2082
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Voodoo
1 444 Inlägg
9 mars 2014
#7881
granadadr skrev:
Djo skrev:
Stripz skrev:

mina sitter nu baki grillen hyffsat osynligt monterat så de får sitta där smile bara jag får på den nå lagom svart film så de inte syns igenom så tydligt

Jo då blir det ju diskret och bra big_smile

så skulle jag också göra om jag inte hade så tät grill,,

det är bara på Granada Mk1 som man kan göra så på mina bilar sad

gjorde så på en Taunus pappa hade,, vart jättebra

jettan har lagom grill tongue 2 x nbb alpha 175 or med 55W xenon  vart perfa:)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
9 mars 2014
#7882
10W CREE XT-E U2 800-850LM Cree 1-LED 60 Degree
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_264021_1.jpg
köpte mig en sådan liten jävel och montera under bilen som backljus smile vart riktigt bra

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

127 Inlägg
10 mars 2014
#7883
Har äntligen tvättat bilen och tagit en bild på extraljuset. Kommer även montera en led-ramp under reggplåten för att få lite längre ljusbild.

https://www1.garaget.org/archive/83/82232/334028/large_334028-3334087.jpg

http://www2.perrablerra.se/swec/kamerabilder/2014/_MG_8312.jpg


398 Inlägg
11 mars 2014
#7884
Perrablerra skrev:
Har äntligen tvättat bilen och tagit en bild på extraljuset. Kommer även montera en led-ramp under reggplåten för att få lite längre ljusbild.

http://www1.garaget.org/archive/83/8223 … 334087.jpg

http://www2.perrablerra.se/swec/kamerab … G_8312.jpg

Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

908 Inlägg
11 mars 2014
#7885
HBass skrev:
Perrablerra skrev:
Har äntligen tvättat bilen och tagit en bild på extraljuset. Kommer även montera en led-ramp under reggplåten för att få lite längre ljusbild.

http://www1.garaget.org/archive/83/8223 … 334087.jpg

http://www2.perrablerra.se/swec/kamerab … G_8312.jpg

Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus. smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2014
#7886
Emiiilz skrev:
HBass skrev:
Perrablerra skrev:
Har äntligen tvättat bilen och tagit en bild på extraljuset. Kommer även montera en led-ramp under reggplåten för att få lite längre ljusbild.

http://www1.garaget.org/archive/83/8223 … 334087.jpg

http://www2.perrablerra.se/swec/kamerab … G_8312.jpg

Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus. smile

Personligen tycker jag bredden ger mer än längden. Längd är oanvändbart, det är ju nära bilen det är intressant i de flesta fall. Även de ljus som lyser kort lyser tillräckligt långt egentligen.

110km/h är 30m/s ungefär. Lyser du 300meter så hinner du alltså räkna till tio sakta innan du är där och 300meter lyser väl "allt" smile  1600meter eller vad de ballaste extraljusen säger är ju en minut i 100km/h.  Vad är det bra för?(seriös undran)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

och Dupont
581 Inlägg
11 mars 2014
#7887
Ett stycke ur körkortsboken "En tankeställare: Du kör bil genom ett tämligen vilttätt område i Sverige och din hastighet är 90km/h. Då passerar du var femtonde sekund en älg eller ett rådjur som befinner sig mindre än 200 meter från bilen. Hur många av dem ser du ?"

Hellre ser jag älgen som är brevid vägen 100 m bort än älgen som springer över vägen 1.000 m bort. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

10 164 Inlägg
11 mars 2014
#7888
Dupond skrev:
Ett stycke ur körkortsboken "En tankeställare: Du kör bil genom ett tämligen vilttätt område i Sverige och din hastighet är 90km/h. Då passerar du var femtonde sekund en älg eller ett rådjur som befinner sig mindre än 200 meter från bilen. Hur många av dem ser du ?"

Hellre ser jag älgen som är brevid vägen 100 m bort än älgen som springer över vägen 1.000 m bort. wink

Därför jag har bred ljusbild på alla extraljusen och vinklat dom utåt. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

735 Inlägg
11 mars 2014
#7889
Hmm, har lite problem med mina extraljus

Kopplade nyss in ett 100w kit, använde reläkabeln jag haft till mitt 55w kit
Jordat på batteriet, plusmatning från batteriet och styrström från original helljuskontakt
Relät är på 40A och säkring 30A

Skulle starta dom nyss för första gången men ballasterna startar inte..
Vad bör jag felsöka? Säkring?


1 749 Inlägg
11 mars 2014
#7890
Ja, kolla säkringen först

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

398 Inlägg
11 mars 2014
#7891
torpis skrev:
Emiiilz skrev:
HBass skrev:
Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus. smile

Personligen tycker jag bredden ger mer än längden. Längd är oanvändbart, det är ju nära bilen det är intressant i de flesta fall. Även de ljus som lyser kort lyser tillräckligt långt egentligen.

110km/h är 30m/s ungefär. Lyser du 300meter så hinner du alltså räkna till tio sakta innan du är där och 300meter lyser väl "allt" smile  1600meter eller vad de ballaste extraljusen säger är ju en minut i 100km/h.  Vad är det bra för?(seriös undran)

Det må stämma men hans mål var att; för att citera honom "Kommer även montera en led-ramp under reggplåten för att få lite längre ljusbild". Vilket jag menar inte kommer ge det för 5 öre. Finns få pencilare i LED på marknaden, det enda jag sätt som ligger närmare 1000m är Vision X Light Cannon 6,7".

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

735 Inlägg
11 mars 2014
#7892
patrikke skrev:
Ja, kolla säkringen först

Såg hel ut.. hmm


2 074 Inlägg
11 mars 2014
#7893
torpis skrev:
Emiiilz skrev:
HBass skrev:

Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus. smile

Personligen tycker jag bredden ger mer än längden. Längd är oanvändbart, det är ju nära bilen det är intressant i de flesta fall. Även de ljus som lyser kort lyser tillräckligt långt egentligen.

110km/h är 30m/s ungefär. Lyser du 300meter så hinner du alltså räkna till tio sakta innan du är där och 300meter lyser väl "allt" smile  1600meter eller vad de ballaste extraljusen säger är ju en minut i 100km/h.  Vad är det bra för?(seriös undran)

Enkelt sagt så är det så.
Desto saktare hastighet man har desto bredare ljusbild är att föredra. Men då igen om man kör på en smal väg med träd nära vägkanten så blir man lite bländad själv av att det lyser så brett. Liksom även mycket ljus på vägen strax framför bilen förstör om man vill se bra längre fram.

Så har man då extraljus som lyser 300m och man blir lite bländad av ljuset strax före bilen eller av en vägskylt som reflekterar och det dessutom regnar, eller glasen är smutsiga så kanske man mera uppfattar dem att lysa 150m. Och då igen så märker inte de flesta direkt 150m fram vid vägkanten att det står en älg utan kör kanske tills de är 100m ifrån innan de ser älgen. Då kommer man där i sina 100km/h i halt (blankis) väglag och ''glider'' förbi eller ''fäller'' älgen i rätt så frisk hastighet.
Lite överdrivet exempel kanske, men olyckor händer...

Kan även vara att man kollar snabbt på telefonen 5 sekunder och sen när man lägger ögonen på vägen (älgen) så smäller det.

Sen om man ska ha lagliga extraljus så får man nöja sig med en längd på runt 300m, men då igen så blir inte bredden direkt bra heller, om man inte köper Hella eller Bosch med xenoninsatser som kostar en hel del.

Men personligen hade jag också valt bredd istället för längd, men jag vill helst ha en längd på minst 500m.
NBB alpha 175 fjärr med 70W xenon är på gränsen till acceptabel längd enligt mig (dessutom olagligt, men det är en annan sak).

735 Inlägg
12 mars 2014
#7894
xeno95 skrev:
Hmm, har lite problem med mina extraljus

Kopplade nyss in ett 100w kit, använde reläkabeln jag haft till mitt 55w kit
Jordat på batteriet, plusmatning från batteriet och styrström från original helljuskontakt
Relät är på 40A och säkring 30A

Skulle starta dom nyss för första gången men ballasterna startar inte..
Vad bör jag felsöka? Säkring?

För att klargöra:
Säkring är hel, reläet klickar.
Pluggade in den gamla ballasten med lampa, startade utan problem.
Enda skillnaden från förut är att jag kopplat förlängningssladdar till lamporna (100w kitet)
men dom kan ju omöjligt påverka ballastens funktion?

Antar att det betyder att båda (helt nya) ballasterna är DOA? (Dead on Arrival)
Uppskattar tips och svar! smile


2 074 Inlägg
12 mars 2014
#7895
xeno95 skrev:
xeno95 skrev:
Hmm, har lite problem med mina extraljus

Kopplade nyss in ett 100w kit, använde reläkabeln jag haft till mitt 55w kit
Jordat på batteriet, plusmatning från batteriet och styrström från original helljuskontakt
Relät är på 40A och säkring 30A

Skulle starta dom nyss för första gången men ballasterna startar inte..
Vad bör jag felsöka? Säkring?

För att klargöra:
Säkring är hel, reläet klickar.
Pluggade in den gamla ballasten med lampa, startade utan problem.
Enda skillnaden från förut är att jag kopplat förlängningssladdar till lamporna (100w kitet)
men dom kan ju omöjligt påverka ballastens funktion?

Antar att det betyder att båda (helt nya) ballasterna är DOA? (Dead on Arrival)
Uppskattar tips och svar! smile

Testat utan förlängningskablar?
Du kan även testa ta strömmen direkt från batteriet till ballasten, och se om lampan då lyser.

735 Inlägg
12 mars 2014
#7896
MammDiin skrev:
xeno95 skrev:
xeno95 skrev:
Hmm, har lite problem med mina extraljus

Kopplade nyss in ett 100w kit, använde reläkabeln jag haft till mitt 55w kit
Jordat på batteriet, plusmatning från batteriet och styrström från original helljuskontakt
Relät är på 40A och säkring 30A

Skulle starta dom nyss för första gången men ballasterna startar inte..
Vad bör jag felsöka? Säkring?

För att klargöra:
Säkring är hel, reläet klickar.
Pluggade in den gamla ballasten med lampa, startade utan problem.
Enda skillnaden från förut är att jag kopplat förlängningssladdar till lamporna (100w kitet)
men dom kan ju omöjligt påverka ballastens funktion?

Antar att det betyder att båda (helt nya) ballasterna är DOA? (Dead on Arrival)
Uppskattar tips och svar! smile

Testat utan förlängningskablar?
Du kan även testa ta strömmen direkt från batteriet till ballasten, och se om lampan då lyser.

Tänkte prova utan förlängningskablarna först, känns som dom kan vara boven.
Sen har jag inte mätt ström ut från ballasterna än, fick för mig att dom blev varma direkt.

Så jag hoppas det kan vara förlängningskabeln, får prova jobbet


908 Inlägg
12 mars 2014
#7897
torpis skrev:
Emiiilz skrev:
HBass skrev:

Du får inte längre ljusbild med en sådan där ramp? Dem runda LED-extraljuset lyser mycket längre som du redan har...

Tänkte desamma..
Ska du ha längd ska du satsa på nån "riktig" spot ramp men det kostar.
eller så skaffar du pencil extraljus med 75/100w xenon så får du längd.
Dessa ramperna ger en längd max som ett vanligt fjärr ljus med xenon.
Dock får du mycket bättre bredd av ramp än extraljus. smile

Personligen tycker jag bredden ger mer än längden. Längd är oanvändbart, det är ju nära bilen det är intressant i de flesta fall. Även de ljus som lyser kort lyser tillräckligt långt egentligen.

110km/h är 30m/s ungefär. Lyser du 300meter så hinner du alltså räkna till tio sakta innan du är där och 300meter lyser väl "allt" smile  1600meter eller vad de ballaste extraljusen säger är ju en minut i 100km/h.  Vad är det bra för?(seriös undran)

Ja precis längden har man egentligen ingen större nytta av förutom att jag tycker de är skit skönt och kunna se 1 km bort wink Dock ville ju snubben ha längd, han är lite fel ute med en sån ramp då.


908 Inlägg
12 mars 2014
#7898
xeno95 skrev:
MammDiin skrev:
xeno95 skrev:

För att klargöra:
Säkring är hel, reläet klickar.
Pluggade in den gamla ballasten med lampa, startade utan problem.
Enda skillnaden från förut är att jag kopplat förlängningssladdar till lamporna (100w kitet)
men dom kan ju omöjligt påverka ballastens funktion?

Antar att det betyder att båda (helt nya) ballasterna är DOA? (Dead on Arrival)
Uppskattar tips och svar! smile

Testat utan förlängningskablar?
Du kan även testa ta strömmen direkt från batteriet till ballasten, och se om lampan då lyser.

Tänkte prova utan förlängningskablarna först, känns som dom kan vara boven.
Sen har jag inte mätt ström ut från ballasterna än, fick för mig att dom blev varma direkt.

Så jag hoppas det kan vara förlängningskabeln, får prova jobbet

hur långa är förlängningskablarna? egentligen ska man inte ha förlängsningskablar på 100w sägs det av någon anledning smile Men kolla så du har 12V fram till ballastern eller prova direkt på ett batteri så märker du om det funkar, även säker på att du har 100/75w lampor så du inte har ex 35w lampor i? smile


735 Inlägg
12 mars 2014
#7899
Emiiilz skrev:
xeno95 skrev:
MammDiin skrev:

Testat utan förlängningskablar?
Du kan även testa ta strömmen direkt från batteriet till ballasten, och se om lampan då lyser.

Tänkte prova utan förlängningskablarna först, känns som dom kan vara boven.
Sen har jag inte mätt ström ut från ballasterna än, fick för mig att dom blev varma direkt.

Så jag hoppas det kan vara förlängningskabeln, får prova jobbet

hur långa är förlängningskablarna? egentligen ska man inte ha förlängsningskablar på 100w sägs det av någon anledning smile Men kolla så du har 12V fram till ballastern eller prova direkt på ett batteri så märker du om det funkar, även säker på att du har 100/75w lampor så du inte har ex 35w lampor i? smile

Kopplade ur förlängningskablarna men dom lyser fortfarande inte sad

Det är keramiska lampor på typ 75w

Får ta o mäta om det kommer ut ström från ballasten, annars är dom döda..


2 074 Inlägg
12 mars 2014
#7900
xeno95 skrev:
Emiiilz skrev:
xeno95 skrev:

Tänkte prova utan förlängningskablarna först, känns som dom kan vara boven.
Sen har jag inte mätt ström ut från ballasterna än, fick för mig att dom blev varma direkt.

Så jag hoppas det kan vara förlängningskabeln, får prova jobbet

hur långa är förlängningskablarna? egentligen ska man inte ha förlängsningskablar på 100w sägs det av någon anledning smile Men kolla så du har 12V fram till ballastern eller prova direkt på ett batteri så märker du om det funkar, även säker på att du har 100/75w lampor så du inte har ex 35w lampor i? smile

Kopplade ur förlängningskablarna men dom lyser fortfarande inte sad

Det är keramiska lampor på typ 75w

Får ta o mäta om det kommer ut ström från ballasten, annars är dom döda..

Mät inte i kontakterna som kommer ut ur ballasten som lamporna kopplas till, för egen säkerhets skull.
Var de inga kablar med färdiga kontakter ( tillsammans med lamporna) så du kan testa ballasten direkt på batteriet?

Om du har andra lampor 35-75W kan du även testa med dem för att vara säker på om ballasterna funkar.


Sök