Golf 2 VS volvo 740

simlar
3 november 2012 · 5 556 Inlägg

steifan skrev:

simlar skrev:

steifan skrev:

Hydrauliska ventillyftare medför att man inte behöver justera ventilspelet efter vissa intervaller (som man tex ska göra med vanliga Volvo B230-motorer). Dock slits lyftarna så man behöver oftast ändå byta dessa. Volvo införde såna på B234F och på nya "vitblockarna" (dvs raka sexorna & femmorna som kom from 1990). Ev kanske gamla V6:an också hade hydrauliska ventillyftare.

B19/21/23/200/230 har hydrauliska lyftare. Men B18/20 däremot måste man justera ventilspelet för dessa  har vipparmar.

Lyftarna klaggar igen om man inte byter olja i tid och det sitter även "slammerdämpare" på toppen av ventilskaftet för att det inte ska slammra lika mycket från lyftarna, men dessa gummiringar går sönder med tiden och då  börjar motorn ticka lite högre än normalt, men det är inget som stör funktionen.

B19/21/23/200/230 har inte hydrauliska lyftare och ventilspelet ska mätas/justeras. B204/234 har däremot hydrauliska lyftare och behöver inte justeras, däremot bytas wink

Okej då tänkte jag nog lite fel där, kom på nu att det är ju shims på tryckarna man byter och jag antar att dessa slits och det är därför man måste justera ventilspelet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2012 · 13 816 Inlägg

steelseries skrev:

Growe skrev:

steifan skrev:
http://forumbilder.se/images/533201241352P5fc8.jpg

wink

men så kan det väll inte vara ;-)

en volvo är sällan så törstig som många vill tro
men eftersom dom inte sköts blir dom lätt törstiga

normalt sätt klarar inte en bil att gå 5000-7000mil utan någon som helst servie men en gammal volvo överlever det om bara nivån på oljan är rätt hela tiden

Motorn kommer mest troligen vara i skicket invändigt som en Saab motor som gått 1500mil smile

Ska bara slänga in en fråga efter vad du skrev; Om man får tag i en 740 som visas vara törstig, vad kan man göra då för att få ner den i förbrukning?tongue

göra en rejäl service och inte köra full gas smile det löser alla problem och självklart ta bort det förbannade kon filtret som sitter underhuven och kör med orginal luftfilterboxen så får man tillbaka dom där 10hk filtret snodde för er

men vem köper en 740 och kör lungt? 

en kollega till mig har en 740Gl 87:a med b230F den kör han på under litern blandad körning.
hur han gör vete fan men hans tankmätare är död och han kör på trippen han tankar när han kört 65mil smile och det verkar fungera för honom. han kör mest på små grusvägar och i skogen med bilen. blev rätt orolig när jag lånade hans bil och trippen stog på 62mil men den fungerade felfritt dom 1.5milen jag körde iallfall

den har gått 22K

Senast redigerat av Growe (3 november 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DanneSundin
3 november 2012 · 682 Inlägg

Har haft 740 i typ.. 1 år ? Aldrig fått byta ut något. Leta efter ett fint exemplar bara. Motorn går fortfarande klockrent och läcker ej olja. Drar cirka 1L/Mil oavsett körstil.. är en GL.. Gått 32k mil, servad regelbundet genom alla år och 4 ägare, så om ni tar hand om en 740 så drar de inte särskilt mycket.. 

1L/Mil för en plåtburk på 1.6 Ton är inte så farligt, tycker iallafall inte jag!

har kört både buskört och långsträckor, testade ecodriving men på gamla skåp funkar det inte. Iallafall inte för mig. 205/65 däck i bak, med 165/** vinterdäcken drog den 0.8 straxt över, likadant på cirka 1500 mil smile

rickylicious Webbutvecklare
3 november 2012 · 2 369 Inlägg

DanneSundin skrev:
Har haft 740 i typ.. 1 år ? Aldrig fått byta ut något. Leta efter ett fint exemplar bara. Motorn går fortfarande klockrent och läcker ej olja. Drar cirka 1L/Mil oavsett körstil.. är en GL.. Gått 32k mil, servad regelbundet genom alla år och 4 ägare, så om ni tar hand om en 740 så drar de inte särskilt mycket.. 

1L/Mil för en plåtburk på 1.6 Ton är inte så farligt, tycker iallafall inte jag!

har kört både buskört och långsträckor, testade ecodriving men på gamla skåp funkar det inte. Iallafall inte för mig. 205/65 däck i bak, med 165/** vinterdäcken drog den 0.8 straxt över, likadant på cirka 1500 mil smile

1 l/milen är inte mycket för 1.6 ton, det har du kanske rätt i. Precis som att 100 liter/milen inte är mycket för ett Boeing 747. Men nu när trådskaparen har en rätt liten budget så är 1 liter/milen faktiskt mycket. smile

Jag har haft 3 Golfar och jag har inte bytt annat än att jag har servat dom och fixat nån vattenläcka på grund av att tidigare ägare plockat bort skyddsplasten i dörrarna så det runnit in vatten. Nu har jag för första gången fått ett motorproblem och det är en slang som läcker vid expansionskärlet så det tar väl några minuter att byta, men det kan jag leva med. Bytte däremot en hel del grejer på min gamla 740 under dom månaderna jag hade den. Bromscylinder, bromsok, packningar i motor, osv. Ändå var det ett välskött exemplar som mina föräldrars granne haft i väldigt många år. Så att 740 är mekaniskt bättre än Golf är bullshit.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Navkapsel
4 november 2012 · 4 637 Inlägg

Fars 740 GL får man absolut inte upp i en liter milen trots småhård blandad körning med lite bilköer mm. Inte heller kommer man ner på 0,7 liter milen som vissa 740-fans påstår.

Vita_Vargen
4 november 2012 · 1 281 Inlägg

Navkapsel skrev:
Fars 740 GL får man absolut inte upp i en liter milen trots småhård blandad körning med lite bilköer mm. Inte heller kommer man ner på 0,7 liter milen som vissa 740-fans påstår.

Jag tror inte 0,7 är omöjligt vid landsvägskörning. Min turbo fick jag ner i 0,75 och min ltt fick jag ner till 0,73 vid motorvägskörning i ~120. En 740 års 91-92 som hade regina systemet tror jag därför går att komma under 0,7 utan större problem vid landsvägskörning(~80-90km/h)

Navkapsel
4 november 2012 · 4 637 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Navkapsel skrev:
Fars 740 GL får man absolut inte upp i en liter milen trots småhård blandad körning med lite bilköer mm. Inte heller kommer man ner på 0,7 liter milen som vissa 740-fans påstår.

Jag tror inte 0,7 är omöjligt vid landsvägskörning. Min turbo fick jag ner i 0,75 och min ltt fick jag ner till 0,73 vid motorvägskörning i ~120. En 740 års 91-92 som hade regina systemet tror jag därför går att komma under 0,7 utan större problem vid landsvägskörning(~80-90km/h)

Jo, det kanske inte är omöjligt. Jag har dock bara mätt blandad ungdomskörning (ingen idiotkörning dock) med en normalskött bil som gick lite ojämt emellanåt B230F med lite kallstarter som rullat närmre 30 000 mil vilket resulterade mellan 0,9-1,0 l/mil.

Senast redigerat av Navkapsel (4 november 2012)

Johan85 Avstängd
4 november 2012 · 1 418 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Navkapsel skrev:
Fars 740 GL får man absolut inte upp i en liter milen trots småhård blandad körning med lite bilköer mm. Inte heller kommer man ner på 0,7 liter milen som vissa 740-fans påstår.

Jag tror inte 0,7 är omöjligt vid landsvägskörning. Min turbo fick jag ner i 0,75 och min ltt fick jag ner till 0,73 vid motorvägskörning i ~120. En 740 års 91-92 som hade regina systemet tror jag därför går att komma under 0,7 utan större problem vid landsvägskörning(~80-90km/h)

då är det inte bara jag som haft en 90ans 740 som tagit snuskigt lite bensin:) 0,68 30 mils långkörning i ett streck annars låg den runt 0.83 blandad:)
kan säga att ja räknade om minst 10ggr innan ja själv trodde på siffrorna:)

Navkapsel
4 november 2012 · 4 637 Inlägg

Johan85 skrev:

Vita_Vargen skrev:

Navkapsel skrev:
Fars 740 GL får man absolut inte upp i en liter milen trots småhård blandad körning med lite bilköer mm. Inte heller kommer man ner på 0,7 liter milen som vissa 740-fans påstår.

Jag tror inte 0,7 är omöjligt vid landsvägskörning. Min turbo fick jag ner i 0,75 och min ltt fick jag ner till 0,73 vid motorvägskörning i ~120. En 740 års 91-92 som hade regina systemet tror jag därför går att komma under 0,7 utan större problem vid landsvägskörning(~80-90km/h)

då är det inte bara jag som haft en 90ans 740 som tagit snuskigt lite bensin:) 0,68 30 mils långkörning i ett streck annars låg den runt 0.83 blandad:)
kan säga att ja räknade om minst 10ggr innan ja själv trodde på siffrorna:)

Vilka årsmodeller är snålast? 90-92?

Johan85 Avstängd
4 november 2012 · 1 418 Inlägg

Navkapsel skrev:

Johan85 skrev:

Vita_Vargen skrev:

Jag tror inte 0,7 är omöjligt vid landsvägskörning. Min turbo fick jag ner i 0,75 och min ltt fick jag ner till 0,73 vid motorvägskörning i ~120. En 740 års 91-92 som hade regina systemet tror jag därför går att komma under 0,7 utan större problem vid landsvägskörning(~80-90km/h)

då är det inte bara jag som haft en 90ans 740 som tagit snuskigt lite bensin:) 0,68 30 mils långkörning i ett streck annars låg den runt 0.83 blandad:)
kan säga att ja räknade om minst 10ggr innan ja själv trodde på siffrorna:)

Vilka årsmodeller är snålast? 90-92?

vet faktiskt inte tror det handlar om en jävla tur att få en sån bil:P

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2012 · 13 816 Inlägg

Johan85 skrev:

Navkapsel skrev:

Johan85 skrev:

då är det inte bara jag som haft en 90ans 740 som tagit snuskigt lite bensin:) 0,68 30 mils långkörning i ett streck annars låg den runt 0.83 blandad:)
kan säga att ja räknade om minst 10ggr innan ja själv trodde på siffrorna:)

Vilka årsmodeller är snålast? 90-92?

vet faktiskt inte tror det handlar om en jävla tur att få en sån bil:P

tror att 88b-90 är dom snålaste..alltså B230F med lh2.4
regina skiten ska man undvika för det strular nästan alltid

när man kör bilar med lambda styrning så är det viktigt att byta lambdasond ibland då det är en förbrukningsvara även om den är godkänd ur bes synpunkt

kollar man avgasvärdena så ser man ganska tydligt om bilen är potent att dra lite bensin

när lambda värdet är lågt så tar bilen mer bensin även om det är inom gränsvärdena

detta gäller så klart golfen oxå

på bes protokollet brukar gränsvärdena stå inom parantes men bilen ska alltid sträva efter att visa 1.0 inget annat
lägre så går den fett högre går den snålt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 november 2012 · 10 427 Inlägg

DanneSundin skrev:
1L/Mil för en plåtburk på 1.6 Ton är inte så farligt, tycker iallafall inte jag!

Snarare 1,4 ton wink

steelseries
18 november 2012 · 327 Inlägg

Det blev en golf 3smile

Jiiimmie
18 november 2012 · 1 830 Inlägg

Haha var inte så långt ifrån ! Sa ju golf 2a ^^ Men men det lär ju bli härligt trångt åt de i bak big_smile

Martin81
18 november 2012 · 1 232 Inlägg

har haft volvo 240,740,940ltt i många år och en passat och en golf gti. och ångrar idag att jag inte skaffat tyskt tidigare. blir en golf mk2 nybes framöver.

steelseries
18 november 2012 · 327 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Haha var inte så långt ifrån ! Sa ju golf 2a ^^ Men men det lär ju bli härligt trångt åt de i bak big_smile

Haha, ska skaffa mig en större bil snart... Känner att det börjar bli tomt i carporten=D

Jiiimmie
19 november 2012 · 1 830 Inlägg

steelseries skrev:

Jiiimmie skrev:
Haha var inte så långt ifrån ! Sa ju golf 2a ^^ Men men det lär ju bli härligt trångt åt de i bak big_smile

Haha, ska skaffa mig en större bil snart... Känner att det börjar bli tomt i carporten=D

Haha åhfan tongue blire något tyskt då eller? ^^

Emilius Avstängd
19 november 2012 · 1 714 Inlägg

Som någon säkert sagt redan, orkar inte kolla genom hela tråden.

Gillar du verkligen bakhjulsdrivet så får du betala för det,
är det lek som gäller så kommer det kosta, för man är ju inte överdrivet lätt på gasen när man åker på brehäng med 740GL.

Ett alternativ är ju BMW. En E36 318is har riktigt mysig motor, kostar inte för mycket i inköp,
och den drar mindre än 740GL när man kör lugnt, troligtvis mer om man gasar fullt.

steelseries
19 november 2012 · 327 Inlägg

Jiiimmie skrev:

steelseries skrev:

Jiiimmie skrev:
Haha var inte så långt ifrån ! Sa ju golf 2a ^^ Men men det lär ju bli härligt trångt åt de i bak big_smile

Haha, ska skaffa mig en större bil snart... Känner att det börjar bli tomt i carporten=D

Haha åhfan tongue blire något tyskt då eller? ^^

Får se.. bil har stått avställd å bes sen 2008.. så i första taget blire iaf få den igenom bes..:p

Jiiimmie
19 november 2012 · 1 830 Inlägg

steelseries skrev:

Jiiimmie skrev:

steelseries skrev:

Haha, ska skaffa mig en större bil snart... Känner att det börjar bli tomt i carporten=D

Haha åhfan tongue blire något tyskt då eller? ^^

Får se.. bil har stått avställd å bes sen 2008.. så i första taget blire iaf få den igenom bes..:p

haha kan vara en fördel wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang