3514
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

264 Inlägg
24 augusti 2013
MammDiin skrev:
Jag har H3C CNlight lampor på 35W men misstänker ljuspunkten inte är tillräckligt långt in i reflektorn, för när jag provade med en bricka mellan lampan och reflektorn så blev det ännu värre (=större cirkel av ljus). Så tycker cirkeln borde minska i storlek om ljuspunkten kommer längre in.
Ska testa ta en bild så kanske det syns hur ljusbilden är.

Däremot så lyser fjärr mera likt halogen, enda skillnaden är att ljusbilden är lite högre, men bredden är ungefär lika bred.

Här är en bild som jag tog förra vintern. NBB 175 med 5000K. Pencil i mitten.
Lampan till höger är en "no-namelampa". Jag tog bilden bara för att visa hur in i helsike det kan skilja på kvalitetslampor och budgetlampor tilverkade i någon kinesisk källarlokal.
Men ang. pencilen i mitten...  denna ljusbild är inte helt klotrund, mer liggande oval med en avrundning uppåt. Perfekt i mina ögon.

http://i317.photobucket.com/albums/mm398/a3519/Slask%20o%20Forum/IMG_2571ss_zpscc58ab5d.jpg

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

847 Inlägg
24 augusti 2013
Drönirettab skrev:
mr_green skrev:
Matte e verkligen inte min starka sida :-( Om vi säger såhär, skulle denna räcka till 9" http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … ampor.html

Säkringen i de kabelkiten är på 30 A. Om effektförbrukningen i vardera extraljus är 120 W så drar 3 st i teorin 30 A räknat på 12 V, men räknar man på tex 14 V så drar de strax under 26 A. Min åsikt är i så fall att 30 A säkring är lite väl "på gränsen" till 3 st såna extraljus.

40 A hade varit ett bättre val och man skulle kanske kunna byta ut den säkring som följer med, men då är frågan vilken kabelarea det är på den tunnaste kabeln i kitet eftersom säkringen inte ska vara större än vad den klenaste kabeln får ha. smile

Kopplade in allt och hoppas på det bästa :-)  Finns lite bilder på bygget på min sida nu. Mer bilder kommer när det blir mörkt.

2 074 Inlägg
24 augusti 2013
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Jag har H3C CNlight lampor på 35W men misstänker ljuspunkten inte är tillräckligt långt in i reflektorn, för när jag provade med en bricka mellan lampan och reflektorn så blev det ännu värre (=större cirkel av ljus). Så tycker cirkeln borde minska i storlek om ljuspunkten kommer längre in.
Ska testa ta en bild så kanske det syns hur ljusbilden är.

Däremot så lyser fjärr mera likt halogen, enda skillnaden är att ljusbilden är lite högre, men bredden är ungefär lika bred.

Här är en bild som jag tog förra vintern. NBB 175 med 5000K. Pencil i mitten.
Lampan till höger är en "no-namelampa". Jag tog bilden bara för att visa hur in i helsike det kan skilja på kvalitetslampor och budgetlampor tilverkade i någon kinesisk källarlokal.
Men ang. pencilen i mitten...  denna ljusbild är inte helt klotrund, mer liggande oval med en avrundning uppåt. Perfekt i mina ögon.

http://i317.photobucket.com/albums/mm39 … 58ab5d.jpg

Hur långt ifrån väggen är extraljusen?
Ja ljusbilden på dina ser riktigt bra ut (utom den där noname som har fel färg och verkar ha lite ströljus upptill).
Måste mäta mina xenonlampor och se om något mått skiljer mot en halogen H3, vill minnas jag gjorde det och att det stämde men något måste ju vara fel.

264 Inlägg
24 augusti 2013
MammDiin skrev:
Hur långt ifrån väggen är extraljusen?

Omkring 10 meter skulle jag tro.
Satt i bilen när jag tog kortet.

Edit: Nä nu svamlar jag allt. Runt 5-6 meter är nog mer korrekt.
Jag hade även ställt ner exponeringsvärdet på kameran för att det inte skulle bara bli en stor ljusbomb, så själva upplevda ljusbilden är en aning större än det man ser på bilden.

Lite offtopic, men strålkastaren med den där "noname-lampan" till höger är inte riktad nedåt, det är xenonlampan som orsakar detta. Avsevärt svagare ljus, inget ljus uppåt och en grön ton.
Senast redigerat av JE71 (24 augusti 2013)

783 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Nu går vi åter mot mörkare tider och intresset kommer tillbaka smile

Admin informerar: Denna tråds framtid

Framöver gäller detta i denna tråd. Håll er till ämnet, inga off topic-utspårningar, inga hetsiga diskussioner som tyvärr varit väldigt vanliga här, inga personangrepp eller annat otrevligt. Räkna med att du som deltar i något av det ovan nämnda kommer att få en tidsbegränsad avstängning, utan vidare frågor ställda. Det spelar alltså ingen som helst roll om du startat det hela eller inte, ditt deltagande räcker. Ser du att något börjar spåra ur? Rapportera inlägget ifråga, och ignorera därefter...

// chrizz. LÅT STÅ!

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-3b9feb7c0f44debfdb3aafb1d0458d2e.jpg

HejHej. Tänkte att jag försöker starta en tråd om all xenon och led konvertering till bil, t.ex. konverterat halvljus/dimljus/DRL/helljus/backljus/extraljus och även interiör-belysning. Tråden finns till för att hjälpa varandra och dela information om xenon och led med varandra.

REGLER

* ingen reklam

* Forumets regler : http://www.garaget.org/start.php?action=forumRules

* Ingen annonsering alltså inget köp & sälj ( köp och byten tas via PM )

* Inga personliga påhopp ( Inget skitsnack om varandra allt ska hållas inom ramarna och ända inlägget ska handla om xenon eller LED )

* Inget skitsnack om andra företag eller om varandras produkter.

FÖRETAG

www.Merljus.se
www.fparts.se
www.stylingwebben.se
www.oljebaren.se
www.strands.se
www.xenonkungen.com
www.xenonhuset.se
www.facebook.com/MahlersXenon
www.crazyride.se
www.prestandabelysning.se
www.xljus.se
www.scstyling.com/
www.lindeholms.se säljer Nbb billigt
www.madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016 Även där billiga Nbb
www.Humanhabit.se
www.morkradd.se/index.html
www.bilupplysningen.se/
www.vvme.com
www.extrabelysning.se

Företag som säljer snabbfästen

www.olconstruction.se
www.merljus.se

Fler företag och information kommer komma upp här under trådens gång ( Fattas företag som ni vill ha med på denna sida, länka de företaget via ett PM till mig så lägger jag upp de så fort jag kan smile

Nu finns även samma tråd på facebook, kolla gärna in den http://www.facebook.com/groups/109994215834841/

Medlemmarnas bilder(Vill ni lägga upp bild på er bil som har det som rör ämnet. Skicka BBcode`n via PM till mig)

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-abde1fa4809b45b654ef1b7de7b7a21d.jpg
https://www1.garaget.org/archive/16/15105/259635/259635-2945727.jpg
http://www.garaget.org/Rocknob

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164165/164165-454ef1763ffda6075e02ed82340c47a8.jpg
http://www.garaget.org/Green-Mercedes

Varningar kring vissa bilmodeller eller vid speciella monteringar

* Kommer med en info grej angåeende Xenonljus på de nyare V70, Allså V70II och inte V70N.
Idag var de andra gången jag fick in en bil på Volvo som det satt 3st extraljus i fronten som var eftermarknads xenonkonverterade. Felet på bilen var allså att CAN nätet låg nere, bilen betedde sig väldigt konstigt, ibland funkade inte DIM (hastighetsmätaren) ibland svarade inte bilen på gasen osv..

På den första bilen var de likadant.
Felet då, är att TCM styrenheten lägger av, spänningen blir antagligen för hög för den.
En ny sådan kostar ca ~ 4000:-.
Så ni med V70IIor, ha detta i baktanken om ni får för er o montera eftermarknads xenon.
Om nu detta händer på alla dessa bilar när man monterar Xenon kan jag inte svara på, men de lär
ha hänt på flera bilar än just de som jag har fått in o flera blir det garanterat. // Emiiilz

187 Inlägg
24 augusti 2013
mr_green skrev:
Drönirettab skrev:
mr_green skrev:
Matte e verkligen inte min starka sida :-( Om vi säger såhär, skulle denna räcka till 9" http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … ampor.html

Säkringen i de kabelkiten är på 30 A. Om effektförbrukningen i vardera extraljus är 120 W så drar 3 st i teorin 30 A räknat på 12 V, men räknar man på tex 14 V så drar de strax under 26 A. Min åsikt är i så fall att 30 A säkring är lite väl "på gränsen" till 3 st såna extraljus.

40 A hade varit ett bättre val och man skulle kanske kunna byta ut den säkring som följer med, men då är frågan vilken kabelarea det är på den tunnaste kabeln i kitet eftersom säkringen inte ska vara större än vad den klenaste kabeln får ha. smile

Kopplade in allt och hoppas på det bästa :-)  Finns lite bilder på bygget på min sida nu. Mer bilder kommer när det blir mörkt.

Ska bli intressant att höra vad du tycker om dom, har ju själv sett dem, men aldrig lysandes och inte sett nån recension på dom! smile

398 Inlägg
24 augusti 2013
JE71 skrev:
Nu när det åter börjar mörkna på kvällarna dras man till denna tråd igen som en fluga till en sockerbit.. big_smile

Denna vinter har jag funderat på att prova LED för första gången. Även om man är inbiten xenonfanatiker.
Har suttit och tittat på youtubeklipp och bilder från tråden och försökt föreställa mig hur det skulle bli i praktiken.

En tanke jag har är att kombinera LED och xenon, t.ex. en LED-ramp för att ge ett ögonblickligt ljus i närområdet och 2 xenon pencil för att komplettera på längden, då jag misstänker att något LED i dagsläget inte kan motsvara en bra xenonkonverterad strålkastare på långa avstånd.

Antingen den lösningen eller tre rena LED-extraljus typ de som  HBass  har monterat, men då är jag rädd att jag kanske skulle bli besviken på ljuslängden, kanske bredden också?

Om LEDn ger ljus på momangen som räcker typ 200-300 meter så kan man acceptera att pencil-xenonet tar en stund på sig för att tända upp.
Jag tror denna kombination kan vara ok.

Någon som provat något liknande?

( HBass, underströk ditt forumnick för att locka dig att läsa inlägget... tongue )

Hehe jo jag och flera andra har prövat att kombinera LED ramp och xenon i STORA reflektorer då får man det bästa från båda världar!

Själv är jag helt förälskad i LED och kommer aldrig mer ha xenon annat än i befintliga helljus och andra halogensocklar på bilen, där är xenon fortfarande kung.
Angående räckvidden tycker jag mina 60w LED skickar på riktigt mycket ljus och långt går det också.
Jämförde mot en vän med 3st 75w xenon i NBB 225 pencil och vi var överens om att kampen var jämn.
Teoretiskt sätt borde de vara mer åt 55w xenon i lumentalet dock.

Så här lyser 1st spot beam PBE180:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/60wpencillljusbild2.jpg

Så här lyser 1st driving beam PBE180:
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/60wdrivingljusbild.jpg

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

264 Inlägg
24 augusti 2013
HBass skrev:
Jämförde mot en vän med 3st 75w xenon i NBB 225 pencil och vi var överens om att kampen var jämn.
Teoretiskt sätt borde de vara mer åt 55w xenon i lumentalet dock.

Va säger herrn??  yikes  Jämnt skägg med 70w NBB 225?? Seriöst !?
Då måste jag säga att LEDn totalt överträffar vad jag överhuvudtaget kunnat föreställa mig var möjligt med LED.
NBB 225or pencil med sådan ljuskälla skickar ju ljuset till grannkommunen!
Är det dessa "spot beam PBE180" som du har på bilderna?

Anledningen till LED-funderingarna är att jag är lockad av "lysrörsspridningen" upp till medellånga avstånd, dvs en homogen ljusmatta precis överallt.
Men om man på något sätt kan kombinera det med en sådan LED-långskjutare i mitten så vore ju det optimalt!

847 Inlägg
24 augusti 2013
Nu finns det några bilder på min sida plus fotoalbum sidan hur led bygget lyser. Tror att jag behöver justera ljuset något uppåt och lite åt sidorna dock.

1 071 Inlägg
24 augusti 2013
Finns säkert i tråden men orkar inte leta igenom 262sidor.
Undrar hur det blir med 55w xenon i bosch big knick även kallade bosch rally gärna bilder oxå smile
Tänkte köra med mina 6st nbb på taket hittade även 9st bosch liggande hos farsan som jag tänkte konvertara med 55w xenon och min lilla led ramp i fronten

Onödigt inlägg^^

264 Inlägg
24 augusti 2013
mr_green skrev:
Nu finns det några bilder på min sida plus fotoalbum sidan hur led bygget lyser. Tror att jag behöver justera ljuset något uppåt och lite åt sidorna dock.

Sr mycket intressant ut. En justering som du säger är nog en bra ide, det ser ut som vägytan just framför bilen lyses upp väl mycket, d.v.s. självbländning när snön ligger vit.

Har du erfarenhet från xenon? I så fall hur skulle du jämföra resultatet? Ljusbild, spridning o.s.v.?

398 Inlägg
24 augusti 2013
JE71 skrev:
mr_green skrev:

Sr mycket intressant ut. En justering som du säger är nog en bra ide, det ser ut som vägytan just framför bilen lyses upp väl mycket, d.v.s. självbländning när snön ligger vit.

Har du erfarenhet från xenon? I så fall hur skulle du jämföra resultatet? Ljusbild, spridning o.s.v.?

Att ljuset drar i backen tidigt har mer med monteringshöjd att göra. De flesta monterar 3st stora 225mm extraljus med centrumhöjd ca 15cm över nummerplåten och jämför med en ramp som har centrumhöjd ca 10cm under nummerplåten och i regel desto bredare ljusbild desto högre bör den placeras.

På bilderna jag länkade frågade du om det är spot som lyser men om du läser lite noggrannare är det en bred och en smal version med helt olika karaktär och räckvidd.

NBB xenon pencil (45w ineffekt) har 4 Lux @ 550m
PBE180 (60w ineffekt) pencil har 5 Lux @ 500m

NBB xenon fjärr har 4 Lux @ 350m
PBE180 driving har 5 Lux @ 150m

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

847 Inlägg
24 augusti 2013
JE71 skrev:
mr_green skrev:

Körde 3x55w xenon på flextra 9" I min Octavia. Ljuset med led blir ju bra mycket jämnare redan ojusterat. Längden är det säkert skillnad på men inget jag stör mig på. Sen start tiden störde jag mig på rejält. Som jag ser det nu så är led bättre på alla punkter.

264 Inlägg
25 augusti 2013
mr_green skrev:
Ljuset med led blir ju bra mycket jämnare redan ojusterat.

Det skulle uppskattas med bilder när du justerat in det så du känner dig nöjd.
Din setup är något som skule kunna vara mycket tänkbart att ha. 3 LED extraljus och en mindre ramp.
Vad har du för spridning på de tre? Bred-pencil-bred?

Ramper, sprider de lika mkt åt alla håll, d.v.s. lika mycket uppåt/neråt som åt sidorna, eller kontrolleras det på ett bra sätt av linsen?
En ramp under nummerplåten som en del har verkar vara enda smidiga och snygga sättet att montera på en "vanlig" personbil, men som HBass säger, då åker nog mycket av ljuset rakt ner i backen rakt framför bilen...

Många frågor, men frågar man inte, lär man sig inget...  big_smile
Senast redigerat av JE71 (25 augusti 2013)

398 Inlägg
25 augusti 2013
JE71 skrev:
mr_green skrev:
Ljuset med led blir ju bra mycket jämnare redan ojusterat.

Det skulle uppskattas med bilder när du justerat in det så du känner dig nöjd.
Din setup är något som skule kunna vara mycket tänkbart att ha. 3 LED extraljus och en mindre ramp.
Vad har du för spridning på de tre? Bred-pencil-bred?

Ramper, sprider de lika mkt åt alla håll, d.v.s. lika mycket uppåt/neråt som åt sidorna, eller kontrolleras det på ett bra sätt av linsen?
En ramp under nummerplåten som en del har verkar vara enda smidiga och snygga sättet att montera på en "vanlig" personbil, men som HBass säger, då åker nog mycket av ljuset rakt ner i backen rakt framför bilen...

Många frågor, men frågar man inte, lär man sig inget...  big_smile

En ramp har alla fysiska begränsningar mot sig t.ex låg monteringshöjd och begränsad storlek på reflektorer och bör jämföras med andra ramper. Jämför man LED extraljus vs LED ramper har du ju många fördelar med separata extraljus t.ex att du kan justera dem individuellt och rikta ut eller rikta alla rakt på. En ramp som bara är riktad rakt på kan bli bra på att lysa långt eller brett men kommer ju ha lite svårare att göra både och eftersom den inte kan separeras och vinklas. Rigid Industries har ramper med sådan optik du pratar om som inte sprider vertikalt utan endast horisontalt och även på deras extraljus. Även Vision X har detta på sina Light Cannon och PBE140 och 180mm på driving beam versionen.

264 Inlägg
25 augusti 2013
Det jag ursprungligen tänkte på var en ramp i kombination med 2 st xenon pencil och låta rampen ge ett mycket brett och homogent närljus, men nu börjar jag seriöst överväga att kanske gå LED all the way.

Som mr_green har gjort, 3 st LED 180 i kombination med en ramp ger nog det jag söker, men om rampen skjuter för mkt ljus ner i vägen så kanske det är bäst att först testa utan.

Bredden från de där PBE180 är förhoppningsvis nog. Med konverterade NBB225or var jag inte nöjd med bredden, och inte heller med hella 3003. NBB175 gav en överraskande fin bredd för sin storlek, men jag saknade den äkta "flodljuskänslan" i början.
Kanske önskar jag för mycket av något som är frontmonterat, en mastodontramp på taket skulle nog ge vad jag önskar, men än så länge drar jag mig för att montera på taket.

847 Inlägg
25 augusti 2013
Rampen är i spotutförande. Som man ser på bilden i fotoalbumet så lyser den väldigt mycket mot mitten. Nu i efterhand skulle jag nog ha valt kombinations varianten för lite extra bredd. 9"arna är av fjärr utförande.

72 Inlägg
25 augusti 2013
En liten fråga bara, Är det någon som har testat vaxa reflektorn i extraljus/lyktor för att se om det blir någon ljus förbättring ?

Har märkt att oftast så är de inte just nå blanka tongue

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 augusti 2013
H-BASS.
Menar du på riktigt att dina tre led extraljus lyser jämnt skägg med tre NBB PENCIL med 75w xenon?
Tillåt mig tvivla.
kan du inte lägga upp en bil när endast en av varje lyser mot samma plats samtidigt.
Vore kul med en sån jämförelse.

O du som frågade hur Bosch big knick lyser med xenon.
Jag hade 5st med 55w xenon o det lös i alla fall nästan lika bra som mina 4st NBB 225 MED 75/55W xenon.
Alla mina var/är fjärr då jag inte gillar de smala prickarna pencil ger. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 augusti 2013
_vikke_ skrev:
En liten fråga bara, Är det någon som har testat vaxa reflektorn i extraljus/lyktor för att se om det blir någon ljus förbättring ?

Har märkt att oftast så är de inte just nå blanka tongue

Tror INTE du ska vaxa reflektorn. Skulle tro att "fettet" i vaxet kommer att ge dig ett betydligt sämre sken än du har nu. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök