Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 032 320 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 september 2014 · 2 571 Inlägg

Ja den är nog den som är mest hopplös. big_smile


Nåväl. I fredags rullade familjen mot Småland. Upptäckte ganska snabbt att ACn inte kylde överhuvudtaget men tänkte att det kanske ger sig - nejdå, det gjorde det inte. Den fläktar men ger ingen kyla överhuvudtaget.
För några veckor sen hörde jag ett ljud från ACn som lät som ett litet surr, försökte då i största möjliga mån ha ACn helt avstängd tills jag luskat ut vad det var men efter att jag provade tidigare i veckan så var ljudet borta men förmodligen kylan likaså.
Fläktar gör det utan problem men temp-mässigt är det stendött, iallafall åt kylhållet (ville inte ens testa att dra på värme då bilen redan var stekhet).

Finns det några enkla saker jag kan kolla själv innan bilen skeppas in på verkstad tro?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
14 september 2014 · 1 090 Inlägg

Pappa har samma problem på sin bil, tror att ACn måste fyllas på då?  .. inte säkert men verkar som det smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 september 2014 · 2 571 Inlägg

Ja jag hoppas att det är så enkelt. Det kostar ju en slant det med förstås men att behöva byta kompressor, schimsa hit och dit är något jag varken har tid, lust eller råd med. big_smile
Nästa år är tänkt att bli ett underhålls-år för bilen, rensa bilen på alla möjliga vätskor och fylla på nya och fräscha, kanske byta bromsskivor, kanske byta något hjullager osv. Så att redan dra ner den budgeten med AC-strul är inte riktigt vad jag önskat.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
14 september 2014 · 1 090 Inlägg

tror inte ACn pajar så lätt big_smile .. finns det inte AC-service eller vad dom kallar sig som fyller på?

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 september 2014 · 2 571 Inlägg

Mjaaa har läst en del som påstår att det egentligen är en tidsfråga innan något kring ACn rasar, behöver självklart inte gälla alla objekt men vad vet jag. big_smile
AC-service finns lite här och var, vore drygt bara om det inte hjälper med påfyllning. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
14 september 2014 · 1 019 Inlägg

En ac service brukar va runt 1000 kr så länge det inte är läckage eller pumpen som gått smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 september 2014 · 2 571 Inlägg

Just ja, det låter bekant.
Lite orolig över ljudet som infann sig från ACn tidigare men som nu är borta, vet inte vad det kan ha varit och varför..

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
walkmann Båtmeck
15 september 2014 · 200 Inlägg

Vet en som jobbar med AC.. Han brukar fylla o trycktesta för en 500ing. Hör av dig om det är intressant..smile

//walkmann
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 september 2014 · 2 571 Inlägg

Grymt walkmann, jag lär återkomma! Ska bara försöka se ifall det finns något jag kan kolla på egen hand först så man slipper hosta upp massa pengar i onödan (men det där är ju ett ruggigt bra pris!)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
walkmann Båtmeck
15 september 2014 · 200 Inlägg

hyrbil skrev:
Grymt walkmann, jag lär återkomma! Ska bara försöka se ifall det finns något jag kan kolla på egen hand först så man slipper hosta upp massa pengar i onödan (men det där är ju ett ruggigt bra pris!)

Ok gör så!smile

//walkmann
fokuserad
15 september 2014 · 83 Inlägg

Fyfan, tråkigt med AC'n! Alltid är det någon jävulskap som ska gå sönder, precis när man fixat något annat också.

Mycket härj, lite verkstad!
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 september 2014 · 2 571 Inlägg

Ja, riktigt drygt.
Provade idag att ratta lite på blåset och temperaturen, värme är inga som helst problem men kyla vill den verkligen inte ge. Värmen kanske delvis kommer från motorvärmen, det där är helt bortom min kunskap.
Men kan det kanske tyda på att kylmedlet helt enkelt är slut?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Antinoxious - Always Faithful
15 september 2014 · 507 Inlägg

Det som känns mest rimligt för mig är väl att du bara behöver fylla på den? Kan ju inte tänka mig att acn ska ha rasat på en såpass ny bil?
Menar att min gamle S70 från 97 blåste på kyla som bara den! Men du kan ju alltid kontakta nån Volvo verkstad och beskriva problemet så kanske dom vet om det är något känt fel osv...

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 september 2014 · 2 571 Inlägg

Ingenting är omöjligt, men spontant känns det som att kylmedlet bara är slut. Efter att ha googlat och sökt på lite bilforum så har det dykt upp havererade kompressorer på även nyare modeller av V50 så fullt möjligt är det - om än inte speciellt sannolikt.
Det enda som bekymrar mig är ljudet jag hörde innan som nu inte infinner sig. Det kanske är normalt att det börjar surra lite när kylmedlet är i bott men just ljudet är det ingen som har kunnat berätta mera om.

Om inget annat dyker upp så blir det en påfyllning och översyn och så får jag väl likt förbaskat ta det därifrån antar jag. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
16 september 2014 · 1 090 Inlägg

jag tror mest på påfyllning big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
M__B
16 september 2014 · 380 Inlägg

Känt fel på V50 kondensorn ärgar sönder, fick byta den på min gamla.
Å grannen bytte sin, för inte så längesedan.
Vi båda fick det på goodwill då den är ett känt problem.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 september 2014 · 2 571 Inlägg

Åhfan, bra att veta. Hur gammal är grannens kärra? Möjligt att de tog det pga "rätt" försäkringsbolag/under x mil etc?
Alltid skönt med lite kött på benen om man ska börja tjafsa kring goodwill.

Och hur märkte du att den pajade på din bil?

Senast redigerat av hyrbil (16 september 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
M__B
16 september 2014 · 380 Inlägg

Han åker en my 2009. Som gått ca 12000mil

Senast redigerat av M__B (16 september 2014)

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 september 2014 · 2 571 Inlägg

Sweet, 08 och 11.3k mil här, får hålla tummarna att de tar min också isåfall.
Nu hoppas jag att det inte är såpass illa men bra att veta som sagt, tack!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Digital_Kicker
16 september 2014 · 3 721 Inlägg

Jag har också något ständigt surrande när AC'n är igång, men den kyler. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang