''Vansinnesfärd genom Norrköping''

Muttley
23 november 2012 ·

cheffer skrev:
Ser inte att det står någon stans att det var en pundare som körde påverkad, just sayin' smile Polisen ska ju kunna göra en riskbedömning, här borde de bedömt att det är läge att avbryta jakten då det inte är värt att riskera människors liv för att ta fast någon för ett mindre trafikbrott (fortkörning som det började med.) Han hade nog inte kört så fort och aggressivt om han inte haft en polis som körde lika aggressivt efter honom, det borde ni ju kunna lista ut själva. Slå på regnummer och sätt ut patruller lite utspritt för att plocka honom några minuter/timmar senare istället för att jaga som dårar, även om de självklart ska försöka stoppa honom.

Dock var denne påverkad.  Är de då rätt att låta en påverkad få fortsätta ? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15819810.ab

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 november 2012 · 2 390 Inlägg

tkd_rille skrev:

cheffer skrev:
Ser inte att det står någon stans att det var en pundare som körde påverkad, just sayin' smile Polisen ska ju kunna göra en riskbedömning, här borde de bedömt att det är läge att avbryta jakten då det inte är värt att riskera människors liv för att ta fast någon för ett mindre trafikbrott (fortkörning som det började med.) Han hade nog inte kört så fort och aggressivt om han inte haft en polis som körde lika aggressivt efter honom, det borde ni ju kunna lista ut själva. Slå på regnummer och sätt ut patruller lite utspritt för att plocka honom några minuter/timmar senare istället för att jaga som dårar, även om de självklart ska försöka stoppa honom.

Dock var denne påverkad.  Är de då rätt att låta en påverkad få fortsätta ? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15819810.ab

Är det rätt att slicka han i arlset så han blir triggad och kör ännu fortare när annat folk är i närheten?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Muttley
23 november 2012 ·

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

cheffer skrev:
Ser inte att det står någon stans att det var en pundare som körde påverkad, just sayin' smile Polisen ska ju kunna göra en riskbedömning, här borde de bedömt att det är läge att avbryta jakten då det inte är värt att riskera människors liv för att ta fast någon för ett mindre trafikbrott (fortkörning som det började med.) Han hade nog inte kört så fort och aggressivt om han inte haft en polis som körde lika aggressivt efter honom, det borde ni ju kunna lista ut själva. Slå på regnummer och sätt ut patruller lite utspritt för att plocka honom några minuter/timmar senare istället för att jaga som dårar, även om de självklart ska försöka stoppa honom.

Dock var denne påverkad.  Är de då rätt att låta en påverkad få fortsätta ? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15819810.ab

Är det rätt att slicka han i arlset så han blir triggad och kör ännu fortare när annat folk är i närheten?

Nej de rätta hade varit i mina ögon att preja honom utan att tveka vare sig han blir skadad eller inte.  Men de känns som många försvarar ett beteende med att få köra påverkad i detta landet.

Ser mer än gärna att de utrustar polisbilarna för att tåla prejning av andra.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 november 2012 · 2 390 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

Dock var denne påverkad.  Är de då rätt att låta en påverkad få fortsätta ? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15819810.ab

Är det rätt att slicka han i arlset så han blir triggad och kör ännu fortare när annat folk är i närheten?

Nej de rätta hade varit i mina ögon att preja honom utan att tveka vare sig han blir skadad eller inte.  Men de känns som många försvarar ett beteende med att få köra påverkad i detta landet.

Ser mer än gärna att de utrustar polisbilarna för att tåla prejning av andra.

Det kan ja verkligen hålla med dig om. Men just såna här diskussioner kan hålla på i evigheter. vissa tycker en sak, andra en annan sak tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Muttley
23 november 2012 ·

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Performance_ skrev:

Är det rätt att slicka han i arlset så han blir triggad och kör ännu fortare när annat folk är i närheten?

Nej de rätta hade varit i mina ögon att preja honom utan att tveka vare sig han blir skadad eller inte.  Men de känns som många försvarar ett beteende med att få köra påverkad i detta landet.

Ser mer än gärna att de utrustar polisbilarna för att tåla prejning av andra.

Det kan ja verkligen hålla med dig om. Men just såna här diskussioner kan hålla på i evigheter. vissa tycker en sak, andra en annan sak tongue

Jo, de är väl lite hur man växt upp.  Man har väldigt olika uppfattningar.  Men de är för mig en gåta att tycka de är ok att köra med promillen i kroppen.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 november 2012 · 2 390 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

Nej de rätta hade varit i mina ögon att preja honom utan att tveka vare sig han blir skadad eller inte.  Men de känns som många försvarar ett beteende med att få köra påverkad i detta landet.

Ser mer än gärna att de utrustar polisbilarna för att tåla prejning av andra.

Det kan ja verkligen hålla med dig om. Men just såna här diskussioner kan hålla på i evigheter. vissa tycker en sak, andra en annan sak tongue

Jo, de är väl lite hur man växt upp.  Man har väldigt olika uppfattningar.  Men de är för mig en gåta att tycka de är ok att köra med promillen i kroppen.

Det är aldrig okej att köra med promille i kroppen, men just hur polisen ska hantera situationen det är en gåta.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
_MaCCe_ Majestas
23 november 2012 · 1 319 Inlägg

VEM har inte kört vansinnesfärd genom Norrköping ?!? wink

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Nybergrobin
23 november 2012 · 2 381 Inlägg

Tycker inte att det är någon ide att diskutera hur polisen bör stoppa dessa galningar. Jag kan sponsra polisen med en raketkastare och sedan får dem skjuta fritt när drogpåverkade kör som idioter....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2012 · 13 744 Inlägg

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Performance_ skrev:

Det kan ja verkligen hålla med dig om. Men just såna här diskussioner kan hålla på i evigheter. vissa tycker en sak, andra en annan sak tongue

Jo, de är väl lite hur man växt upp.  Man har väldigt olika uppfattningar.  Men de är för mig en gåta att tycka de är ok att köra med promillen i kroppen.

Det är aldrig okej att köra med promille i kroppen, men just hur polisen ska hantera situationen det är en gåta.

Problemet med polisen är relativt lätt löst.
Befälet ska stoppa en sån här jakt direkt när det börjar bli trafik.
Problemet är att polisen mer än gärna undviker att säga hur illa jakten är.
Derför borde dom vara uppkopplade till bilens kamera där dom direkt ser om det är lämpligt eller ej.

Jag tycker helt klart att dom ska jaga dom till en viss gräns. när andra riskerar sina liv så är det bara att avbryta.
för då är iallfall inte polisen orsaken till olyckan.
dom har dessutom gjort ett försök att stoppa framfarten så långt dom kan utan att riskera oskyldiga.
Sen ska det vara lite relevans till brottet som polisen vet om.
en fortkörning ska inte leda till en sån idiotjakt.
en massmördare som flyr efter att ha avrättat alla ungar på ett dagis ska jagas hårdare.

Det har lite med samhällsnyttan. En fortkörare är inte hela världen om den smiter undan sitt straff.
Värre med en massmördare!

Som enskild polisman förstår jag till viss del att dom jagar honom på sättet dom gör och derför är det inrebefälet som styr jakten utan adrenalin påslag.

Tror nog alla som skrivit i tråden håller med om att oskyldiga inte ska dö för att stoppa en som flyr.
Så det gäller att polisen är försiktiga vid jakter och håller sig inom bestämelserna och är tämligen säker att detta exemplet kommer visas hur man inte ska bete sig som polis vid ett efterföljande på polishögskolan.
Annars har vi snart usas tanke sätt att dom stoppas till varje pris oavsätt vad det kostar dör någon verkar det inte spela någon som helst roll. Har sätt HELT sjuka smällar när polisen jagar en bil och inte en enda polis bryr sig om den bilen som dom helt oskyldiga färdas i utan dom försöker slita fram skurken och banka på honom sen i sista hand så bryr dom sig om den oskyldiga.

Fast det är inte så konstigt att dom gör så eftersom lagen är gjord så att den som flyr står till ansvar till allt som händer under jakten. så kör en polis på en 3åring så den dör så är det gärningsmanens fel.
sen att dom var 1mil från Jakten spelar ingen som helst roll det räcker med att dom är påväg dit.

Det som faktist stör mig mest är att polisen alltid försöker tona ner sin egna del i jakter och dom har ALLTID avbrytit jakten en stund innan gärningsmannen kvaddar. Även om vittnen säger något helt annat så tystas allt ner snabbt som attans. Så Polisen står inte ens för vad dom gör eftersom dom hela tiden envisas att säga att vi låg inte bakom och jagade utan vi avbröt straxt innan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
23 november 2012 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
Om jag skulle åka förbi en fartkontroll i sån fart att jag vet att kortet ryker stannar jag aldrig heller men jag skulle välja helt andra vägar och dessutom måste man losa dom direkt annars är det meningslöst.

Då hoppas jag de klipper ut dig i busken så snabbt som möjligt så bara du riskerar att dödas så du inte tar med dig någon oskyldig.

Growe skrev:
Gjorde en sån där grej när jag var 20bast hade prövotid körde ifrån den första bilen ganska omgånde fast jag hade en 745GLe från 86.

Fattar inte att de inte klippte dig direkt. Det borde de gjort anser jag.

Growe skrev:
bara att jag hittade på en annan 30min senare en envis jävel i en xc70
på grusväg  han låg ganska ihärdig efter en stund på ett vättigt avstånd med andra ord inget strässande alls.
Tillslut kom jag till en raka jag kunde relativt bra med 4st rejäla backkrön så jag fläskade på ordenkligt och då försvann han direkt och kom aldrig tillbaka igen.

Den envise jäveln var alltså en polisman i tjänst som ansåg att du borde stanna? Jag antar att han gjorde dig uppmärksam på detta genom blåljus och signal? Varför stannade du inte? Vem var den envise jäveln?

Growe skrev:
Blev ett jävla liv på polisen efteråt men eftersom det inte fanns några bevis klarade jag mig.

Det är problemet med vårt rättsväsende, det har en massa kryphål för löst slödder att ta sig igenom. Du borde ju egentligen fått 6-12 månader minst för det där.

Growe skrev:
Anledningen att jag aldrig åkte av var nog att polisen var en jävligt bra polis och förare så han höll bra avstånd hela tiden om det inte vara så att han inte hängde med bättre. men 745:an dog på fullgas så det borde varit en polis med hjärna.

Hade det slutat som det ibland gör dvs att oskyldiga råkar illa ut och dödas av sådana idioter som inet förstår bättre än att följa regler och lagar så hade såklart det blivit tidningsrubriker om hur dåligt polisen gjorde sitt jobb, hade bara du kört ihjäl dig så hade det blåst över ganska snabbt.

Growe skrev:
Det var jävligt dum ide´och ångrade mig rätt tidigt i jakten men ansåg att körkortet var det som var i faro zonen så derför gav jag inte upp.

Du ångrade dig men fortsatt ändå fastän du inte ens kände dig stressad? Det är en ganska bedrövlig inställning du hade där.

Du verkar inte speciellt ångerfull eller klokare vilket du påstår att du är. Om du nu är uppriktig så är det ju bra, men om du får för dig att köra på det där sättet igen så hoppas jag du smäller ensam mot en ek så det kostar så lite som möjligt för samhället och inte mot någon i mötande bil, eller en person på svamppromenad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2012 · 13 744 Inlägg

caromania skrev:

Growe skrev:
Om jag skulle åka förbi en fartkontroll i sån fart att jag vet att kortet ryker stannar jag aldrig heller men jag skulle välja helt andra vägar och dessutom måste man losa dom direkt annars är det meningslöst.

Då hoppas jag de klipper ut dig i busken så snabbt som möjligt så bara du riskerar att dödas så du inte tar med dig någon oskyldig.

Growe skrev:
Gjorde en sån där grej när jag var 20bast hade prövotid körde ifrån den första bilen ganska omgånde fast jag hade en 745GLe från 86.

Fattar inte att de inte klippte dig direkt. Det borde de gjort anser jag.

Growe skrev:
bara att jag hittade på en annan 30min senare en envis jävel i en xc70
på grusväg  han låg ganska ihärdig efter en stund på ett vättigt avstånd med andra ord inget strässande alls.
Tillslut kom jag till en raka jag kunde relativt bra med 4st rejäla backkrön så jag fläskade på ordenkligt och då försvann han direkt och kom aldrig tillbaka igen.

Den envise jäveln var alltså en polisman i tjänst som ansåg att du borde stanna? Jag antar att han gjorde dig uppmärksam på detta genom blåljus och signal? Varför stannade du inte? Vem var den envise jäveln?

Growe skrev:
Blev ett jävla liv på polisen efteråt men eftersom det inte fanns några bevis klarade jag mig.

Det är problemet med vårt rättsväsende, det har en massa kryphål för löst slödder att ta sig igenom. Du borde ju egentligen fått 6-12 månader minst för det där.

Growe skrev:
Anledningen att jag aldrig åkte av var nog att polisen var en jävligt bra polis och förare så han höll bra avstånd hela tiden om det inte vara så att han inte hängde med bättre. men 745:an dog på fullgas så det borde varit en polis med hjärna.

Hade det slutat som det ibland gör dvs att oskyldiga råkar illa ut och dödas av sådana idioter som inet förstår bättre än att följa regler och lagar så hade såklart det blivit tidningsrubriker om hur dåligt polisen gjorde sitt jobb, hade bara du kört ihjäl dig så hade det blåst över ganska snabbt.

Growe skrev:
Det var jävligt dum ide´och ångrade mig rätt tidigt i jakten men ansåg att körkortet var det som var i faro zonen så derför gav jag inte upp.

Du ångrade dig men fortsatt ändå fastän du inte ens kände dig stressad? Det är en ganska bedrövlig inställning du hade där.

Du verkar inte speciellt ångerfull eller klokare vilket du påstår att du är. Om du nu är uppriktig så är det ju bra, men om du får för dig att köra på det där sättet igen så hoppas jag du smäller ensam mot en ek så det kostar så lite som möjligt för samhället och inte mot någon i mötande bil, eller en person på svamppromenad.

Fast hur ofta tror du jag kör förfort? näe exakt. men samtidigt skulle jag det så har jag inte mycket till val. eftersom utan körkort inget jobb.
Jag står för vad jag gör och numera kör jag sällan fortare än 29km/h förfort om jag ens orkar köra för fort.

men som sagt jag står för det jag gör. och jag inser att det var jävligt korkat.
men jag riskerade bara mitt egna liv eftersom det var mitt på landet mitt i natten men korkat svar ja!

Ser rätt stora skillnader i den jakten jag var inblandad i mot den som visar sig på filmen.
Betydligt mycket mer hets på filmen från polisen sida!

ett bra avstånd gör att jakten oftast blir aningen lugnare i tättbebygt område med mycket folk i rörelse ska man aldrig jaga folk för det slutar aldrig lyckligt.

Tycker polisen gjorde helt rätt i att jaga mig och dom gjorde det på rätt sätt.
körningen jag gjorde hade inte gett fängelse bara vårdlöshet i trafik och inte stannat på polismans tecken.
Eftersom det var det jag blev misstänkt för så vet jag det.

Polisen hade inget att invända mot körningen som dom utryckte det så var föraren lite bättre bakom ratten än polismanen som jagade.
så jag betvivlar att dom ansåg det speciellt illa
kanske var uppe i 100-120 som mest.
Men mestadels runt 50-70km/h

men som sagt korkat men jag tror oxå att jag försöker vid rätt tillfälle igen för att jag förlorar för mycket
men kanske har jag växt till mig så jag stannar och tar straffet. men utifrån min förra reaktion så lutar det mer åt flykt.

Det är inget val man direkt gör uifrån sin inställning utan mer hur man reagerar rent impulsivt.
sällan folk vet innan hur dom reagerar.

Samma sak vid olyckor att folk springer från platsen. utan att ha gjort något fel så är det en flykt instinkt vi har inbyggt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Germax
23 november 2012 · 12 086 Inlägg

Jag förstår inte hur man kan tycka att händelsen med polisen i början skulle va värre än att tokköra på smågator fulla med gående människor? Det är ju jävligt lustigt att så fort man inte stannar för en polis som står mitt i vägen så har man uppsåtligt försökt köra på polisen? Det anser ju poliserna själva iaf.

Jag tycker väl inte att en biljakt är något att bli så upprörd över, men när han börjar härja omkring på smågator i city så har det ju absolut gått för långt. Jag kan tänka mig vilket otroligt pumpat adrenalintillstånd mannen befann sig i. Om det är som advokaten menar att föraren är skicklig och körde med huvet så ska han ju spärras in i många år.

cheffer
23 november 2012 · 1 422 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Performance_ skrev:

tkd_rille skrev:

Dock var denne påverkad.  Är de då rätt att låta en påverkad få fortsätta ? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15819810.ab

Är det rätt att slicka han i arlset så han blir triggad och kör ännu fortare när annat folk är i närheten?

Nej de rätta hade varit i mina ögon att preja honom utan att tveka vare sig han blir skadad eller inte.  Men de känns som många försvarar ett beteende med att få köra påverkad i detta landet.

Ser mer än gärna att de utrustar polisbilarna för att tåla prejning av andra.

Om du antyder mig där bland försvar så har du missuppfattat helt. Skrev bara så för att jag inte läst att han druckit/tagit droger och tyckte inte att det var helt rätt att säga det då eftersom jag inte trodde att det var fallet, har inte direkt att göra med hurvida jag tycker det är fel (vilket jag gör, fylleförare är bland det värsta jag vet om öht här i livet!) så det är inte för att försvara ett dumt beteende för att man är berusad utan bara för att det inte skulle bli fel. Nu visade det sig ju att det var ett fyllo men tycker fortfarande också att de skulle backat för att ta honom lite senare och försöka boxa in honom istället för en snabb jakt bland folk. Hur som är det ju tur att ingen skadades och skicka iväg den jäveln i fängelse och han ska inte ens tillåtas att köpa bil sedan på bra många år!


Lite skrämmande att se vissa här som verkar vilja se död och njuter av att se blodet flyta längs gatorna i trådar som dessa.. Är ni lika känslokalla i verkligheten också så att ni gärna vill se folk som gör dumma val dö? Nog för att man kan vilja folk ont och bli förbannade men oroväckande många som verkar vilja se folk döda och att det är rätt att någon kör ihjäl sig för att ha gjort ett korkat val och inte stannat, det betyder inte direkt att folk förtjänar att dö. Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning framför er så kommer ni kanske inte ha samma inställning smile Sure, hata på! Det gör jag med men tänk över hur ni värderar människoliv. Kan hålla med om att det är bättre att någon sån här förare bara tar med sig själv i fallet om det skulle ske en olycka men det är ju ändå det mildaste resultatet på något som är riktigt jävligt ändå. Som MC killen som körde ihjäl sig vid en polisjakt, visst gjorde han dumma val men inte förtjänade han att dö iaf..

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Germax
23 november 2012 · 12 086 Inlägg

cheffer skrev:
Lite skrämmande att se vissa här som verkar vilja se död och njuter av att se blodet flyta längs gatorna i trådar som dessa.. Är ni lika känslokalla i verkligheten också så att ni gärna vill se folk som gör dumma val dö? Nog för att man kan vilja folk ont och bli förbannade men oroväckande många som verkar vilja se folk döda och att det är rätt att någon kör ihjäl sig för att ha gjort ett korkat val och inte stannat, det betyder inte direkt att folk förtjänar att dö. Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning framför er så kommer ni kanske inte ha samma inställning smile Sure, hata på! Det gör jag med men tänk över hur ni värderar människoliv. Kan hålla med om att det är bättre att någon sån här förare bara tar med sig själv i fallet om det skulle ske en olycka men det är ju ändå det mildaste resultatet på något som är riktigt jävligt ändå. Som MC killen som körde ihjäl sig vid en polisjakt, visst gjorde han dumma val men inte förtjänade han att dö iaf..

Trevligt att någon reagerar likadant, många trådar på sistone handlar om folk som kör illa. Och det fullkommligt haglar av åsikter där man på ett annat sätt önskar förövaren döden.. jag tror inte folk inser vad dom säger.

caromania Forummoderator
24 november 2012 · 9 296 Inlägg

cheffer skrev:
Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning

Nej, jag tycker det är trist när folk blir ihjälkörda och mördade. Tycker även att det är tråkigt att läsa om våldtäkter och andra våldsbrott med en tydlig förövare och ett tydligt offer. Vem är offer här då? Den packade 55åringen? Nja. Nu tycker vi visst inte lika längre? Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
24 november 2012 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

cheffer skrev:
Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning

Nej, jag tycker det är trist när folk blir ihjälkörda och mördade. Tycker även att det är tråkigt att läsa om våldtäkter och andra våldsbrott med en tydlig förövare och ett tydligt offer. Vem är offer här då? Den packade 55åringen? Nja. Nu tycker vi visst inte lika längre? Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt.

Med den människosynen tycker du kanske också att han lika gärna skulle kunna blivit dömd till döden för sitt brott om den möjligheten fanns?  Ser man till vad han faktiskt har gjort så låter döden som ett tungt straff sannerligen. Hade varit en annan femma om han tex kört ihjäl någon, men nu gjorde han inte det.

caromania Forummoderator
24 november 2012 · 9 296 Inlägg

Germax skrev:

caromania skrev:

cheffer skrev:
Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning

Nej, jag tycker det är trist när folk blir ihjälkörda och mördade. Tycker även att det är tråkigt att läsa om våldtäkter och andra våldsbrott med en tydlig förövare och ett tydligt offer. Vem är offer här då? Den packade 55åringen? Nja. Nu tycker vi visst inte lika längre? Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt.

Med den människosynen tycker du kanske också att han lika gärna skulle kunna blivit dömd till döden för sitt brott om den möjligheten fanns?  Ser man till vad han faktiskt har gjort så låter döden som ett tungt straff sannerligen. Hade varit en annan femma om han tex kört ihjäl någon, men nu gjorde han inte det.

Nu är du löjlig. Anser du verkligen att det är likställt med dödsstraff att köra in i en ek när man haft lång tid på sig att fundera över det hela i en polisjakt som man själv leder?
(tankepaus)
Nej jag tänkte väl det.

Scenario:
Du kör för fort. Polis blinkar. Du stannar. Punkt slut.

Menar du att om man kör ihjäl någon så ska man själv avrättas? Vi är inte alls överens märker jag. Dödsstraff är något som hör medeltiden till och inget annat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
24 november 2012 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

Germax skrev:

caromania skrev:

Nej, jag tycker det är trist när folk blir ihjälkörda och mördade. Tycker även att det är tråkigt att läsa om våldtäkter och andra våldsbrott med en tydlig förövare och ett tydligt offer. Vem är offer här då? Den packade 55åringen? Nja. Nu tycker vi visst inte lika längre? Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt.

Med den människosynen tycker du kanske också att han lika gärna skulle kunna blivit dömd till döden för sitt brott om den möjligheten fanns?  Ser man till vad han faktiskt har gjort så låter döden som ett tungt straff sannerligen. Hade varit en annan femma om han tex kört ihjäl någon, men nu gjorde han inte det.

Nu är du löjlig. Anser du verkligen att det är likställt med dödsstraff att köra in i en ek när man haft lång tid på sig att fundera över det hela i en polisjakt som man själv leder?
(tankepaus)
Nej jag tänkte väl det.

Scenario:
Du kör för fort. Polis blinkar. Du stannar. Punkt slut.

Menar du att om man kör ihjäl någon så ska man själv avrättas? Vi är inte alls överens märker jag. Dödsstraff är något som hör medeltiden till och inget annat.

Nej, du skriver, och jag citerar: "Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt."

Det tolkar jag som att du inte skulle bry dig om att han dör, och det baserat på hans agerande antar jag?
Och om du tycker så borde du rimligtvis inte heller bry dig om att han får dödsstraff om han hade klarat sig och fått påföljd istället?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt, jag ska ta ett till exempel för att förtydliga. En våldtäktsman våldtar och misshandlar grovt sin dotter under 10 års tid. Jag skulle gissa på att du bryr sig lika lite om han dör i en stroke när han våldtar? Men du tycker inte han bör dömas till döden för sitt brott?

Man kan inte önska folk döden hit och dit och sen säga att dödsstraff är barbariskt och tillhör medeltiden.

caromania Forummoderator
24 november 2012 · 9 296 Inlägg

Germax skrev:

caromania skrev:

Germax skrev:

Med den människosynen tycker du kanske också att han lika gärna skulle kunna blivit dömd till döden för sitt brott om den möjligheten fanns?  Ser man till vad han faktiskt har gjort så låter döden som ett tungt straff sannerligen. Hade varit en annan femma om han tex kört ihjäl någon, men nu gjorde han inte det.

Nu är du löjlig. Anser du verkligen att det är likställt med dödsstraff att köra in i en ek när man haft lång tid på sig att fundera över det hela i en polisjakt som man själv leder?
(tankepaus)
Nej jag tänkte väl det.

Scenario:
Du kör för fort. Polis blinkar. Du stannar. Punkt slut.

Menar du att om man kör ihjäl någon så ska man själv avrättas? Vi är inte alls överens märker jag. Dödsstraff är något som hör medeltiden till och inget annat.

Nej, du skriver, och jag citerar: "Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt."

Det tolkar jag som att du inte skulle bry dig om att han dör, och det baserat på hans agerande antar jag?
Och om du tycker så borde du rimligtvis inte heller bry dig om att han får dödsstraff om han hade klarat sig och fått påföljd istället?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt, jag ska ta ett till exempel för att förtydliga. En våldtäktsman våldtar och misshandlar grovt sin dotter under 10 års tid. Jag skulle gissa på att du bryr sig lika lite om han dör i en stroke när han våldtar? Men du tycker inte han bör dömas till döden för sitt brott?

Man kan inte önska folk döden hit och dit och sen säga att dödsstraff är barbariskt och tillhör medeltiden.

Jag är emot dödsstraff alla kategorier ja, alldeles riktigt. Att debattera dödsstraffets nödvändighet tyder på okunnighet och dålig bildning. En debatt som för övrigt inte hör till ämnet. Däremot om en idiot förolyckas på grund av sin idioti, det är inte alltid så mycket att fundera över. Det som är sorgligt är att det alltid drabbar tredje part och om dem är det kanske synd.

Ergo: hade mannen i bilen kört av vägen och klippt en ek i 110km/h med döden som följd så hade jag inte brytt mig om någon annan än hans eventuella familj, ägaren av eken och brandmännen som spolar av platsen. Korrekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
24 november 2012 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

Germax skrev:

caromania skrev:

Nu är du löjlig. Anser du verkligen att det är likställt med dödsstraff att köra in i en ek när man haft lång tid på sig att fundera över det hela i en polisjakt som man själv leder?
(tankepaus)
Nej jag tänkte väl det.

Scenario:
Du kör för fort. Polis blinkar. Du stannar. Punkt slut.

Menar du att om man kör ihjäl någon så ska man själv avrättas? Vi är inte alls överens märker jag. Dödsstraff är något som hör medeltiden till och inget annat.

Nej, du skriver, och jag citerar: "Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt."

Det tolkar jag som att du inte skulle bry dig om att han dör, och det baserat på hans agerande antar jag?
Och om du tycker så borde du rimligtvis inte heller bry dig om att han får dödsstraff om han hade klarat sig och fått påföljd istället?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt, jag ska ta ett till exempel för att förtydliga. En våldtäktsman våldtar och misshandlar grovt sin dotter under 10 års tid. Jag skulle gissa på att du bryr sig lika lite om han dör i en stroke när han våldtar? Men du tycker inte han bör dömas till döden för sitt brott?

Man kan inte önska folk döden hit och dit och sen säga att dödsstraff är barbariskt och tillhör medeltiden.

Jag är emot dödsstraff alla kategorier ja, alldeles riktigt. Att debattera dödsstraffets nödvändighet tyder på okunnighet och dålig bildning. En debatt som för övrigt inte hör till ämnet. Däremot om en idiot förolyckas på grund av sin idioti, det är inte alltid så mycket att fundera över. Det som är sorgligt är att det alltid drabbar tredje part och om dem är det kanske synd.

Ergo: hade mannen i bilen kört av vägen och klippt en ek i 110km/h med döden som följd så hade jag inte brytt mig om någon annan än hans eventuella familj, ägaren av eken och brandmännen som spolar av platsen. Korrekt.

Ok, jag hör vad du säger. Jag tycker inte ditt resonemang håller.
Jag hoppas inte du insinuerar att jag är okunnig och obildad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang