Ett helvete att hitta jobb?

Muttley
1 november 2012 ·

MammDiin skrev:

tkd_rille skrev:

MammDiin skrev:
Hur lång är kursen i Sverige för att få truckkort (A och B)?

Vissa långdrar kursen till en vecka. Vissa har 2 intensiva dagar där du gör teorin hemma.

Lite längre kurs än i Finland då. Gick kursen på typ 6 timmar.

Jo de går att ta den snabbare. Typ på 2 timmar. Fast de verkade faktiskt inte vara så noga när reglerna införskaffades. 
De är ju inte en vetenskap på att ta ett truckkort. Ska faktiskt ta ett själv snart bara för att de kan vara roligt att ha lite behörigheter i bagaget.

TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

tkd_rille skrev:

MammDiin skrev:

tkd_rille skrev:

Vissa långdrar kursen till en vecka. Vissa har 2 intensiva dagar där du gör teorin hemma.

Lite längre kurs än i Finland då. Gick kursen på typ 6 timmar.

Jo de går att ta den snabbare. Typ på 2 timmar. Fast de verkade faktiskt inte vara så noga när reglerna införskaffades. 
De är ju inte en vetenskap på att ta ett truckkort. Ska faktiskt ta ett själv snart bara för att de kan vara roligt att ha lite behörigheter i bagaget.

Hade hoppats på min sista utväg att söka Truckförar jobb. Men..
Min handläggare på Arbetsförnedringen sa att det är jäkligt stor konkurrens på Truckjobben.
Och det verkar ju stämma.. hmm

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
MammDiin
1 november 2012 · 2 019 Inlägg

tkd_rille skrev:

MammDiin skrev:

tkd_rille skrev:

Vissa långdrar kursen till en vecka. Vissa har 2 intensiva dagar där du gör teorin hemma.

Lite längre kurs än i Finland då. Gick kursen på typ 6 timmar.

Jo de går att ta den snabbare. Typ på 2 timmar. Fast de verkade faktiskt inte vara så noga när reglerna införskaffades. 
De är ju inte en vetenskap på att ta ett truckkort. Ska faktiskt ta ett själv snart bara för att de kan vara roligt att ha lite behörigheter i bagaget.

Ja, bra att ha när det krävs på vissa arbetsplatser.

Muttley
1 november 2012 ·

TouchOfRed skrev:

tkd_rille skrev:

MammDiin skrev:

Lite längre kurs än i Finland då. Gick kursen på typ 6 timmar.

Jo de går att ta den snabbare. Typ på 2 timmar. Fast de verkade faktiskt inte vara så noga när reglerna införskaffades. 
De är ju inte en vetenskap på att ta ett truckkort. Ska faktiskt ta ett själv snart bara för att de kan vara roligt att ha lite behörigheter i bagaget.

Hade hoppats på min sista utväg att söka Truckförar jobb. Men..
Min handläggare på Arbetsförnedringen sa att det är jäkligt stor konkurrens på Truckjobben.
Och det verkar ju stämma.. hmm

Jo men samtidigt så är de bra att ha det.  Varför inte passa på att plugga lite kurser och dylikt så du fyller på lite i din kunskap? 
De är som jag skrev längre upp, du måste tuffa till dig. Visa varför du ska jobba. Sitter du och är blyg när du pratar med en personalansvarig så får du ju aldrig dem att minnas dig.

Kolla av lite övrig arbetsmarknad. Sitter du fast med familj? Kan du tänka dig flytta och jobba varannan vecka i norge eller något annat ställe.  Öppna alla möjligheten.
De är när du ger upp som du aldrig hittar ett jobb och kommer sen sitta där i flera år arbetslös och då är du absolut inte intressant om de är nått givande du vill jobba med.

TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

tkd_rille skrev:

TouchOfRed skrev:

tkd_rille skrev:

Jo de går att ta den snabbare. Typ på 2 timmar. Fast de verkade faktiskt inte vara så noga när reglerna införskaffades. 
De är ju inte en vetenskap på att ta ett truckkort. Ska faktiskt ta ett själv snart bara för att de kan vara roligt att ha lite behörigheter i bagaget.

Hade hoppats på min sista utväg att söka Truckförar jobb. Men..
Min handläggare på Arbetsförnedringen sa att det är jäkligt stor konkurrens på Truckjobben.
Och det verkar ju stämma.. hmm

Jo men samtidigt så är de bra att ha det.  Varför inte passa på att plugga lite kurser och dylikt så du fyller på lite i din kunskap? 
De är som jag skrev längre upp, du måste tuffa till dig. Visa varför du ska jobba. Sitter du och är blyg när du pratar med en personalansvarig så får du ju aldrig dem att minnas dig.

Kolla av lite övrig arbetsmarknad. Sitter du fast med familj? Kan du tänka dig flytta och jobba varannan vecka i norge eller något annat ställe.  Öppna alla möjligheten.
De är när du ger upp som du aldrig hittar ett jobb och kommer sen sitta där i flera år arbetslös och då är du absolut inte intressant om de är nått givande du vill jobba med.

Väldigt visa ord.

Ja det är sant, det är alltid bra att ha.

Ja men frågan är hur jag ska tuffa till mig. Mitt självförtroende är inte det bästa, och det tror jag påverkar mycket, och det ser väl även Arbetsgivaren.

Har lite i tankarna om att starta eget. Eller det låter lite fel, men starta en Webshop. Men jag får se..

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Grabber Dagdrömmare
1 november 2012 · 2 836 Inlägg

IceEyes skrev:
Arbetsmarknaden i Sverige är ett tragiskt skämt, vilket delvis beror på en värdelös arbetspolitik som bedrivs av en lika värdelös regering.

+1! sad
"Du ska helst vara 25 med minst högskoleutbildning o ha minst 5 års erfarenhet".
Hur ska det ihop??? Frugans lille bror är just 25, pluggat  som häst men var ska han får erfarenhet ifrån???

Truckjobb är överskattat o underbetald!
Gå dom kurser du får för ju mer har du att visa desto större chans till jobb har du så det bara plugga på!

Själv söker jag annat jobb som är lite mer krävande än vad jag sitter på idag o det är som spela lotto! hmm

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Marcus_89 Biltokig elektriker
1 november 2012 · 3 352 Inlägg

Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Jo jag vet. Tror det bara är 3 av 10 jobb som annonseras ut..

När du for runt och presenterade dig själv. Lämnade du CV osv? Det är väl ganska självklart egentligen iofs.. ?

Hade du nån tidigare erfarenhet på dom jobben du sökte osv?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Muttley
1 november 2012 ·

TouchOfRed skrev:

tkd_rille skrev:

TouchOfRed skrev:

Hade hoppats på min sista utväg att söka Truckförar jobb. Men..
Min handläggare på Arbetsförnedringen sa att det är jäkligt stor konkurrens på Truckjobben.
Och det verkar ju stämma.. hmm

Jo men samtidigt så är de bra att ha det.  Varför inte passa på att plugga lite kurser och dylikt så du fyller på lite i din kunskap? 
De är som jag skrev längre upp, du måste tuffa till dig. Visa varför du ska jobba. Sitter du och är blyg när du pratar med en personalansvarig så får du ju aldrig dem att minnas dig.

Kolla av lite övrig arbetsmarknad. Sitter du fast med familj? Kan du tänka dig flytta och jobba varannan vecka i norge eller något annat ställe.  Öppna alla möjligheten.
De är när du ger upp som du aldrig hittar ett jobb och kommer sen sitta där i flera år arbetslös och då är du absolut inte intressant om de är nått givande du vill jobba med.

Väldigt visa ord.

Ja det är sant, det är alltid bra att ha.

Ja men frågan är hur jag ska tuffa till mig. Mitt självförtroende är inte det bästa, och det tror jag påverkar mycket, och det ser väl även Arbetsgivaren.

Har lite i tankarna om att starta eget. Eller det låter lite fel, men starta en Webshop. Men jag får se..

hehe. Jo självförtroende är bra och de måste man ha en gnutta av när du ska presentera dig.  Arbetsgivare ser oftast på dig om du verkligen är rätt person. 
Men tänk som så,  du känner inte den som intervjuar dig eller den du talar med som är ansvarig.
Du måste lyfta upp allt du är duktig på.

Att ha eget vid sidan om är också en bra ide smile   De har min ene bror och jobbat samtidigt heltid och de funkar perfekt.
Skillnaden är att han är rätt kall när han plöjer sig fram i arbetsmarknaden och går därför inte heller arbetslös mer än vad han tycker och känner för smile

Men kolla utbildningar och sätt igång så fort du kan och inte blir alldeles för bekväm hemma i soffan wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2012 · 10 427 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Muttley
1 november 2012 ·

steifan skrev:

Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Lägger industrier och lite mindre föetag ur annonser där uppe ?   Här nere kör de flesta förutom kommunen helt på alla cv de har i sina högar smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2012 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:

steifan skrev:

Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Lägger industrier och lite mindre föetag ur annonser där uppe ?   Här nere kör de flesta förutom kommunen helt på alla cv de har i sina högar smile

Min uppfattning är att de gör det. Iofs är det väl tvärnit nu, men tex strax före sommaren förra året (efter sommarjobbarrekryteringar var klara) så sökte SSAB & Stora Enso i Borlänge formellt processoperatörer med
platsannonsering. Även mindre företag med kanske 20st anställda har annonserat efter maskinmontörer och lite
liknande förut.

Dirtymike
1 november 2012 · 1 532 Inlägg

Grabber skrev:

IceEyes skrev:
Arbetsmarknaden i Sverige är ett tragiskt skämt, vilket delvis beror på en värdelös arbetspolitik som bedrivs av en lika värdelös regering.

+1! sad
"Du ska helst vara 25 med minst högskoleutbildning o ha minst 5 års erfarenhet".
Hur ska det ihop??? Frugans lille bror är just 25, pluggat  som häst men var ska han får erfarenhet ifrån???

Truckjobb är överskattat o underbetald!
Gå dom kurser du får för ju mer har du att visa desto större chans till jobb har du så det bara plugga på!

Själv söker jag annat jobb som är lite mer krävande än vad jag sitter på idag o det är som spela lotto! hmm

Jag kör truck typ 99% av min arbetstid. Inge dåligt wink Lyssnar på Bandit o pimplar Monster wink lönen ligger på 15000 efter skatt.

Jeep J20 (1978)
rcy
1 november 2012 · 1 705 Inlägg

Det bästa råd jag kan ge dig är ta vilket skitjobb som helst! Och då menar jag det verkligen!

Precis vad som helst är bättre att ha i ett cv än "arbetslös".
Om du flippat burgare på donken, sopat gator, krattat löv eller varit ideell vaktmästare i den lokala bostadsrättsföreningen, så skriv det!
Alla arbetsgivare kollar efter luckor i cv't. Finns det flera år där det liksom inte finns något så drar dom öronen åt sig. Ingen anställer någon som gått hemma i flera år, oavsett anledning.
Om ditt cv är fyllt med varenda jobb du någonsin haft, oavsett om det är riktiga skitjobb och inte alls relaterat till det du söker, så ser arbetsgivaren att här jävlar är det någon som ligger i och som gillar att jobba!

Att bli arbetslös i dag innebär ett stort jävla moment 22, för ingen vill anställa en arbetslös.

Så mitt råd: ta vilket jävla skitjobb som helst, och fortsätt söka efter det jobb du verkligen vill ha.

TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

tkd_rille skrev:

TouchOfRed skrev:

tkd_rille skrev:

Jo men samtidigt så är de bra att ha det.  Varför inte passa på att plugga lite kurser och dylikt så du fyller på lite i din kunskap? 
De är som jag skrev längre upp, du måste tuffa till dig. Visa varför du ska jobba. Sitter du och är blyg när du pratar med en personalansvarig så får du ju aldrig dem att minnas dig.

Kolla av lite övrig arbetsmarknad. Sitter du fast med familj? Kan du tänka dig flytta och jobba varannan vecka i norge eller något annat ställe.  Öppna alla möjligheten.
De är när du ger upp som du aldrig hittar ett jobb och kommer sen sitta där i flera år arbetslös och då är du absolut inte intressant om de är nått givande du vill jobba med.

Väldigt visa ord.

Ja det är sant, det är alltid bra att ha.

Ja men frågan är hur jag ska tuffa till mig. Mitt självförtroende är inte det bästa, och det tror jag påverkar mycket, och det ser väl även Arbetsgivaren.

Har lite i tankarna om att starta eget. Eller det låter lite fel, men starta en Webshop. Men jag får se..

hehe. Jo självförtroende är bra och de måste man ha en gnutta av när du ska presentera dig.  Arbetsgivare ser oftast på dig om du verkligen är rätt person. 
Men tänk som så,  du känner inte den som intervjuar dig eller den du talar med som är ansvarig.
Du måste lyfta upp allt du är duktig på.

Att ha eget vid sidan om är också en bra ide smile   De har min ene bror och jobbat samtidigt heltid och de funkar perfekt.
Skillnaden är att han är rätt kall när han plöjer sig fram i arbetsmarknaden och går därför inte heller arbetslös mer än vad han tycker och känner för smile

Men kolla utbildningar och sätt igång så fort du kan och inte blir alldeles för bekväm hemma i soffan wink

Ja så kan man tänka för att få perspektiv på det hela.
Men det man säger kommer låta så klyschigt. "Jag är framåtriktad, har mycket driv" osv

Vad menar du att han är kall?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

Dirtymike skrev:

Grabber skrev:

IceEyes skrev:
Arbetsmarknaden i Sverige är ett tragiskt skämt, vilket delvis beror på en värdelös arbetspolitik som bedrivs av en lika värdelös regering.

+1! sad
"Du ska helst vara 25 med minst högskoleutbildning o ha minst 5 års erfarenhet".
Hur ska det ihop??? Frugans lille bror är just 25, pluggat  som häst men var ska han får erfarenhet ifrån???

Truckjobb är överskattat o underbetald!
Gå dom kurser du får för ju mer har du att visa desto större chans till jobb har du så det bara plugga på!

Själv söker jag annat jobb som är lite mer krävande än vad jag sitter på idag o det är som spela lotto! hmm

Jag kör truck typ 99% av min arbetstid. Inge dåligt wink Lyssnar på Bandit o pimplar Monster wink lönen ligger på 15000 efter skatt.

Du jobbar i K-holm som truckförare right?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
1 november 2012 · 4 137 Inlägg

rcy skrev:
Det bästa råd jag kan ge dig är ta vilket skitjobb som helst! Och då menar jag det verkligen!

Precis vad som helst är bättre att ha i ett cv än "arbetslös".
Om du flippat burgare på donken, sopat gator, krattat löv eller varit ideell vaktmästare i den lokala bostadsrättsföreningen, så skriv det!
Alla arbetsgivare kollar efter luckor i cv't. Finns det flera år där det liksom inte finns något så drar dom öronen åt sig. Ingen anställer någon som gått hemma i flera år, oavsett anledning.
Om ditt cv är fyllt med varenda jobb du någonsin haft, oavsett om det är riktiga skitjobb och inte alls relaterat till det du söker, så ser arbetsgivaren att här jävlar är det någon som ligger i och som gillar att jobba!

Att bli arbetslös i dag innebär ett stort jävla moment 22, för ingen vill anställa en arbetslös.

Så mitt råd: ta vilket jävla skitjobb som helst, och fortsätt söka efter det jobb du verkligen vill ha.

Tack för dina ord.

Grejen är att jag har inte jobbat så himla mycket. Men jag gillar att jobba när man väl fått chansen. Även om det bara varit tillfälligt.

Jag tar gärna en praktikplats om jag vet att man kan få anställning senare. Utan problem.
Ska man skriva sånt i CV't?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Marcus_89 Biltokig elektriker
1 november 2012 · 3 352 Inlägg

steifan skrev:

Marcus_89 skrev:
Att åka runt och presentera sig är ett jäkligt bra sätt, det var så jag fick mitt jobb smile Jobbat där i 4 år nu. Finns mkt jobb som inte läggs ut på annons eller dylikt.  Sen är det bara att vara sig själv, visa sig intresserad och framåt smile

Själv tycker jag att det är ruggigt bra att söka jobb på platsannonser där företag verkligen söker folk att anställa. wink

Javisst! Sen kan man ju åka runt och presentera sig för företag man vill jobba hos också! smile

TouchOfRed: Japp lämnade cv och presenterade mig och visade mitt intresse smile Gjorde detta hos flera. Kom nästan direkt ifrån skolan då, hade gått elprogrammet. Sen jobbat lite på två olika företag på lov o så.

Tidigare erfarenhet är ju säkert ett rätt stort plus. Beror ju på vad det är för arbete med. Men bara försöker lyfta fram vad man är bra på och är intresserad smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 november 2012 · 3 929 Inlägg

pukan2 skrev:
Har varit arbetslös sedan maj i år och söker ca: 15 jobb i månaden är på ca: 1 intervju i månaden. har körkort, lång erfarenhet som ventilationstekniker (14år) men inget napp en.  vet de fan vad det är som händer begär inte ens hög lön och ställer inga krav häller, i mitt fall tror jag arbetsgivarna hakar upp sig på att jag har småbarn har inge bevis på det men det känns som är det är så. till och med arbetsförmedlingen håller med.
och jag söker alla typer av jobb.

15 jobb i månaden är inte speciellt mycket...
Jag är nyexaminerad efter gymnasiet (samt en YH utbildning på 1 år bara), skickar kanske 10 stycken jobbansökningar i veckan (ibland mer) och snittar nästan en intervju i veckan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Muttley
1 november 2012 ·

TouchOfRed skrev:

tkd_rille skrev:

TouchOfRed skrev:

Väldigt visa ord.

Ja det är sant, det är alltid bra att ha.

Ja men frågan är hur jag ska tuffa till mig. Mitt självförtroende är inte det bästa, och det tror jag påverkar mycket, och det ser väl även Arbetsgivaren.

Har lite i tankarna om att starta eget. Eller det låter lite fel, men starta en Webshop. Men jag får se..

hehe. Jo självförtroende är bra och de måste man ha en gnutta av när du ska presentera dig.  Arbetsgivare ser oftast på dig om du verkligen är rätt person. 
Men tänk som så,  du känner inte den som intervjuar dig eller den du talar med som är ansvarig.
Du måste lyfta upp allt du är duktig på.

Att ha eget vid sidan om är också en bra ide smile   De har min ene bror och jobbat samtidigt heltid och de funkar perfekt.
Skillnaden är att han är rätt kall när han plöjer sig fram i arbetsmarknaden och går därför inte heller arbetslös mer än vad han tycker och känner för smile

Men kolla utbildningar och sätt igång så fort du kan och inte blir alldeles för bekväm hemma i soffan wink

Ja så kan man tänka för att få perspektiv på det hela.
Men det man säger kommer låta så klyschigt. "Jag är framåtriktad, har mycket driv" osv

Vad menar du att han är kall?

Ja de har du rätt i, men du ska berätta de så de känns bekvämt för din del och inte på ett sånt sätt att du känns som en mytoman.

Menar att han kör full fart fram, han visar att han har viss ledarskap och enorm självständighet. Duger inte de så är inte just den arbetsplatsen värd något. Han vet ju vad han kan utföra.  Sen så skäms han inte för något vid sina intervjuer vilket man lätt kan göra om man har lite sämre självförtroende wink   Tro på dig själv helt enkelt.
Du måste våga för att bli något.   
Sen tycker jag att du ska driva fram resultat av arbetsförmedlingen så att du får ut kurser av dem. 

Jag märker bara bland bekanta att de som just har haft jobb hela tiden fastän de har bytt emellan de strävar fram vid varenda motgång och finner sin lösning. Och sen de som varit arbetslösa i många år de är så negativa och bara säger att de inte finns jobb. Men de har nog varit för kräsna och sökt inom sin utbildning.
Själv har jag aldrig jobbat inom de jag utbilda mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang