3629
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Soppgubbe
900 Inlägg
27 augusti 2013
Hej!
Ska hjälpa en granne att montera extraljus på hans 307:a -05
Han ska ha halogen, 100w i 2 extraljus.
Är dessa bilar känsliga och behövs det något mer än bara reläsats?
Behövs det canbus reläkit?

Tack för svar!

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

264 Inlägg
27 augusti 2013
V70Drive skrev:
Hej!

Tack för svar!

Canbus reläsats för halogen?? Nej.
Koppla bara som vanligt. Relä och tillslag.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Soppgubbe
900 Inlägg
27 augusti 2013
JE71 skrev:
V70Drive skrev:
Hej!

Tack för svar!

Okej, tål nbb 225 100w halogen?

2 074 Inlägg
27 augusti 2013
V70Drive skrev:
JE71 skrev:
V70Drive skrev:
Hej!

Tack för svar!

Okej, tål nbb 225 100w halogen?

Ja

113 Inlägg
27 augusti 2013
MammDiin skrev:
Merljus skrev:
JE71 skrev:

Va säger herrn??  yikes  Jämnt skägg med 70w NBB 225?? Seriöst !?
Då måste jag säga att LEDn totalt överträffar vad jag överhuvudtaget kunnat föreställa mig var möjligt med LED.
NBB 225or pencil med sådan ljuskälla skickar ju ljuset till grannkommunen!
Är det dessa "spot beam PBE180" som du har på bilderna?

Anledningen till LED-funderingarna är att jag är lockad av "lysrörsspridningen" upp till medellånga avstånd, dvs en homogen ljusmatta precis överallt.
Men om man på något sätt kan kombinera det med en sådan LED-långskjutare i mitten så vore ju det optimalt!

Ha inte alldeles för höga förväntningar bara på dessa 60w extraljus, jag säljer både 60w extraljusen och xenon i Nbb extraljus och jag vill verkligen inte påstå att de där 60w extraljusen lyser ens i närheten av Nbb med 75w xenon.

Jag har 3st 60w led pencil på en av bilarna, och 2st 75w nbb bredskjutande på en av mina andra och även fast de har bred ljusbild så upplever jag att de lyser längre än mina 60w led extraljus. Att de dessutom lyser mer än dubbelt så bredd är ju till stor fördel.

Nu ska jag inte prata dåligt om 60w led extraljusen för de är verkligen inte dåliga, men man kan ju lugna sig i sina jämförelser.

Angående ljusbilden på led extraljusen upplever jag att pencilmodellen är betydligt smalare än Nbb pencil. Har tyvärr inte hunnit prova den breda modellen av 60w led extraljusen än.

Hm, ljuset som 60W LED och 75W xenon avger borde väl vara rätt så likvärdigt?

Men LED har väl vanligtiv lite ''högre'' ljusbild, alltså får du även ljus ''uppe i träden'' och nere på vägen?
Vilket är en nackdel om man kör på raka vägar men en fördel om det är mycket backar.

Förstår inte riktigt hur du menar med din första fråga, Ja, de är rätt likvärdiga lumenmässigt men hur de upplevs ''in action'' skiljer de sig åt, iallfall på de sätt jag har provat.

Du har rätt att vanligtvis får man en väldigt hög och bred ljusbild, men dessa 60w i pencilutförande har en extremt ''fixerad'' ljusbild som är väldigt smal, smalare än NBB pencil. Sen är det en väldigt stor skillnad i längd mellan dem.

Men vill återigen påpeka att de inte är dåliga, kommer själv använda dem på min pickup, det lutar åt en 240w ledramp på taket, och ovanför den 4 eller 5 stycken av dessa 60w led extraljus (i pencilutförande) och sen minst 4 stycken NBB pencil med 75w.

Men det bygget återkommer jag till när det drar igång, fick bilen från lackning igår smile

264 Inlägg
27 augusti 2013
Merljus skrev:
Du har rätt att vanligtvis får man en väldigt hög och bred ljusbild, men dessa 60w i pencilutförande har en extremt ''fixerad'' ljusbild som är väldigt smal, smalare än NBB pencil. Sen är det en väldigt stor skillnad i längd mellan dem.

Det jag har sett på diverse youtubeklipp är som du säger, att LED pencil har en skarpt avgränsad klotrund ljusbild med mycket lite ströljus. Det verkade som att det nästan är nödvändigt att även ha bredare fjärrljus för att få ett bra totalresultat. D.v.s. den klassiska F-P-F kombinationen.
Men det är ju som sagt beroende på vad man är ute efter.
Jag vill kunna se långt in i skogen åt sidorna, men inte få vägen upplyst just framför bilen då jag tycker att det bländar och stör för mycket. hmm

113 Inlägg
27 augusti 2013
JE71 skrev:
Merljus skrev:

Det jag har sett på diverse youtubeklipp är som du säger, att LED pencil har en skarpt avgränsad klotrund ljusbild med mycket lite ströljus. Det verkade som att det nästan är nödvändigt att även ha bredare fjärrljus för att få ett bra totalresultat. D.v.s. den klassiska F-P-F kombinationen.
Men det är ju som sagt beroende på vad man är ute efter.
Jag vill kunna se långt in i skogen åt sidorna, men inte få vägen upplyst just framför bilen då jag tycker att det bländar och stör för mycket. hmm

Jag kom på nu att jag har ett skitkasst klipp på telefonen där extraljusen dels är oinställda och kvaliten dålig men där man klart kan se ljusbilden på, är det av intresse?

Jag föredrar att enbart köra med extraljus i pencilutförande, men dessa är nästan lite väl smala även för mig med enbart pencil.

264 Inlägg
27 augusti 2013
Merljus skrev:
Jag kom på nu att jag har ett skitkasst klipp på telefonen där extraljusen dels är oinställda och kvaliten dålig men där man klart kan se ljusbilden på, är det av intresse?

Allt är av intresse! big_smile
Är det pencil eller dom breda du har klippet på?
Hursomhelst, lägg upp det ändå.
Eftersom det är så pass nytt är det inte mycket ute på nätet som visar hur det ser ut i praktiken, så man sörplar i sig allt man kommer över. wink
Än mindre chans är det att känna någon som har LED...
Senast redigerat av JE71 (27 augusti 2013)

113 Inlägg
27 augusti 2013
JE71 skrev:
Merljus skrev:

Eftersom det är så pass nytt är det inte mycket ute på nätet som visar hur det ser ut i praktiken, så man sörplar i sig allt man kommer över. wink

Tre stycken pencil.
Jag ser att du bor i Västerbotten, har du vägarna förbi Vilhelmina så är det bara du tittar förbi för lite demo, har mycket roliga prylar wink

Värdelöst klipp helt klart, men du ser iallafall lite hur ljusbilden är, skulle kunna fixa en film med riktig kamera vid intresse. Somsagt så är extraljusen ej inställda, de är uppställda och ihopflyttade ännu mer, för som de är på klippet blev det irriterande mellanrum mellan ljusen.
http://www.youtube.com/watch?v=mW6zhpBYYnM

264 Inlägg
27 augusti 2013
Merljus skrev:
Tre stycken pencil

Man ser tydligt att ljusbilden är väldigt skarpt avgränsad med noll ströljus. Känns det inte lite osäkert att bara köra med dessa pencil? Man verkar ju inte se något alls i vägrenen och ute i pereferin...
Jo, nästa gång man har vägarna till Vilhelmina så kanske man skulle kolla in det "live". smile
Det händer inte ofta att man är där, men man vet aldrig.

398 Inlägg
27 augusti 2013
Merljus skrev:
JE71 skrev:
Merljus skrev:

Tre stycken pencil.
Jag ser att du bor i Västerbotten, har du vägarna förbi Vilhelmina så är det bara du tittar förbi för lite demo, har mycket roliga prylar wink

Värdelöst klipp helt klart, men du ser iallafall lite hur ljusbilden är, skulle kunna fixa en film med riktig kamera vid intresse. Somsagt så är extraljusen ej inställda, de är uppställda och ihopflyttade ännu mer, för som de är på klippet blev det irriterande mellanrum mellan ljusen.
http://www.youtube.com/watch?v=mW6zhpBYYnM

Dom står ju nere i backen tongue
Senast redigerat av HBass (27 augusti 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

113 Inlägg
27 augusti 2013
JE71 skrev:
Merljus skrev:
Tre stycken pencil

Man ser tydligt att ljusbilden är väldigt skarpt avgränsad med noll ströljus. Känns det inte lite osäkert att bara köra med dessa pencil? Man verkar ju inte se något alls i vägrenen och ute i pereferin...
Jo, nästa gång man har vägarna till Vilhelmina så kanske man skulle kolla in det "live". smile
Det händer inte ofta att man är där, men man vet aldrig.

Det känns väll inte osäkert för självklart är det lite ströljus men de är som du säger väldigt skarpt avgränsade. Går att fixa bättre bilder/filmer senare smile

Men de som testat tex NBB pencil förstår nog skillnaden.

Det är bara du hör av dig!

130 Inlägg
27 augusti 2013
Tjo, tänkte uppgradera mina extraljus.

Har 3st 55w xenon idag och tänkte slänga dit två till, i princip bara för att jag kan.

Sitter idag ett relä till dom 3 (tror det är 30A). Tänkte väl sätta dit ett till relä om det nu behövs, hur ska jag då koppla? Sitter en brytare idag som bryter styren.

Något att tänka på eller att bara köra på det mest logiska? Skarva allting bara.

264 Inlägg
28 augusti 2013
Merljus skrev:
Men de som testat tex NBB pencil förstår nog skillnaden.

Påminner pereferi-spridningen om dessa så förstår jag ungefär vad du menar.
Jag undrar då om inte 3 st "vanliga" xenonkonvertade strålkastare tillsammans med en mycket effektiv och smidig ramp skulle ge ljusbilden jag söker?
Hmm...  Svårt fall. hmm

398 Inlägg
28 augusti 2013
Min bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon
Extraljus 3x60w 180mm LED

Väns bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon
Extraljus 3x75w NBB

750m
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-98553d8d5a06d6d70b1349ba63132b5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-a56303bc8971fc12119419d734da9b06.jpg
250m
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-e0e24590c17b8bc2a2273ab7a8620de9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-2883a6f83b03b62c507a218122ec1995.jpg
Senast redigerat av HBass (28 augusti 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

264 Inlägg
28 augusti 2013
HBass skrev:
Min bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon

Väns bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon
Extraljus 3x75w NBB

Extremt fina bilder! Uppskattas alltid! big_smile
Din bil är caddyn? LED pencil?

Undrar hur mycket som är ljuset från just extraljusen? Ljuset från bilens konverterade heljus är ju individuellt för varje bilmodell, och när den ljusbilden smälter ihop med extraljusens ser man inte riktigt vad just dom presterar.
Är halvljusen påslagna samtidigt som helljuset?

398 Inlägg
28 augusti 2013
JE71 skrev:
HBass skrev:
Min bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon

Väns bil:
Halvljus 35w xenon
Helljus 55w xenon
Extraljus 3x75w NBB

Extremt fina bilder! Uppskattas alltid! big_smile
Din bil är caddyn? LED pencil?

Undrar hur mycket som är ljuset från just extraljusen? Ljuset från bilens konverterade heljus är ju individuellt för varje bilmodell, och när den ljusbilden smälter ihop med extraljusens ser man inte riktigt vad just dom presterar.
Är halvljusen påslagna samtidigt som helljuset?

Ser du inte Kia Sportage till vänster när jag postar :-P?
Jo jag tror mina originallyktor presterar bättre än hans med Caddyn

Tänk dock på att dessa 60w LED endast förbrukar 54w styck och 75w xenon 93w styck
Alltså 162w LED vs 279w xenon så inte direkt en fair fight heller.
Hade varit kul att jämföra mot 55w xenon också!

264 Inlägg
28 augusti 2013
HBass skrev:
Ser du inte Kia Sportage till vänster när jag postar :-P?

Kände inte igen Kian bakifrån på bilderna, den såg så liten ut.  Trodde på bild 2 att det var en polo. No offence... wink

Soppgubbe
900 Inlägg
28 augusti 2013
Jag har precis skaffat 3 st nbb 255, och vill ha lite "efektbelysning" i dom, går det borra upp några hål längst upp under nbb locket och slänga dit några led? Någon som har testat?

414 Inlägg
28 augusti 2013
V70Drive skrev:
Jag har precis skaffat 3 st nbb 255, och vill ha lite "efektbelysning" i dom, går det borra upp några hål längst upp under nbb locket och slänga dit några led? Någon som har testat?

Du kunde köpt nbb med led belysning färdig monterat wink Något dyrare kanske:)

Sök