Dålig värme i kupen på VW Golf 1,8 -91

anafylaxi
5 november 2012 · 1 107 Inlägg

Jag får inte så bra värme i bilen som jag borde. Kört kylar-rensning I kylarsystemet samt spolat rent med vatten och tryckluft.

Jag vet att det sitter ventiler på vissa vw och jag har inga sådana, utan har bara slangar från motor till värmepaket.

Temp mätaren i bilen ligger jätta fint när motorn är varm.

Kan det vara termostaten Som inte öppnar? Men då borde den koka?
Om vattenpumpen är kass så borde den väl koka också?

Funderar på om det kan vara så att det inte sitter någon termostat i och vattnet bara cirkulerar i kylet och i motorn? Eller att vattnet inte blir så varmt som det borde?

Ha det gött!!
/Mattias

C_Karlzzon Full Gas Spar Tid!!! ;)
5 november 2012 · 43 Inlägg

Vermepaketet som sitter under intrumentpanelen då?

anafylaxi
5 november 2012 · 1 107 Inlägg

Vwmannen90 skrev:
Vermepaketet som sitter under intrumentpanelen då?

Jo fast hur kollar man det? Spolade vatten genom och det flödade bar igenom. Men man kanske inte kan kolla det på det viset?

Glenn9K Montör
5 november 2012 · 664 Inlägg

anafylaxi skrev:

Vwmannen90 skrev:
Vermepaketet som sitter under intrumentpanelen då?

Jo fast hur kollar man det? Spolade vatten genom och det flödade bar igenom. Men man kanske inte kan kolla det på det viset?

En polare till mig hade samma problem. Han körde varmvatten som fan åt ena hållet först en stund, sen åt andra hållet en stund, och höll sedan på sådär fram och tillbaka tills det började komma gegga. smile Sen fungerade det kanon.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
anafylaxi
5 november 2012 · 1 107 Inlägg

berthelsen skrev:

anafylaxi skrev:

Vwmannen90 skrev:
Vermepaketet som sitter under intrumentpanelen då?

Jo fast hur kollar man det? Spolade vatten genom och det flödade bar igenom. Men man kanske inte kan kolla det på det viset?

En polare till mig hade samma problem. Han körde varmvatten som fan åt ena hållet först en stund, sen åt andra hållet en stund, och höll sedan på sådär fram och tillbaka tills det började komma gegga. smile Sen fungerade det kanon.

Genom värmepaketet?

Jag bytte termostat idag utan något bättre resultat. Men skall testa att spola med varmvatten åt båda hållen och se om det hjälper. Tack för tipset! smile

Glenn9K Montör
6 november 2012 · 664 Inlägg

anafylaxi skrev:

berthelsen skrev:

anafylaxi skrev:
Jo fast hur kollar man det? Spolade vatten genom och det flödade bar igenom. Men man kanske inte kan kolla det på det viset?

En polare till mig hade samma problem. Han körde varmvatten som fan åt ena hållet först en stund, sen åt andra hållet en stund, och höll sedan på sådär fram och tillbaka tills det började komma gegga. smile Sen fungerade det kanon.

Genom värmepaketet?

Jag bytte termostat idag utan något bättre resultat. Men skall testa att spola med varmvatten åt båda hållen och se om det hjälper. Tack för tipset! smile

Japp precis, genom värmepaketet. Tror han kopplade längre slangar på uttagen i torpedväggen och höll på fram och tillbaka där ett tag. Detta var på en Jetta -91, 1.8 8V, gamla motorn. Lycka till!

Senast redigerat av berthelsen (6 november 2012)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang