Få fart på en vtec

DeaZz
31 oktober 2012 · 6 Inlägg

Tjenare garaget!

I dagsläget kör jag en saab, men till nästa sommar skulle jag vilja införskaffa mig en civic med vtec såklart. Men dom jag hittar på blocket.se är endast 1.6, hur är kraften i en 1.6? Är det värt att borra upp blir effekten värt pengarna? Hur många hk kan man klämma ut ur en 1.6 vtec? smile

MVH

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
31 oktober 2012 · 1 163 Inlägg

Kompressor.. smile

går 1 civic i HBG som är riktigt svinig och piskar måååånga bilar med en hel del effekt mer än vad den har..

Han kör iaf på kompressor dock är det bra byggt (diskret som satan) wink

~Andy~
VMT I <3 my Honda
31 oktober 2012 · 483 Inlägg

Det är min :p 1.8 vtec med kompressor, ladda 0,4-0,5

VMT I <3 my Honda
31 oktober 2012 · 483 Inlägg

Det är min :p 1.8 vtec med kompressor, ladda 0,4-0,5

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
1 november 2012 · 1 163 Inlägg

VMT skrev:
Det är min :p 1.8 vtec med kompressor, ladda 0,4-0,5

Alltid kul att se dig köra smile

~Andy~
DeaZz
2 november 2012 · 6 Inlägg

Isåfal hade jag tänkt turbo, men jag menar annat, såsom avgasrör osv. Hur är en 1.6?

Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

DeaZz skrev:
Isåfal hade jag tänkt turbo, men jag menar annat, såsom avgasrör osv. Hur är en 1.6?

Tycker en V-tec ska va N/A mycket coolare, hade nog lagt pengarna på o bygga en riktigt brutal topp eller slänga i en K20 o bygga på känns mer rätt på en Honda enligt mig sen bara lätta bilen smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
VMT I <3 my Honda
2 november 2012 · 483 Inlägg

DeaZz skrev:
Isåfal hade jag tänkt turbo, men jag menar annat, såsom avgasrör osv. Hur är en 1.6?

B16a1/a2 är trevliga motor med. A1 har 150hk och A2 har 160hk orgiginal. Du kan klämma ut 200hk på en N/A B16 med rätt kammar, insug, avgas och mapp...
Om du vill kör turbo så får du tänka på en eller 2 gånger. Det kräver kunskap och meck :p

Kika gärna förbi hondaklubben med smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
2 november 2012 · 1 163 Inlägg

Anubis skrev:

DeaZz skrev:
Isåfal hade jag tänkt turbo, men jag menar annat, såsom avgasrör osv. Hur är en 1.6?

Tycker en V-tec ska va N/A mycket coolare, hade nog lagt pengarna på o bygga en riktigt brutal topp eller slänga i en K20 o bygga på känns mer rätt på en Honda enligt mig sen bara lätta bilen smile

Varför skulle N/A vara mycket coolare? för att det är mer jobb för inga hästar alls eller bara för att det är svindyrt?

Tycker snarare det är häftigare när man TROR det kommer en n/a som t ex VMT här som har kompressormatat som knappt hörs eller syns.. riktigt nice wink

~Andy~
Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

Andyy90 skrev:

Anubis skrev:

DeaZz skrev:
Isåfal hade jag tänkt turbo, men jag menar annat, såsom avgasrör osv. Hur är en 1.6?

Tycker en V-tec ska va N/A mycket coolare, hade nog lagt pengarna på o bygga en riktigt brutal topp eller slänga i en K20 o bygga på känns mer rätt på en Honda enligt mig sen bara lätta bilen smile

Varför skulle N/A vara mycket coolare? för att det är mer jobb för inga hästar alls eller bara för att det är svindyrt?

Tycker snarare det är häftigare när man TROR det kommer en n/a som t ex VMT här som har kompressormatat som knappt hörs eller syns.. riktigt nice wink

Personlig åsikt den vägen ja skulle gå om ja körde Honda iallafall.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Richtenb
3 november 2012 · 1 365 Inlägg

En kompressor är ofta relativt enkel att montera bort om man vill passera avgasvärden i bilprovningen. Det blir svårare om man monterar på en vassare kam...

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
VMT I <3 my Honda
3 november 2012 · 483 Inlägg

Jag besikta min i sommaren med kompressor på utan anmärkning tongue

Och N/A är roligare på Honda även mindre effekt än överladda. Kommer köra själv N/A snart smile

Lalla78 Drifttekniker VA
3 november 2012 · 580 Inlägg

Skulle jag köpa mig en civic skulle jag satsa på en type-r EP3 med sin underbara K20A2 motor istället för dom gamla med B16 motorerna. Det beror ju helt på vad du har för budget såklart. Jag håller med de andra att N/A är mycket roligare på en honda smile Jag har mycket roligare med min Honda S2000 än vad jag hade med min överladdade Nissan 200SX. Visst nissan var snabbare rakt fram men när det svänger och VTEC drar igång finns det inget roligare än hondan.

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Anubis
3 november 2012 · 1 255 Inlägg

Lalla78 skrev:
Skulle jag köpa mig en civic skulle jag satsa på en type-r EP3 med sin underbara K20A2 motor istället för dom gamla med B16 motorerna. Det beror ju helt på vad du har för budget såklart. Jag håller med de andra att N/A är mycket roligare på en honda smile Jag har mycket roligare med min Honda S2000 än vad jag hade med min överladdade Nissan 200SX. Visst nissan var snabbare rakt fram men när det svänger och VTEC drar igång finns det inget roligare än hondan.

S2000 är ju dock enda honda modellen som ska köra överladd tycker ja =P

Den är för slö för en sportbil o behöver lite hjälp o de är ju inga problem o plocka ur 500hk med original botten i dom bilarna smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Lalla78 Drifttekniker VA
3 november 2012 · 580 Inlägg

Anubis skrev:

Lalla78 skrev:
Skulle jag köpa mig en civic skulle jag satsa på en type-r EP3 med sin underbara K20A2 motor istället för dom gamla med B16 motorerna. Det beror ju helt på vad du har för budget såklart. Jag håller med de andra att N/A är mycket roligare på en honda smile Jag har mycket roligare med min Honda S2000 än vad jag hade med min överladdade Nissan 200SX. Visst nissan var snabbare rakt fram men när det svänger och VTEC drar igång finns det inget roligare än hondan.

S2000 är ju dock enda honda modellen som ska köra överladd tycker ja =P

Den är för slö för en sportbil o behöver lite hjälp o de är ju inga problem o plocka ur 500hk med original botten i dom bilarna smile

Att kalla en S2000 slö kan jag inte hålla med om. Om du har kört en så har du inte kört den på rätt sätt (inget illa menat). En S2000 skall ligga på höga varv mellan 5600rpm och 9200rpm så att Vtecen är igång. Då är den allt annat än slö. Men ligger man under dessa varvtal kan jag hålla med på att den känns slö. En S2000 är byggd för att piskas och ligga på höga varvtal det är där top effekten ligger. Detta kan kännas svårt i början när man inte är van, men det blir förbannat roligt när man väl lär sig att köra bilen på rätt sätt.

Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Busgrabb Rejsa ?
3 november 2012 · 2 959 Inlägg

S2000 är rätt slö ja...
Minns när jag hade chippad S40 T4 för många år sedan, så fort greppet kom närmare 100 Km/h så hade S2000 bilarna i backspegeln.

Visst fan är den jävligt vass och svänga och rolig att köra med men som tidigare nämnt så är det för slö för att vara en sportbil.

Senast redigerat av Busgrabb (3 november 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
Anubis
3 november 2012 · 1 255 Inlägg

Lalla78 skrev:

Anubis skrev:

Lalla78 skrev:
Skulle jag köpa mig en civic skulle jag satsa på en type-r EP3 med sin underbara K20A2 motor istället för dom gamla med B16 motorerna. Det beror ju helt på vad du har för budget såklart. Jag håller med de andra att N/A är mycket roligare på en honda smile Jag har mycket roligare med min Honda S2000 än vad jag hade med min överladdade Nissan 200SX. Visst nissan var snabbare rakt fram men när det svänger och VTEC drar igång finns det inget roligare än hondan.

S2000 är ju dock enda honda modellen som ska köra överladd tycker ja =P

Den är för slö för en sportbil o behöver lite hjälp o de är ju inga problem o plocka ur 500hk med original botten i dom bilarna smile

Att kalla en S2000 slö kan jag inte hålla med om. Om du har kört en så har du inte kört den på rätt sätt (inget illa menat). En S2000 skall ligga på höga varv mellan 5600rpm och 9200rpm så att Vtecen är igång. Då är den allt annat än slö. Men ligger man under dessa varvtal kan jag hålla med på att den känns slö. En S2000 är byggd för att piskas och ligga på höga varvtal det är där top effekten ligger. Detta kan kännas svårt i början när man inte är van, men det blir förbannat roligt när man väl lär sig att köra bilen på rätt sätt.

Beror nog väldigt mycket från person till person vad man är van vid, men körde ifrån s2000 med min gamla originala Evo 2 och nej inte från stillastående o då har ja svårt o tänka mig att den går speciellt bra om ja ska va ärlig iallafall för o va en sportbil smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
JDMy00 ClubJDM.se
3 november 2012 · 1 608 Inlägg

Och som vanligt så börjar folk tjafsa om allt annat än vad trådskaparen frågar om.
Mitt tips, gå in på Hondaklubben.com och ställ frågan där istället. Där finns det kunskap om både Turbobyggen och N/A.

Mazda Mx-5 (1999)
Anubis
3 november 2012 · 1 255 Inlägg

Bullet--- skrev:

Anubis skrev:

Lalla78 skrev:

Att kalla en S2000 slö kan jag inte hålla med om. Om du har kört en så har du inte kört den på rätt sätt (inget illa menat). En S2000 skall ligga på höga varv mellan 5600rpm och 9200rpm så att Vtecen är igång. Då är den allt annat än slö. Men ligger man under dessa varvtal kan jag hålla med på att den känns slö. En S2000 är byggd för att piskas och ligga på höga varvtal det är där top effekten ligger. Detta kan kännas svårt i början när man inte är van, men det blir förbannat roligt när man väl lär sig att köra bilen på rätt sätt.

Beror nog väldigt mycket från person till person vad man är van vid, men körde ifrån s2000 med min gamla originala Evo 2 och nej inte från stillastående o då har ja svårt o tänka mig att den går speciellt bra om ja ska va ärlig iallafall för o va en sportbil smile

Evo2 väger mindre,har överladd, mer vrid,4wd och har mer hästar. oväntat resultat?

4wd ger ju dock mer effekt förlust o original har dom väl 265hk vilket inte är mycket mer än s2000 o räknar man whp skulle ja nästan tro s2000 har mer faktist o bättre aerodynamik lär den ju ha med så att de skulle va så självklart håller ja verkligen inte med om.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Anubis
3 november 2012 · 1 255 Inlägg

Bullet--- skrev:

Anubis skrev:

Bullet--- skrev:

Evo2 väger mindre,har överladd, mer vrid,4wd och har mer hästar. oväntat resultat?

4wd ger ju dock mer effekt förlust o original har dom väl 265hk vilket inte är mycket mer än s2000 o räknar man whp skulle ja nästan tro s2000 har mer faktist o bättre aerodynamik lär den ju ha med så att de skulle va så självklart håller ja verkligen inte med om.

Det beror helt och hållet vilken hastighet ni började köra ifrån. Sen har ju evon 309nm i vrid medan s2000 ligger på 207nm. Går man in på Final drive har Hondan endast 4.1 medan evon ligger på hela 5.443 vilket är en stor skillnad.

mellan 70-160km/h något sånt skulle ja tro att de va smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang