1668
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 073 496 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
1 090 Inlägg
14 juni 2014
finns i Haninge och i Botkyrka.. och Gustafsberg? sad nära! 

iof är Mekonomen på Värmdö sjukt bra.. där jobbar massa trevliga bil-freaks!
Senast redigerat av orkavaradu (14 juni 2014)

2 571 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Is allt det där är ju runt hörnet! wink

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
14 juni 2014
finns ju biltema i norrtälje ^^

annars finns ju allt på typ skruvat.se så får du hem det i lådan ^^

2 571 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
NORRTÄLJE?! Ja då är ju inte Botkyrka närmre... wink big_smile
Skruvat skulle ju vara en idé förstås, frågan är om jag vågar chansa med mått osv.

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
14 juni 2014
hyrbil skrev:
NORRTÄLJE?! Ja då är ju inte Botkyrka närmre... wink big_smile
Skruvat skulle ju vara en idé förstås, frågan är om jag vågar chansa med mått osv.

mått ?
hur ser det under din bil med fästen för dämparen o sådant ? bör väl se ut som min inunder för den dämparen ?

2 571 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Ja jag tror våra är skapligt identiska, det som skedde vid faceliften var väl såvitt jag vet enbart kosmetiskt.
Jag tänker på mått på skarvmuffen, upphängningar med mera. Yttermåttet på det nya avgaset är 60mm och när en produkt anges som 60mm, är det då menat 60mm i inloppet eller yttern? Sällan det är uppenbart och därför sådant man märker när man väl får hem skiten och inser att det är fel... smile
Det finns fästen fastsvetsade redan på balkarna för ett dubbelavgas men jag nyttjar ju bara ett just nu så där bör det räcka med en gummiupphängning för att få det nya på plats. Hoppas jag. big_smile

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
14 juni 2014
hyrbil skrev:
Ja jag tror våra är skapligt identiska, det som skedde vid faceliften var väl såvitt jag vet enbart kosmetiskt.
Jag tänker på mått på skarvmuffen, upphängningar med mera. Yttermåttet på det nya avgaset är 60mm och när en produkt anges som 60mm, är det då menat 60mm i inloppet eller yttern? Sällan det är uppenbart och därför sådant man märker när man väl får hem skiten och inser att det är fel... smile
Det finns fästen fastsvetsade redan på balkarna för ett dubbelavgas men jag nyttjar ju bara ett just nu så där bör det räcka med en gummiupphängning för att få det nya på plats. Hoppas jag. big_smile

du får komma över och kika på min, ska vara samma ljuddämpare på t5/d5 förutom att mina slutrör är vinklade neråt om ja inte minns fel.. ^^

2 571 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
Det har du ju rätt i! Träffade ju en annan garaget-medlem i fredags så det kanske är dags att man vågar visa sig. wink

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
15 juni 2014
hyrbil skrev:
Det har du ju rätt i! Träffade ju en annan garaget-medlem i fredags så det kanske är dags att man vågar visa sig. wink

Kanske det är !
Då vi flyttar till Täby om 2 veckor som det ser ut så!

2 571 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
Åhfan, jag o frugan kikar faktiskt på Täby också. Husen är lite dyra där ute bara så risken finns att jag behöver plugga klart först så då blir det tidigast om 2 år om inget annat spännande dyker upp förstås. big_smile

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
15 juni 2014
hyrbil skrev:
Åhfan, jag o frugan kikar faktiskt på Täby också. Husen är lite dyra där ute bara så risken finns att jag behöver plugga klart först så då blir det tidigast om 2 år om inget annat spännande dyker upp förstås. big_smile

haha! härligt!
vi flyttar från 31 kvadrat till 73... därav flytten så passa på å dyk förbi så man får se ditt åk! smile

2 571 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
Oj, lite skillnad ja. big_smile Vi bor på 81kvm idag men letar väl det dubbla. Man kan aldrig ha för mycket yta, sen vill jag ju ha ett eget garage också. wink

Var förbi Mekonomen idag strax innan de stängde, maken till få saker i lager har jag aldrig varit med om. Av 5-6 prylar jag behövde så fick jag med mig en hylsnyckel hem. Resten fanns inte hos dom (men i Solna), resten var beställningsvaror helt och hållet osv osv. Men om jag ringde och beställde innan kl 12 en vardag så kunde jag få varorna redan samma dag, så imorrn bör jag få hem resten av grejorna och någon kväll innan torsdag ska jag allt hinna byta.

Tada.wav

Tokig 08a
1 019 Inlägg
15 juni 2014
hyrbil skrev:
Oj, lite skillnad ja. big_smile Vi bor på 81kvm idag men letar väl det dubbla. Man kan aldrig ha för mycket yta, sen vill jag ju ha ett eget garage också. wink

Var förbi Mekonomen idag strax innan de stängde, maken till få saker i lager har jag aldrig varit med om. Av 5-6 prylar jag behövde så fick jag med mig en hylsnyckel hem. Resten fanns inte hos dom (men i Solna), resten var beställningsvaror helt och hållet osv osv. Men om jag ringde och beställde innan kl 12 en vardag så kunde jag få varorna redan samma dag, så imorrn bör jag få hem resten av grejorna och någon kväll innan torsdag ska jag allt hinna byta.

värst va väl att vi gick från denna på 31 till hus på 160 tillbaka till 31.. så .. ska bli underbart!

1 090 Inlägg
15 juni 2014
ett stort garage e min dröm oxå, vill köpa så mycket roliga saker big_smile

2 571 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
robb: Fyfan, det måste varit en hemsk omställning. Skönt att det vänder nu! big_smile

orkavaradu: Verkligen! Frågan är om man ska bygga själv eller anlita firma. Är ju i byggsvängen själv (än så länge) men frågan är om det är värt allt jobb för att spara ett gäng tiotal tusen. smile

Verkar för övrigt som att jag gett upp mood lighten i mugghållaren. Fick hem lite nya LED-strips i veckan som likt förbannat inte vill dimmas (har beställt en annan modell nu men lär inte funka med den heller) och stripsen ger heller inte det ljusskenet som jag vill ha.
Ibland får man väl se sig besegrad antar jag.

Tada.wav

2 571 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Beställde idag de sista sakerna jag behöver (förhoppningsvis) på Mekonomen, hämtar ut dom imorgon.
Så på onsdag kväll efter 19 kommer jag hålla till i GDS-hallen på... är det OK/Q8 vid Vällingby som har liftar? Varit där en gång förut men minns fan inte vad det var för mack. big_smile

Då ska jag försöka hinna med följande:
Byta avgassystemet.
Byta LED i parkeringsljus.
Byta AUX-kontakt då jag märkt att den gamla faktiskt glappar en hel del när man rör på kontakten.
Leka lite med plastidip.
Montera den nya grillen.
Polera utblåsen på avgaset med autosol.

I drömmarnas värld kan jag hämta ut taklisterna och dörrlisterna innan dess och även montera dessa.
Får se hur mycket jag hinner med dock, prio 1 är förstås avgassystemet. Vill ha på det innan det vankas långresa över midsommar så man kan testa ordentligt om den blir så mycket slöare med ett större system på.
Lampbytet går snabbt sålänge ingen LED får för sig att hoppa ur hållaren INNE i lyktan igen.
Plastidipen gör jag mellan varven så det hinner torka lite.
AUX-kontakten byter jag när jag är färdig i hallen och kan rulla ut bilen, ingen mening med att stå kvar där inne när man ändå utför jobbet INNE i bilen.
Och grillen.. Ja, det hänger såklart på om jag hinner slipa bort alla bitar imorgon/onsdag så den är redo.

Blir nog en stressig kväll känner jag på mig, men ack så rolig! Förhoppningsvis hinner jag tvätta kärran ordentligt också.

Tada.wav

83 Inlägg
16 juni 2014
OKQ8 Vällingby har 3 liftar om jag minns rätt! Tvättar bara där nu efter att jag upptäckte det för några veckor sedan och hur sjukt gott om plats det är jämfört med andra GDS-hallar.

Kanske borde köra en tvätt vid 19-tiden på onsdag big_smile

Mycket härj, lite verkstad!

2 571 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Är det rätt mack jag tänker på? Den när man kör Bergslagsvägen och svänger höger i den stora rondellen in mot Vällingby, precis efter att man svänger in där så kan man svänga in höger igen till en mack. Om jag minns rätt, haha!

Minns inte hur många liftar de hade men en var tillgänglig när jag var där senast iaf och en onsdagkväll borde det väl vara lugnt och fritt och är det samma mack som du tänker på så måste det ju vara cool fiol.
Du är så välkommen så! wink

Tada.wav

83 Inlägg
16 juni 2014
Stämmer bra! Höger -> höger. Finns bara en OKQ8 i området så  det går inte att ta fel. smile Har varit väldigt lugnt där de senaste kvällarna jag har varit där, 18 och framåt-ish.

Har också lite lampor att byta ut för övrigt, parkeringsljusen äter china-led verkar det som.

Mycket härj, lite verkstad!

1 090 Inlägg
17 juni 2014
fast kan inte dina kjolar fastna på ok-liften??? .. har för mig att man måste lägga klossar i mellan?

Sök