Tunga fordon måste ha vinterdäck

wadde Tryck och pys-åka
25 november 2012 · 884 Inlägg

Tommy_P skrev:
idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?

Visst kan man klara sig bra på dubbfritt. Men lugna dig nu med att jämföra gamla utslitna däck mot helt nya.
Det lönar sig inte att haka på pk-hetsen mot dubbdäck som härstammar från en gata i stockholm med tveksamt forskningsunderlag. Om det nu var det det handlade om.

Jag förstår inte vart hetsen från dubbdäck kom sig av så jäkligt, för dom greppar på de flesta underlag torrt, blött, snöigt och isigt. Dubbfritt greppar fint på torrt blött och relativt bra på snöigt. Men inte alls så bra på isigt.

Men äfan, nu handlade det om lastbilar och inte personvagnar som jag är framförare av.
Pratet går ju om polackerna som kommer med blanka däck (ursäkta förutfattade meningar som är uppbyggda av flera års tvärstopp på gamla nynäsvägen)
De långtradarna vet jag inte om dom kommer att kosta på sig att köra i sverige längre, eller strunta i lagen helt.
Antar att tunggruppen hos polisen kommer göra några insatser
En kostnad kommer det bli för rätt många ändå.

Så framtiden utvisar väll va det blir, åretrunthjul eller säsongsbyta som personbilar ?

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
OpelP1
25 november 2012 · 1 412 Inlägg

Tommy_P skrev:

OpelP1 skrev:

Brains skrev:

Det är väl allmän respekt mot sina medtraffikanter att man har däck som är gjorda efter det klimat man kör i?

Fast om man inte skaffat vinterdäck för sin egen eller för sitt fordons skull så är ju inte "mottrafikanternas" säkerhet ett särskilt tungt skäl.

Men på tunga fordon har det ju faktiskt funkat helt ok med sommardäck, utom vid extrem halka men vid såna tillfällen är ju dubbfria vinterdäck nästan lika usla.

idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?

Jag anser att dubbfria är riktigt dåliga vid extrem halka. punkt.

Att du kan dagens datum ger inte bättre fäste.

volvoentusiasten
25 november 2012 · 4 005 Inlägg

OpelP1 skrev:

Tommy_P skrev:

OpelP1 skrev:

Fast om man inte skaffat vinterdäck för sin egen eller för sitt fordons skull så är ju inte "mottrafikanternas" säkerhet ett särskilt tungt skäl.

Men på tunga fordon har det ju faktiskt funkat helt ok med sommardäck, utom vid extrem halka men vid såna tillfällen är ju dubbfria vinterdäck nästan lika usla.

idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?

Jag anser att dubbfria är riktigt dåliga vid extrem halka. punkt.

Att du kan dagens datum ger inte bättre fäste.

Visst, på ren blankis så är dubbar bäst. Men nu är det ju inte blankis överallt så det argumenten går inte för att fälja dubb eller dubbfritt.

Nu var ju inte det här det här som tråden handlade om heller...

Kanon att tunga fordon har vinterdäck! Många bussar som jag har sett halka hit o dit i mina dagar....
När jag körde lastbil förut så hade jag aldrig några problem med halka eller så... Man kör ju lite försiktigare i kurvor och sen så halkar ju inte en lastbil på samma sätt som en personbil då det är rätt rejält mkt högre tyngd på däcket och större däckyta. smile

Brådhis * Voff voff *
25 november 2012 · 10 286 Inlägg

hangman skrev:
På vintern måste de va 5 mm på tunga fordon, men på dubbel montage får inre eller yttre vara helt slut så länge inte korden syns.

Om inte jag minns helt fel ändrades det till 5mm på alla hjul 1/12-09. Detta gäller dock vid vinterväglag 1/12-30/3.

Övrig tid på året är det 1,6 mm, förutom yttre hjul vid dubbelmontage som får ha 0 mm så länge korden inte syns.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tommy_P
25 november 2012 · 396 Inlägg

wadde skrev:

Tommy_P skrev:
idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?

Visst kan man klara sig bra på dubbfritt. Men lugna dig nu med att jämföra gamla utslitna däck mot helt nya.
Det lönar sig inte att haka på pk-hetsen mot dubbdäck som härstammar från en gata i stockholm med tveksamt forskningsunderlag. Om det nu var det det handlade om.

Jag förstår inte vart hetsen från dubbdäck kom sig av så jäkligt, för dom greppar på de flesta underlag torrt, blött, snöigt och isigt. Dubbfritt greppar fint på torrt blött och relativt bra på snöigt. Men inte alls så bra på isigt.

Men äfan, nu handlade det om lastbilar och inte personvagnar som jag är framförare av.
Pratet går ju om polackerna som kommer med blanka däck (ursäkta förutfattade meningar som är uppbyggda av flera års tvärstopp på gamla nynäsvägen)
De långtradarna vet jag inte om dom kommer att kosta på sig att köra i sverige längre, eller strunta i lagen helt.
Antar att tunggruppen hos polisen kommer göra några insatser
En kostnad kommer det bli för rätt många ändå.

Så framtiden utvisar väll va det blir, åretrunthjul eller säsongsbyta som personbilar ?

jag kör själv dubbat, men det är mest för att jag ogillar att nordiska odubbade blir så väldigt mjuka.
min poäng var mest att det är en ganska dålig idé att kalla det onödigt med odubbat och insinuera att man kan lika väl åka på sommarhjul.

det är offtopic så oavsett hur fel jag har så lämnar vi det.

Senast redigerat av Tommy_P (25 november 2012)

v70tdi
25 november 2012 · 106 Inlägg

Tycker det är skönt o slippa höra dubben när man ska ligga på E4an o kava, övriga tiden så anpassar man sin körning o åker liiite tidigare så behöver man inte bli döv dom dagar snön fattas wink När det gäller lastbilar så blir jag bara glad på krav om vinterdäck. Kanske jag får nya framdäck innan nyår. Fast tydligen ska jag få slippa gammla Fl6an nu, ska få börja åka Scania P310 smile O den har som tur är kanonfina däck smile

trippelturbo Trucker
25 november 2012 · 2 710 Inlägg

Jag kör långtradare o tycker detta är BRA. Det är liksom "äntligen" ur chaufförernas mun nu! KOmmer ju massa oseriösa åkerier från öststaterna kör hejvilt utan rädsla för o åka fast. o även om dom åker fast så kastas boten vid nästa korsning ofta (om polisen ej har tid o stå där o vänta på pengarna på plats)

Denna lag medför nu att under denna tid så får dom ej komma in (förhoppningsvis är kontrollen hård vid gränsen) o det blir att dom heller ej kommer in o kör hejvilt till minimum löner o slår ut svenska åkerier!

Förvånar mig att våra politiker gått med på detta! Jag är insatt i branschen, o det är KAOS!!
Kolla bara efter vägarna hur många utländska lastbilar ni ser! wink

Fart missbrukare
Putteliten
25 november 2012 · 9 081 Inlägg

trippelturbo skrev:
Jag kör långtradare o tycker detta är BRA. Det är liksom "äntligen" ur chaufförernas mun nu! KOmmer ju massa oseriösa åkerier från öststaterna kör hejvilt utan rädsla för o åka fast. o även om dom åker fast så kastas boten vid nästa korsning ofta (om polisen ej har tid o stå där o vänta på pengarna på plats)

Denna lag medför nu att under denna tid så får dom ej komma in (förhoppningsvis är kontrollen hård vid gränsen) o det blir att dom heller ej kommer in o kör hejvilt till minimum löner o slår ut svenska åkerier!

Förvånar mig att våra politiker gått med på detta! Jag är insatt i branschen, o det är KAOS!!
Kolla bara efter vägarna hur många utländska lastbilar ni ser! wink

Då är ju frågan vem/vilka kommer kontrollera detta? Kommer det tillsättas resurser för att inte släppa in utlänska förare utan vinterdäck? Tror faktiskt att det kommer se precis likadant ut som innan tyvärr.
Den stora skillnaden med det hela är att staten kommer tjäna mera pengar på att åkarna måste köpa vinterdäck och att dom kan bötfälla svenska åkare som inte har vinterdäck.

Första halkan 2013 lär det sitta flertalet utlänska chaufförer med deras bilar i dikena med utslitna skitdäck.

Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
trippelturbo Trucker
25 november 2012 · 2 710 Inlägg

Putteliten skrev:

trippelturbo skrev:
Jag kör långtradare o tycker detta är BRA. Det är liksom "äntligen" ur chaufförernas mun nu! KOmmer ju massa oseriösa åkerier från öststaterna kör hejvilt utan rädsla för o åka fast. o även om dom åker fast så kastas boten vid nästa korsning ofta (om polisen ej har tid o stå där o vänta på pengarna på plats)

Denna lag medför nu att under denna tid så får dom ej komma in (förhoppningsvis är kontrollen hård vid gränsen) o det blir att dom heller ej kommer in o kör hejvilt till minimum löner o slår ut svenska åkerier!

Förvånar mig att våra politiker gått med på detta! Jag är insatt i branschen, o det är KAOS!!
Kolla bara efter vägarna hur många utländska lastbilar ni ser! wink

Då är ju frågan vem/vilka kommer kontrollera detta? Kommer det tillsättas resurser för att inte släppa in utlänska förare utan vinterdäck? Tror faktiskt att det kommer se precis likadant ut som innan tyvärr.
Den stora skillnaden med det hela är att staten kommer tjäna mera pengar på att åkarna måste köpa vinterdäck och att dom kan bötfälla svenska åkare som inte har vinterdäck.

Första halkan 2013 lär det sitta flertalet utlänska chaufförer med deras bilar i dikena med utslitna skitdäck.

Det har varit diskussion om det här nu ett tag, flera stora svenska åkerier runt om i landet gick ihop o protesterade för en sådan lag (andra hårdare lagar e ju otänkbara pga fria handeln i europa). Vem/vilka som tillsätts för att kontrollera detta återstår o se.

En sak tror jag: Blir det hårda kontroller vid gränsen så kommer transport ha hur mkt jobb som helst, stora seriösa svenska åkerier får mer jobb o det blir så j-a underbart för oss chaufförer. Tror att politikerna insett hur stort problemet är o att polisen ej kan ta fast varje fan som kör olagligt i sverige, "df inför vi en sån lag.." I mina ögon är det underbart! Är ute på vägarna absolut VARJE dag, nästan 24timmar, jobb/privat och jag ser mkt!

För typ 2 veckor sen ringde jag snuten o anmälde en EST-reggad trailer, fanskapet körde ju fan sicksak hmm
EST står för Estland!


Ska fråga runt lite, chefer osv om hur dom ser på detta.

Fart missbrukare
FLindgren
25 november 2012 · 5 089 Inlägg

Jo jättebra lag. men kommer tullmännen våga säga nej till polackerna när dom kommer? och när dom väl blir stannade, får dom några böter som dom sen betalar?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
trippelturbo Trucker
25 november 2012 · 2 710 Inlägg

FLindgren skrev:
Jo jättebra lag. men kommer tullmännen våga säga nej till polackerna när dom kommer? och när dom väl blir stannade, får dom några böter som dom sen betalar?

Tippar på att de blir som tyska lagen "mot" oss svenskar, har du dubbdäck får du vända vid gränsen!
Sen om de blir lika hårda kontroller återstår som sagt att se..

Om kontrollanterna vågar/vågar ej säga ifrån, finns ju vakter oså annars smile
Oså får vi hoppas att kontrollen i sverige blir extra hård mot tunga fordons däck. alltså, även om dom klarar sig vid gränsen så finns risken att dom åker fast uppe vid hamnen i gbg eller sthlm smile

Fart missbrukare
v70tdi
25 november 2012 · 106 Inlägg

FLindgren skrev:
Jo jättebra lag. men kommer tullmännen våga säga nej till polackerna när dom kommer? och när dom väl blir stannade, får dom några böter som dom sen betalar?

Rimligen bör dom inte ens bli insläppta om dom inte har däcken som svensk lag kräver?
Sen om dom är lite smarta gör dom lite räder där stora klungor med utländska åkare samlas. Typ Runsven i skänninge där jag kör, finns många "barkisar" att håva in där roll

Senast redigerat av v70tdi (25 november 2012)

Lina-
25 november 2012 · 1 213 Inlägg

trippelturbo skrev:

FLindgren skrev:
Jo jättebra lag. men kommer tullmännen våga säga nej till polackerna när dom kommer? och när dom väl blir stannade, får dom några böter som dom sen betalar?

Tippar på att de blir som tyska lagen "mot" oss svenskar, har du dubbdäck får du vända vid gränsen!
Sen om de blir lika hårda kontroller återstår som sagt att se..

Om kontrollanterna vågar/vågar ej säga ifrån, finns ju vakter oså annars smile
Oså får vi hoppas att kontrollen i sverige blir extra hård mot tunga fordons däck. alltså, även om dom klarar sig vid gränsen så finns risken att dom åker fast uppe vid hamnen i gbg eller sthlm smile

Har för mig att media tog upp de för några år sen att polacker blivit stoppade av tullen när dom åkte av färjan pga dåliga däck, alternativet dom fick var att lämna landet direkt eller åka till en däckverkstad & fixa nya däck. Hittar ingen länk på detta nu.


När lastbilar åker in i landet nuföföriden så har båtvakter/tullen blivit bra på att plocka onyktra förare som åker av färjan efter att en ungersk förare hade supit på båten & körde ihjäl 5 personer efter att kört av färjan.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/rattf … hovratten/

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
v70tdi
25 november 2012 · 106 Inlägg

Lina- skrev:

trippelturbo skrev:

FLindgren skrev:
Jo jättebra lag. men kommer tullmännen våga säga nej till polackerna när dom kommer? och när dom väl blir stannade, får dom några böter som dom sen betalar?

Tippar på att de blir som tyska lagen "mot" oss svenskar, har du dubbdäck får du vända vid gränsen!
Sen om de blir lika hårda kontroller återstår som sagt att se..

Om kontrollanterna vågar/vågar ej säga ifrån, finns ju vakter oså annars smile
Oså får vi hoppas att kontrollen i sverige blir extra hård mot tunga fordons däck. alltså, även om dom klarar sig vid gränsen så finns risken att dom åker fast uppe vid hamnen i gbg eller sthlm smile

Har för mig att media tog upp de för några år sen att polacker blivit stoppade av tullen när dom åkte av färjan pga dåliga däck, alternativet dom fick var att lämna landet direkt eller åka till en däckverkstad & fixa nya däck. Hittar ingen länk på detta nu.


När lastbilar åker in i landet nuföföriden så har båtvakter/tullen blivit bra på att plocka onyktra förare som åker av färjan efter att en ungersk förare hade supit på båten & körde ihjäl 5 personer efter att kört av färjan.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/rattf … hovratten/

Det är lite synd att det ska behöva gå så långt för att något ska hända. Vet att utlänningarna utanför runsven sitter o pimplar 7,0 medans dom väntar till nästa dag på att få returer med sig. Hoppas dom har vett att åtminstonde inte tömma i sig dom...

endorfinslaven
25 november 2012 · 671 Inlägg

LuCiiifer skrev:

endorfinslaven skrev:

Xoff skrev:

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

Vilket jävla skitsnack 
Har kompisar som kör för svenska firmor och tvingats köra med blankslitna däck !
Kan säga att kineserna i Kina har finare däck på sina lastbilar än vad vi kör med i snitt 
I norra delarna av Kina är det torrt och riktigt kallt men faller knappt någon snö trots det fina däck.
Här har vi ett svårare och mer skiftande vägunderlag men vissa banjospelare slår sig för bröstet i Svedala.

Jag kör inte lastbil själv och men har sett lastbilar i aktion lite varstanns på klotet.
De som bara befiner sig i Sverige och lever i sin lilla bubbla med Kanarieöarna som enda livserfarenhet har ofta åsikter.

Banjogurus uttrycker sig ofta på detta infantila o inskränkta vis !
Dessa Banjospelares patetiska slutsatser irriterar mig en del !
För det är många lirare där ute....

Vem bryr sig om Kineserna i Kina?

Är du ett intellektuellt muskelknippe som hänger på en ratt hela dagarna.
Kineser anses som rätt oseriösa i många sammanhang !
Svenska åkare är i min mening aphjärnor utan någon som helst självinsikt..
Ska jag kanske uttrycka med röksignaler så budskapet går fram....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2012 · 13 749 Inlägg

nog det bästa som kan ha hänt,

fast man undrar varför det endast gäller drivhjulen... värdelöst med kassa framdäck på bussar iallfall så ogenomtänkt när motorn sitter bak

inte så skoj när fronten börjar glida ner mot dikena när man stannar smile

Tack och lov har jag dubbade däck på min buss fram och riktigt bra vinterdäck bak.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaazz
26 november 2012 · 30 Inlägg
Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
Brådhis * Voff voff *
26 november 2012 · 10 286 Inlägg

Jonaazz skrev:
brådis du har rätt.

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsa … ga-fordon/

smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2012 · 13 749 Inlägg

Jonaazz skrev:
brådis du har rätt.

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsa … ga-fordon/

jag trodde att det alltid eller länge varit krav på djupare däckmönster på vintern.
det intresanta blir när dom ska komma fram till märkningarna på ett vinterdäck
efter som minst hälften är regumerat

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
horbybonnen
26 november 2012 · 1 160 Inlägg

kravet gäller ej släp eller trailer.  hmmm vilka drar mest trailer i sverige tro.är det herr svensson måhända??????

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang