det vara en annan årsmodell på plattan så du ska ha ett annat främre vxl- lådsfäste?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
22 maj 2013 · 198 Inlägg

Sitter fjädern rätt? Eller har du alla delarna med? Ska vara en platta mellan tunneln och själva plattan på spaken.
Kolla dessa länkar.
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 868557b6f7

http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 77662fd406

http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 0294176ed0

Senast redigerat av Niknar (22 maj 2013)

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Alla delar finns, fjädern vet ja inte om den sitter rätt ? Finns de nån bild på hur den ska sitta ?

Niknar skrev:
Sitter fjädern rätt? Eller har du alla delarna med? Ska vara en platta mellan tunneln och själva plattan på spaken.
Ska leta upp delen och återkomma.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
22 maj 2013 · 198 Inlägg

Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Joo men så sitter den! Och den ska den sitta över "plattan" med spåret i ..?

Niknar skrev:
Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
22 maj 2013 · 198 Inlägg

Hakiki skrev:
Joo men så sitter den! Och den ska den sitta över "plattan" med spåret i ..?

Niknar skrev:
Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

Ja, fast nu blir jag lite osäker på hur fjädern ska sitta??? Om den sitter med smala delen neråt så borde den pressa tappen/kulan neråt i sitt fäste, eller? Jag har en orginal verkstadsmanual i verkstan åker förbi imorgon och kollar så PMar jag dig.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Tack så hemskt mycket smile

Niknar skrev:

Hakiki skrev:
Joo men så sitter den! Och den ska den sitta över "plattan" med spåret i ..?

Niknar skrev:
Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

Ja, fast nu blir jag lite osäker på hur fjädern ska sitta??? Om den sitter med smala delen neråt så borde den pressa tappen/kulan neråt i sitt fäste, eller? Jag har en orginal verkstadsmanual i verkstan åker förbi imorgon och kollar så PMar jag dig.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang