Tändkassett Saab 9-5 -04

MeepMeep Finraggare
14 november 2012 · 2 381 Inlägg

Hade bilen inne på service där de bytte stift och en trasig backventil mellan spjäll och vevhusventilation, men lik väl förbannat så lyser motorlampan.

Felkoder: P1312 och P1334

Misstänker tändkassetten men då en sådan kostar 3 lax undrar jag om det finns någon i Stockholm med en fungerande sådan som kan låna ut sin till mig så jag kan få prova innan jag köper?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
micke-opel
14 november 2012 · 562 Inlägg

kameramannen skrev:
Hade bilen inne på service där de bytte stift och en trasig backventil mellan spjäll och vevhusventilation, men lik väl förbannat så lyser motorlampan.

Felkoder: P1312 och P1334

Misstänker tändkassetten men då en sådan kostar 3 lax undrar jag om det finns någon i Stockholm med en fungerande sådan som kan låna ut sin till mig så jag kan få prova innan jag köper?

Skulle vilja påstå att du inte ens behöver testa med en ny kassett utan du kan slänga dit en ny direkt, av egen erfarenhet så har "vi" på våran verkstad mig veterligen aldrig fått några återfall när vi bytt tändkassett på grund av dessa 2 felkoder. Det är ett riktigt typfel.

MVH

9-5 Aero Sedan -05
MeepMeep Finraggare
14 november 2012 · 2 381 Inlägg

Hur vanligt är det att utbytesenheterna som skulle förstöras fortfarande florerar på marknaden?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
micke-opel
14 november 2012 · 562 Inlägg

kameramannen skrev:
Hur vanligt är det att utbytesenheterna som skulle förstöras fortfarande florerar på marknaden?

Du menar när kassetter byttes ut som "kampanj"? Då jag inte var verksam inom yrket under den tiden så vet jag faktist inte. Köper du en ny på mekonomen/meca/Saab så ska det vara "bra" kassetter som säljs, kan inte tänka mig något annat.

De gamla som skulle bytas ut och förstöras men som gömdes undan hamnade antagligen hos mekaniker osv, och du bör således kanske bara vara tveksam om du köper något av en privatperson.

9-5 Aero Sedan -05
alex_side Neerd
14 november 2012 · 1 596 Inlägg

vilken behöver du? röd?

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
LinusMedKepzen
14 november 2012 · 28 Inlägg

Om du ska köpa ny, tycker jag du ska göra som min kompis gjorde. Han bestälde den från skruvat, då går den "bara" på 1900svenska riksdaler

joH900
14 november 2012 · 414 Inlägg

Står det SEM på den kassetten eller Proparts/Scantech eller nått annat?

alex_side skrev:
vilken behöver du? röd?

Alla 9-5 2,0 och 2,3 ska ha svart kassett 1998-2010

Senast redigerat av joH900 (14 november 2012)

marcus80 Sir
14 november 2012 · 935 Inlägg

alex_side skrev:
vilken behöver du? röd?

Alla 9-5 har väl svarta om det är t7.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
joH900
14 november 2012 · 414 Inlägg

Precis, och alla 9-5 tillverkade med 2,0 och 2,3 fyror mellan 1998-2010 kör Trionic7/T7. smile

perzy Snål gnällspik
14 november 2012 · 402 Inlägg

Eftersom de satans kassetterna kan paja precis när som helst i princip även om det sker sällan, men man vet aldrig när, det kan inte förutses på något sätt, så betyder det att man bör ha en fungerande kassett med sig i bilen som reserv. Vilket ganska många har. Man kan få tag i en begagnad för ca 800 kr. Kassetten kan ju säljas separat från bilen sen så det är i stort sett en ränteförlust räknat i kronor.

Det finns vissa delar (i alla bilar gissar jag) som är benägna att slumpmässigt ge upp och där man inte kan förutse tidpunkten.  Dessa delar bör man då egentligen ha med sig i bilen + de verktyg som behövs för att byta dem.  (Annars kan man ge sig f-n på att de ger upp i snöstorm, minus 30 grader med småbarn och svärmor i bilen tongue  )
Jag har inte haft 9-5 så länge men jag har börjat på en liten lista:

Vevaxellägesgivaren
Bypassventilen för kylarvatten
Tändkassett

Senast redigerat av perzy (14 november 2012)

Volvo S80 2,9.
alex_side Neerd
14 november 2012 · 1 596 Inlägg

just fan... my bad! men behöver någon en röd så har jag! bara skicka PM

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
skillz German technology für alles
15 november 2012 · 27 Inlägg

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … ole-53406/

999:- på biltema för den röde, men passar ju inte din bil ändå.. .:p om man nu inte kan bygga om den;)

Treat people as you wanna be treated 'till they treat you diffrent, then treat 'em as they treat you.
BMW 325 Cabrio "Alpina B3 2.7" (1988)
Lemon99
24 februari 2013 · 81 Inlägg

Hej! Får lyfta upp den här tråden igen, jag fick samma felkod (bara p1312), har kollat DI:n och stiften, det intressanta är att motorlampan skedde i samband med byte av takbelysningen samt glödlamporna i framlyktan. Tidigare hade jag LED i bilen och Philips diamondvision i framlamporna så inför besiktningen bytte jag dessa. Jag har ett slutsteg och 2 basar i bilen och när jag slog på dom och satte på låt på hög volym började taklamporna att blinka otroligt mycket i takt till musiken, blev som att dom stängdes av i någon sekund och fortsatte att blinka. Då tändes motorlampan och denna felkod. Är det något och oroa sig över?

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
micke-opel
24 februari 2013 · 562 Inlägg

NomOur skrev:
Hej! Får lyfta upp den här tråden igen, jag fick samma felkod (bara p1312), har kollat DI:n och stiften, det intressanta är att motorlampan skedde i samband med byte av takbelysningen samt glödlamporna i framlyktan. Tidigare hade jag LED i bilen och Philips diamondvision i framlamporna så inför besiktningen bytte jag dessa. Jag har ett slutsteg och 2 basar i bilen och när jag slog på dom och satte på låt på hög volym började taklamporna att blinka otroligt mycket i takt till musiken, blev som att dom stängdes av i någon sekund och fortsatte att blinka. Då tändes motorlampan och denna felkod. Är det något och oroa sig över?

Jag tror att det hela bara är ett märkligt sammanträffande att motorlampan tändes i samband med div lampbyten. Det är tändkassetten som brukar ge denna felkod! P1312 och P1334, förbränningssignal kortslutning mot B+ antingen cyl 1 och 2 eller cyl 3 och 4. Ibland dyker båda felkoderna upp och ibland enbart den ena.

Du kan ju testa att radera ut den och köra, troligtvis kommer den att komma tillbaka efter ett tag och då är det en ny tändkasett och 4 nya stift som gäller!

Den egna erfarenheten jag har när det gäller dessa felkoder är att det är betydligt vanligare med dessa felkoder i 9-5an, varför vet jag inte dock!

Senast redigerat av micke-opel (24 februari 2013)

9-5 Aero Sedan -05
MeepMeep Finraggare
24 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Jepp - jag köpte en ny kassett till min, och samma dag som den kom slutade motorlampan lysa och har varit släckt sedan dess. Tror den blev rädd.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Lemon99
24 februari 2013 · 81 Inlägg

micke-opel skrev:

NomOur skrev:
Hej! Får lyfta upp den här tråden igen, jag fick samma felkod (bara p1312), har kollat DI:n och stiften, det intressanta är att motorlampan skedde i samband med byte av takbelysningen samt glödlamporna i framlyktan. Tidigare hade jag LED i bilen och Philips diamondvision i framlamporna så inför besiktningen bytte jag dessa. Jag har ett slutsteg och 2 basar i bilen och när jag slog på dom och satte på låt på hög volym började taklamporna att blinka otroligt mycket i takt till musiken, blev som att dom stängdes av i någon sekund och fortsatte att blinka. Då tändes motorlampan och denna felkod. Är det något och oroa sig över?

Jag tror att det hela bara är ett märkligt sammanträffande att motorlampan tändes i samband med div lampbyten. Det är tändkassetten som brukar ge denna felkod! P1312 och P1334, förbränningssignal kortslutning mot B+ antingen cyl 1 och 2 eller cyl 3 och 4. Ibland dyker båda felkoderna upp och ibland enbart den ena.

Du kan ju testa att radera ut den och köra, troligtvis kommer den att komma tillbaka efter ett tag och då är det en ny tändkasett och 4 nya stift som gäller!

Den egna erfarenheten jag har när det gäller dessa felkoder är att det är betydligt vanligare med dessa felkoder i 9-5an, varför vet jag inte dock!

Jag rensade felkoden själv med obd läsaren jag har, rätt som du säger kom den tillbaka efter jag startade bilen efter några timmar. Jag får väl avvakta och se om det fortfarande sker när jag satt tillbaks lamporna, för det vore märkligt att det är DI:n eller tändstifeten, stiften bytte jag 3 veckor sen, förra månaden fick jag strul med DI:n och köpte en helt ny original så dom kan det inte vara, eller rättare sagt får inte vara big_smile Tack för svar!

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
micke-opel
24 februari 2013 · 562 Inlägg

NomOur skrev:

micke-opel skrev:

NomOur skrev:
Hej! Får lyfta upp den här tråden igen, jag fick samma felkod (bara p1312), har kollat DI:n och stiften, det intressanta är att motorlampan skedde i samband med byte av takbelysningen samt glödlamporna i framlyktan. Tidigare hade jag LED i bilen och Philips diamondvision i framlamporna så inför besiktningen bytte jag dessa. Jag har ett slutsteg och 2 basar i bilen och när jag slog på dom och satte på låt på hög volym började taklamporna att blinka otroligt mycket i takt till musiken, blev som att dom stängdes av i någon sekund och fortsatte att blinka. Då tändes motorlampan och denna felkod. Är det något och oroa sig över?

Jag tror att det hela bara är ett märkligt sammanträffande att motorlampan tändes i samband med div lampbyten. Det är tändkassetten som brukar ge denna felkod! P1312 och P1334, förbränningssignal kortslutning mot B+ antingen cyl 1 och 2 eller cyl 3 och 4. Ibland dyker båda felkoderna upp och ibland enbart den ena.

Du kan ju testa att radera ut den och köra, troligtvis kommer den att komma tillbaka efter ett tag och då är det en ny tändkasett och 4 nya stift som gäller!

Den egna erfarenheten jag har när det gäller dessa felkoder är att det är betydligt vanligare med dessa felkoder i 9-5an, varför vet jag inte dock!

Jag rensade felkoden själv med obd läsaren jag har, rätt som du säger kom den tillbaka efter jag startade bilen efter några timmar. Jag får väl avvakta och se om det fortfarande sker när jag satt tillbaks lamporna, för det vore märkligt att det är DI:n eller tändstifeten, stiften bytte jag 3 veckor sen, förra månaden fick jag strul med DI:n och köpte en helt ny original så dom kan det inte vara, eller rättare sagt får inte vara big_smile Tack för svar!

Åfan, så du har såpass fräscha grejer! i värsta fall lär det bli reservdelsgaranti om det skulle vara kassetten igen, hoppas det löser sig!

9-5 Aero Sedan -05
Lemon99
25 februari 2013 · 81 Inlägg

micke-opel skrev:

NomOur skrev:

micke-opel skrev:

Jag tror att det hela bara är ett märkligt sammanträffande att motorlampan tändes i samband med div lampbyten. Det är tändkassetten som brukar ge denna felkod! P1312 och P1334, förbränningssignal kortslutning mot B+ antingen cyl 1 och 2 eller cyl 3 och 4. Ibland dyker båda felkoderna upp och ibland enbart den ena.

Du kan ju testa att radera ut den och köra, troligtvis kommer den att komma tillbaka efter ett tag och då är det en ny tändkasett och 4 nya stift som gäller!

Den egna erfarenheten jag har när det gäller dessa felkoder är att det är betydligt vanligare med dessa felkoder i 9-5an, varför vet jag inte dock!

Jag rensade felkoden själv med obd läsaren jag har, rätt som du säger kom den tillbaka efter jag startade bilen efter några timmar. Jag får väl avvakta och se om det fortfarande sker när jag satt tillbaks lamporna, för det vore märkligt att det är DI:n eller tändstifeten, stiften bytte jag 3 veckor sen, förra månaden fick jag strul med DI:n och köpte en helt ny original så dom kan det inte vara, eller rättare sagt får inte vara big_smile Tack för svar!

Åfan, så du har såpass fräscha grejer! i värsta fall lär det bli reservdelsgaranti om det skulle vara kassetten igen, hoppas det löser sig!

Äh ska ha bilen tills den dagen den haverar big_smile bra idé! tack! Åkte en sväng idag , ingen motorlampa, även fast jag maxade basarna så lamporna fick fnatt kom det ingen motorlampa så det är nog som en annan sa här på tråden, att något skrämde den big_smile

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
jobbigt
27 juli 2013 · 1 Inlägg

Hej. låter problemfritt för er med alla byten av tändkassetter. ska själv byta tändstift och ser då att tändstiften har en gummi gördel. är det bara att dra upp den, sitter som berg.

micke-opel
27 juli 2013 · 562 Inlägg

jobbigt skrev:
Hej. låter problemfritt för er med alla byten av tändkassetter. ska själv byta tändstift och ser då att tändstiften har en gummi gördel. är det bara att dra upp den, sitter som berg.

Är det tändkassetten du menar med "gummigördel"? Isådanafall rekommenderar jag dig att ta tag i den med båda händerna och "vicka" fram och tillbaka samtidigt som du drar uppåt sakta, så kommer den nog att komma.

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang