Golf 2 VS volvo 740

Klevert
31 oktober 2012 · 279 Inlägg

Har både haft 740 och Golf på vinter. får säga att bägge är roliga.. och även bägge gillar inte hårda kanter som ligger under snö så i det syftet är dom lika kass.
men jag hade helt klart kört på en Golf. får man ner dom lite mot marken så är det väldigt trevlig och skön bil på småvägar på sommaren. kan säga att jag saknar min gamla mk2 och trivdes bättre med den än en stor och klumpig 740

Volvo V70II (2016)
Rquired Allmänt envis
31 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Spontant svarar jag Volvo 740 för säkerhetens skull, där har en Golf inte mycket att komma med och diskuterar man i termer som "Man köper inte en bil för att krocka med" kan man lika gärna klippa av bältena och montera en pistol istället för krockkudde framför sig så man garanterat avlider direkt. Jag har för mig Darwin nämnde något relaterat...

Volvo 240 känns också tveksam, varför köpa en mindre säker, mindre bekväm och ännu mindre modern version av 740?

Jag hade dock velat kasta in ett tredje alternativ, någon form av japan. Hög driftsäkerhet, låg förbrukning och en nyare bil för pengarna jämfört med Golf eller 740. Ta en Nissan Primera som exempel, den har dessutom förhållandevis god säkerhet och väghållning som slår både 740 och Golf på fingrarna rejält.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nybergrobin
31 oktober 2012 · 2 386 Inlägg

Jag hade valt golfen alla dagar i veckan. Har själv levt på 1050kr/månad och då funkar det inte med en 740 om man vill köra nån mil per dag. Har ägt både golf 2 och 740 och soppaförbrukningen är inte nådig på en 740 ;P En 740 är inte en dålig bil eftersom den är någorlunda säker, man åker gött osv till skillnad motför golfen. Men i ditt fall så får du nog satsa på en bullrig, stötig men soppasnål golf...

simlar
31 oktober 2012 · 5 556 Inlägg

Varför inte en Passat av årsmodell -88 till runt -94?
Finns med samma bränslesnåla 1,8 som Golfen bara att Passaten är mycket rymligare.
Finns även Audi 80 och 100 med den snåla 1,8an.

Eller ska du köra riktigt billigt så leta reda på en diesel-golf/jetta/passat. Dem drar runt 0,5L/mil blandat och turbodieslarna är ganska pigga tack vare vridet.
Skatten ligger på närmare 4000kr/år men kör du över 1500mil/år så har du sparat in dem pengarna på den lägre bränslekostnaden.
Alternativt skattefri diesel-golf, där kan man snacka billig bil att pendla till och från skolan och glida på byn med wink

Vill du ha bakhjulsdrivet så leta reda på en skattebefriad diesel-merca, drar runt 0,7-1L/mil blandad körning beroende på vilken motor som sitter i och hur pass sliten den är.

Senast redigerat av simlar (31 oktober 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Muttley
31 oktober 2012 ·

Student och du ska använda den till att pendla till skolan som huvudsak?

Absolut golfen. 740 är ju så törstig, golfen går ju nästan på ångorna jämfört med volvon.

Man får faktiskt tänka ekonomiskt och golfen är lättskruvad också.

Baandit
31 oktober 2012 · 137 Inlägg

Jag har också levt på 1050 en gång i tiden å pendla till skolan 4 mil fram och tebaks varje dag.....

...Ja hade en 940 ltt, gick ju typ nästan att få ihop det tongue

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

Klevert; de lutar mer åt en golf..smile
Rquired; får kika på en nissan då..smile
Nybergrobin: mjo, får nog bli en golf så länge, tills man skaffat sig ett jobb..:p
simlar; diesel har jag också kollat på,, hitta en golf 3, 1994 enligt ägaren drog den ca 0,35l/milen. Vet du om det kan vara sanna siffror?smile
tkd_rille: ska först å främst ha te skolan. och åka te kompisarna. mjo, den är ju lättskruvad, och delarna får man tag i nästan gratis. Så lutar mest åt en golf just nu.

jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Rquired skrev:
Spontant svarar jag Volvo 740 för säkerhetens skull, där har en Golf inte mycket att komma med och diskuterar man i termer som "Man köper inte en bil för att krocka med" kan man lika gärna klippa av bältena och montera en pistol istället för krockkudde framför sig så man garanterat avlider direkt. Jag har för mig Darwin nämnde något relaterat...

Volvo 240 känns också tveksam, varför köpa en mindre säker, mindre bekväm och ännu mindre modern version av 740?

Jag hade dock velat kasta in ett tredje alternativ, någon form av japan. Hög driftsäkerhet, låg förbrukning och en nyare bil för pengarna jämfört med Golf eller 740. Ta en Nissan Primera som exempel, den har dessutom förhållandevis god säkerhet och väghållning som slår både 740 och Golf på fingrarna rejält.

Nissan Primera?
En klasskompis hade en sån, skämdes varje gång jag åkte i den, åker hellre Jetta(eller Golf)...

Skall vi snacka om komfort så kan 740 slänga sig i väggen, komfort är inte det första jag tänker på när jag åker i en sån...
Satsa hellre på en Audi 80, tidigt 90-tal(de sista årsmodellerna), om du vill ha komfort.
Skulle kunna säga att en bmw e30/e36 är inte helt fel heller, fastän jag inte haft en sån.
Föredrar nog till och med en Mercedes 190 framför en 740..

Golfen kanske inte vinner pris år 2012 på att vara den mest komfortabla, men det är inget som stör, är som att köra en gokart och en väldigt rolig bil att köra, sätt på schyssta 205/50-15 på 15" fälgar, en schysst sänkning, eibach fjädrar med bilstein dämpare eller coilovers, så har du riktigt grym väghållning.

Köpte mig en goffe 87'a en gång väldigt billigt, tänkte att den kunde jag göra i ordning men det var för mkt saker med den så jag skrotade den. Hursomhelst, den hade en motor på 70/75hk och tröttare än min Jetta, den var ändå rolig att köra, något med dom bilarna som får en att smila när man kör.. wink

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

Baandit; oj... de hade jag aldrig klarat... med ltt skulle de vara kul å trycka på gasen ordentligt wink
jetta19v;  nu när jag såg din kommentar å kolla nissan... Skulle hellre cykla från karlstad te sunne.... Audi skulle kanske va nö det.. Bmw har jag för mig hade så måånga standard fel och hade hög försäkring...  Jaaa.. En sänkt golf är kärlek de(;

jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

steelseries skrev:
Baandit; oj... de hade jag aldrig klarat... med ltt skulle de vara kul å trycka på gasen ordentligt wink
jetta19v;  nu när jag såg din kommentar å kolla nissan... Skulle hellre cykla från karlstad te sunne.... Audi skulle kanske va nö det.. Bmw har jag för mig hade så måånga standard fel och hade hög försäkring...  Jaaa.. En sänkt golf är kärlek de(;

En golf 2 är rätt svårslagen i driftkostnader, både sett till skatt, försäkring, förbrukning, delar mm.
Om man jämför med t.ex. Volvo/Audi/BMW/Mercedes

Kan tänka mig att Honda/Mazda/Toyota i tidigt 90-tal också är rätt så billiga, men vissa av dom är ju rosthögar och man får fråga sig om det är så fränt att åka i en sån?

Jag tycker t.ex. att Toyota Starlet är superballa, en sån skulle jag kunna tänka mig, vet inte hur lätt det är att få tag på delar, men där har vi en bil som är rolig och billig i drift(om inte billigare än golfen)

steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

jetta16v skrev:

steelseries skrev:
Baandit; oj... de hade jag aldrig klarat... med ltt skulle de vara kul å trycka på gasen ordentligt wink
jetta19v;  nu när jag såg din kommentar å kolla nissan... Skulle hellre cykla från karlstad te sunne.... Audi skulle kanske va nö det.. Bmw har jag för mig hade så måånga standard fel och hade hög försäkring...  Jaaa.. En sänkt golf är kärlek de(;

En golf 2 är rätt svårslagen i driftkostnader, både sett till skatt, försäkring, förbrukning, delar mm.
Om man jämför med t.ex. Volvo/Audi/BMW/Mercedes

Kan tänka mig att Honda/Mazda/Toyota i tidigt 90-tal också är rätt så billiga, men vissa av dom är ju rosthögar och man får fråga sig om det är så fränt att åka i en sån?

Jag tycker t.ex. att Toyota Starlet är superballa, en sån skulle jag kunna tänka mig, vet inte hur lätt det är att få tag på delar, men där har vi en bil som är rolig och billig i drift(om inte billigare än golfen)

Jag har aldrig kollat på honda,mazta å toyota så värst mycket... Sönderrostade bilar är inte nått jag gillar. Tycker det ska va lite fräscht... Åh.. starlet<3 en gammal sådan ä coola, blev en paff när en såg en sån komma på bredd!

Rquired Allmänt envis
31 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

jetta16v skrev:
Nissan Primera?
En klasskompis hade en sån, skämdes varje gång jag åkte i den, åker hellre Jetta(eller Golf)...

Vi har nog delade åsikter i den frågan, varför man nu skäms över att åka i en viss bil överhuvudtaget det är ett rätt knepigt tankesätt. Primera har ett rätt intetsägande utseende så det är nog inte så många som lägger märke till den.

Men man får en bil som är genomgående bättre och mer modern än Golf och Jetta för ungefär samma pengar. Om man nu inte är så osäker på sig själv så man skäms, och i så fall känns en Golf eller Jetta som ett rätt kontraproduktivt val.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

Rquired skrev:

jetta16v skrev:
Nissan Primera?
En klasskompis hade en sån, skämdes varje gång jag åkte i den, åker hellre Jetta(eller Golf)...

Vi har nog delade åsikter i den frågan, varför man nu skäms över att åka i en viss bil överhuvudtaget det är ett rätt knepigt tankesätt. Primera har ett rätt intetsägande utseende så det är nog inte så många som lägger märke till den.

Men man får en bil som är genomgående bättre och mer modern än Golf och Jetta för ungefär samma pengar. Om man nu inte är så osäker på sig själv så man skäms, och i så fall känns en Golf eller Jetta som ett rätt kontraproduktivt val.

Ska bara lägga mig i här roll Jag tycker man ska ha en bil man tkr ä fin å giller roll

jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Rquired skrev:
Vi har nog delade åsikter i den frågan, varför man nu skäms över att åka i en viss bil överhuvudtaget det är ett rätt knepigt tankesätt. Primera har ett rätt intetsägande utseende så det är nog inte så många som lägger märke till den.

Men man får en bil som är genomgående bättre och mer modern än Golf och Jetta för ungefär samma pengar. Om man nu inte är så osäker på sig själv så man skäms, och i så fall känns en Golf eller Jetta som ett rätt kontraproduktivt val.

Cykel?
Dessutom väljer jag inte att åka golf/jetta för att jag är osäker på mig själv, tvärtom, i så fall hade jag valt att åka 740, när alla andra runt en tycker att 740 är guds gåva till mänskligheten och det är något fel på en om man inte skaffar en likadan..

Däremot en Nissan Prmärta, är inte attraktiv någonstans.
Söker jag komfort åker jag gärna Audin jag har nu, vill jag ha en modernare bil väljer jag en e39, nu blev det lite offtopic, men den bilen är varken bra, modern eller komfortabel..

simlar
31 oktober 2012 · 5 556 Inlägg

steelseries skrev:
...
simlar; diesel har jag också kollat på,, hitta en golf 3, 1994 enligt ägaren drog den ca 0,35l/milen. Vet du om det kan vara sanna siffror?smile
...

Ja på landsvägskörning kan det stämma, inte ovanligt att få ner golf-dieslarna till 0,4L/mil. Är motorn fräsch och dieselpumpen inte är pillad på så skulle jag inte bli förvånad om man kan får ner en till 0,35L/mil om man kör så försiktigt man bara kan.

Senast redigerat av simlar (31 oktober 2012)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
steelseries
31 oktober 2012 · 327 Inlägg

simlar skrev:

steelseries skrev:
...
simlar; diesel har jag också kollat på,, hitta en golf 3, 1994 enligt ägaren drog den ca 0,35l/milen. Vet du om det kan vara sanna siffror?smile
...

Ja på landsvägskörning kan det stämma, inte ovanligt att få ner golf-dieslarna till 0,4L/mil. Är motorn fräsch och dieselpumpen inte är uppställd så skulle jag inte bli förvånad om man kan får ner en till 0,35L/mil om man kör så försiktigt man bara kan.

Åhfan! smile det va billigt de;D

Jiiimmie
31 oktober 2012 · 1 830 Inlägg

Klevert skrev:
Har både haft 740 och Golf på vinter. får säga att bägge är roliga.. och även bägge gillar inte hårda kanter som ligger under snö så i det syftet är dom lika kass.
men jag hade helt klart kört på en Golf. får man ner dom lite mot marken så är det väldigt trevlig och skön bil på småvägar på sommaren. kan säga att jag saknar min gamla mk2 och trivdes bättre med den än en stor och klumpig 740

En Golf är väldigt skön på vintern när den fungerar som det ska, det kan jag verkligen hålla med dig om. Hade inte min fått så många fel på samma gång så det vart skrot direkt så hade jag nog haft kvar min. Riktigt skön bil att köra, men tycker dock inte detsamma om att en 740 är klumpig, enklare att styra än en Golf då du kan vrida på hjulen väldigt mycket jämfört med en Golf 2'a.

Men en Golf som är låg och har krut i sig är väldigt fint, såg sådana i Nyköping. Väghållningen på en Golf är väldigt bra också, dock så tycker jag min 740 har bättre än den golfen jag hade.
Har ej kört 740 under någon vinter ännu har bara kört med sommar däck på lite snö och det gör jag aldrig om (var när jag skulle iväg o byta till vinterdäck o då försvann snön när jag var klar...)
Så båda är bra bilar smile Men det är mer komfort i en 740 tycker jag ^^

Rquired Allmänt envis
31 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

jetta16v skrev:

Rquired skrev:
Vi har nog delade åsikter i den frågan, varför man nu skäms över att åka i en viss bil överhuvudtaget det är ett rätt knepigt tankesätt. Primera har ett rätt intetsägande utseende så det är nog inte så många som lägger märke till den.

Men man får en bil som är genomgående bättre och mer modern än Golf och Jetta för ungefär samma pengar. Om man nu inte är så osäker på sig själv så man skäms, och i så fall känns en Golf eller Jetta som ett rätt kontraproduktivt val.

Cykel?
Dessutom väljer jag inte att åka golf/jetta för att jag är osäker på mig själv, tvärtom, i så fall hade jag valt att åka 740, när alla andra runt en tycker att 740 är guds gåva till mänskligheten och det är något fel på en om man inte skaffar en likadan..

Däremot en Nissan Prmärta, är inte attraktiv någonstans.
Söker jag komfort åker jag gärna Audin jag har nu, vill jag ha en modernare bil väljer jag en e39, nu blev det lite offtopic, men den bilen är varken bra, modern eller komfortabel..

Attraktiv? Tråden handlar om en bra bil på en begränsad budget, vi har nu båda konstaterat att varken en gammal Primera eller VW erbjuder största möjliga wow-faktor. Åt vilket håll du riktar det fetstilta får du gärna förtydliga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jetta16v
31 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Rquired skrev:

jetta16v skrev:

Rquired skrev:
Vi har nog delade åsikter i den frågan, varför man nu skäms över att åka i en viss bil överhuvudtaget det är ett rätt knepigt tankesätt. Primera har ett rätt intetsägande utseende så det är nog inte så många som lägger märke till den.

Men man får en bil som är genomgående bättre och mer modern än Golf och Jetta för ungefär samma pengar. Om man nu inte är så osäker på sig själv så man skäms, och i så fall känns en Golf eller Jetta som ett rätt kontraproduktivt val.

Cykel?
Dessutom väljer jag inte att åka golf/jetta för att jag är osäker på mig själv, tvärtom, i så fall hade jag valt att åka 740, när alla andra runt en tycker att 740 är guds gåva till mänskligheten och det är något fel på en om man inte skaffar en likadan..

Däremot en Nissan Prmärta, är inte attraktiv någonstans.
Söker jag komfort åker jag gärna Audin jag har nu, vill jag ha en modernare bil väljer jag en e39, nu blev det lite offtopic, men den bilen är varken bra, modern eller komfortabel..

Attraktiv? Tråden handlar om en bra bil på en begränsad budget, vi har nu båda konstaterat att varken en gammal Primera eller VW erbjuder största möjliga wow-faktor. Åt vilket håll du riktar det fetstilta får du gärna förtydliga.

Om jag nu är tvungen att stava det så syftade jag på Nissan P-r-i-m-e-r-a.

En golf är "wow" redan original enligt mig(beror på skick), med små enkla medel går det att få den att bli wow^2

Alltså, en primera är kanske nåååååågot(ytterst lite) mer komfortabel än golfen, men är den billigare i drift?
Billigare delar?
Lika lätt att få tag på delar som till en golf?
Lika rolig att köra?
Lika bra väghållning?

I mitt tycke är "komforten" inte en så pass stor fördel att det blir en bättre bil, en primera är fortfarande gammal, om man skall snacka modernitet..

Rquired Allmänt envis
1 november 2012 · 12 512 Inlägg

jetta16v skrev:

Rquired skrev:

jetta16v skrev:
Cykel?
Dessutom väljer jag inte att åka golf/jetta för att jag är osäker på mig själv, tvärtom, i så fall hade jag valt att åka 740, när alla andra runt en tycker att 740 är guds gåva till mänskligheten och det är något fel på en om man inte skaffar en likadan..

Däremot en Nissan Prmärta, är inte attraktiv någonstans.
Söker jag komfort åker jag gärna Audin jag har nu, vill jag ha en modernare bil väljer jag en e39, nu blev det lite offtopic, men den bilen är varken bra, modern eller komfortabel..

Attraktiv? Tråden handlar om en bra bil på en begränsad budget, vi har nu båda konstaterat att varken en gammal Primera eller VW erbjuder största möjliga wow-faktor. Åt vilket håll du riktar det fetstilta får du gärna förtydliga.

Om jag nu är tvungen att stava det så syftade jag på Nissan P-r-i-m-e-r-a.

En golf är "wow" redan original enligt mig(beror på skick), med små enkla medel går det att få den att bli wow^2

Alltså, en primera är kanske nåååååågot(ytterst lite) mer komfortabel än golfen, men är den billigare i drift?
Billigare delar?
Lika lätt att få tag på delar som till en golf?
Lika rolig att köra?
Lika bra väghållning?

I mitt tycke är "komforten" inte en så pass stor fördel att det blir en bättre bil, en primera är fortfarande gammal, om man skall snacka modernitet..

Det var därför jag bad dig förtydliga, för du skrev bland annat citat "den bilen är varken bra...". I vilken värld är Nissan Primera, känd för hög driftsäkerhet och låga driftkostnader men även tack vare sofistikerat chassi känd för bra väghållning, körglädje och ett tryggt samt konsekvent uppträdande, inte en bra bil? Redan med det påståendet är du ute och cyklar.

Delar hittar du hos allt från auktoriserade verkstäder till bolag som Mekonomen, Biltema med mera. Precis som till de flesta bilmärken finns det säkert företag som inriktar sig mot japanska bilar specifikt utöver ovanstående, men eftersom mitt intresse för japaner är obefintligt har jag ingen koll på eventuella aktörer. En Primera ligger dessutom bättre på vägen och ger mer till föraren, skall man vara petig vore dock den mindre Almera mer lämplig att jämföra mot en Golf och den är ännu bättre. Men ställd mot Almera vinner Primera på komfort och säkerhet, det vägde tyngre i mina ögon.

Av samma anledningar som större och mer sofistikerade Primera ligger bättre på vägen är den också klart mer bekväm.

Senast redigerat av Rquired (1 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang