1949
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 682 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
380 Inlägg
20 januari 2016
#3121
Det många glömmer är, att trimmar du bilen billigare så får man vara tyst om det, ifall man vill byta in den.
Märker dom det så är det inte säkert att dom tar den i inbyte.
Skulle du lyckas byta in den så har du typ förlorat 5000kr eller vad du kan har betalt för din optimering.
Polestar kostar ca 9000kr men det värderas med i bilen så du får ca 5000kr mer för bilen är optimerad.
Så även om det kostar mer så får man nått för det i slutändan.
Sen är det såklart skönt med motorskada täcks till 15000mil.
Senast redigerat av M__B (20 januari 2016)


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
#3122
Helt klart M__B!

Och har man inget att jämföra med, så kommer man ju märka av Polestar om man bestämmer sig för det. Även om siffrorna är små så blir det påtagligt skulle jag vilja påstå. Av alla (säkert närmare 100) inlägg på alla möjliga forum jag läst om folk som slängt i Polestar i sina bilar så kan jag räkna de som varit "missnöjda" på en hand.
Självklart kan man inte förvänta sig en RS6-motor när man lämnar in sin T3 för uppgradering men vissa av motorerna är ju många gånger "strypta". Jag tror det var bland annat V60 T3 som är en strypt T4 varpå man med Polestar får en T4-prestanda och det hade ju inte varit fy skam. Med dieslarna ska det väl var att D4 är en strypt D5 i vissa fall osv.

Samtidigt kommer man långt med finslipet och småjusteringarna Polestar ofta innebär, säg att man kör med omkring 200hk original och automat och får växlarna justerade, gasresponsen vässad osv. Det räcker nog för att de flesta ska börja flina trots att det på pappret "bara" är 10hk mer. Som någon sade på förra sidan: man ska inte stirra sig blind på siffrorna (även om jag också hade velat ha 400hk för skojs skull).

Tada.wav

380 Inlägg
21 januari 2016
#3123
Ja polstar har väldigt höga krav som dom måste uppfylla, hållbarhet, avgasvärden och förbrukning som inte får ändras. Så det är därför dom lämnar lite lägre siffror, sen ska ju bilen ha en bra körbarhet efter optimeringen också.

Ja hårdvaran är ju det samma på många av motorerna, och det är ju en del politik i hur mycket effekten får ökas.
En D4 får ju inte lämna lika mycket som D5 optimerad, för då känner väl kunden sig blåst som har haft ett högre inköps pris på sin bil.

Det exemplet på T3 som du skrev, känns som det minst prisvärda.
Då det endast ökar Max effekten och inte vridet.
Fast teoretiskt sätt så ska ju T3 kunna lämna lika mycket som en T4 med Polstar.

T3 original 150hk 240nm
T3 Polestar180hk 240nm

T4 original 180hk 240nm
T4 Polestar200hk 285nm
Senast redigerat av M__B (21 januari 2016)


1 090 Inlägg
21 januari 2016
#3124
Mm funderar starkt på en polestar vid kommande service.. Tycker runt 200hk räcker gott och väl. Jag kör som en kärring ändå. Men vill ha uppdateringen på mellanregistren.
Senast redigerat av orkavaradu (21 januari 2016)


758 Inlägg
21 januari 2016
#3125
hyrbil skrev:
Helt klart M__B!

Och har man inget att jämföra med, så kommer man ju märka av Polestar om man bestämmer sig för det. Även om siffrorna är små så blir det påtagligt skulle jag vilja påstå. Av alla (säkert närmare 100) inlägg på alla möjliga forum jag läst om folk som slängt i Polestar i sina bilar så kan jag räkna de som varit "missnöjda" på en hand.
Självklart kan man inte förvänta sig en RS6-motor när man lämnar in sin T3 för uppgradering men vissa av motorerna är ju många gånger "strypta". Jag tror det var bland annat V60 T3 som är en strypt T4 varpå man med Polestar får en T4-prestanda och det hade ju inte varit fy skam. Med dieslarna ska det väl var att D4 är en strypt D5 i vissa fall osv.

Samtidigt kommer man långt med finslipet och småjusteringarna Polestar ofta innebär, säg att man kör med omkring 200hk original och automat och får växlarna justerade, gasresponsen vässad osv. Det räcker nog för att de flesta ska börja flina trots att det på pappret "bara" är 10hk mer. Som någon sade på förra sidan: man ska inte stirra sig blind på siffrorna (även om jag också hade velat ha 400hk för skojs skull).

Så är det ju. Jag tror som du skriver att i många fall är motorerna strypta och polestar släpper på strypningen. Och det är ju absolut skönt att fortfarande ha gällande garantier osv. D4 som jag har får väl 19hk och 40nm tror jag och det är ju inte jättemycket men lär ju märkas ändå. Och motorn som sitter i nya XC90 med beteckningen D5 är identisk med D4 i V70 förutom att den har lite andra turbos (vad jag hört i alla fall) och den levererar ju 225 hk och 470 nm. Men klart man vill ju ha så mycket effekt som möjligt för pengarna oftast och då är ju polestar dyrt.

Jag är nöjd med kraften som är i min hittills så man får väl se i framtiden om man vill ha mer eller inte, köpte ju inte en diesel för att köra fort med utan den ska ju gå snålt. Hoppas just nu mest på att de ska få bukt med problemet att den läcker olja....

[Turbolover]

1 090 Inlägg
21 januari 2016
#3126
var det den här grå/blåa-matta färgen du menade? tongue

http://i66.tinypic.com/29zvu5s.jpg


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#3127
Jag vill också ha AWD. sad
Men kul var det ändå! Antiklimax bara när jag laddade GoPron igårkväll, kommer ut till platsen idag och tada.wav, batteriet dött. Måste ha legat på i kameraväskan hela natten... madlol

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12523118_10153140306082132_5744972108331261923_n.jpg?oh=10cff30230ba0b6b4b98a7facaf0bea6&oe=57314A40
Senast redigerat av hyrbil (24 januari 2016)

Tada.wav

1 090 Inlägg
24 januari 2016
#3128
är det uppe på Valla-parkeringen? big_smile


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#3129
Stämmer bra det! Ser ju parkeringen från vår lägenhet, så när han undrade vart vi skulle så pekade jag bara. Praktiskt liksom. Ganska uppkört där uppe men tack vare snön som kom igårkväll/inatt så gick det allt att ratta lite.
Ändå intressant när man stänger av antispinn men den emellanåt ändå går in, jävla fuskgrejor. big_smile Men den där beemern pep iväg som ett skott med ett högst trevligt avgas-bluddrande!

Tada.wav

33 Inlägg
24 januari 2016
#3130
ett tecken att det är dax att greja fram en xc60 nu då wink va själv och pröva en igår oh fyfan va klockrena de va att åka!!


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
24 januari 2016
Trådstartare
#3131
Helt klart. Inte kört XC60 på ett par år nu (morsan hade en av de tidiga modellerna) och jag vägrar av ren princip provköra någon eventuell ersättare innan jag vet att jag kan slå till.
Missförstå mig rätt här, jag älskar Betty Blue på alla sätt och vis (nästan) - men en piggare motor hade varit grädden på moset. Det räckte med att sitta i passagerarsätet i BMWn på bilden för att sedan sucka lite tröstlöst när jag försökte ratta omkring i min egna bil. big_smile Så därför drar jag ut på det så långt det bara går!

Tada.wav

33 Inlägg
24 januari 2016
#3132
jag vet exakt vad du menar v50 är fina bilar! jag har redan börjat kolla på uppgradering av motorn då en d4 på 163 hk känns lite klent! ja förstår vad vare för storlek på motorn på bmwn då? smile


1 090 Inlägg
24 januari 2016
#3133
xc60 d4 har väl 190hk dom senare?  .. d4 163hk är väl s/s modellen?


33 Inlägg
24 januari 2016
#3134
nag582 reg 120 kw står det på den fronten är ju helt läsa innantill! men dock så om man går till svensk motoroptimering så kan de greja 240 hk? (enligt hemsidan) så jag vet inte tongue


233 Inlägg
24 januari 2016
#3135
Det är en 330i xDrive -16 :-)
Det var inte förens idag jag blev övertygad om att awd faktiskt är rätt kul :-D Men jag föredrar fortfarande rwd...
Har provkört bilar sen i somras, men nu när jag väl beställt en så är det jobbigare än någonsin, haha.

Glad amatör.

- Always Faithful
507 Inlägg
25 januari 2016
#3136
orkavaradu skrev:
xc60 d4 har väl 190hk dom senare?  .. d4 163hk är väl s/s modellen?

Correct! Nyare modeller har 190hk!

163an är ju gamla 2.4l 5cyl motorn från D4. Satt även som D3 men då endast 2.0l.

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

33 Inlägg
26 januari 2016
#3137
Antinoxious skrev:
orkavaradu skrev:
xc60 d4 har väl 190hk dom senare?  .. d4 163hk är väl s/s modellen?

Correct! Nyare modeller har 190hk!

163an är ju gamla 2.4l 5cyl motorn från D4. Satt även som D3 men då endast 2.0l.

Volvo XC60 D4 163 AWD Momentum DE / Drag / VO -13 NAG582 eller menar du efter faceliften?


1 090 Inlägg
26 januari 2016
#3138
Är det inte nästan samma med v60n? En herre på jobbet har en med d3:an på 163 hk? .. Den finns väll oxå med D4 163hk?


- Always Faithful
507 Inlägg
26 januari 2016
#3139
kloverlov skrev:
Antinoxious skrev:
orkavaradu skrev:
xc60 d4 har väl 190hk dom senare?  .. d4 163hk är väl s/s modellen?

Correct! Nyare modeller har 190hk!

163an är ju gamla 2.4l 5cyl motorn från D4. Satt även som D3 men då endast 2.0l.

Volvo XC60 D4 163 AWD Momentum DE / Drag / VO -13 NAG582 eller menar du efter faceliften?

Efter faceliften så kom dom "uppgraderade" 2.4orna in i bilarna. Fram till 2013 fanns det 2 olika 163or. En 2.4 och en 2.0. Motsvarande D4 och D3.

EDIT: Kan vara framtill 2012, inte helt 100 på när 136an kom in som Bilnorden sa. smile
Senast redigerat av Antinoxious (26 januari 2016)

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

294 Inlägg
26 januari 2016
#3140
orkavaradu skrev:
Är det inte nästan samma med v60n? En herre på jobbet har en med d3:an på 163 hk? .. Den finns väll oxå med D4 163hk?

Det är samma motor, det som skiljer är årsmodeller. På V70 är D3 -12 163 hk och D3 -13 har 136hk D4 163hk. Fwd D3, D4 2.0l, D5 och AWD är 2,4l



Sök