Volvo 744 16v sugis projekt

740ins väg från en slö gammal 16v till en piggare och och rolig bil med karaktär
  • 111 Följare
  • 78 481 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 december 2013
Lighetning
11 oktober 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Lighetning skrev:

Garagemuppen skrev:
Har du fått reda på något om förgasarna än? wink

Det ända jag har kommit fram till, efter mycket letande på internet, är att om man bygger om fordonet så att det klassas som amatörbyggtfordon och betalar en avgift på 7000 kr så kan man slippa miljöreglerna, och då kan man sätta på förgasare och bygga om motorerna som man vill smile

Förresten vad har du för innerdiameter på ditt 3" spjällhus? Jag är själv ute efter ett sådant, men jag har ett spjällhus liggandes och det mätte jag till 66 mm (2.6 tum), är det ett 3" spjällhus?

ja jag har typ läst lika mycket som du och tyvärr så verkar det inte vara så lätt så får väl bli sprut då ^^


ja jag fick mitt till 65mm så det ska vara 3" spjället då smile enda skilnaden är ju spjäll läges givaren  måste vara 960ins givare om man kör med ms sprut smile

Japp, det "lättaste" ska vara att bygga om framvagnen till en rörramsframvagn tror jag det var. Så det får bli att jag kör med LH2.4 ett tag till. wink

Jaha, det låter ju bra! big_smile Då behöver jag inte leta efter ett sådant, fick nämligen med ett extra insug till min bil när jag köpte den och där satt ett komplett spjällhus smile

Vad jag har hört så har insuget till B204FT ett annat mindre spjällhus än vad insuget i B234 har, stämmer det? smile

Och jag ska iväg sen och köpa en 3" luftmassemätare, får ta och börja med bygget snart. Jag tror att motorn har sotat såpass mycket på grund av chipen som är anpassade för etanol att ventilerna på treans cylinder har fastnat.. hehe..

ja lite lättare att köra sprut då om man vill ha kärran på vägen med så snabbt som möjligt wink

jag har ju 2 744 16v  den ena har faktiskt bara 2" spjällhus och 2,5" lmm men denna hade även ac innan, den vita i projekt tråden hade inte ac och den hade 3"lmm och spjäll original  båda är b234f motorer så vet inte om det har något med ac ochså att göra, vet inte riktigt varför dom gjorde olika men sen volvo hade mycket för sig förr tongue

haha det låter ju inte så värst bra tongue
lycka till med kärran iaf hoppas det kommer upp en liten projekt tråd då med så man kan kika wink

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Lighetning
11 oktober 2013 · 78 Inlägg

Hackev8 skrev:
härligt med sugis bygge kommer följa bra inspiration då jag själv håller på med en 740 och är sugen att sug trimma

härligt med lite fler som gillar motorer med karaktär smile ja det är bara att följa har lite nya ideer och tankar så får vi se när dom kommer i verket tanken är iaf att den ska rulla till nästa sommar smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
11 oktober 2013 · 762 Inlägg

Men då är det nog det som sitter i B204 insuget, så det kommer nog bli lite bättre luftflöde sedan när den stora LMM och spjällhuset kommer på!  wink

Det kommer, det kommer, men jag måste ju få tummen ur röven och börja med bilen någon dag tongue

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Hackev8
12 oktober 2013 · 2 121 Inlägg

Lighetning skrev:

Hackev8 skrev:
härligt med sugis bygge kommer följa bra inspiration då jag själv håller på med en 740 och är sugen att sug trimma

härligt med lite fler som gillar motorer med karaktär smile ja det är bara att följa har lite nya ideer och tankar så får vi se när dom kommer i verket tanken är iaf att den ska rulla till nästa sommar smile

perfekt ju big_smile min ska få rulla vintern nu se om den lever till sommaren gör den det så ska den få en ny  drivlina tongue bara gå in på min projekt tråd så får du se den

Nickeboii
26 november 2013 · 762 Inlägg

Hur går det med projektet? smile

Jag har en liten fråga, hur gör du med besiktning och annat insprut? smile Jag har själv lite funderingar på om man skulle ta att installera det eller inte. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lighetning
28 november 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Hur går det med projektet? smile

Jag har en liten fråga, hur gör du med besiktning och annat insprut? smile Jag har själv lite funderingar på om man skulle ta att installera det eller inte. smile

Tyvärr lite stilla stående just nu har legat på sjukhuset ett tag så håller på att komma upp på benen igen neutral

det är ju inte okej med annat sprut enl lag men hur ofta kollar dom boxarna? tongue bara köra grundmapp på bes så sa det nog gå igenom utan problem förutsatt att man inte har gjort något extra speciellt så dom kan se på kablarna i motorutrymmet att det är annat sprut kör man original härva till boxen så kan dom ju omöjligt se det tongue

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
11 december 2013 · 762 Inlägg

Jag har kollat upp lite vad som gäller för att få byta styrsystem och jag har kommit fram till detta;

Du får byta sprut och regga med det, om du byter till etanol och om motoreffekten inte ökas med mer än 5%. Så har jag fattat det som.

Eller så bygger du om bilen och reggar den som ombyggt fordon och kör på etanol, då får du också byta styrsystem lagligt plus att motorn inte behöver vara original, du kan till och med sätta dit en Turbo om du skulle vilja det wink


Jag går själv i tankarna om att byta till MS nämligen. Men jag är inte säker på om det är något jag klarar av då jag saknar kunskperna kring elen.. Är det svårt att installera? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lighetning
11 december 2013 · 78 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Jag har kollat upp lite vad som gäller för att få byta styrsystem och jag har kommit fram till detta;

Du får byta sprut och regga med det, om du byter till etanol och om motoreffekten inte ökas med mer än 5%. Så har jag fattat det som.

Eller så bygger du om bilen och reggar den som ombyggt fordon och kör på etanol, då får du också byta styrsystem lagligt plus att motorn inte behöver vara original, du kan till och med sätta dit en Turbo om du skulle vilja det wink


Jag går själv i tankarna om att byta till MS nämligen. Men jag är inte säker på om det är något jag klarar av då jag saknar kunskperna kring elen.. Är det svårt att installera? smile

Okej Tack för infon! big_smile det låter ju inte helt fel då tanken är att den ska gå på E85 tongue

finns ju 2 alternativ om man beställer från usa (DIY Autotune) MS byggsats du lödar själv väldigt pilligt jag gjorde detta och det tog ett tag om jag ska vara ärlig, sen finns det ju färdig byggt med men kostar en extra slant, sen finns det ju killar i sverige som lödar modell anpassat med smile

ångående installation finns det el scheman till ms som beskriver exakt hur man ska koppla in det så installationsbiten är den lätta biten smile

Volvo 744 GLT 16v "ÖC" (1989)
Nickeboii
11 december 2013 · 762 Inlägg

Varsågod! Så då kan du sätta dit ett insug med separata spjällhus till varje cylinder om du kör ombyggt fordon wink

Okej, det låter bra det!

Jag hade tänkt beställa från en kille som heter/kallas Mofid i så fall, han ska tydligen göra riktigt bra färdiglödda system efter de krav man har! smile

Sen kommer man ju till mappningen, men om man kör med bredbanslambda kan man ju laborera lite själv och så vad som funkar. I värsta fall så får man väl lämna iväg det.. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
3 december 2014 · 762 Inlägg

Har det hänt något skoj med bilen då? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang