torpis skrev:
Emiiilz skrev:
HBass skrev:
Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...
Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus.

Personligen tycker jag bredden ger mer än längden. Längd är oanvändbart, det är ju nära bilen det är intressant i de flesta fall. Även de ljus som lyser kort lyser tillräckligt långt egentligen.
110km/h är 30m/s ungefär. Lyser du 300meter så hinner du alltså räkna till tio sakta innan du är där och 300meter lyser väl "allt"

1600meter eller vad de ballaste extraljusen säger är ju en minut i 100km/h. Vad är det bra för?(seriös undran)
Enkelt sagt så är det så.
Desto saktare hastighet man har desto bredare ljusbild är att föredra. Men då igen om man kör på en smal väg med träd nära vägkanten så blir man lite bländad själv av att det lyser så brett. Liksom även mycket ljus på vägen strax framför bilen förstör om man vill se bra längre fram.
Så har man då extraljus som lyser 300m och man blir lite bländad av ljuset strax före bilen eller av en vägskylt som reflekterar och det dessutom regnar, eller glasen är smutsiga så kanske man mera uppfattar dem att lysa 150m. Och då igen så märker inte de flesta direkt 150m fram vid vägkanten att det står en älg utan kör kanske tills de är 100m ifrån innan de ser älgen. Då kommer man där i sina 100km/h i halt (blankis) väglag och ''glider'' förbi eller ''fäller'' älgen i rätt så frisk hastighet.
Lite överdrivet exempel kanske, men olyckor händer...
Kan även vara att man kollar snabbt på telefonen 5 sekunder och sen när man lägger ögonen på vägen (älgen) så smäller det.
Sen om man ska ha lagliga extraljus så får man nöja sig med en längd på runt 300m, men då igen så blir inte bredden direkt bra heller, om man inte köper Hella eller Bosch med xenoninsatser som kostar en hel del.
Men personligen hade jag också valt bredd istället för längd, men jag vill helst ha en längd på minst 500m.
NBB alpha 175 fjärr med 70W xenon är på gränsen till acceptabel längd enligt mig (dessutom olagligt, men det är en annan sak).