1690
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 759 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
1 804 Inlägg
3 december 2015
Jajo, nu tänkte jag inte göra detta på Wrapzone utan har ett företag i stan som sysslar med sånt. Tänkte bara att man kunde på en offert så man har ett hmm vad det kostar smile

Meguiars_sverige

33 Inlägg
6 december 2015
fan det märks när nån börjar känna sig klar med en bil big_smile det börjar snackas om en ny xD fast ja jag är lika sugen själv fast jag byter nog bort järn märket helt och hållet räcker att köra det på jobbet lol

2 571 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Inte hört så mycket om Wrapzone annat än när de körde Jon Olssons RS6. Då var det många som var missnöjda då det sades att bilen blev prioriterad över många "vanliga" kunder. Det är bara vad jag hört och läst, så det behöver såklart inte stämma alls. Men billiga lär de inte vara.

kloverlov: Haha ja, helt klart. Nu har jag snart haft bilen i 4 år också vilket bara det gör det högst aktuellt att byta. wink
Skulle kunna tänka mig andra märken än Volvo, men då blir det snabbt svindyrt och riktigt så rik lär jag inte bli efter studierna. big_smile

Tada.wav

1 090 Inlägg
7 december 2015
Vilka märken funderar du på? smile .. Många av mina vänner har Bmw och Audi, nästan uteslutande.

Fast även om jag åker med eller lånar deras bilar så är jag ändå "HEMMA" i min lilla T5a .. det är lite mera jag lixom big_smile

2 571 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Det är inte så mycket funderande egentligen om jag ska vara ärlig. Hade pengarna funnits så hade en ny Audi A6 3.0 TFSI varit en stark kandidat, men det räcker med att jag väljer "A6 Avant" och sedan klickar i just den motorn för att den redan där ska vara dyrare än en fullsmetad XC60 T5.
I drömmarnas värld byter vi ut 3.0 TFSI mot den lite kaxigare storebrodern, RS6. Men det lär aldrig ske. big_smile

Tada.wav

1 090 Inlägg
7 december 2015
hyrbil skrev:
Det är inte så mycket funderande egentligen om jag ska vara ärlig. Hade pengarna funnits så hade en ny Audi A6 3.0 TFSI varit en stark kandidat, men det räcker med att jag väljer "A6 Avant" och sedan klickar i just den motorn för att den redan där ska vara dyrare än en fullsmetad XC60 T5.
I drömmarnas värld byter vi ut 3.0 TFSI mot den lite kaxigare storebrodern, RS6. Men det lär aldrig ske. big_smile

Skulle kunna berätta lite om kostnaderna på en RS4,, men det skulle ta så lång tid, plus att nu skulle blir så mörkrädda att ni blockar mig för all framtid hahah xD

Tror en kompis fortfarande betalar av för vissa "servicear" big_smile
Senast redigerat av orkavaradu (7 december 2015)

2 571 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Ja det förvånar mig inte ett dugg! big_smile
Sånt får man ju ta reda på innan man köper en kärra, och plockar man ut en flång ny bil för 1.2mille+ så har man nog råd med saker runt omkring. Eller ja, man BÖR ha. wink

Tada.wav

1 090 Inlägg
7 december 2015
hyrbil skrev:
Ja det förvånar mig inte ett dugg! big_smile
Sånt får man ju ta reda på innan man köper en kärra, och plockar man ut en flång ny bil för 1.2mille+ så har man nog råd med saker runt omkring. Eller ja, man BÖR ha. wink

Sinnessjuka pengar för reservdelar oxå big_smile ..

dock skulle jag vilja ha 4wd.. märker att min bil spinner för mycket när det halt. Blir nästan störande.
Så fort man gasar till vid ett rödljus så spinner det. hmm

1 863 Inlägg
8 december 2015
Har sett här i tråden att ni putsar en del på bilarna så jag har en fråga till er. Var och tvättade bilen nu på morgonen och märkte att det är en massa småprickar i lacken som är svåra att få bort. Nåt förslag? Försöker tvätta bilen 1-2ggr i veckan men nu kändes det inge kul när prickarna syns på den vita lacken.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 090 Inlägg
8 december 2015
666_Beast skrev:
Har sett här i tråden att ni putsar en del på bilarna så jag har en fråga till er. Var och tvättade bilen nu på morgonen och märkte att det är en massa småprickar i lacken som är svåra att få bort. Nåt förslag? Försöker tvätta bilen 1-2ggr i veckan men nu kändes det inge kul när prickarna syns på den vita lacken.

är det asfaltsprickar? sad

1 863 Inlägg
8 december 2015
orkavaradu skrev:
666_Beast skrev:

är det asfaltsprickar? sad

Förmodligen, för gnuggar jag med nagel så blir det bara värre kladd som är svårt att få bort. Gnuggade som en galning med torktrasan och fick bort det värsta men det är små prickar kvar som retar mig.

2 571 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Rejäl avfettning kan hjälpa. Tror att rob eller Jimbo har bättre koll på vad man kan använda, jag kör Bilvårdsexpertens gröna avfettning och den tar mycket, dock har jag inte upptäckt några asfaltsprickar annat än att jag känner att min lack är lite sträv utmed skärmar och så. Lösningen på det är ju att köpa en claybar, då blir det lent som en barnrumpa efteråt.

Tada.wav

1 863 Inlägg
8 december 2015
hyrbil skrev:
Rejäl avfettning kan hjälpa. Tror att rob eller Jimbo har bättre koll på vad man kan använda, jag kör Bilvårdsexpertens gröna avfettning och den tar mycket, dock har jag inte upptäckt några asfaltsprickar annat än att jag känner att min lack är lite sträv utmed skärmar och så. Lösningen på det är ju att köpa en claybar, då blir det lent som en barnrumpa efteråt.

Hur används claybar?

1 090 Inlägg
8 december 2015
efter att min bil blivit lackbehandlad så fick jag info om att jag ska köra riktigt bra avfettning, och inte gnugga då kan det bli repor smile  .. kör även optiCoats tvättschampo mm ..

1 863 Inlägg
8 december 2015
Var får man tag på bra medel och schampo? Har kört på Biltema och meguiars.

2 571 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Beast: Man värmer upp leran i handen genom att "massera" den så den blir mer mjuk och formbar, man får också med ett medel man sprutar på bilen (man tar små små ytor i taget) där man sedan drar leran mjukt och försiktigt över lacken.
Det är lite läskigt för man är nojig att sabba lacken, men det ska tydligen vara relativt riskfritt om man ofta sprutar på medlet (blir väl nån form av lösgörande medel och extra glid) samt vänder och vrider och masserar om leran så att ev smuts inte ligger i lerans ytskikt hela tiden. Jag gick över hela bilen och kan inte påstå att den blev mer repig än vad den var innan, men för sakens skull kan man kanske lika gärna ta och polera upp den efteråt. När man ändå är igång liksom. smile

Tada.wav

380 Inlägg
8 december 2015
Är det tjära eller asfaltsprickar, så kommer det räcka med tjärlösate eller avfettning.
Själv har jag gott över till prewash som jag tycker är både effektiv och skonsammare.
Senast redigerat av M__B (8 december 2015)

2 571 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Bra medel och schampoo är så individuellt vad man själv gillar, men letar man sig till de mest välkända märkena (Meguiars, Mothers och andra) så klarar man sig bra. Bilvård är verkligen inget man lär sig i en handvändning och det är mycket att prova sig fram för att hitta vad som passar en själv men framförallt vad som passar bilens lack.

Tada.wav

1 863 Inlägg
8 december 2015
Bilen är en -15 så man vill ju inte sabba lacken redan första året, därför är jag lite nojig.

1 804 Inlägg
8 december 2015
Jaa, avfettning och sedan en claybar borde göra susen.

Angående bra medel så år det en smaksak vad man tycker om att använda. När det gäller vardaglig tvätt så anvönder jag uteslutande Meguiar's, har även deras claykit och lackskydd. Vid polering så använder jag mig av Menzerna och är nöjd med det smile

Meguiars_sverige

Sök