Volvo 744 16v sugis projekt

740ins väg från en slö gammal 16v till en piggare och och rolig bil med karaktär
  • 111 Följare
  • 78 763 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 december 2013
Nickeboii
20 maj 2013 · 762 Inlägg

Ser riktigt bra ut detta ju! big_smile Kul att se att det händer något!

Hur mycket ger ett separat tändsystem jämfört med ett LH 2.4? Har skaffat trimchip till mina boxar, tror att det blev lite bättre drag på "höga" varv. Den drar på riktigt bra från 3000 varv i alla fall smile dock en lite orolig tomgång, men hur ofta använder man den? wink

Lyckades även få tag på en marinvev! big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
20 maj 2013 · 762 Inlägg

Snyggt med silvrig färg på blocket förresten wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
124b20
20 maj 2013 · 37 Inlägg

det blir riktigt snyggt smile

volvoraggaren80
20 maj 2013 · 517 Inlägg

snyggt fortsätt så smile

Volvo 744 GLT pkt "Våfflan" (1990)
Lighetning
20 maj 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Ser riktigt bra ut detta ju! big_smile Kul att se att det händer något!

Hur mycket ger ett separat tändsystem jämfört med ett LH 2.4? Har skaffat trimchip till mina boxar, tror att det blev lite bättre drag på "höga" varv. Den drar på riktigt bra från 3000 varv i alla fall smile dock en lite orolig tomgång, men hur ofta använder man den? wink

Lyckades även få tag på en marinvev! big_smile

Tack så mycket! big_smile
Det gör ju rätt så mycket när man vill över 7000rpm tröskeln eller vill ställa in lite mer finlir på tändfrekvenserna, anledningen till att jag valde att sätta i Ms var mest för att jag vill kunna finjustera bränsle och tändning som jag vill ha det och göra egna mappar med hjälp av bredbandslambda
+ att min original kabelhärva och boxar funkade aldrig hur jag än gjorde ^^

men chip till båda boxarna som du har är helt klart en otroligt trevlig kombo big_smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Lighetning
20 maj 2013 · 78 Inlägg

124b20 skrev:
det blir riktigt snyggt smile

Tack så mycket smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Lighetning
20 maj 2013 · 78 Inlägg

volvoraggaren80 skrev:
snyggt fortsätt så smile

Tackar! det ska jag försöka göra wink smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
21 maj 2013 · 762 Inlägg

Lighetning skrev:

Garagemuppen skrev:
Ser riktigt bra ut detta ju! big_smile Kul att se att det händer något!

Hur mycket ger ett separat tändsystem jämfört med ett LH 2.4? Har skaffat trimchip till mina boxar, tror att det blev lite bättre drag på "höga" varv. Den drar på riktigt bra från 3000 varv i alla fall smile dock en lite orolig tomgång, men hur ofta använder man den? wink

Lyckades även få tag på en marinvev! big_smile

Tack så mycket! big_smile
Det gör ju rätt så mycket när man vill över 7000rpm tröskeln eller vill ställa in lite mer finlir på tändfrekvenserna, anledningen till att jag valde att sätta i Ms var mest för att jag vill kunna finjustera bränsle och tändning som jag vill ha det och göra egna mappar med hjälp av bredbandslambda
+ att min original kabelhärva och boxar funkade aldrig hur jag än gjorde ^^

men chip till båda boxarna som du har är helt klart en otroligt trevlig kombo big_smile

Okej okej då vet jag! Den har ett varvstopp på 7300 varv nu, vilket jag tycker är rätt så lagom. Har dock inte varvat mer än 5000, har ju original ventilfjädrar i den så de börjar komma i självsvängning vid 5300 varv, i alla fall vad jag har hört.. tongue Så det ska bytas till vintern. Även veven, stakar och kolvar ska bytas. Sen kommer väl andra kamaxlar och en portning, byte till större LMM och spjällhus kommer nog att göras också.

Vad har du för kammar i din? Jag har funderat på Enems "steg 1" kammar då man inte behöver göra något med toppen. Kan det vara något? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Hampe-B
21 maj 2013 · 110 Inlägg

mycket fint!

timsi maskinist
23 maj 2013 · 585 Inlägg

roligt å se att de är andra mer än jag som trotsar 16v turbo wink

Nickeboii
26 juli 2013 · 762 Inlägg

Händer det något med motorn då? smile

Förresten, vart fick du tag i kolvarna? Letar själv lite efter smidda kolvar till mitt projekt smile

Senast redigerat av Garagemuppen (26 juli 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lighetning
30 juli 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Händer det något med motorn då? smile

Förresten, vart fick du tag i kolvarna? Letar själv lite efter smidda kolvar till mitt projekt smile

Har inte hänt något på ett par månader har varit sjuk rätt länge och det strular med inkomst pga det hmm
Men har lyckats samla ihop lite smått å gott till motorn så får väl fixa upp ett par bilder på det till helgen iaf smile

Det är original kolvar till b230 smile men söker du smidda så sten partner eller kanske RSI shop i usa dom har rätt okej priser med smile
Tack för kommentaren fick lite sug till bygget igen! big_smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Lighetning
30 juli 2013 · 78 Inlägg

Hampe-B skrev:
mycket fint!

Tack så mycket!  Ska försöka få igång bygget igen smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Lighetning
30 juli 2013 · 78 Inlägg

timsi skrev:
roligt å se att de är andra mer än jag som trotsar 16v turbo wink

Kul att se att jag inte är ensam wink
Hehe ja det är ju roligare med sugis tycker jag, mer äkta ös i motorn + att man får lite mer motor karaktär ju :p

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
30 juli 2013 · 762 Inlägg

Lighetning skrev:

Garagemuppen skrev:
Händer det något med motorn då? smile

Förresten, vart fick du tag i kolvarna? Letar själv lite efter smidda kolvar till mitt projekt smile

Har inte hänt något på ett par månader har varit sjuk rätt länge och det strular med inkomst pga det hmm
Men har lyckats samla ihop lite smått å gott till motorn så får väl fixa upp ett par bilder på det till helgen iaf smile

Det är original kolvar till b230 smile men söker du smidda så sten partner eller kanske RSI shop i usa dom har rätt okej priser med smile
Tack för kommentaren fick lite sug till bygget igen! big_smile

Det låter ju bra det!
Okej, ja just det ja du körde ju med originalveven! Jag måste skaffa andra kolvar för att min marinvev ska funka. Ska kolla upp det du, tack!

Ska få tummen or och fixa till min motor med, den går inte speciellt bra alls just nu. Någon/några ventiler på treans cylinder har fastnat tror jag. Men det har nog att göra med att chippen var programmerade för större LMM och större spjällhus så den gick VÄLDIGT fett. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lighetning
30 juli 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Lighetning skrev:

Garagemuppen skrev:
Händer det något med motorn då? smile

Förresten, vart fick du tag i kolvarna? Letar själv lite efter smidda kolvar till mitt projekt smile

Har inte hänt något på ett par månader har varit sjuk rätt länge och det strular med inkomst pga det hmm
Men har lyckats samla ihop lite smått å gott till motorn så får väl fixa upp ett par bilder på det till helgen iaf smile

Det är original kolvar till b230 smile men söker du smidda så sten partner eller kanske RSI shop i usa dom har rätt okej priser med smile
Tack för kommentaren fick lite sug till bygget igen! big_smile

Det låter ju bra det!
Okej, ja just det ja du körde ju med originalveven! Jag måste skaffa andra kolvar för att min marinvev ska funka. Ska kolla upp det du, tack!

Ska få tummen or och fixa till min motor med, den går inte speciellt bra alls just nu. Någon/några ventiler på treans cylinder har fastnat tror jag. Men det har nog att göra med att chippen var programmerade för större LMM och större spjällhus så den gick VÄLDIGT fett. smile

Jepp det gör jag smile hade med velat ha marinveven blir så gött vrid med den :p
Ja gör det smile

Aha det suger ju hmm kör du lilla insuget eller stora? Lilla har ju 2" spjäll sen 2,5" lmm sen stora har 3" på båda smile
Var noga med rätt värmeskala på stiften med smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
timsi maskinist
30 juli 2013 · 585 Inlägg

Lighetning skrev:

timsi skrev:
roligt å se att de är andra mer än jag som trotsar 16v turbo wink

Kul att se att jag inte är ensam wink
Hehe ja det är ju roligare med sugis tycker jag, mer äkta ös i motorn + att man får lite mer motor karaktär ju :p

helt rätt smile får bli ett uppborrat block sen och ett par weber 45or så man få de där goa morret i motorn med wink

Lighetning
30 juli 2013 · 78 Inlägg

timsi skrev:

Lighetning skrev:

timsi skrev:
roligt å se att de är andra mer än jag som trotsar 16v turbo wink

Kul att se att jag inte är ensam wink
Hehe ja det är ju roligare med sugis tycker jag, mer äkta ös i motorn + att man får lite mer motor karaktär ju :p

helt rätt smile får bli ett uppborrat block sen och ett par weber 45or så man få de där goa morret i motorn med wink

Aah det hde jag med kört med det är ju porr för öronen big_smile hade jag inte köpt mset så hade jag köpt weber kopiorna på folkraceshop :p lägg upp projekt på det för det vill jag och många andra se big_smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
30 juli 2013 · 762 Inlägg

Lighetning skrev:

Garagemuppen skrev:

Lighetning skrev:

Har inte hänt något på ett par månader har varit sjuk rätt länge och det strular med inkomst pga det hmm
Men har lyckats samla ihop lite smått å gott till motorn så får väl fixa upp ett par bilder på det till helgen iaf smile

Det är original kolvar till b230 smile men söker du smidda så sten partner eller kanske RSI shop i usa dom har rätt okej priser med smile
Tack för kommentaren fick lite sug till bygget igen! big_smile

Det låter ju bra det!
Okej, ja just det ja du körde ju med originalveven! Jag måste skaffa andra kolvar för att min marinvev ska funka. Ska kolla upp det du, tack!

Ska få tummen or och fixa till min motor med, den går inte speciellt bra alls just nu. Någon/några ventiler på treans cylinder har fastnat tror jag. Men det har nog att göra med att chippen var programmerade för större LMM och större spjällhus så den gick VÄLDIGT fett. smile

Jepp det gör jag smile hade med velat ha marinveven blir så gött vrid med den :p
Ja gör det smile


Aha det suger ju hmm kör du lilla insuget eller stora? Lilla har ju 2" spjäll sen 2,5" lmm sen stora har 3" på båda smile
Var noga med rätt värmeskala på stiften med smile

Precis, därför går den ganska så fett wink Har nämligen lilla LMM och lilla spjället, men ska köpa 3" på båda och sätta i, jag har hört att det inte ska vara så svårt att få i ett större spjällhus i det insuget, eller har jag hört fel?

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
timsi maskinist
30 juli 2013 · 585 Inlägg

Lighetning skrev:

timsi skrev:

Lighetning skrev:

Kul att se att jag inte är ensam wink
Hehe ja det är ju roligare med sugis tycker jag, mer äkta ös i motorn + att man får lite mer motor karaktär ju :p

helt rätt smile får bli ett uppborrat block sen och ett par weber 45or så man få de där goa morret i motorn med wink

Aah det hde jag med kört med det är ju porr för öronen big_smile hade jag inte köpt mset så hade jag köpt weber kopiorna på folkraceshop :p lägg upp projekt på det för det vill jag och många andra se big_smile

min granne har en en 740 8v men dubbla weber 50 och bearbetad topp å sånt så de sjunger på bra wink inga kopior, bättre att köpa äkta wink får göra de när de dragit igång riktigt, står stilla pga ekonomin är halvtaskig wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang