Hjälp med VEMS sprut, allmäna frågor!

DalleRacing
1 november 2012 · 1 738 Inlägg

Tja!

Köpte mig ett VEMS V3 eftermarknads sprut o har några funderingar angående kopplings schemat om nån kan ge mig svar smile

jag undrar:

kör lågohm spridare o har därför motstånd som måste kopplas in, på medföljande papper står det injector 1 grön/ injector 2 svart osv. men på vilken kabel av de två som går till spridarkontakten ska motståndet sitta på? alla 4 spridarkontakterna har 1 gul kabel och den andra är en annan färg till varje kontaktstycke! antar att gul är GND och den andra kabeln signal?

i schemat står de ex coolerfan out/ fuel pump out m.m menas det att den kabeln är + ? jorden antar jag dras direkt till karossen från pump/ kylarfläkt osv eftersom de inte finns nån - med i schemat!

mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
KHRacing
1 november 2012 ·

www.vems.se / forum

phille18
2 november 2012 · 179 Inlägg

Skriv vilka spridare det är för vissa är "typ" lågohm o kan köras utan motstånd.

O ja out är plus, jord dras på annat lämpligt håll.

Men ställ dina frågor på sidan som KHRacing tipsade om.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
DalleRacing
3 november 2012 · 1 738 Inlägg

Jag kommer inte in där hmm testade den sidan innan jag la ut detta inlägg hmm får testa igen annars återkommer jag här med fler frågor smile

Tack

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Webrex
5 november 2012 · 379 Inlägg

phille18 skrev:
Skriv vilka spridare det är för vissa är "typ" lågohm o kan köras utan motstånd.

O ja out är plus, jord dras på annat lämpligt håll.

Men ställ dina frågor på sidan som KHRacing tipsade om.

Spridarna matas med plus 12v uppsäktat av 7.5 amp. Ofta kopplar man spridarna 2 och 2 eller alla 4 på en plus kabel.

Från vemset har man sedan 4 kanaler om man har 4 spridare. Dessa "jordar" andra stifter på spridaren när soppa skall sprutas in.

Det är på dessa 4a jordar som motstånden skall sitta. Ett alternativ är att sätta dom direkt på kabeln från utgången på boxen. Drar man separata plus kablar man kan även sätta dem på plus kabeln.

Lågohm spridare är allt under 10 ohm egentligen. De är så kallade peak-and-hold typ och kan köras med en slags PWM-styrning om man har en tillägsmodul i Vemset eller ett annat sprut som fixar Peak-and-hold.

Hög ohm spridare är ofta 12-15 ohm. Just vems fixar att köra spridare ned till 5ohm, men de rekommenderas inte. Underliga fel kan uppstå om man försöker. Spridare runt 5-10 ohm kallas mellan ohmare, å de är tex delpi spridare. Dessa behöver motstånd på va 6 ohm för att lira med Vems.

Vanliga låg ohmare ligger på ca 2.5 ohm, lucas, percition tex. Dessa kräver Minnst 6ohm extra i otsånd för att lira.

Motstånden bör bara högeffekts med minst 25w tillåten effekt.

DalleRacing
5 november 2012 · 1 738 Inlägg

ok tack webrex! Men hur vet jag vilken kabel till spridarn som är signal/ + då ? som sagt går 1 gul kabel till alla 4 kontaktstycken och den andra kabeln är ju en annan färg! Om jag fattar VEMS wiki rätt så visar dom att motstånden ska va på de flerfärgade kablarna och den gula värkar va +! Kan det stämma?

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Webrex
5 november 2012 · 379 Inlägg

På den härvan du köpt ( Av mig verkar de som tongue) så är alla spridar kablar redan dragna.
Kollar du på pinout på boxen, så ser du "incector channel A-H
http://www.vems.co.uk/VEMSUserManual/Co … sHighZ.png

Det är på dessa 4 kablar du skall klippa och löda på motstånden.

Komplett guide:
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= … FUserGuide

DalleRacing
5 november 2012 · 1 738 Inlägg

hehehe du ser världen är liten wink Ok då är jag med hur de funkar, får klippa o löda lite i helgen då smile Vr givarn är förbered i boxen men ingen kabel föresten, men pin 26 ska va jord till den men den går ju ihop med alla andra - :S hur kopplar jag ihop den givarn bäst med boxen?

Är i princip med på hur allt ska kopplas efter denna fråga wink

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Webrex
5 november 2012 · 379 Inlägg

Svarade på ditt mail nu oxå!

Men svarar här med ifall nån mer undrar i framtiden!

På härvan har du 2 tjocka vita kablar.

En av dessa använda som skärmad trigger kabel.
I denna finner du 4-5 kablar. Gul vit, svart blå å brun kan de va, eller svarta med siffror på.

VR givaren skall kopplas med jord på ena kabeln. Svart kabel eller gul-grön i VEMS kabeln, detta beror på vertion av härvan. Detta skall framgå av schemat som följer med vad som är vad.

Sen tar du tex blå eller brun till den andra kabeln på VR sensorn. Denna kabel är troligtvis lös i boxens handske, så du får själv "pipa" upp den med en multimeter å se så du har valt rätt (båda de tjocka vita kablarna har samma färger i sig) å sen pillar du i den på "Primary trigger pin 27 på boxen)

Hoppas du förstod.

DalleRacing
6 november 2012 · 1 738 Inlägg

Webrex skrev:
Svarade på ditt mail nu oxå!

Men svarar här med ifall nån mer undrar i framtiden!

På härvan har du 2 tjocka vita kablar.

En av dessa använda som skärmad trigger kabel.
I denna finner du 4-5 kablar. Gul vit, svart blå å brun kan de va, eller svarta med siffror på.

VR givaren skall kopplas med jord på ena kabeln. Svart kabel eller gul-grön i VEMS kabeln, detta beror på vertion av härvan. Detta skall framgå av schemat som följer med vad som är vad.

Sen tar du tex blå eller brun till den andra kabeln på VR sensorn. Denna kabel är troligtvis lös i boxens handske, så du får själv "pipa" upp den med en multimeter å se så du har valt rätt (båda de tjocka vita kablarna har samma färger i sig) å sen pillar du i den på "Primary trigger pin 27 på boxen)

Hoppas du förstod.

Förstod någorlunda iaf smile men ska nog klara ut de hela nu smile tack för hjälpen!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
6 november 2012 · 1 738 Inlägg

2 frågor till tobbe :p

1. Kan jag smälla på kontakterna till tändspolarna direkt eller är de nåt som måste på innan?

2. Hur kopplar jag in launchcontrolen? Pin 28 är uptagen för tps hmm ( +5v supply i ritning men följer jag kabeln så går den ut med tps härvan )

Mvh

Senast redigerat av DalleRacing (6 november 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Webrex
6 november 2012 · 379 Inlägg

Tändspolarna är bara att sätta dit.

Launchen kopplar du med en knapp som jordar. In på Pin 6 på lilla handsken, då behöver du ingen plus alls.
Bara en kabel från jord till en brytare, å sen ifrån brytaren in på Pin 6.

DalleRacing
6 november 2012 · 1 738 Inlägg

Webrex skrev:
Tändspolarna är bara att sätta dit.

Launchen kopplar du med en knapp som jordar. In på Pin 6 på lilla handsken, då behöver du ingen plus alls.
Bara en kabel från jord till en brytare, å sen ifrån brytaren in på Pin 6.

Du är ju kung big_smile tack!!!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang