2624
Sök

Konventera s40 drivning

148 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Hej!

Just nu står jag bil-lös då jag nyligen sålde min s40 men men...
Jag kommer antagligen skaffa en igen inom en snar fratid så min lilla fråga är:
Är det smidigt att konventera en s40 till bakhjulsdrift?
Exakt hur mycket behöver man kapa i karossen och vilken v-låda och drivsystem bör man satsa på?
hur mycket om-modifiering blir synligt i kupén?
Kan man få igenom en sådan konventering igenom bes som ombyggt fordon?
Jag kanske skall tillägga att jag har isåfall planer på runt 5-600 hk.

Tacksam för svar!

Mvh: Ola

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2012
Calibranissen skrev:
Är det smidigt att konventera en s40 till bakhjulsdrift?

Nej det är det givetvis inte. Däremot har du STOR hjälp av att det i grunden är samma bil som Mitsubishi EVO. Hålen för bakre subframen finns exempelvis i karossen och många delar passar från både fram och bakvagn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

148 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Tack så mkt torpis!

Detta är kul att veta! Men att subframen är samma på s40 och evo visste jag inte...
Så rent teoretiskt är det då lättare att konventera till fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift? Eller är jag helt ute och cyklar?
Gött att oxå veta att om jag behöver hjälp med trimmet vet jag vart jag skall vända mig... Eller?

Hur går det med ditt monster då? Uppgraderat mer än till 650 hk på driven? Visserligen skulle jag nog inte bli förvånad om du gjort det men eligt min åsikt behöver du ju inte mer än så... Den är ett monster i sin egna klass!

Hade varit kul att få åka med dig nån gång, att känna den där kicken du måste ha i din!

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2012
Calibranissen skrev:
Tack så mkt torpis!

Detta är kul att veta! Men att subframen är samma på s40 och evo visste jag inte...
Så rent teoretiskt är det då lättare att konventera till fyrhjulsdrift än bakhjulsdrift? Eller är jag helt ute och cyklar?
Gött att oxå veta att om jag behöver hjälp med trimmet vet jag vart jag skall vända mig... Eller?

Hur går det med ditt monster då? Uppgraderat mer än till 650 hk på driven? Visserligen skulle jag nog inte bli förvånad om du gjort det men eligt min åsikt behöver du ju inte mer än så... Den är ett monster i sin egna klass!

Hade varit kul att få åka med dig nån gång, att känna den där kicken du måste ha i din!

Ja, att bygga om till 4x4 är enklare. Man behöver en framdel från evo 1-3 och en bakdel till evo 4-6(om jag minns rätt) men att köpa två evo-bilar för att pussla ihop till en S40 som blir typ samma sak som de båda två är var för sig har ingen vågat sig på ännu.  Finns en i England som bygger bakhjulsdrift med hjälp av evodelar samt en Saabmotor (Saab var en svensk biltillverkare förr i tiden tongue)

Jag hjälper gärna till givetvis. Tanken för egen del om jag får för mig att öka effekten hade varit att flytta bak hela motorpaketet till baksätet och få en mittmotorbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök