Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 210 552 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Jimi (Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
7 juli 2013 · 164 Inlägg

Fan det small ju bara till! o.O ! Fan va läcker den blev! smile (Y)

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders
BMW e23 "733i Airlift" (1981)
Niknar
7 juli 2013 · 198 Inlägg

Hakiki skrev:
Bubblan är eventuelt till försäljning då jag inte har nån tid för den .. Kvar att fixa innan besiktning är bromsljuset! Behöver väl inte säga så mycket om den, allt står ju i tråden vad som är gjort med den!

Ge inte upp nu när det bara är ett par meter till mållinjen när du kämpat så hårt under ett år. Visserligen är resan mer motiverande än målet men risken är att du ångrar dig. Den kommer att hålla minst 45 år till efter det arbete du lagt ner.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
8 juli 2013 · 510 Inlägg

Tack för uppmuntrande ord! Ja är lite i valet och kvalet.. har lite andra projekt på gång! Men de kan kanske va värt att ha kvar bubblan eftersom de inte är några astronomiska summor man får för den direkt! Vi får se smile

Niknar skrev:

Hakiki skrev:
Bubblan är eventuelt till försäljning då jag inte har nån tid för den .. Kvar att fixa innan besiktning är bromsljuset! Behöver väl inte säga så mycket om den, allt står ju i tråden vad som är gjort med den!

Ge inte upp nu när det bara är ett par meter till mållinjen när du kämpat så hårt under ett år. Visserligen är resan mer motiverande än målet men risken är att du ångrar dig. Den kommer att hålla minst 45 år till efter det arbete du lagt ner.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Bumse
8 juli 2013 · 96 Inlägg

Behåll ffs! mad

smile

Hakiki skrev:
Tack för uppmuntrande ord! Ja är lite i valet och kvalet.. har lite andra projekt på gång! Men de kan kanske va värt att ha kvar bubblan eftersom de inte är några astronomiska summor man får för den direkt! Vi får se smile

Niknar skrev:

Hakiki skrev:
Bubblan är eventuelt till försäljning då jag inte har nån tid för den .. Kvar att fixa innan besiktning är bromsljuset! Behöver väl inte säga så mycket om den, allt står ju i tråden vad som är gjort med den!

Ge inte upp nu när det bara är ett par meter till mållinjen när du kämpat så hårt under ett år. Visserligen är resan mer motiverande än målet men risken är att du ångrar dig. Den kommer att hålla minst 45 år till efter det arbete du lagt ner.

BMW 324td "tdR" (1988)
Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
aero85
9 juli 2013 · 621 Inlägg

ja det är ju synd att inte få smaka av tårtan när du har gjort den så fin

Hakiki
10 juli 2013 · 510 Inlägg

Sant, måste bara få lite ork att göra klart de sista smile

aero85 skrev:
ja det är ju synd att inte få smaka av tårtan när du har gjort den så fin

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
aero85
12 juli 2013 · 621 Inlägg

Hakiki skrev:
Sant, måste bara få lite ork att göra klart de sista smile

aero85 skrev:
ja det är ju synd att inte få smaka av tårtan när du har gjort den så fin

ta det lugnt bara=)

Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Starta upp Bubblan i morrse, gick bra.. och eftersom den inte är besiktad så åkte jag och tanka en dunk med 95 oktan och hällde i för de va nästan tomt, och efter de så börja den bluddra och kommer inte upp i fulla varv och går rätt så illa ? Nån som har en aning om vad de kan bero på ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Skurt95
24 juli 2013 · 169 Inlägg

Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

Volvo 940 ltt "Driftbilen" (1996)
Hyundai I30 (2011)
Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink

turbonissarna skrev:
Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 juli 2013 · 3 068 Inlägg

Det beror på årsmodellen på motorn. Jag vet faktiskt inte from vilket år man kör utan blyersättning.. Kör du utan i en som ska ha så skadas ju ventilsäten.. så det är nog bäst att kolla upp det. Dock har jag svårt att se att det skulle kunna göra att den inte vill varva ur.. Den borde snarare gå dåligt på tomgång och låga varv om något.

Jag gissar att det kan va skit i huvudmunstycket eller fel flottörnivå. Har du haft isär förgasaren?

Bensin förångas och kristalliserar när det står i förgasaren länge och det kan täppa till kanaler. Ta isär och gör rent.

Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Ja körde en sväng med den innan jag tanka i ny bensin,  så dehände precis efter ja hällde i den nya ..

Peter_Eriksson skrev:
Det beror på årsmodellen på motorn. Jag vet faktiskt inte from vilket år man kör utan blyersättning.. Kör du utan i en som ska ha så skadas ju ventilsäten.. så det är nog bäst att kolla upp det. Dock har jag svårt att se att det skulle kunna göra att den inte vill varva ur.. Den borde snarare gå dåligt på tomgång och låga varv om något.

Jag gissar att det kan va skit i huvudmunstycket eller fel flottörnivå. Har du haft isär förgasaren?

Bensin förångas och kristalliserar när det står i förgasaren länge och det kan täppa till kanaler. Ta isär och gör rent.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 juli 2013 · 3 068 Inlägg

Kan fortfarande dras loss skit som sätter sig när som helst. Sen kan ju brytarspets, spole, tändkablar, rotor, fördelarlock och stift spöka lite hur de vill..

Ingenting har ändrats på motorn sen du körde senast? Vad har du för fördelare? är den enbart vakuumstyrd eller sitter där centrifugvikter med? Kolla tändningen oavsett..

Min originalmotor hade en fördelare med enbart vakuum och den höjde inte tändningen pga vakuumläckage och då gick den skit på höga varv.. Det var iofs mellan topp och insug det läckte.

Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Nee, ja körde en repa, sen ställde ja in den och åkte och tanka en dunk och hällde i.. sen gick den skit efter de, så jävla trött på skiten!

Peter_Eriksson skrev:
Kan fortfarande dras loss skit som sätter sig när som helst. Sen kan ju brytarspets, spole, tändkablar, rotor, fördelarlock och stift spöka lite hur de vill..

Ingenting har ändrats på motorn sen du körde senast? Vad har du för fördelare? är den enbart vakuumstyrd eller sitter där centrifugvikter med? Kolla tändningen oavsett..

Min originalmotor hade en fördelare med enbart vakuum och den höjde inte tändningen pga vakuumläckage och då gick den skit på höga varv.. Det var iofs mellan topp och insug det läckte.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 juli 2013 · 3 068 Inlägg

fan va märkligt det där.. har iofs varit med om liknande saker och det har visat sig va lite olika orsaker.. kolla tändningen till att börja med.. vakuumläckage kan ju uppstå ganska plötsligt. du kan ta av vakuumslangen och suga.. ifall det blir stopp funkar membranet.. om du kan dra igenom hur mkt luft som helst är det paj. kolla även med strobe-lampa om du har möjlighet.

Edit: du borde även plocka isär förgasaren och kolla munstyckena.. iom att höga varv går dåligt så kolla huvudmunstycket extra noga. eller nålventil.. den kanske flödar över och då går den för fett.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (24 juli 2013)

aero85
25 juli 2013 · 621 Inlägg

Hakiki skrev:
Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink

turbonissarna skrev:
Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

du ska nog köra blyersättning i soppan
har du kållat om det är skit i tanken??
ta isär förgasaren gör rent och montera ett bränslefilter förre sopapumpen

Hakiki
25 juli 2013 · 510 Inlägg

Kan testa med bly ersättning .. Nee, men ja tänkte eftersom ja hade kört en sväng, sen tanka i lite nytt.. men de kanske losna nått skit i tanken ? Filter sitter redan.. men får väl plocka i sär förgasaren =/

aero85 skrev:

Hakiki skrev:
Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink

turbonissarna skrev:
Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

du ska nog köra blyersättning i soppan
har du kållat om det är skit i tanken??
ta isär förgasaren gör rent och montera ett bränslefilter förre sopapumpen

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
aero85
25 juli 2013 · 621 Inlägg

ja börja med det=)

Hakiki skrev:
Kan testa med bly ersättning .. Nee, men ja tänkte eftersom ja hade kört en sväng, sen tanka i lite nytt.. men de kanske losna nått skit i tanken ? Filter sitter redan.. men får väl plocka i sär förgasaren =/

aero85 skrev:

Hakiki skrev:
Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink


du ska nog köra blyersättning i soppan
har du kållat om det är skit i tanken??
ta isär förgasaren gör rent och montera ett bränslefilter förre sopapumpen

Hakiki
29 juli 2013 · 510 Inlägg
Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
4 augusti 2013 · 510 Inlägg

Fortfarande till salu!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang