Saab 9-3 2.0t 1999a STARTAR INTE..

Chiefeen
1 november 2012 · 17 Inlägg

Tjena!
När jag skulle starta min bil igår så ville den icke detta, prövade igen.. icke icke..
Har aldrig haft problem med detta när bilen varit under min ägodel i snart 2 år.
När man vrider nycklen om hörs det en sekund som att den ska starta (hostar till) men sedan tillbaka till bara tuggandet.

Vad behöver bilen för att tända då? så som jag har fått för mig så är det luft, bränsle och någon tändning i motorn. Har kollat kassettbandet som ska vara ett känt fel på saabar när de inte startar. Men jag ser inga fel, som lekman...
Jag har försökt hitta något sett att få reda på om bränslepumpen fungerar som den ska men hittar inget vettigt sätt.. Fick ett underligt ljud från vad jag tror är bränslefiltert eller något sådant! postar upp den inom kort här.

Någon som har någon aning om vad detta kan handla om?

Tack på förhand!

M_icke_
1 november 2012 · 3 466 Inlägg

Om bränslepumpen funkar ska du höra att det burrar någon sekund bakifrån när du vrider nyckeln till andra snäppet.

Normalt sett är det bränslepump eller tändkassett som strular om den plötsligt inte vill starta.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
azid Det som inte dödar gör ont
1 november 2012 · 2 668 Inlägg

Brukar vara tändkasset, bensinpump eller vevaxelgivaren som gett sig då saaben inte vill starta.

Då du vrider på tändningen ska du höra ett surrande ljud från baksätet, hörs inte detta är nog pumpen trasig.

Har du kollat så alla säkringar är i ordning,hela?

Tändkasset kan gå sönder utan att du ser på den att den felar.

2slow
kwansa Hmm, vet inte?
1 november 2012 · 1 775 Inlägg

som sagt, bränslepump, tändkasset, vevaxelgivare eller startspärren lär det vara smile bara börja fel söka!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Chiefeen
1 november 2012 · 17 Inlägg

har kollat säkringen till pumpen och den är hel!
Har en film som jag filmade för några minuter sen.. något ljud som kom från under sätet/under bilen.
Någon som vet en hemsida som man kan ladda upp filmer på? förutom youtube..

Chiefeen
1 november 2012 · 17 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=wMrFbeYN … e=youtu.be

Vet inte alls om bränslepumpen har med detta och göra.. men kanske??

gurragas
1 november 2012 · 269 Inlägg

Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

Senast redigerat av gurragas (1 november 2012)

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
kwansa Hmm, vet inte?
1 november 2012 · 1 775 Inlägg

gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

eftersom bilen går och starta utan LMM så är det ytterstveksamt att den som är paj!

varför skulle inte bilen gå och starta om man inte får upp oljetrycke? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
gurragas
1 november 2012 · 269 Inlägg

kwansa skrev:

gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

eftersom bilen går och starta utan LMM så är det ytterstveksamt att den som är paj!

varför skulle inte bilen gå och starta om man inte får upp oljetrycke? roll

Har varit ute för en saab där LMM var paj, den hostade bara när man körde på startmotorn.

Hydraliska lyftare, inget tryck i lyftaren så når den inte upp till kamnockarna..

hade en som vi fixade där oljesumpen var helt igensatt så att oljepmpen inte fick tag i någon olja, gick bara runt på starten, tog ned och gjorde rent, satte ihop och den startade..

Senast redigerat av gurragas (1 november 2012)

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
M_icke_
1 november 2012 · 3 466 Inlägg

gurragas skrev:

kwansa skrev:

gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

eftersom bilen går och starta utan LMM så är det ytterstveksamt att den som är paj!

varför skulle inte bilen gå och starta om man inte får upp oljetrycke? roll

Har varit ute för en saab där LMM var paj, den hostade bara när man körde på startmotorn.

Hydraliska lyftare, inget tryck i lyftaren så når den inte upp till kamnockarna..

Jag kan slå vad om att detta är en bil med T5 system då 9-3 inte fick T7 förän 00-01 någon gång.
Med andra ord blir jag förvånad om där ens sitter en LMM i denna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
gurragas
1 november 2012 · 269 Inlägg

M_icke_ skrev:

gurragas skrev:

kwansa skrev:

eftersom bilen går och starta utan LMM så är det ytterstveksamt att den som är paj!

varför skulle inte bilen gå och starta om man inte får upp oljetrycke? roll

Har varit ute för en saab där LMM var paj, den hostade bara när man körde på startmotorn.

Hydraliska lyftare, inget tryck i lyftaren så når den inte upp till kamnockarna..

Jag kan slå vad om att detta är en bil med T5 system då 9-3 inte fick T7 förän 00-01 någon gång.
Med andra ord blir jag förvånad om där ens sitter en LMM i denna.

Vad bra, då kan man bocka av som icke fel då smile

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
M_icke_
1 november 2012 · 3 466 Inlägg

Chiefeen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=wMrFbeYNDXY&feature=youtu.be

Vet inte alls om bränslepumpen har med detta och göra.. men kanske??

Låter som en bränslepump som försöker bygga upp tryck. De pissar inte bensin någon stans när den går?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Funkiee Saab älskare!
1 november 2012 · 4 597 Inlägg

om man kollar på klippet så har du nog läckage i nåt bränslerör för pumpen går hela tiden, alltså bygger den inte tryck, vilket gör att den startar på den lilla soppan som finns i fuelrailen, kolla bränslerör!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
hedley Saaboholic
1 november 2012 · 3 129 Inlägg

Går ju att lossa mataranslutningen ifrån fuelrail och se om du får ordentligt soppatryck också..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
M_icke_
1 november 2012 · 3 466 Inlägg

hedley skrev:
Går ju att lossa mataranslutningen ifrån fuelrail och se om du får ordentligt soppatryck också..

Fast är där en stor läcka så borde de synas ganska bra utan att lossa anslutningarna wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
hedley Saaboholic
1 november 2012 · 3 129 Inlägg

M_icke_ skrev:

hedley skrev:
Går ju att lossa mataranslutningen ifrån fuelrail och se om du får ordentligt soppatryck också..

Fast är där en stor läcka så borde de synas ganska bra utan att lossa anslutningarna wink

Jepp.
Inte helt ovanligt att det rostar runt anslutningarna till filtret heller..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Chiefeen
3 november 2012 · 17 Inlägg

ska kolla efter läckage idag.. öppna kåpan vid filtert och kolla anslutningarna som ovan skrev..

tack för tipsen alla! uppskattas

Chiefeen
6 november 2012 · 17 Inlägg

inga läckage.. bränsle utifrån bränslefiltert. pumpen fungerar... tändkassett funkar.. Luft inga problem... nu blir de mer avancerad felsökning..

Funkiee Saab älskare!
6 november 2012 · 4 597 Inlägg

kolla vacumslangar

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Baxtr Leg. nöt
6 november 2012 · 460 Inlägg

forskat lite på STCS forum och fått fram att det är bränslepumpen som är felet, om än dock det jag hittade gällde 9-5 men av samma årsmodell.

SAAB
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang