2686
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 893 Inlägg
11 december 2012
Eller, så kompletterar du ett fäste för 2, 3 lampor med ett plattjärn, där du borrar hål som matchar fästet, sedan fler hål där du vill ha ljusen.

783 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
chrizz skrev:
Detta är INTE den stora tråden om hu......it.* och allt vad det heter! Ta era problem någon annanstans tack!

Tack
Mvh Robban

Soppgubbe
900 Inlägg
11 december 2012
http://www.prestandabelysning.se/20w-cr … ampa/118-0

2st som backljus kanske? smile
Någon som har handlat därifrån?

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

GL77
11 december 2012
Rocknob skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Mervolic skrev:

Jo, jag förstod det... Men jag menade att du monterar den ovanför de nedre extraljusen och under de tre övre. wink

Reg skylten måste få plats oxå...

Men jag återkommer med mer när jag väl har bestämt mig smile

Några andra idèr...

2.
http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-f8e47d1f84a91471de0220c5fcc49b7e.jpg

3.
http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-d989de79efa749ed4841056c39fbb10e.jpg

Kan du inte montera de bakom gallret, 2st? smile

Nä, inte bakom men inbyggt...

2 062 Inlägg
11 december 2012
Kristian_V skrev:
Mervolic skrev:
Kristian_V skrev:

Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.

Min tanke är att man skulle kunna koppla in en kondensator i power slingan...
Dvs...

Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)

Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.

I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)

Jag tycker det låter vettigt. Man brukar ju säga att 1 Farad räcker till runt 1000 Watt. 0,2 Farad är då alltså lämpligt för runt 200 Watt. Vore skoj om någon kunde prova denna teori i praktiken. Helst då någon som haft störningar i sin bil. smile

Vore dock bra om det är någon med lite elkunskaper.
En kondensator kan smälla om man inte vet vad man håller på med.
Man måste bla ladda upp den med medföljande motstånd. (Annars tar den emot strömmen så snabbt att den smäller, ju större kondensator, desto större smäll!) Gör man allt rätt, tror jag man kan vara tjänt av att ha en inkopplad i systemet.

Då är det bäst att ha reläet nära ballasten och kondensatorn kopplad direkt före reläet, så att kondensatorn är så nära ballasten (strömförbrukaren) som möjligt. Och minus från kondensatorn direkt vid minuskontakten till ballasten.
Svänger man plus och minus fel på kondensatorn så kan den explodera. Och så är det bra att ladda upp den före inkoppling, exempelvis att strömmen går via ett motstånd eller lampa in i kondensatorn.
Men frågan är hur mycket en kondensator hjälper mot spänningsfall och störningar, men sämre lär det inte bli...

Och det där med störningar i moderna bilar orsakat av ballaster. En original ballast borde väl inte ge störningar, med tanke på att bilarna finns med xenonhalvljus.
Eller har bilen något inbyggt störningsskydd till ballasterna i halvljuset?

Lastbilschaufför
176 Inlägg
11 december 2012
Mitt system:

https://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-2965017.jpg

2x35w H7R/5000k speed starter Halvljus
2x55w H7/5000k speed starter Helljus
2x35w 6000k XPU xenon backljus

EXTRA LJUS SYSTEMET

2 st SIM Pencil = 110w Xenon
2 st SIM Fjärr = 110w Xenon
1 st SIM Pencil = 75w Xenon
4 st Speed Starter ballaster
1 st 75w Extreme ballast (Rev.3)
4 st 55w/H1/4300k lampor
1 st 75w/H1/4300k lampa
1 st LightOn fäste för 4 lyktor (Ombyggt av XenonPowerFreak)
Toppstag med kulleds fästen
1 st reläsats för 3 ballaster
1 st reläsats för 2 ballaster
5 st AMP kablar

https://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-2965020.jpg
https://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-2965519.jpg
https://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-2476071.jpg

264 Inlägg
11 december 2012
MammDiin skrev:
Och det där med störningar i moderna bilar orsakat av ballaster. En original ballast borde väl inte ge störningar, med tanke på att bilarna finns med xenonhalvljus.

Extraljus med original xenon ger inte heller nämnvärda störningar heller.
Jag skulle tro det är en kostnadsfråga. Kineserna bygger för att det ska vara billigt, de oroar sig nog inte över diverse godkännanden eller eventuella stämningsansökningar från tillverkare.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 december 2012
Detta kanske blir lite för mycket avsteg från Xenon och LED.
Men vad tror ni om att använda en sådan här för att ta signal för relä?
http://www.forch.se/product.aspx?p=3571 … 6bb212693c

Kan det funka eller är CAN-busen för vrång och bryter ändå? Gäller en 2008 BMW.

Men när det skrivs som det gör känns det ju lite halvt om man ska ge sig in i xenonträsket eller inte, med en relativt ny elektronikstinn bil... hmm

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

GL77
11 december 2012
AD_ skrev:
Detta kanske blir lite för mycket avsteg från Xenon och LED.
Men vad tror ni om att använda en sådan här för att ta signal för relä?
http://www.forch.se/product.aspx?p=3571 … 6bb212693c

Kan det funka eller är CAN-busen för vrång och bryter ändå? Gäller en 2008 BMW.

Men när det skrivs som det gör känns det ju lite halvt om man ska ge sig in i xenonträsket eller inte, med en relativt ny elektronikstinn bil... hmm

Smart pryl smile

214 Inlägg
11 december 2012
-Elfving skrev:
Hallå pojkar å flickor!

Letar efter ett extraljusfäste för 4st full stora lampor.

Vet att biltema har ett fäste 42492.  Någon som provat de? Står ingen information om de är till mindre lampor eller vanliga.

Vet även att mekonomen sålde för 4st förut, men hittar inget på deras sida.

Tack på förhand

http://www.autoparts.se/?prod=true&art=450526

Vassego. smile

294 Inlägg
11 december 2012
ajokko skrev:
-Elfving skrev:
Hallå pojkar å flickor!

Letar efter ett extraljusfäste för 4st full stora lampor.

Vet att biltema har ett fäste 42492.  Någon som provat de? Står ingen information om de är till mindre lampor eller vanliga.

Vet även att mekonomen sålde för 4st förut, men hittar inget på deras sida.

Tack på förhand

http://www.autoparts.se/?prod=true&art=450526

Vassego. smile

Den tackar man för! roll

2 062 Inlägg
11 december 2012
JE71 skrev:
MammDiin skrev:

Extraljus med original xenon ger inte heller nämnvärda störningar heller.
Jag skulle tro det är en kostnadsfråga. Kineserna bygger för att det ska vara billigt, de oroar sig nog inte över diverse godkännanden eller eventuella stämningsansökningar från tillverkare.

Ja kineserna vill kunna producera så billigt som möjligt.
Men om man då har en nyare bil så vore det bäst att köpa godkända extraljus med xenon.
Eller köpa xenonkitt med original ballaster, för att undvika problem med känslig elektronik.
Senast redigerat av MammDiin (12 december 2012)

8 Inlägg
12 december 2012
Kristian_V skrev:
JE71 skrev:
Kristian_V skrev:
Jag funderar fortfarande på om en kondensator kan förbättra prestanda, ta bort störningar från ballasten. Skulle vara kul om någon el kunnig kunde kasta lite ljus över det...

För bilstereo entusiaster är en stor kondning lika självklar som amen i kyrkan. Steget får mera pulver till toppar basen åstadkommer. osv...
Borde inte en kondensator på säg 0,2 farad eller så, räcka för en snabbare uppstart, om ballasten kan dra nytta av mera pulver, göra att det startar snabbare?
En kondensator borde också vara kapabel att jämna ut störningar som ballasten orsakar i elsystemet. Eller?

Du verkar kunna finelektronik mer än genomsnittet, mer än mig i alla fall..
Om du snickrar ihop en dylik tingest skulle i alla fall jag köpa den av dig!  big_smile

Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.

Min tanke är att man skulle kunna koppla in en kondensator i power slingan...
Dvs...

Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)

Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.

I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)

En annan lösning är att även dra jorden tillbaka till batteriet.

I många fall säkrar man även av styrsignalen till relät med en diod så slipper man bakspänningar när relät släpper alternativt att man köper ett relä med en inbyggd diod (eller en resistor för ännu mera budget).

-J

21 Inlägg
12 december 2012
Jag har en 2010 A4 2,0Tdi Quattro och har inga problem med störningar lr canbus.

414 Inlägg
12 december 2012
candyman skrev:
Jag har en 2010 A4 2,0Tdi Quattro och har inga problem med störningar lr canbus.

Du har original monterat xenon. Volvo kan bli knas om man eftermonterar xenon. Original monterat xenon på volvo förstör ingenting smile

733 Inlägg
12 december 2012
En polares arbetskamrat hade problem med att torkarmotorn gick på sin Audi a3 tror det var en 09 eller 2010  efter att han konverterade helljuset med xenon tongue

282 Inlägg
12 december 2012
Jag har xenonkonverterat dimmljusen på min Audi A6 -07. Kör med 35w canbus direkt på kablarna och det funkar klockrent. Har även bytt all interiörbelysning till canbus LED som också funkar utan problem smile
Senast redigerat av bombare (12 december 2012)

187 Inlägg
12 december 2012
Nån som vet hur man tar isär Hella FF50? Är rädd att ta i så den går sönder, men det sitter väl hårt som vanligt. Är det i fliken mitt under man ska bända?

1 893 Inlägg
12 december 2012
benz_89 skrev:
En polares arbetskamrat hade problem med att torkarmotorn gick på sin Audi a3 tror det var en 09 eller 2010  efter att han konverterade helljuset med xenon tongue

Åter igen. Kopplade han tåtarna som original går till helljus lampan, till en ballast?
Eller kopplade han original helljusets kablar att dra ett relä, som släpper på ström till en ballast, direkt från batteriet?

Ganska väsentlig information? (Som saknas!)

Hans bil gick sönder. Vist, men hur gjorde han för att den skulle paja?

235 Inlägg
12 december 2012
Är de nån som vet om de blir nån prestandard försämring om man monterar på förlängningskablar mellan ballastern å lampan?

Sök