4476
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Forummoderator
26 471 Inlägg
25 augusti 2013
#5261
Mervolic skrev:
mr_green skrev:
Mervolic skrev:
mr_green: Lägg upp bilderna här i tråden vet jag! smile

Visste jag hur man gjorde så....

Gå in i albumet, kopiera BB-koden som står till höger om bilden och klistra in den i ett inlägg här. smile

Är det denna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32494/32494-afea624620328ebf26807175e1425dd8.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Soppgubbe
900 Inlägg
25 augusti 2013
#5262
vetus skrev:
Tackar för svar, beställer h7r till halvljus till o börja med. H1 till helljuset stämmer?

Ja smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

77 Inlägg
25 augusti 2013
#5263
V70Drive skrev:
vetus skrev:
Tackar för svar, beställer h7r till halvljus till o börja med. H1 till helljuset stämmer?

Ja smile

Okay! smile

Är det kanske dumt att konvertera original helljus om jag ändå har planer på 3 st  75w xenon extraljus? Blir det överflödigt eller pushar det upp ljusflödet tillräckligt för att det ska vara värt det?

Soppgubbe
900 Inlägg
25 augusti 2013
#5264
vetus skrev:
V70Drive skrev:
vetus skrev:
Tackar för svar, beställer h7r till halvljus till o börja med. H1 till helljuset stämmer?

Ja smile

Okay! smile

Är det kanske dumt att konvertera original helljus om jag ändå har planer på 3 st  75w xenon extraljus? Blir det överflödigt eller pushar det upp ljusflödet tillräckligt för att det ska vara värt det?

Jag skulle köra på xenon i hel smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

264 Inlägg
25 augusti 2013
#5265
mr_green...

Snyggt, Är detta med alla 4 tända? De tre LED-strålkastarna och rampen?

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

264 Inlägg
25 augusti 2013
#5266
vetus skrev:
V70Drive skrev:
vetus skrev:
Tackar för svar, beställer h7r till halvljus till o börja med. H1 till helljuset stämmer?

Ja smile

Okay! smile

Är det kanske dumt att konvertera original helljus om jag ändå har planer på 3 st  75w xenon extraljus? Blir det överflödigt eller pushar det upp ljusflödet tillräckligt för att det ska vara värt det?

Jag skulle INTE konvertera heljuset om jag var du.
Om alla dina befintliga helljus är xenonkonverterade har du ingenting som ger ett direkt fullt ljus när det krävs.
Föreställ dig på vintern, -25 grader ute med snabbt avsvalnande ballaster.
Du möter en bil på en låång raka och bländar av, och det tar tillräckligt lång tid innan bilen passerat så du kan slå på helljuset igen. Vad händer?
Jo, du är praktiskt taget ljuslös under tillräckligt lång tid för det ska kunna bli farligt. En tvär kurva, en älg, you name it.
Att ha ett direkt uppstartande originalhelljus som backup tills xenonet lyser upp kan vara livsavgörande.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

735 Inlägg
25 augusti 2013
#5267
JE71 skrev:
vetus skrev:
V70Drive skrev:

Ja smile

Okay! smile

Är det kanske dumt att konvertera original helljus om jag ändå har planer på 3 st  75w xenon extraljus? Blir det överflödigt eller pushar det upp ljusflödet tillräckligt för att det ska vara värt det?

Jag skulle INTE konvertera heljuset om jag var du.
Om alla dina befintliga helljus är xenonkonverterade har du ingenting som ger ett direkt fullt ljus när det krävs.
Föreställ dig på vintern, -25 grader ute med snabbt avsvalnande ballaster.
Du möter en bil på en låång raka och bländar av, och det tar tillräckligt lång tid innan bilen passerat så du kan slå på helljuset igen. Vad händer?
Jo, du är praktiskt taget ljuslös under tillräckligt lång tid för det ska kunna bli farligt. En tvär kurva, en älg, you name it.
Att ha ett direkt uppstartande originalhelljus som backup tills xenonet lyser upp kan vara livsavgörande.

Därför köper man speedstarter ballaster!

Låt dom värmas upp en gång, blända av för möte, sen när du tänder dom igen så har du full ljusstyrka på ca 1 sekund om inte mindre


264 Inlägg
25 augusti 2013
#5268
xeno95 skrev:
Låt dom värmas upp en gång, blända av för möte, sen när du tänder dom igen så har du full ljusstyrka på ca 1 sekund om inte mindre

Oftast, ja. Men inte om det är tillräckligt kallt. Been there, done that.
Det var såpass enerverande att jag nu funderar på LED i extraljusen.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Soppgubbe
900 Inlägg
25 augusti 2013
#5269
JE71 skrev:
xeno95 skrev:
Låt dom värmas upp en gång, blända av för möte, sen när du tänder dom igen så har du full ljusstyrka på ca 1 sekund om inte mindre

Oftast, ja. Men inte om det är tillräckligt kallt. Been there, done that.
Det var såpass enerverande att jag nu funderar på LED i extraljusen.

Placera ballasterna nära motorn så de slipper bli iskalla smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 074 Inlägg
25 augusti 2013
#5270
JE71 skrev:
xeno95 skrev:
Låt dom värmas upp en gång, blända av för möte, sen när du tänder dom igen så har du full ljusstyrka på ca 1 sekund om inte mindre

Oftast, ja. Men inte om det är tillräckligt kallt. Been there, done that.
Det var såpass enerverande att jag nu funderar på LED i extraljusen.

Lite störande kan det vara när det lyser rätt så svagt först när xenonet tänds upp...
Förut brukade jag stänga av halvljuset medans jag hade på helljuset (för att halvljuset lyste upp närområdet så mycket vilket störde lite). Men då när man överraskades av en bil i en kurva och la av helljuset så var det lite mörkt i en sekund innan halvljuset lyste fullt pga. att det varit av i flera minuter.
Gick bra om det var raksträcka då kunde man lägga på halvljuset igen med helljuset och sen blända av.

Men skulle aldrig våga köra så med andra ballaster än de jag har i halvljuset för tillfället.
Analoga med 10A+ i starten är det ända rätta wink Enda nackdelen med dem är simuleringen av solnedgången vid varmstart, vilket gör att de inte funkar så bra till helljus/extraljus. Och så den förkortade livslängden på lamporna.

264 Inlägg
26 augusti 2013
#5271
V70Drive skrev:
JE71 skrev:
xeno95 skrev:
Låt dom värmas upp en gång, blända av för möte, sen när du tänder dom igen så har du full ljusstyrka på ca 1 sekund om inte mindre

Oftast, ja. Men inte om det är tillräckligt kallt. Been there, done that.
Det var såpass enerverande att jag nu funderar på LED i extraljusen.

Placera ballasterna nära motorn så de slipper bli iskalla smile

Har provat det med, men på en bil så fick hela kombiinstrumentet frispel p.g.a. pulsen och störningarna vid påslag.
Flipperspel och en varvräknare som varvade 9000. På en diesel...  wink

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

264 Inlägg
26 augusti 2013
#5272
MammDiin skrev:
Lite störande kan det vara när det lyser rätt så svagt först när xenonet tänds upp...

Jodu. Helt rätt.  Det var under en långkörning i just Finland i 30-gradig kyla som jag började svära ve och förbannelse över detta.
Där vägarna enbart bestod av konstanta långa utdragna kurvor som bara avlöste varandra, och ballasterna blev kalla på någon sekund.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

398 Inlägg
26 augusti 2013
#5273
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Lite störande kan det vara när det lyser rätt så svagt först när xenonet tänds upp...

Jodu. Helt rätt.  Det var under en långkörning i just Finland i 30-gradig kyla som jag började svära ve och förbannelse över detta.
Där vägarna enbart bestod av konstanta långa utdragna kurvor som bara avlöste varandra, och ballasterna blev kalla på någon sekund.

Du kommer bli nöjd med LED då hehe big_smile

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

77 Inlägg
26 augusti 2013
#5274
Jag har väl fortfarande ljuset från halvljuset när jag skickar på helljuset efter möte? Även om det tar några sekunder för hel att komma igång så har jag ju halvljuset? :o

Soppgubbe
900 Inlägg
26 augusti 2013
#5275
vetus skrev:
Jag har väl fortfarande ljuset från halvljuset när jag skickar på helljuset efter möte? Även om det tar några sekunder för hel att komma igång så har jag ju halvljuset? :o

Jag kör med xenon i allt och det fungerar utmärkt smile
Och ja du har halvljuset på smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

264 Inlägg
26 augusti 2013
#5276
vetus skrev:
Jag har väl fortfarande ljuset från halvljuset när jag skickar på helljuset efter möte? Även om det tar några sekunder för hel att komma igång så har jag ju halvljuset? :o

Jo halvljuset är kvar. Men fråga dig hur många meter du hinner färdas i halvljusmörker under dessa "några sekunder" i 110 km/h.
Dessa långa "sekunder" är avgörande för hur det ska gå om älgen hoppar upp på vägen efter mötet, eller om något annat hinder ligger på vägen. Själv så hade jag flera gånger haft ett älgarschle inplanterat i ansiktet om det inte varit för mina orörda originalstrålkastare.
Om du uteslutande färdas på 2-filig motorväg så klarar du dig nog, men kör du ibland på trafikerade landsvägar med kurvor och omkringliggande skog så kommer du fort att förstå vad jag menar.
I all välmening. wink

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Soppgubbe
900 Inlägg
26 augusti 2013
#5277
Det blir 3st Nbb 225 med 55w/70w xenon denna vinter smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128898/128898-7b14a93d4e3bb736ea2468f8311c3f6c.jpg

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

77 Inlägg
26 augusti 2013
#5278
JE71 skrev:
vetus skrev:
Jag har väl fortfarande ljuset från halvljuset när jag skickar på helljuset efter möte? Även om det tar några sekunder för hel att komma igång så har jag ju halvljuset? :o

Jo halvljuset är kvar. Men fråga dig hur många meter du hinner färdas i halvljusmörker under dessa "några sekunder" i 110 km/h.
Dessa långa "sekunder" är avgörande för hur det ska gå om älgen hoppar upp på vägen efter mötet, eller om något annat hinder ligger på vägen. Själv så hade jag flera gånger haft ett älgarschle inplanterat i ansiktet om det inte varit för mina orörda originalstrålkastare.
Om du uteslutande färdas på 2-filig motorväg så klarar du dig nog, men kör du ibland på trafikerade landsvägar med kurvor och omkringliggande skog så kommer du fort att förstå vad jag menar.
I all välmening. wink

Förstår vad du menar och du har absolut en poäng. Har planer på 3 st extraljus och blir det så så lämnar jag nog  original helljuset orört med halogen! smile

Meldem
4 137 Inlägg
26 augusti 2013
#5279
Nu har jag iaf fått mina backljus, har redan två. Men har tänkt något i denna stil, vad tror ni om detta? smile
Eller finns det någon snyggare montering?
(Gammal photoshoppad bild)

http://imageshack.us/a/img196/3812/asdadasq.jpg
Senast redigerat av TouchOfRed (26 augusti 2013)


Fotograf
1 319 Inlägg
26 augusti 2013
#5280
TouchOfRed skrev:
Nu har jag iaf fått mina backljus, har redan två. Men har tänkt något i denna stil, vad tror ni om detta? smile
Eller finns det någon snyggare montering?
(Gammal photoshoppad bild)

http://imageshack.us/a/img196/3812/asdadasq.jpg

tror jag skulle satt dom mer vid stänkskärmarna så dom lyser mer ut på sidorna. så man ser övertydligt då man ska tex backa in i pficka eller liknande.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil


Sök