Kristian_V skrev:
Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.
Min tanke är att man skulle kunna koppla in en kondensator i power slingan...
Dvs...
Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)
Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.
I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)